De voorzitter opent de zitting op 28/10/2021 om 19:34.
Artikel 1
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 september 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
In zitting van 16 maart 2017 keurde de gemeenteraad een nieuw subsidiereglement biodiversiteit goed ter vervanging van het gemeentelijk reglement voor de betoelaging van aanleg en/of onderhoud van kleine landschapselementen.
Dit reglement voorziet een eenmalige subsidie van 25 euro voor de aanleg van een straattegeltuintje (2.2.4. en 5.2.).
De gemeente kan een belangrijke rol spelen in het motiveren van de burgers om hun tuin ecologischer in te richten.
De Kuurnse adviesraad voor milieu en natuur adviseert om de subsidie voor de aanleg van geveltuinen af te schaffen, en te vervangen door een systeem waarbij de gemeente instaat voor het correct aanleggen van het plantvak, waarin de aanvrager dan – volgens de voorwaarden – voor de aanplant en het onderhoud zorgt.
De Kuurnse adviesraad voor milieu en natuur adviseert de voorgestelde wijzigingen omtrent de subsidie voor de aanleg van geveltuinen positief, mits alle verwijzingen naar de financiële compensatie uit het document worden verwijderd, teneinde geen misverstanden te laten ontstaan, en de bepaling dat het geveltuintje maximaal 1/3 van de gevelbreedte mag beslaan wordt geschrapt. Deze bepaling lijkt arbitrair, werd niet beargumenteerd, en kan leiden tot een vreemd straatbeeld.
Sinds het in voege treden van het subsidiereglement werden 4 aanvragen goedgekeurd met afwijking op de plantenlijst.
Geveltuinen fleuren niet alleen de voorgevel op, maar ook de straat én de mensen. Elk geveltuintje is een kleine ingreep op zich, maar met velen zijn ze een mooi gebaar en duurzaam signaal in onze gemeente.
Door het vervangen van de subsidie door logistieke ondersteuning mikt de gemeente op meer aanvragen en dus meer straattegeltuintjes in onze gemeente, voornamelijk in straten met weinig groen en in straten die worden heraangelegd.
Volgende aanpassingen (in vet) worden voorgesteld:
Artikel 1:
Binnen de perken van in het jaarlijks budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het College van Burgemeester en Schepenen een subsidie verlenen of zorgen voor logistieke ondersteuning voor de aanleg en het onderhoud van bepaalde kleine landschapselementen en kleine groenelementen in het stadlandschap. De betoelaagbare objecten moeten gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Kuurne.
Artikel 2:
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
2.2.4. Straattegeltuintje
Onder "straattegeltuintje" wordt verstaan een aanplanting van groen op het openbaar domein op een gedeelte van de openbare weg, inclusief afboording, direct tegen de rooilijn, gelegen tegen een muur of een afsluiting van een private eigendom of een eigendom van een openbaar bestuur of openbare instelling.
De aanvrager dient eigenaar te zijn van de woning waar het tegeltuintje wordt aangelegd. Hij verbindt er zich toe dat, zodra het tegeltuintje niet meer onderhouden wordt, het voetpad op zijn kosten in zijn oorspronkelijke staat zal worden gebracht.
De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de aanvrager. Deze is eveneens verantwoordelijk voor alle schade die hij hierbij kan aanrichten aan ondergrondse nutsleidingen.
Inbreng door de gemeente:
De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de gemeente als volgt: uitbreken trottoirtegels, plaatsen afboorden en verwijderen van het afbraakmateriaal.
De gemeente is verantwoordelijk voor alle schade die hierbij kan aangericht worden aan ondergrondse nutsleidingen.
Bij de aanleg dient rekening gehouden te worden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).
De gemeente zal pas instaan voor de aanleg wanneer rekening kan worden gehouden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).
Rond de ingenomen tegels moet een kantsteen worden aangebracht opdat er achteraf geen aanpalende tegels zouden loskomen of verzakken.
Aanplantingen moeten gebeuren binnen een strook van max. 30 cm te rekenen vanuit de gevelmuur of plint of afsluiting. Het tegeltuintje mag max. 1/3 van de pandbreedte beslaan.
De gemeentelijke inbreng beperkt zich tot aanleg op het openbaar domein (concreet: woningen zonder voortuin).
Voorwaarden voor de aanvrager:
De aanvrager staat in voor de teelaarde, de aanplantingen, de gevelsteun en het onderhoud ervan.
De begroeiing dient beperkt tot het eigen gevelvlak, tenzij een andersluidend akkoord van de eigenaar van het naastliggend onroerend goed bij de aanvraag is gevoegd.
Klimplanten die moeten gesteund worden, wat het risico op beschadiging of afrukken verhoogt, die stekels of doornen hebben die voorbijgangers of spelende kinderen kunnen kwetsen, die overvloedige bessen en/of vruchten dragen die bij het afvallen het voetpad vuilmaken en slipgevaar veroorzaken, of giftige planten worden niet toegelaten in tegeltuintjes.
Ondersteuning van klimplanten worden uitgevoerd volgens de goede praktijk.
De aan te brengen planten komen voor in de vastgestelde lijst ‘alternatieven voor invasieven’ zijn vrij te kiezen maar mogen niet voorkomen op de zwarte of bewakingslijst van invasieve planten in België.
De planten moeten geschikt zijn voor de locatie in functie van zon-schaduw, droog-vochtig, windbestendig, omvang...
Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is verboden.
Artikel 5 subsidiebedragen - ondersteuning:
5.1. Maximumbedrag
De subsidie of de som van meerdere toegekende subsidies (zowel aanplant als onderhoud) is beperkt tot een maximum van 500 euro per kalenderjaar per aanvrager of adres.
De logistieke ondersteuning door de gemeente bij de aanleg van een straattegeltuintje is eenmalig.
5.2. De bedragen of ondersteuning voor aanleg en onderhoud worden vastgesteld in onderstaande tabel:
OBJECT |
Voorwaarden |
Hoeveelheid |
BEDRAG |
Aanleg Straattegeltuintje (eenmalig) |
eenmalig |
project |
25,00 |
|
|
|
Werken door de gemeente: - Maken plantvak - afwerking - verwijdering puinafval
|
Artikel 6:
§1. De subsidieaanvragen worden ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen.
De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager. De aanvrager dient gerechtigd te zijn, schriftelijk of op erewoord, tot het verrichten van de aanleg of onderhoudswerken waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
§2. De subsidie kan pas aangevraagd worden na uitvoering.
Het voorafgaandelijk inwinnen van advies of inlichtingen is aangewezen en kan gebeuren bij de dienst ruimtelijke omgeving, leefmilieu.
§3.Voor wat betreft de aanvraag voor de aanleg van een straattegeltuintje:
De gemeente voert de werken uit nadat de aanvraag gunstig werd geadviseerd door de dienst.
Aanvragen worden best tijdig ingediend zodat ook rekening gehouden kan worden met de planning van de dienst publieke ruimte voor uitvoering.
Bijlage 2:
Deze lijst is te raadplegen op http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=home.showFile&rep=file&fil=ALTERIAS_final_nl.pdf
https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/alterias_0.pdf
Besluit van de gemeenteraad van 16 maart 2017 houdende "Gemeentelijk reglement voor de betoelaging van aanleg en/of onderhoud van kleine landschapselementen - opheffen bestaand reglement; Gemeentelijk subsidiereglement biodiversiteit - goedkeuring."
In mindering: subsidie (25 euro per dossier).
Meer: inzet middelen (beperkt), afvalkosten en personeel (afhankelijk per dossier).
Gunstig advies van de milieuraad van 8 september 2021.
Artikel 1
Onderstaande wijzigingen aan het subsidiebesluit biodiversiteit van de gemeente Kuurne, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 maart 2017, worden goedgekeurd. De wijzigingen worden in het vet aangeduid:
Artikel 1:
Binnen de perken van in het jaarlijks budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het College van Burgemeester en Schepenen een subsidie verlenen of zorgen voor logistieke ondersteuning voor de aanleg en het onderhoud van bepaalde kleine landschapselementen en kleine groenelementen in het stadlandschap. De betoelaagbare objecten moeten gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Kuurne.
Artikel 2:
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
2.2.4. Straattegeltuintje
Onder "straattegeltuintje" wordt verstaan een aanplanting van groen op het openbaar domein op een gedeelte van de openbare weg, inclusief afboording, direct tegen de rooilijn, gelegen tegen een muur of een afsluiting van een private eigendom of een eigendom van een openbaar bestuur of openbare instelling.
De aanvrager dient eigenaar te zijn van de woning waar het tegeltuintje wordt aangelegd. Hij verbindt er zich toe dat, zodra het tegeltuintje niet meer onderhouden wordt, het voetpad op zijn kosten in zijn oorspronkelijke staat zal worden gebracht.
De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de aanvrager. Deze is eveneens verantwoordelijk voor alle schade die hij hierbij kan aanrichten aan ondergrondse nutsleidingen.
Inbreng door de gemeente:
De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de gemeente als volgt: uitbreken trottoirtegels, plaatsen afboorden en verwijderen van het afbraakmateriaal.
De gemeente is verantwoordelijk voor alle schade die hierbij kan aangericht worden aan ondergrondse nutsleidingen.
Bij de aanleg dient rekening gehouden te worden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).
De gemeente zal pas instaan voor de aanleg wanneer rekening kan worden gehouden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).
Rond de ingenomen tegels moet een kantsteen worden aangebracht opdat er achteraf geen aanpalende tegels zouden loskomen of verzakken.
Aanplantingen moeten gebeuren binnen een strook van max. 30 cm te rekenen vanuit de gevelmuur of plint of afsluiting. Het tegeltuintje mag max. 1/3 van de pandbreedte beslaan.
De gemeentelijke inbreng beperkt zich tot aanleg op het openbaar domein (concreet: woningen zonder voortuin).
Voorwaarden voor de aanvrager:
De aanvrager staat in voor de teelaarde, de aanplantingen, de gevelsteun en het onderhoud ervan.
De begroeiing dient beperkt tot het eigen gevelvlak, tenzij een andersluidend akkoord van de eigenaar van het naastliggend onroerend goed bij de aanvraag is gevoegd.
Klimplanten die moeten gesteund worden, wat het risico op beschadiging of afrukken verhoogt, die stekels of doornen hebben die voorbijgangers of spelende kinderen kunnen kwetsen, die overvloedige bessen en/of vruchten dragen die bij het afvallen het voetpad vuilmaken en slipgevaar veroorzaken, of giftige planten worden niet toegelaten in tegeltuintjes.
Ondersteuning van klimplanten worden uitgevoerd volgens de goede praktijk.
De aan te brengen planten komen voor in de vastgestelde lijst ‘alternatieven voor invasieven’ zijn vrij te kiezen maar mogen niet voorkomen op de zwarte of bewakingslijst van invasieve planten in België.
De planten moeten geschikt zijn voor de locatie in functie van zon-schaduw, droog-vochtig, windbestendig, omvang...
Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is verboden.
Artikel 5 subsidiebedragen - ondersteuning:
5.1. Maximumbedrag
De subsidie of de som van meerdere toegekende subsidies (zowel aanplant als onderhoud) is beperkt tot een maximum van 500 euro per kalenderjaar per aanvrager of adres.
De logistieke ondersteuning door de gemeente bij de aanleg van een straattegeltuintje is eenmalig.
5.2. De bedragen of ondersteuning voor aanleg en onderhoud worden vastgesteld in onderstaande tabel:
OBJECT |
Voorwaarden |
Hoeveelheid |
BEDRAG |
Aanleg Straattegeltuintje (eenmalig) |
eenmalig |
project |
25,00 |
|
|
|
Werken door de gemeente: - Maken plantvak - afwerking - verwijdering puinafval
|
Artikel 6:
§1. De subsidieaanvragen worden ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen.
De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager. De aanvrager dient gerechtigd te zijn, schriftelijk of op erewoord, tot het verrichten van de aanleg of onderhoudswerken waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
§2. De subsidie kan pas aangevraagd worden na uitvoering.
Het voorafgaandelijk inwinnen van advies of inlichtingen is aangewezen en kan gebeuren bij de dienst ruimtelijke omgeving, leefmilieu.
§3.Voor wat betreft de aanvraag voor de aanleg van een straattegeltuintje:
De gemeente voert de werken uit nadat de aanvraag gunstig werd geadviseerd door de dienst.
Aanvragen worden best tijdig ingediend zodat ook rekening gehouden kan worden met de planning van de dienst publieke ruimte voor uitvoering.
Bijlage 2:
Deze lijst is te raadplegen op http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=home.showFile&rep=file&fil=ALTERIAS_final_nl.pdf
https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/alterias_0.pdf
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Regeerakkoord Vlaamse regering 2019-2024.
Het decreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement d.d. 7 juli 2021 (B.S. d.d. 9 september 2021) houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Na de bekendmaking van het Vlaams regeerakkoord was het duidelijk dat de Vlaamse regering twee zaken wil doorvoeren in het landschap van de sociale huisvesting: één sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) per gemeente en een tendens naar schaalvergroting.
De Vlaamse Regering wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen, de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en het zeggenschap te waarborgen.
SHM Eigen Haard en SHM Eigen Gift Eigen Hulp knoopten reeds vroeger fusiegesprekken aan en stelden een intentieverklaring op waarbij afspraken werden gemaakt omtrent een aantal belangrijke aangelegenheden.
Parallel met de fusiegesprekken waarvan sprake hierboven werden gesprekken opgestart met de buurgemeenten om af te toetsen of een ruimer werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij mogelijk was.
Er waren diverse gesprekken tussen de lokale besturen Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied (zie verslag waarvan sprake hierboven met de opmerkingen en bedenkingen die bij deze regionale visie geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het (boven)lokaal woonoverleg).
Zo ontstond het voorliggend voorstel van afbakening van een werkingsgebied met de gemeenten Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem waarin 1930 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen (data d.d. 31 december 2019) en 39 woningen die op de private markt worden ingehuurd - de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) – gelegen zijn.
Het voorliggende voorstel van afbakening van werkingsgebied is weliswaar niet aaneensluitend maar dit werd omstandig gemotiveerd (zie afsprakenkader onder punt 5 in bijlage) en er zal aldus een uitzondering aangevraagd worden aan de bevoegde minister.
De regelgeving schrijft ook voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten moeten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid.
De betrokken gemeenten stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten een eerder eenvoudig systeem te hanteren. Hierbij wordt enkel rekening gehouden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten én met het aantal huishoudens. Aan beide indicatoren wordt eenzelfde gewicht toegekend.
Het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 17 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Verslag van de bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij met de gemeenten Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem tijdens het bovenlokaal woonoverleg d.d. 17 september 2021.
Het afsprakenkader over de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 aangaande het principieel akkoord met de opstart van de gesprekken om de nieuwe fusiemaatschappij gevormd door EGEH Kuurne en EH Zwevegem voor te dragen als enige woonactor op grondgebied Kuurne.
Artikel 1
Met de gemeente Kuurne sluiten we aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd met de volgende gemeenten: Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem.
Artikel 2
De gemeente Kuurne gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 50/50. Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.
Artikel 3
Een eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wij ontvingen de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke, houdende de overdracht om niet van een perceel bouwland, gelegen aan de Sint-Pietersstraat, en dienstdoende als wegenis en openbaar domein in de aldaar gelegen verkaveling, kadastraal bekend te Kuurne, enige afdeling, sectie B, volgens titel gekend als deel van nummer 194/B en volgens recent kadastraal uittreksel gekend met nummer 0194D2P0000 met een totale oppervlakte van dertien are negenentachtig centiare (13 a 89 ca).
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, namelijk om ingelijfd te worden in het openbaar domein van de gemeente Kuurne.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Het betreft de overdracht van een volledig kadastraal perceel.
Ontwerpakte opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke.
Kadastraal plan.
Uittreksel uit kadastrale legger.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de overdracht om niet goed van een perceel bouwland, gelegen aan de Sint-Pietersstraat, en dienstdoende als wegenis en openbaar domein in de aldaar gelegen verkaveling, kadastraal bekend te Kuurne, enige afdeling, sectie B, volgens titel gekend als deel van nummer 194/B en volgens recent kadastraal uittreksel gekend met nummer 0194D2P0000 met een totale oppervlakte van dertien are negenentachtig centiare (13 a 89 ca).
Artikel 2
De akte tot overdracht om niet opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, bij de overschrijving van de akte.
Artikel 4
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Vlaams decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Inventarisatie Trage Wegen maakt deel uit van het begeleidingsaanbod van Trage Wegen vzw, zoals vermeld op de website ‘Gemeente voor de Toekomst’ (www.gemeentevoordetoekomst.be).
Gemeentebestuur Kuurne diende een aanvraag in om beroep te doen op dit ondersteuningsaanbod, dat deels wordt gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen, namelijk de module ‘Inventaris trage wegen’.
De provincie heeft op 6 mei 2021 deze aanvraag goedgekeurd.
Het gemeentebestuur van Kuurne heeft het Burgemeestersconvenant ondertekend, waarin het gemeentebestuur zich engageert tot het terugdringen van de CO2-uitstoot door het voeren van lokaal klimaatbeleid.
Het in kaart brengen van trage wegen beoogt bij te dragen tot het bekendmaken ervan en tot het vervullen van de doelstellingen zoals beschreven in het artikel 3 van het Vlaams decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Deze nieuwe regelgeving biedt de mogelijkheid tot het opmaken van een beleidskader voor (een deel van) de gemeentewegen.
Gemeente Kuurne sluit aan als partnergemeente bij Trage Wegen vzw.
Trage Wegen vzw vraagt voor de hierboven vermelde ondersteuning een forfaitaire financiering van 5.692,50 euro (excl. 21 % BTW) van de partner. De provincie West-Vlaanderen subsidieert, via "Gemeente voor de Toekomst", 50% van dit bedrag tot een plafond van 7.500 €. De subsidiëring bedraagt aldus 2846,25 euro.
De kredieten zijn voorzien op 2021/GBB/0119-00/6150006/GEMEENTE/FAC/IP-GEEN en 2021/VELESTOP/0200-00/2140000/GEMEENTE/PUBRU/STUD_BUWEG.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'opmaak inventarisatie trage wegen'.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2
De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de Grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en verdere wijzigingen.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2020, is aan actualisatie toe.
Het model van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) wordt als leidraad gebruikt.
Het schoolreglement werd ter kennisgeving in de schoolraad van 15 juni 2021 gebracht.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 september 2020 houdende "Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement".
Aanpassingen schoolreglement.
Ontwerp nieuw schoolreglement.
Verslag schoolraad van 15 juni 2021.
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2020, wordt opgeheven.
Artikel 2
Het nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het schoolreglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevrouw Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021.
De gemeente neemt deel aan Zefier cvba.
In de gemeenteraad van 25 april 2019 werd de heer Willem Vanwynsberghe aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cvba.
Naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van de heer Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden.
Brief van mevr. Ann Messelier van 26 augustus 2021.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2019 "Zefier cvba - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen".
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De heer Jean-Paul Algoet bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Jean-Paul Algoet, raadslid, wonende Beemdenlaan 5 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cvba met ingang van 1 oktober 2021.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Zefier cvba, maatschappelijke zetel, Ravensteingalerij 4 bus 2, 1000 Brussel.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevrouw Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.
De gemeente neemt deel aan V.V.S.G.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd de heer Francis Benoit aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van V.V.S.G. Mevrouw Ann Messelier werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Naar aanleiding van het ontslag van mevr. Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van de heer Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Brief van mevr. Ann Messelier van 26 augustus 2021.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 "V.V.S.G. - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen."
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De heer Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van V.V.S.G. met ingang van 1 oktober 2021.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan V.V.S.G., Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevr. Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.
De gemeente neemt deel aan het Leiebekken.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd mevr. Ann Messelier aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan het bekkenbestuur van het Leiebekken.
Naar aanleiding van het ontslag van schepen Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van dhr. Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen in het bekkenbestuur van het Leiebekken en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Brief van mevr. Ann Messelier 26 augustus 2021.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 "Leiebekken - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur".
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De heer Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan het bekkenbestuur van het Leiebekken met ingang van 1 oktober 2021.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger de hoedanigheid van schepen verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Leiebekken, Zandvoordestraat 375 te 8400 Oostende of SecretariaatLeiebekken@vlaamsewaterweg.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevr. Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.
De gemeente neemt deel aan de Vereniging voor Openbaar Groen.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd mevr. Ann Messelier aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Vereniging voor Openbaar Groen.
Naar aanleiding van het ontslag van schepen Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van dhr. Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Vereniging voor Openbaar Groen en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Brief van mevrouw Ann Messelier van 26 augustus 2021.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 "Vereniging voor Openbaar Groen - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen".
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De h. Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
Dhr. Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Vereniging voor Openbaar Groen met ingang van 1 oktober 2021.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger de hoedanigheid van schepen verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Vereniging voor Openbaar Groen, Predikherenrei 1c, 8000 Brugge.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 6 van het huishoudelijk reglement van het beheersorgaan van de plaatselijke openbare bibliotheek.
Tijdens de gemeenteraad van 26/09/2019 werden de vertegenwoordigers voor het beheersorgaan aangeduid.
Ten gevolge het overlijden van Ivan Sampers dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden namens de fractie van Open Vld.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2002 waarbij de beheersvorm van de gemeentelijke bibliotheek conform het decreet van 13 juli 2001 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal cultuurbeleid werd vastgesteld.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
Loritano Wylin bekomt 20 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 1 neen-stemmen.
Artikel 1
Loritano Wylin wordt aangeduid als vertegenwoordiger vanuit het gemeentebestuur volgens evenredigheid van de politieke partijen in het beheersorgaan van de plaatselijke openbare bibliotheek, ter vervanging van dhr. Ivan Sampers.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de plaatselijke openbare bibliotheek.
De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2021 om 20:58.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
Algemeen Directeur
Chris Delneste
Voorzitter van de Raad