Terug
Gepubliceerd op 29/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 28/10/2021 - 19:40 Raadzaal
Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
Francis Benoit, Burgemeester
Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
Els Persyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 28/10/2021 om 19:34.

  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

      Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
      Francis Benoit, Burgemeester
      Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
      Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
      Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
      Els Persyn, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
      Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 september 2021 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Wonen en omgeving

        • Ruimtelijke omgeving

          • Gemeentelijk subsidiereglement biodiversiteit - wijziging reglement

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            In zitting van 16 maart 2017 keurde de gemeenteraad een nieuw subsidiereglement biodiversiteit goed ter vervanging van het gemeentelijk reglement voor de betoelaging van aanleg en/of onderhoud van kleine landschapselementen.

             

            Dit reglement voorziet een eenmalige subsidie van 25 euro voor de aanleg van een straattegeltuintje (2.2.4. en 5.2.).

             

            De gemeente kan een belangrijke rol spelen in het motiveren van de burgers om hun tuin ecologischer in te richten.

             

            De Kuurnse adviesraad voor milieu en natuur adviseert om de subsidie voor de aanleg van geveltuinen af te schaffen, en te vervangen door een systeem waarbij de gemeente instaat voor het correct aanleggen van het plantvak, waarin de aanvrager dan – volgens de voorwaarden – voor de aanplant en het onderhoud zorgt.

             

            De Kuurnse adviesraad voor milieu en natuur adviseert de voorgestelde wijzigingen omtrent de subsidie voor de aanleg van geveltuinen positief, mits alle verwijzingen naar de financiële compensatie uit het document worden verwijderd, teneinde geen misverstanden te laten ontstaan, en de bepaling dat het geveltuintje maximaal 1/3 van de gevelbreedte mag beslaan wordt geschrapt. Deze bepaling lijkt arbitrair, werd niet beargumenteerd, en kan leiden tot een vreemd straatbeeld.

             

            Sinds het in voege treden van het subsidiereglement werden 4 aanvragen goedgekeurd met afwijking op de plantenlijst.

             

            Geveltuinen fleuren niet alleen de voorgevel op, maar ook de straat én de mensen. Elk geveltuintje is een kleine ingreep op zich, maar met velen zijn ze een mooi gebaar en duurzaam signaal in onze gemeente.


            Door het vervangen van de subsidie door logistieke ondersteuning mikt de gemeente op meer aanvragen en dus meer straattegeltuintjes in onze gemeente, voornamelijk in straten met weinig groen en in straten die worden heraangelegd.

             

            Volgende aanpassingen (in vet) worden voorgesteld:

             

            Artikel 1:

            Binnen de perken van in het jaarlijks budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het College van Burgemeester en Schepenen een subsidie verlenen of zorgen voor logistieke ondersteuning voor de aanleg en het onderhoud van bepaalde kleine landschapselementen en kleine groenelementen in het stadlandschap. De betoelaagbare objecten moeten gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Kuurne.


            Artikel 2:

            Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

             

            2.2.4. Straattegeltuintje

            Onder "straattegeltuintje" wordt verstaan een aanplanting van groen op het openbaar domein op een gedeelte van de openbare weg, inclusief afboording, direct tegen de rooilijn, gelegen tegen een muur of een afsluiting van een private eigendom of een eigendom van een openbaar bestuur of openbare instelling.

             

            De aanvrager dient eigenaar te zijn van de woning waar het tegeltuintje wordt aangelegd. Hij verbindt er zich toe dat, zodra het tegeltuintje niet meer onderhouden wordt, het voetpad op zijn kosten in zijn oorspronkelijke staat zal worden gebracht.

             

            De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de aanvrager. Deze is eveneens verantwoordelijk voor alle schade die hij hierbij kan aanrichten aan ondergrondse nutsleidingen.

             

            Inbreng door de gemeente:

            De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de gemeente als volgt: uitbreken trottoirtegels, plaatsen afboorden en verwijderen van het afbraakmateriaal.

            De gemeente is verantwoordelijk voor alle schade die hierbij kan aangericht worden aan ondergrondse nutsleidingen.

             

            Bij de aanleg dient rekening gehouden te worden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).

             

            De gemeente zal pas instaan voor de aanleg wanneer rekening kan worden gehouden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).

             

            • Als de weg voor voetgangersverkeer breder is dan 2.00 meter, dient steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1.50 meter breedte te worden gegarandeerd.
            • Als de weg voor voetgangersverkeer een breedte heeft tussen 1.50 meter en 2.00 meter, mag slechts 0.50 meter hiervan door obstakels worden ingenomen.
            • Wegen voor voetgangersverkeer met een breedte kleiner dan 1.50 meter mogen slechts aangelegd worden in straten met een rooilijnbreedte kleiner dan 9.00 meter.
            • Elke weg voor voetgangersverkeer heeft een geheel obstakelvrije loopweg van minstens 1.00 meter breed en een vrije hoogte van minstens 2.10 meter.

             

            Rond de ingenomen tegels moet een kantsteen worden aangebracht opdat er achteraf geen aanpalende tegels zouden loskomen of verzakken.

             

            Aanplantingen moeten gebeuren binnen een strook van max. 30 cm te rekenen vanuit de gevelmuur of plint of afsluiting. Het tegeltuintje mag max. 1/3 van de pandbreedte beslaan.

             

            De gemeentelijke inbreng beperkt zich tot aanleg op het openbaar domein (concreet: woningen zonder voortuin).

             

            Voorwaarden voor de aanvrager:

            De aanvrager staat in voor de teelaarde, de aanplantingen, de gevelsteun en het onderhoud ervan.

             

            De begroeiing dient beperkt tot het eigen gevelvlak, tenzij een andersluidend akkoord van de eigenaar van het naastliggend onroerend goed bij de aanvraag is gevoegd.

             

            Klimplanten die moeten gesteund worden, wat het risico op beschadiging of afrukken verhoogt, die stekels of doornen hebben die voorbijgangers of spelende kinderen kunnen kwetsen, die overvloedige bessen en/of vruchten dragen die bij het afvallen het voetpad vuilmaken en slipgevaar veroorzaken, of giftige planten worden niet toegelaten in tegeltuintjes.

             

            Ondersteuning van klimplanten worden uitgevoerd volgens de goede praktijk.

             

            De aan te brengen planten komen voor in de vastgestelde lijst ‘alternatieven voor invasieven’ zijn vrij te kiezen maar mogen niet voorkomen op de zwarte of bewakingslijst van invasieve planten in België.

            De planten moeten geschikt zijn voor de locatie in functie van zon-schaduw, droog-vochtig, windbestendig, omvang...

            Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is verboden.

             

             

            Artikel 5 subsidiebedragen - ondersteuning:

            5.1. Maximumbedrag

            De subsidie of de som van meerdere toegekende subsidies (zowel aanplant als onderhoud) is beperkt tot een maximum van 500 euro per kalenderjaar per aanvrager of adres.

             

            De logistieke ondersteuning door de gemeente bij de aanleg van een straattegeltuintje is eenmalig.

             

            5.2. De bedragen of ondersteuning voor aanleg en onderhoud worden vastgesteld in onderstaande tabel:

            OBJECT

            Voorwaarden

            Hoeveelheid

            BEDRAG

            Aanleg Straattegeltuintje (eenmalig)

            eenmalig

            project

            25,00

             

             

             

            Werken  door de gemeente:

            - Maken plantvak  

            - afwerking

            - verwijdering puinafval

             


            Artikel 6:

            §1. De subsidieaanvragen worden ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen.

            De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager.  De aanvrager dient gerechtigd te zijn, schriftelijk of op erewoord, tot het verrichten van de aanleg of onderhoudswerken waarvoor de aanvraag wordt ingediend.

             

            §2. De subsidie kan pas aangevraagd worden na uitvoering.

            Het voorafgaandelijk inwinnen van advies of inlichtingen is aangewezen en kan gebeuren bij de dienst ruimtelijke omgeving, leefmilieu.

             

            §3.Voor wat betreft de aanvraag voor de aanleg van een straattegeltuintje:

            De gemeente voert de werken uit nadat de aanvraag gunstig werd geadviseerd door de dienst.

            Aanvragen worden best tijdig ingediend zodat ook rekening gehouden kan worden met de planning van de dienst publieke ruimte voor uitvoering.

             

            Bijlage 2:

             

            Deze lijst is te raadplegen op http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=home.showFile&rep=file&fil=ALTERIAS_final_nl.pdf

            https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/alterias_0.pdf

            Verwijzingen

            Besluit van de gemeenteraad van 16 maart 2017 houdende "Gemeentelijk reglement voor de betoelaging van aanleg en/of onderhoud van kleine landschapselementen - opheffen bestaand reglement;  Gemeentelijk subsidiereglement biodiversiteit - goedkeuring."

            Financiële impact

            In mindering: subsidie (25 euro per dossier).

            Meer: inzet middelen (beperkt), afvalkosten en personeel (afhankelijk per dossier).

            Adviezen en visum

            Gunstig advies van de milieuraad van 8 september 2021.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            Onderstaande wijzigingen aan het subsidiebesluit biodiversiteit van de gemeente Kuurne, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 maart 2017, worden goedgekeurd. De wijzigingen worden in het vet aangeduid:

             

            Artikel 1:

            Binnen de perken van in het jaarlijks budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het College van Burgemeester en Schepenen een subsidie verlenen of zorgen voor logistieke ondersteuning voor de aanleg en het onderhoud van bepaalde kleine landschapselementen en kleine groenelementen in het stadlandschap. De betoelaagbare objecten moeten gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Kuurne.


            Artikel 2:

            Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

             

            2.2.4. Straattegeltuintje

            Onder "straattegeltuintje" wordt verstaan een aanplanting van groen op het openbaar domein op een gedeelte van de openbare weg, inclusief afboording, direct tegen de rooilijn, gelegen tegen een muur of een afsluiting van een private eigendom of een eigendom van een openbaar bestuur of openbare instelling.

             

            De aanvrager dient eigenaar te zijn van de woning waar het tegeltuintje wordt aangelegd. Hij verbindt er zich toe dat, zodra het tegeltuintje niet meer onderhouden wordt, het voetpad op zijn kosten in zijn oorspronkelijke staat zal worden gebracht.

             

            De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de aanvrager. Deze is eveneens verantwoordelijk voor alle schade die hij hierbij kan aanrichten aan ondergrondse nutsleidingen.

             

            Inbreng door de gemeente:

            De aanleg van het tegeltuintje gebeurt door de gemeente als volgt: uitbreken trottoirtegels, plaatsen afboorden en verwijderen van het afbraakmateriaal.

            De gemeente is verantwoordelijk voor alle schade die hierbij kan aangericht worden aan ondergrondse nutsleidingen.

             

            Bij de aanleg dient rekening gehouden te worden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).

             

            De gemeente zal pas instaan voor de aanleg wanneer rekening kan worden gehouden met de van toepassing zijnde verordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (Besluit dd. 29 april 1997 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (Belgisch Staatsblad van 07.05.1997; in artikel 3 van dit besluit is bepaald hoe groot de obstakelvrije loopweg voor voetgangersverkeer moet zijn).

             

            • Als de weg voor voetgangersverkeer breder is dan 2.00 meter, dient steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1.50 meter breedte te worden gegarandeerd.
            • Als de weg voor voetgangersverkeer een breedte heeft tussen 1.50 meter en 2.00 meter, mag slechts 0.50 meter hiervan door obstakels worden ingenomen.
            • Wegen voor voetgangersverkeer met een breedte kleiner dan 1.50 meter mogen slechts aangelegd worden in straten met een rooilijnbreedte kleiner dan 9.00 meter.
            • Elke weg voor voetgangersverkeer heeft een geheel obstakelvrije loopweg van minstens 1.00 meter breed en een vrije hoogte van minstens 2.10 meter.

             

            Rond de ingenomen tegels moet een kantsteen worden aangebracht opdat er achteraf geen aanpalende tegels zouden loskomen of verzakken.

             

            Aanplantingen moeten gebeuren binnen een strook van max. 30 cm te rekenen vanuit de gevelmuur of plint of afsluiting. Het tegeltuintje mag max. 1/3 van de pandbreedte beslaan.

             

            De gemeentelijke inbreng beperkt zich tot aanleg op het openbaar domein (concreet: woningen zonder voortuin).

             

            Voorwaarden voor de aanvrager:

            De aanvrager staat in voor de teelaarde, de aanplantingen, de gevelsteun en het onderhoud ervan.

             

            De begroeiing dient beperkt tot het eigen gevelvlak, tenzij een andersluidend akkoord van de eigenaar van het naastliggend onroerend goed bij de aanvraag is gevoegd.

             

            Klimplanten die moeten gesteund worden, wat het risico op beschadiging of afrukken verhoogt, die stekels of doornen hebben die voorbijgangers of spelende kinderen kunnen kwetsen, die overvloedige bessen en/of vruchten dragen die bij het afvallen het voetpad vuilmaken en slipgevaar veroorzaken, of giftige planten worden niet toegelaten in tegeltuintjes.

             

            Ondersteuning van klimplanten worden uitgevoerd volgens de goede praktijk.

             

            De aan te brengen planten komen voor in de vastgestelde lijst ‘alternatieven voor invasieven’ zijn vrij te kiezen maar mogen niet voorkomen op de zwarte of bewakingslijst van invasieve planten in België.

            De planten moeten geschikt zijn voor de locatie in functie van zon-schaduw, droog-vochtig, windbestendig, omvang...

            Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is verboden.

             

             

            Artikel 5 subsidiebedragen - ondersteuning:

            5.1. Maximumbedrag

            De subsidie of de som van meerdere toegekende subsidies (zowel aanplant als onderhoud) is beperkt tot een maximum van 500 euro per kalenderjaar per aanvrager of adres.

             

            De logistieke ondersteuning door de gemeente bij de aanleg van een straattegeltuintje is eenmalig.

             

            5.2. De bedragen of ondersteuning voor aanleg en onderhoud worden vastgesteld in onderstaande tabel:

            OBJECT

            Voorwaarden

            Hoeveelheid

            BEDRAG

            Aanleg Straattegeltuintje (eenmalig)

            eenmalig

            project

            25,00

             

             

             

            Werken  door de gemeente:

            - Maken plantvak  

            - afwerking

            - verwijdering puinafval

             


            Artikel 6:

            §1. De subsidieaanvragen worden ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen.

            De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager.  De aanvrager dient gerechtigd te zijn, schriftelijk of op erewoord, tot het verrichten van de aanleg of onderhoudswerken waarvoor de aanvraag wordt ingediend.

             

            §2. De subsidie kan pas aangevraagd worden na uitvoering.

            Het voorafgaandelijk inwinnen van advies of inlichtingen is aangewezen en kan gebeuren bij de dienst ruimtelijke omgeving, leefmilieu.

             

            §3.Voor wat betreft de aanvraag voor de aanleg van een straattegeltuintje:

            De gemeente voert de werken uit nadat de aanvraag gunstig werd geadviseerd door de dienst.

            Aanvragen worden best tijdig ingediend zodat ook rekening gehouden kan worden met de planning van de dienst publieke ruimte voor uitvoering.

             

            Bijlage 2:

             

            Deze lijst is te raadplegen op http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=home.showFile&rep=file&fil=ALTERIAS_final_nl.pdf

            https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/alterias_0.pdf

             

            Artikel 2

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Vorming woonmaatschappij - afsprakenkader betreffende werkingsgebied en criteria stemverdeling - goedkeuring

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

            Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

            Bestuursdecreet van 7 december 2018.

            Regeerakkoord Vlaamse regering 2019-2024.

            Het decreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement d.d. 7 juli 2021 (B.S. d.d. 9 september 2021) houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

            Feiten, context en argumentatie

            Na de bekendmaking van het Vlaams regeerakkoord was het duidelijk dat de Vlaamse regering twee zaken wil doorvoeren in het landschap van de sociale huisvesting: één sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) per gemeente en een tendens naar schaalvergroting.

             

            De Vlaamse Regering wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen, de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en het zeggenschap te waarborgen.

             

            SHM Eigen Haard en SHM Eigen Gift Eigen Hulp knoopten reeds vroeger fusiegesprekken aan en stelden een intentieverklaring op waarbij afspraken werden gemaakt omtrent een aantal belangrijke aangelegenheden.

             

            Parallel met de fusiegesprekken waarvan sprake hierboven werden gesprekken opgestart met de buurgemeenten om af te toetsen of een ruimer werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij mogelijk was.

             

            Er waren diverse gesprekken tussen de lokale besturen Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied (zie verslag waarvan sprake hierboven met de opmerkingen en bedenkingen die bij deze regionale visie geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het (boven)lokaal woonoverleg).

             

            Zo ontstond het voorliggend voorstel van afbakening van een werkingsgebied met de gemeenten Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem waarin 1930 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen (data d.d. 31 december 2019) en 39 woningen die op de private markt worden ingehuurd - de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) – gelegen zijn.

             

            Het voorliggende voorstel van afbakening van werkingsgebied is weliswaar niet aaneensluitend maar dit werd omstandig gemotiveerd (zie afsprakenkader onder punt 5 in bijlage) en er zal aldus een uitzondering aangevraagd worden aan de bevoegde minister.

             

            De regelgeving schrijft ook voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten moeten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. 

            De betrokken gemeenten stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten een eerder eenvoudig systeem te hanteren. Hierbij wordt enkel rekening gehouden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten én met het aantal huishoudens. Aan beide indicatoren wordt eenzelfde gewicht toegekend.

            Verwijzingen

            Het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 17 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.

            Verslag van de bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij met de gemeenten Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem tijdens het bovenlokaal woonoverleg d.d. 17 september 2021.

            Het afsprakenkader over de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij.

            Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 aangaande het principieel akkoord met de opstart van de gesprekken om de nieuwe fusiemaatschappij gevormd door EGEH Kuurne en EH Zwevegem voor te dragen als enige woonactor op grondgebied Kuurne.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            Met de gemeente Kuurne sluiten we aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd met de volgende gemeenten: Avelgem, Kuurne, Spiere-Helkijn en Zwevegem.

             

            Artikel 2

            De gemeente Kuurne gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 50/50. Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.

             

            Artikel 3

            Een eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.

            Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur. 

          • Overdracht van de wegenis om niet in de verkaveling aan de Langebeekstraat (St.-Pietersstraat) - goedkeuren akte

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Wij ontvingen de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke, houdende de overdracht om niet van een perceel bouwland, gelegen aan de Sint-Pietersstraat, en dienstdoende als wegenis en openbaar domein in de aldaar gelegen verkaveling, kadastraal bekend te Kuurne, enige afdeling, sectie B, volgens titel gekend als deel van nummer 194/B en volgens recent kadastraal uittreksel gekend met nummer 0194D2P0000 met een totale oppervlakte van dertien are negenentachtig centiare (13 a 89 ca).

             

            De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, namelijk om ingelijfd te worden in het openbaar domein van de gemeente Kuurne.

            De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

            Het betreft de overdracht van een volledig kadastraal perceel.

            Verwijzingen

            Ontwerpakte opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke.

            Kadastraal plan.

            Uittreksel uit kadastrale legger.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau
            Onthouders: Geert Veldeman
            Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt de overdracht om niet goed van een perceel bouwland, gelegen aan de Sint-Pietersstraat, en dienstdoende als wegenis en openbaar domein in de aldaar gelegen verkaveling, kadastraal bekend te Kuurne, enige afdeling, sectie B, volgens titel gekend als deel van nummer 194/B en volgens recent kadastraal uittreksel gekend met nummer 0194D2P0000 met een totale oppervlakte van dertien are negenentachtig centiare (13 a 89 ca).


            Artikel 2

            De akte tot overdracht om niet opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke wordt goedgekeurd.


            Artikel 3

            De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, bij de overschrijving van de akte.

             

            Artikel 4

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

        • Publieke ruimte

          • Samenwerkingsovereenkomst opmaak inventarisatie trage wegen - goedkeuring

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.
            Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
            Vlaams decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

            Feiten, context en argumentatie

            Inventarisatie Trage Wegen maakt deel uit van het begeleidingsaanbod van Trage Wegen vzw, zoals vermeld op de website ‘Gemeente voor de Toekomst’ (www.gemeentevoordetoekomst.be).


            Gemeentebestuur Kuurne diende een aanvraag in om beroep te doen op dit ondersteuningsaanbod, dat deels wordt gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen, namelijk de module ‘Inventaris trage wegen’.
            De provincie heeft op 6 mei 2021 deze aanvraag goedgekeurd.

            Het gemeentebestuur van Kuurne heeft het Burgemeestersconvenant ondertekend, waarin het gemeentebestuur zich engageert tot het terugdringen van de CO2-uitstoot door het voeren van lokaal klimaatbeleid.

            Het in kaart brengen van trage wegen beoogt bij te dragen tot het bekendmaken ervan en tot het vervullen van de doelstellingen zoals beschreven in het artikel 3 van het Vlaams decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019:

            "Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

            Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
            1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
            2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."

            Deze nieuwe regelgeving biedt de mogelijkheid tot het opmaken van een beleidskader voor (een deel van) de gemeentewegen.

            Gemeente Kuurne sluit aan als partnergemeente bij Trage Wegen vzw.

            Trage Wegen vzw vraagt voor de hierboven vermelde ondersteuning een forfaitaire financiering van 5.692,50 euro (excl. 21 % BTW) van de partner. De provincie West-Vlaanderen subsidieert, via "Gemeente voor de Toekomst", 50% van dit bedrag tot een plafond van 7.500 €. De subsidiëring bedraagt aldus 2846,25 euro.

            Financiële impact

            De kredieten zijn voorzien op 2021/GBB/0119-00/6150006/GEMEENTE/FAC/IP-GEEN en 2021/VELESTOP/0200-00/2140000/GEMEENTE/PUBRU/STUD_BUWEG.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Francis Watteeuw, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Els Verhagen, Bernard Marchau
            Onthouders: Rik Bouckaert, Fanny Decock, Geert Veldeman, Isabelle Vereecke
            Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1
            De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'opmaak inventarisatie trage wegen'.

            De samenwerkingsovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

             

            Artikel 2
            De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

             

            Artikel 3

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

      • Onderwijs

        • Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement

          Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
          Francis Benoit, Burgemeester
          Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
          Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
          Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
          Els Persyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
          Bevoegdheid en juridische grond

          Artikel 162 van de Grondwet.
          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
          Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en verdere wijzigingen.

          Feiten, context en argumentatie

          Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

          Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2020, is aan actualisatie toe.

          Het model van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) wordt als leidraad gebruikt.

          Het schoolreglement werd ter kennisgeving in de schoolraad van 15 juni 2021 gebracht.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbeslissing van 24 september 2020 houdende "Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement". 

          Aanpassingen schoolreglement.

          Ontwerp nieuw schoolreglement.

          Verslag schoolraad van 15 juni 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
          Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2020, wordt opgeheven.

           

          Artikel 2

          Het nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd.

           

          Artikel 3

          Het schoolreglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Zefier cvba - aanduiden van een nieuwe vertegenwoordiger voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevrouw Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021.

            De gemeente neemt deel aan Zefier cvba.

            In de gemeenteraad van 25 april 2019 werd de heer Willem Vanwynsberghe aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cvba.

            Naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van de heer Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden.

            Verwijzingen

            Brief van mevr. Ann Messelier van 26 augustus 2021.

            Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2019 "Zefier cvba - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen".

            Geheime stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Gestemd: Fanny Decock, Geert Veldeman, Francis Watteeuw, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Jeroen Dujardin, Rik Bouckaert, Marc Plets, Isabelle Vereecke, Chris Delneste, Bert Deroo, Bram Deloof, Els Verhagen, Jan Deprez, Bernard Marchau, Robbe Bleuzé, Annelies Vandenbussche, Hilde Vanhauwaert, Jean-Paul Algoet, Carla Meyhui, Johan Bossuyt
            Stemmen voor: 21
            Stemmen tegen: 0
            Onthoudingen: 0
            Resultaat:

            De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.

            De stemming geeft volgende uitslag :

            Vertegenwoordiger

            De heer Jean-Paul Algoet bekomt 21 ja-stemmen.

            Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.

            Besluit

            Artikel 1

            De heer Jean-Paul Algoet, raadslid, wonende Beemdenlaan 5 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cvba met ingang van 1 oktober 2021.

             

            Artikel 2

            Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.

             

            Artikel 3

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Zefier cvba, maatschappelijke zetel, Ravensteingalerij 4 bus 2, 1000 Brussel.


            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • V.V.S.G. - aanduiden van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevrouw Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.

            De gemeente neemt deel aan V.V.S.G.

            In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd de heer Francis Benoit aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van V.V.S.G. Mevrouw Ann Messelier werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

            Naar aanleiding van het ontslag van mevr. Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van de heer Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.

            Verwijzingen

            Brief van mevr. Ann Messelier van 26 augustus 2021.

            Beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 "V.V.S.G. - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen."

            Geheime stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Stemmen voor: 0
            Stemmen tegen: 0
            Onthoudingen: 0
            Resultaat:

            De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.

            De stemming geeft volgende uitslag :

            Plaatsvervangend vertegenwoordiger

            De heer Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.

            Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.

            Besluit

            Artikel 1

            De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van V.V.S.G. met ingang van 1 oktober 2021.

             

            Artikel 2

            Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.

             

            Artikel 3

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan V.V.S.G., Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel.


            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Leiebekken - aanduiden van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevr. Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.

            De gemeente neemt deel aan het Leiebekken.

            In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd mevr. Ann Messelier aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan het bekkenbestuur van het Leiebekken.

            Naar aanleiding van het ontslag van schepen Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van dhr. Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.

            Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen in het bekkenbestuur van het Leiebekken en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.

            Verwijzingen

            Brief van mevr. Ann Messelier 26 augustus 2021.

            De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 "Leiebekken - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur".

            Geheime stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Stemmen voor: 0
            Stemmen tegen: 0
            Onthoudingen: 0
            Resultaat:

            De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.

            De stemming geeft volgende uitslag :

             

            Plaatsvervangend vertegenwoordiger

            De heer Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.

            Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.

            Besluit

            Artikel 1

            De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan het bekkenbestuur van het Leiebekken met ingang van 1 oktober 2021.

             

            Artikel 2

            Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger de hoedanigheid van schepen verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.

             

            Artikel 3

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Leiebekken, Zandvoordestraat 375 te 8400 Oostende of SecretariaatLeiebekken@vlaamsewaterweg.be.


            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Vereniging voor Openbaar Groen - aanduiden van een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162  van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Op donderdag 26 augustus 2021 deelde mevr. Ann Messelier haar ontslag als schepen en gemeenteraadslid met ingang van 1 oktober 2021 schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 27 augustus 2021. Mevrouw Ann Messelier neemt eveneens ontslag als gemeentelijk vertegenwoordiger in alle mandaten die met het schepenambt samenhangen.

            De gemeente neemt deel aan de Vereniging voor Openbaar Groen.

            In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd mevr. Ann Messelier aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Vereniging voor Openbaar Groen.

            Naar aanleiding van het ontslag van schepen Ann Messelier met ingang van 1 oktober 2021 en de aanstelling van dhr. Willem Vanwynsberghe als schepen met ingang van 1 oktober 2021 is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden.

            Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Vereniging voor Openbaar Groen en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.

            Verwijzingen

            Brief van mevrouw Ann Messelier van 26 augustus 2021.

            De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 "Vereniging voor Openbaar Groen - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen".

            Geheime stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Gestemd: Chris Delneste, Annelies Vandenbussche, Hilde Vanhauwaert, Carla Meyhui, Marc Plets, Isabelle Vereecke, Geert Veldeman, Jan Deprez, Johan Bossuyt, Fanny Decock, Bert Deroo, Willem Vanwynsberghe, Francis Watteeuw, Jean-Paul Algoet, Rik Bouckaert, Jeroen Dujardin, Francis Benoit, Bram Deloof, Robbe Bleuzé, Els Verhagen, Bernard Marchau
            Stemmen voor: 21
            Stemmen tegen: 0
            Onthoudingen: 0
            Resultaat:

            De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.

            De stemming geeft volgende uitslag :

            Vertegenwoordiger

            De h. Willem Vanwynsberghe bekomt 21 ja-stemmen.

            Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.

            Besluit

            Artikel 1

            Dhr. Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Weidenstraat 55 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Vereniging voor Openbaar Groen met ingang van 1 oktober 2021.

             

            Artikel 2

            Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger de hoedanigheid van schepen verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.

             

            Artikel 3

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Vereniging voor Openbaar Groen, Predikherenrei 1c, 8000 Brugge.


            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Plaatselijke openbare bibliotheek - aanduiden nieuwe vertegenwoordiger in het beheersorgaan

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Bram Deloof, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Ann Dendauw Van Ooteghem, Eveline Van Haverbeke, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162  van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Artikel 6 van het huishoudelijk reglement van het beheersorgaan van de plaatselijke openbare bibliotheek.

            Feiten, context en argumentatie

            Tijdens de gemeenteraad van 26/09/2019 werden de vertegenwoordigers voor het beheersorgaan aangeduid.

            Ten gevolge het overlijden van Ivan Sampers dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden namens de fractie van Open Vld.

            Verwijzingen

            Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2002 waarbij de beheersvorm van de gemeentelijke bibliotheek conform het decreet van 13 juli 2001 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal cultuurbeleid werd vastgesteld.

            Geheime stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Johan Bossuyt, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Bram Deloof, Rik Bouckaert, Fanny Decock, Francis Watteeuw, Geert Veldeman, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Els Verhagen, Bernard Marchau, Els Persyn
            Stemmen voor: 0
            Stemmen tegen: 0
            Onthoudingen: 0
            Resultaat:

            De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.

            De stemming geeft volgende uitslag :

            Vertegenwoordiger

            Loritano Wylin bekomt 20 ja-stemmen.

            Er zijn 0 blanco stembiljetten en 1 neen-stemmen.

            Besluit

            Artikel 1

            Loritano Wylin wordt aangeduid als vertegenwoordiger vanuit het gemeentebestuur volgens evenredigheid van de politieke partijen in het beheersorgaan van de plaatselijke openbare bibliotheek, ter vervanging van dhr. Ivan Sampers.

             

            Artikel 2

            Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de plaatselijke openbare bibliotheek.

De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2021 om 20:58.

Namens Gemeenteraad,

Els Persyn
Algemeen Directeur

Chris Delneste
Voorzitter van de Raad