Terug
Gepubliceerd op 05/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 28/03/2024 - 20:10

Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen

Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
Francis Benoit, Burgemeester
Willem Vanwynsberghe, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece, raadsleden
Els Persyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram Deloof, schepen
Bevoegdheid en juridische grond

Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

Feiten, context en argumentatie

Onderstaande aanpassingen (in vet aangeduid) aan het retributiereglement dienen te worden doorgevoerd:

 

Punt 13.   Retributie op het afleveren van een bestuurderspas.

...

Conform artikel 17 van het decreet van 29 maart 2019 betaalt de aanvrager een retributie van 20,00 23,74 voordat de bestuurderspas wordt uitgereikt.

...

 

Punt 14.   Tussenkomsten van gemeentepersoneel ten gevolge van schade of vervuiling aan het gemeentelijk patrimonium.

Administratiekost

€ 50,00

Voor de inzet van personeel :

  • uurloon per personeelslid
  • op zon- en feestdagen

 

€ 30,00 € 42,00

€ 60,00 € 82,00

Ieder begonnen uur wordt aangerekend als een volledig uur

De uurlonen worden aangepast volgens de spilindex. De basisindex is 151,57.

Op de loonkost wordt vanaf 2025 een jaarlijkse indexering voorzien per 1/1/XXXX:

Geïndexeerd loon: basisloon * nieuwe gezondheidsindex van december jaar X-1 (basisjaar 2013)/basisgezondheidsindex van 129,53 (basisjaar 2013)

Vervoerskosten : forfaitair

€ 50,00

De aangewende producten of vervangingsmaterialen : werkelijke kostprijs

 

Punt 34. Grafconcessies.

Voor inwoners van de gemeente :

  • Voor een grafconcessie voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een urnenkelder voor 2 pers. voor 30 jaar

  • Voor een grafkelderconcessie voor 2 pers. (of 3 pers bij gelijktijdig overlijden) voor 50 jaar

(grafkelder inbegrepen)

  • Voor een grafkelderconcessie voor de 3de pers: € 15,00 per resterend jaar, op een later tijdstip overleden
  • Voor de verlenging van een bestaande concessie per jaar

  • Asverstrooiing

€ 600,00

€600,00

€ 1.600,00

 

 

 

€ 25,00

Gratis

Personen die in de gemeente noch hun woonplaats noch hun verblijfplaats hebben gehad in de periode van tien jaar voor 1 januari van het jaar van de aanvraag:

  • Voor een grafconcessie voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een urnenkelder voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een grafkelderconcessie voor 2 pers. (of 3 pers bij gelijktijdig overlijden) voor 50 jaar

(grafkelder inbegrepen)

  • Voor een grafkelderconcessie voor de 3de pers: € 15,00 per resterend jaar, op een later tijdstip overleden

  • Asverstrooiing


€ 1000,00
€ 1000,00



€ 3.200,00

 

 

€ 75,00

 

Punt 39. Afleveren van elektronische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten. - Artikel 2

Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder 12 jaar (Kids-ID)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 1,00

€ 3,00

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen onder 12 jaar (eVK)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen vanaf 12 jaar (eID)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen vanaf 12 jaar (eVK)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

(1) Wanneer de som van de kostprijs van de hogere overheid en de retributie resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt de retributie verhoogd om het totaalbedrag van de kaart af te ronden naar de bovenliggende euro.

 

Retributie

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen onder 12 jaar (wit papieren kaartje)

€ 2,00

Attest van immatriculatie (oranje papieren kaart)

€ 9,50

Punt 46. Citymarketing.

De tarieven worden als volgt bepaald:

Eenheidsprijs = aankoopprijs bij de door het college aangeduide leverancier (inclusief BTW) + 25% 10% marge voor administratiekosten.

Verwijzingen

Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.

Besluit van de gemeenteraad van 23 november 2023 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.

Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 23 november 2023.

Publieke stemming
Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece, Els Persyn
Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

Onderstaande aanpassingen aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:

 

Punt 13.   Retributie op het afleveren van een bestuurderspas.

...

Conform artikel 17 van het decreet van 29 maart 2019 betaalt de aanvrager een retributie van 20,00 23,74 voordat de bestuurderspas wordt uitgereikt.

...

Punt 14.   Tussenkomsten van gemeentepersoneel ten gevolge van schade of vervuiling aan het gemeentelijk patrimonium.

Administratiekost

€ 50,00

Voor de inzet van personeel :

  • uurloon per personeelslid
  • op zon- en feestdagen

 

€ 30,00 € 42,00

€ 60,00 € 82,00

Ieder begonnen uur wordt aangerekend als een volledig uur

De uurlonen worden aangepast volgens de spilindex. De basisindex is 151,57.

Op de loonkost wordt vanaf 2025 een jaarlijkse indexering voorzien per 1/1/XXXX:

Geïndexeerd loon: basisloon * nieuwe gezondheidsindex van december jaar X-1 (basisjaar 2013)/basisgezondheidsindex van 129,53 (basisjaar 2013)

Vervoerskosten : forfaitair

€ 50,00

De aangewende producten of vervangingsmaterialen : werkelijke kostprijs

 

Punt 34. Grafconcessies.

Voor inwoners van de gemeente :

  • Voor een grafconcessie voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een urnenkelder voor 2 pers. voor 30 jaar

  • Voor een grafkelderconcessie voor 2 pers. (of 3 pers bij gelijktijdig overlijden) voor 50 jaar

(grafkelder inbegrepen)

  • Voor een grafkelderconcessie voor de 3de pers: € 15,00 per resterend jaar, op een later tijdstip overleden
  • Voor de verlenging van een bestaande concessie per jaar

  • Asverstrooiing

€ 600,00

€600,00

€ 1.600,00

 

 

 

€ 25,00

Gratis

Personen die in de gemeente noch hun woonplaats noch hun verblijfplaats hebben gehad in de periode van tien jaar voor 1 januari van het jaar van de aanvraag:

  • Voor een grafconcessie voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een urnenkelder voor 2 pers. voor 30 jaar
  • Voor een grafkelderconcessie voor 2 pers. (of 3 pers bij gelijktijdig overlijden) voor 50 jaar

(grafkelder inbegrepen)

  • Voor een grafkelderconcessie voor de 3de pers: € 15,00 per resterend jaar, op een later tijdstip overleden

  • Asverstrooiing


€ 1000,00
€ 1000,00



€ 3.200,00

 

 

€ 75,00

 

Punt 39. Afleveren van elektronische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten. - Artikel 2

Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder 12 jaar (Kids-ID)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 1,00

€ 3,00

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen onder 12 jaar (eVK)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen vanaf 12 jaar (eID)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen vanaf 12 jaar (eVK)

Retributie bovenop kostprijs hogere overheid (1)

Normale procedure

Spoedprocedure

€ 3,00

€ 5,00

(1) Wanneer de som van de kostprijs van de hogere overheid en de retributie resulteert in een niet-afgerond totaalbedrag, wordt de retributie verhoogd om het totaalbedrag van de kaart af te ronden naar de bovenliggende euro.

 

Retributie

Elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen onder 12 jaar (wit papieren kaartje)

€ 2,00

Attest van immatriculatie (oranje papieren kaart)

€ 9,50

 

Punt 46. Citymarketing.

De tarieven worden als volgt bepaald:

Eenheidsprijs = aankoopprijs bij de door het college aangeduide leverancier (inclusief BTW) + 25% 10% marge voor administratiekosten.

 

Artikel 2

Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 5 april 2024.

 

Artikel 3

Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.


Bijlagen