De voorzitter opent de zitting op 21/11/2024 om 20:08.
Enig artikel
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 oktober 2024 worden goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het AMJP5 2020-2025 Kuurne werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. Aan de raadsleden werd ook de documentatie horende bij het AMJP5 2020-2025 tijdig bezorgd. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de vijfde aanpassing van het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
Het AMJP5 2020-2025 Kuurne (in bijlage) dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema M3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven aan het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2024 werd vastgesteld.
Het positief advies van het managementteam van 30 oktober 2024.
Artikel 1
Het AMJP5 2020-2025 Kuurne (strategische nota, financiële nota en toelichting) wordt vastgesteld door de gemeenteraad voor wat betreft het gemeente-luik.
Het AMJP5 2020-2025 Kuurne (strategische nota, financiële nota en toelichting) wordt integraal goedgekeurd door de gemeenteraad (inclusief het OCMW-luik dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2024).
Artikel 2
Het AMJP5 2020-2025 Kuurne wordt binnen de 10 dagen na de vaststelling gepubliceerd op de website met de publicatiedatum.
Artikel 3
De financieel directeur verleent positief visum voor de nominatieve werkingssubsidies en investeringssubsidies voor 2025 zoals voorzien in het AMJP5 2020-2025 Kuurne.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 41.
De toekenning van nominatieve subsidies is een bevoegdheid van de gemeenteraad die niet gedelegeerd kan worden naar het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad moet dus beslissen welke subsidies ze nominatief wil toekennen.
Er wordt voorgesteld om de nominatieve subsidies in bijlage toe te kennen voor het boekjaar 2025. De nominatieve subsidies zijn opgenomen in de AMJP5 2020-2025.
Er zijn ook nog volgende aanpassingen aan de nominatieve subsidies boekjaar 2024. Hieronder een overzicht van de mutaties:
- Kuurnse cultuurraad: - 750 euro (niet doorgegaan in 2024),
- Kunstkring: Prijs van het landschap: - 2.500 euro (niet doorgegaan in 2024),
- Kuurns Erfgoed vzw: - 2.500 euro (aanpassing bedrag),
- Kon. Sportingclub Kuurne: - 5.000 euro (aanpassing bedrag).
De nodige middelen zijn voorzien in de AMJP5 2020-2025.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de toekenning van de nominatieve subsidies 2025 in bijlage.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan de nominatieve subsidies 2024 in bijlage.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen, in het bijzonder artikel 41.
De vaststelling van de plaatsingsprocedure en de vaststelling van de voorwaarden van overheidsopdrachten is een bevoegdheid van de gemeenteraad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur (bevoegdheid college) of tenzij de gemeenteraad het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor de overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
De gemeenteraad moet dus beslissen welke overheidsopdrachten ze nominatief wil toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in het boekjaar 2025.
Er wordt voorgesteld om de overheidsopdrachten in bijlage nominatief toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in het boekjaar 2025.
De nodige middelen zijn voorzien in AMJP5 2020-2025.
De nodige middelen zijn voorzien in AMJP5 2020-2025.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het nominatief toevertrouwen van de overheidsopdrachten in bijlage aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald de artikels 48 en 49.
In de kerkraad van Sint-Michiel (10 juni 2024), de kerkraad van Sint-Pieter (13 maart 2024) en de kerkraad van Sint-Katharina (11 oktober 2024) werd telkens de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek vastgelegd.
De gemeente Kuurne heeft de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina samen met de adviezen van het bisdom tijdig ontvangen.
Het bisdom Brugge verleende gunstig advies op 16 juli 2024 betreffende de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Sint-Michiel en op 14 oktober 2024 betreffende de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina.
In de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel is de exploitatietoelage vastgesteld op 79.710,84 euro (geen wijziging tegenover AMJP4).
In de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter is de exploitatietoelage vastgesteld op 72.984,13 euro en een investeringstoelage van 10.315 euro (geen wijziging tegenover AMJP4).
In de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina is de exploitatietoelage vastgesteld op 72.085,10 euro, waarvan het gemeentelijk aandeel is bepaald op 16.730,95 euro (+ 1.360,11 euro tegenover AMJP4).
Budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina.
Adviezen van het bisdom Brugge van 16 juli 2024 betreffende de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter en Sint-Michiel en van 14 oktober 2024 betreffende de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de budgetwijzigingen 2024 van:
Artikel 2
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken van Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina, het bisdom, de stad Kortrijk en het gemeentebestuur Lendelede.
Richtlijn (EU) 2024/1788 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2024 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markten voor hernieuwbaar gas, aardgas en waterstof, tot wijziging van Richtlijn (EU) 2023/1791 en tot intrekking van Richtlijn 2009/73/EG.
De wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, o.a. gewijzigd door de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten, zoals tot op heden gewijzigd, en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 8 mei 2009 houdende de algemene bepalingen betreffende het energiebeleid en het daarbij horende uitvoeringsbesluit (= het "Energiebesluit").
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit tot wijziging van het KB van 14 januari 2013 betreffende de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De wet van 16 februari 2017 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In 2012 werd door de Vlaamse overheid het Vlaams Energiebedrijf (VEB) opgericht met als voornaamste doel de energie-efficiëntie van de Vlaamse overheidsentiteiten te verbeteren. Het VEB werd in 2020 aangesteld via de groepsaankoop van Leiedal als energieleverancier voor de deelnemende gemeenten. Als overheidsinstelling en aankoopcentrale voldoen ze aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Sinds 1 januari 2021 is het lokaal bestuur Kuurne aangesloten bij het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor zowel gas als elektriciteit. De huidige overeenkomst met het VEB loopt af op 31 december 2024.
We zijn zeer tevreden over de samenwerking, de facturatie, de opvolging van dossiers en de extra aangeboden diensten (raamcontracten voor energieaudits, EPC's, laadpalen,...). Daarnaast genieten we door de aansluiting bij het VEB van een zeer voordelig tarief en moeten we niet zelf een bestek schrijven en de markt opgaan.
Er kan gekozen worden voor vaste of variabele tarieven of een combinatie van beide. In vroegere tijden was de variabele SPOT-markt bijna altijd het meest voordelig. Zo is de oorspronkelijke overeenkomst tussen gemeente Kuurne en VEB ook begonnen. De energiecrisis heeft ons geleerd dat het goed is om al een deel op voorhand in te kopen, om plotse hoge fluctuaties de baas te kunnen. Daarnaast stellen we in de huidige markten vast dat de prijzen dalen hoe verder je in de toekomst kijkt. Hiervoor wordt verwezen naar bijlage 1 en 2. Op die manier creëer je ook budgetzekerheid voor de komende jaren. Gezien we dus op de lange termijn moeten kijken om zo voordelig mogelijk vast te klikken, wordt voorgesteld om de samenwerking vast te leggen voor een periode van 4 jaar.
Er wordt voorgesteld om een combinatie te nemen van SPOT en het vastklikken van totaalvolume, rekening houdend met het feit dat het volume de komende jaren ongetwijfeld nog zal afnemen door energiebesparende dossiers.
Via VEB zijn er 2 mogelijkheden: ofwel bekijk je als klant de energiemarkten zelf en bepaal je zelf wanneer je volume vastklikt. Dit vraagt een serieuze tijdsinvestering (dagelijks opvolgen van de energiemarkt) en expertise. Een tweede mogelijkheid is om een mandaat te geven aan VEB zodat hun analisten kunnen aankopen voor ons. VEB bundelt het volume van verschillende klanten en koopt aan op op voorhand gekozen data, om zo niet aan speculatie te doen. Optie 2 is wat we ook op heden reeds doen en dus de beste keuze.
We kiezen ervoor om het klikvolume te plafonneren op maximum 50% van ons totaal af te nemen volume, om zo het risico zoveel als mogelijk te spreiden. Rekening houdend met een verdere verduurzaming van het patrimonium en de dalende trend van de energieprijzen wordt het gedeelte dat vast voorzien wordt best jaarlijks verminderd.
Daarnaast moeten we nu ook al rekening houden met (eventuele) wijzigingen in de toekomst. Hierbij denken we aan:
- Verkoop Pienter (grote impact op gasverbruik).
- Aansluiting gemeentehuis en sociaal huis op warmtenet (impact op gasverbruik).
- Verbruik Nest + energiedelen met gemeentehuis en sociaal huis.
- Toekomstige investeringen in energetische renovaties patrimonium.
- Mogelijke toevoegingen aan het patrimonium.
Analyse van de mogelijke wijzigingen in het patrimonium en de impact op de verhouding vast-variabel:
2025: gezien we pas het duurste moment van het jaar (december) kunnen vastklikken voor 2025 (in december na ondertekening contract) is het niet aangeraden dit nog te doen
=> We kiezen voor 100% SPOT (lees: variabel).
2026: rekening houdend met het dalende verbruik minder dan 50% vast voorzien. Een inschatting van de reeds genomen beslissingen is dat dit op het contract een daling van 4% voor elektriciteit en 19% voor gas met zich mee zal brengen. Dus we kiezen voor 46% (elektriciteit) en 31% (gas).
Voor de volgende 2 jaren (2027 en 2028) wordt voorgesteld om de verhouding van vast naar variabel met minimum 5% per jaar te laten dalen aangezien het de bedoeling is om patrimonium af te stoten en verder te investeren in energetische ingrepen. We kiezen voor 37% (elektriciteit) en 27% (gas).
De nodige kredieten voor afname van gas en elektriciteit zijn voorzien in AMJP5.
Visum van de financieel directeur conform artikel 266 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de verlenging van de samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de aankoop van gas en elektriciteit voor een periode van 4 jaar (2025-2028).
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de overeenkomsten voor de levering van groene elektriciteit en injectie en voor de levering van aardgas goed. De overeenkomsten in bijlage maken integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 3
Het Vlaams Energiebedrijf wordt in kennis gesteld van dit besluit.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 3 mei 2019, en wijzigingen, houdende de gemeentewegen.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Op 02/09/2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van een eengezinswoning. De aanvraag werd ingediend door Nele Houfflyn, Hoogstraat 31 te Harelbeke. De aanvraag is gelegen in de Koningin Astridlaan, kadastraal gekend als sectie C, 76 T.
Deze aanvraag werd op 01/10/2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 11/10/2024 tot en met 9/11/2024.
Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
(hieronder behandeling bezwaren - indien van toepassing).
Omschrijving van de aanvraag
De aanvraag omvat de bouw van een eengezinswoning op het einde van de Koningin Astridlaan. Op het perceel ligt een bestaande trage weg, namelijk Sentier nr. 43. De aanvragers wensen het deel van het pad met aan de linkerzijde nog een strook onverharde zone, over te dragen naar de gemeente.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De aanleg en behoud van wegenis, groenzones en trage wegen dragen bij aan de opwaardering van de verkeersveiligheid en de trage mobiliteit in de omgeving. De aanleg is functioneel voor de nieuwe en bestaande bewoning in de ruimere omgeving van het project.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van wegenis, groenzones en trage wegen alsook de kosteloze overdracht naar de gemeente zorgt voor een positief effect op de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid.
Het tracé van de wegenis wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat dit niet bepaald is in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) (zie art. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Advies groendienst
De gemeentelijke groendienst verleende een gunstig advies.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) met de over te dragen grond in het project op naam van Nele Houfflyn, Hoogstraat 31 te Harelbeke, op het perceel met kadastrale identificatie, sectie C, nummer 76 T, wordt goedgekeurd daar het advies van de groendienst gunstig is.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de bouwheer.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder en zonder zich daartoe te willen beperken artikel 41, tweede lid, 5°.
Verordening 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens, in het bijzonder en zonder zich daartoe te willen beperken artikel 26.
Reglement betreffende het aanbieden van een provinciale huurgarantieverzekering aan verhuurders op de West-Vlaamse private huurmarkt, zoals gestemd door de Provincieraad op 23 september 2021.
De provincie West-Vlaanderen startte in 2022 met het aanbieden van een provinciale huurgarantieverzekering aan verhuurders die op de private huurmarkt aan eenoudergezinnen willen verhuren. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst en verwerkersovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 januari 2022. De oorspronkelijke overeenkomst liep van 1 februari 2022 tot 30 oktober 2024.
Door afspraken tussen de verzekeraar en de provincie loopt de termijn van de samenwerkingsovereenkomst niet meer synchroon met het reglement. De provincie vraagt daarom om een addendum toe voegen aan de lopende samenwerkingsovereenkomst om deze met 3 maanden te verlengen t.e.m. 31 januari 2025.
Doel van de verzekering is om meer kansen te bieden aan eenoudergezinnen op de West-Vlaamse private huurmarkt.
Deze verzekering ontzorgt de verhuurders enigszins. De verhuurder kan genieten van rechtsbijstand en mits rekening te houden met een wachttijd van 4 maanden, wordt de verhuurder verzekerd tegen huurachterstal (max. 12 maanden) en huurschade (t.v.v. maximaal 12 maanden huur).
De verhuurder komt bij aangifte van een schadegeval in een ‘cascadesysteem’ terecht. Eerst wordt de rechtsbijstand ‘geactiveerd’ (verzoeningsprocedure of uiteindelijk gerechtelijke procedure). Van zodra een gerechtelijke procedure wordt/werd ingeleid kan de verhuurder een voorschot bekomen (max. huurwaarborg). Een definitieve afrekening volgt dan nadat de procedure is afgerond.
Ook dient voor deze waarborg rekening gehouden worden met een tussenkomstdrempel (bedrag van de huurwaarborg).
Om toegang te krijgen tot deze huurgarantieverzekering moet de verhuurder bereid zijn te willen verhuren aan een specifieke doelgroep, met name eenoudergezinnen die aan bepaalde voorwaarden voldoen:
- Gezinsinkomen tussen de 22.000 en 55.000 euro (bruto belastbaar);
- Minstens 1 kind ten laste (o.b.v. groeipakket/40% nachten i.k.v. verblijfsregeling).
De voorwaarden aan de verhuurder zijn de volgende:
- Huurcontract van minstens 3 jaar;
- Een huurprijs die conform de huurschatter is;
- Een huurprijs die de 33% van het inkomen van de ouder niet overschrijdt en die niet meer dan 1.000 euro/maand bedraagt;
- Een woning die veilig en kwaliteitsvol is (en dus beschikt over een conformiteitsattest).
De provincie neemt voor maximaal 3 jaar van de verhuring de premie van de verzekeringspolis 100% ten laste. Er werd hiervoor een overeenkomst gesloten met FVC Verzekeringen uit Kortrijk. De polis 'Pack verhuurder' ligt bij AG Insurance.
De stad heeft per kwartaal recht op een toelage van X*200 euro, waarbij X staat voor een afgewerkt en goedgekeurd dossier.
In de periode van de samenwerkingsovereenkomst werd in Kuurne nog geen enkele verzekeringspolis afgesloten. Binnen het werkingsgebied van Woonwijs werd enkel in Zwevegem 1 dossier opgestart.
De gemeente ontvangt 200 euro per afgewerkt en goedgekeurd dossier.
Enig artikel
Het addendum bij de ‘Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. het reglement betreffende het aanbieden van een Provinciale huurgarantieverzekering aan verhuurders op de West-Vlaamse private huurmarkt’ tussen provincie West-Vlaanderen en de gemeente Kuurne wordt goedgekeurd als volgt:
Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de Provinciale huurgarantieverzekering
Tussen
de provincie West-Vlaanderen met zetel te 8200 Brugge, Koning Leopold III-Laan 41, vertegenwoordigd door de heer Jean de Bethune, gedeputeerde voor huisvesting, en de heer Peter Norro, directeur MiNaWa
en
De gemeente Kuurne, met zetel te 8520 Kuurne, Marktplein 9, vertegenwoordigd door mevr. Els Persyn, Algemeen Directeur, en dhr. Chris Delneste, Voorzitter gemeenteraad
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Enig artikel
De samenwerkingsovereenkomst in het kader van de Provinciale Huurgarantieverzekering d.d. 20/01/2022 wordt verlengd tot en met 31 januari 2025.
De ondergetekenden, afgevaardigden, verklaren zich akkoord.
Opgemaakt te Brugge op 15/10/2024.
Namens gemeente Kuurne,
Els Persyn Chris Delneste
Algemeen Directeur Voorzitter Gemeenteraad
Namens de Provincie West-Vlaanderen,
Peter Norro Jean de Bethune
Directeur MiNaWa Gedeputeerde voor Woonbeleid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het domein sport heeft twee verschillende adviesorganen, de sportraad en het beheersorgaan sportinfrastructuur. Dit is historisch zo gegroeid, bij de uitbouw van de sportinfrastructuur is er een vzw opgericht, naast de vzw was een sportraad verplicht. Toen de vzw in 2013 werd stopgezet, heeft men een beheersorgaan sportinfrastructuur opgericht zodat alles rond beheer van de infrastructuur door het beheersorgaan sportinfrastructuur geadviseerd werd. In 2018 wilden de sportraad en het beheersorgaan samensmelten, maar toen stelde het bestuur dat dit een beslissing moest zijn van de nieuwe adviesorganen. Er werd dus opnieuw een sportraad en beheersorgaan verkozen en samengesteld. Op vandaag is de wil er nog steeds om voor sport één enkel adviesorgaan te behouden. Er is namelijk soms verwarring bij gebruikers, ze weten niet altijd bij welk adviesorgaan ze terecht kunnen met een bepaalde vraag. Om de verwarring te stoppen en omdat de meerwaarde van de twee adviesorganen er niet langer is, wil men samensmelten tot één adviesorgaan die voor alle sport gerelateerde items advies kan geven.
In 2022 hebben vertegenwoordigers van sportraad en beheersorgaan samen een voorstel opgemaakt om tot één adviesorgaan te komen. De doelstelling van het huidige beheersorgaan en de sportraad was om vanaf 2023 samen te werken en gezamenlijke vergaderingen te houden. De echte samensmelting wou men pas invoeren met de nieuwe legislatuur, vanaf 2025.
In bijlage vinden jullie de statuten van het nieuwe adviesorgaan: Raad voor het beheer en advies voor sport.
Statuten raad voor het beheer en advies voor sport.
Gemeenschappelijk advies van de sportraad en het beheersorgaan sportinfrastructuur.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de samensmelting van de sportraad en het beheersorgaan sportinfrastructuur.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe statuten van de raad voor het beheer en advies voor sport. De nieuwe statuten in bijlage maken integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De nieuwe raad voor het beheer en advies voor sport heeft een aangepast huishoudelijk reglement nodig.
Het huishoudelijk reglement legt de samenstelling vast en de manier waarop die verkozen wordt.
Huishoudelijk reglement raad voor het beheer en advies voor sport.
Gemeenschappelijk advies sportraad en beheersorgaan sportinfrastructuur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het nieuwe huishoudelijk reglement goed van de raad voor beheer en advies sport.
Artikel 2
Het huishoudelijk reglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen keurde volgende aanpassingen aan de tarieven goed:
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.
Collegebeslissing van 16 januari 2024 'Algemeen retributiereglement - vaststellen tarieven dranken bij uitzondering'.
Collegebeslissing van 16 januari 2024 'Algemeen Retributiereglement – wijziging tarieven dranken basisassortiment – goedkeuring'.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande collegebesluiten:
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2024 om 21:23.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
algemeen directeur
Chris Delneste
voorzitter van de raad