Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 18/09/2025 - 22:00 Raadzaal
  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

      Enig artikel

      De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 3 juli 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Financieel beheer

        • Opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 - vaststelling

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten.
          Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

          Sinds 2020 moet er een opvolgingsrapport opgemaakt worden voor de gemeenteraad/ OCMW-raad. Met dit opvolgingsrapport kan de vooruitgang van de beleidsdoelstellingen opgevolgd worden. De verplichte opvolgingsrapportering versterkt de inhoudelijke controlefunctie van de gemeenteraad/ OCMW-raad.


          Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 handelt over de eerste twee kwartalen van 2025. Het is een geconsolideerd rapport voor gemeente en OCMW.
          Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.

          Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.

          Enig artikel

          Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 wordt vastgesteld door de OCMW-raad.

      • Sociaal Huis

        • Samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht (BIZ) Zuid-West-Vlaanderen 2026-2030 - goedkeuring

          Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 31 januari 2014 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling en tot subsidiëring van een Vlaams Centrum Schuldenlast 

          Sinds 15 december 2011 subsidieert de Vlaamse overheid, Departement Zorg, 11 regionale samenwerkingsverbanden rond schuldpreventie in Vlaanderen en Brussel. Sinds 2014 worden deze samenwerkingsverbanden ‘BudgetInZicht’ (BIZ) structureel verankerd en gesubsidieerd conform de bepalingen in het Besluit van de Vlaamse Regering van 31 januari 2014.

           

          De missie van het samenwerkingsverband is om structureel (herval in) schuldenlast te voorkomen en terug te dringen via preventie-initiatieven en via toegankelijke, cliëntgerichte en integrale budget- en schuldhulpverlening. BIZ positioneert zich hierbij als een netwerkorganisatie inzake schuldpreventie en kwaliteitsvolle budget- en schuldhulpverlening.

           

          De regionale stuurgroep tekent de inhoudelijke en strategische lijnen van BIZ uit, volgt die op en stuurt bij waar nodig. Het diensthoofd van de sociale dienst volgt deze regionale stuurgroep op. 

          Naast het werken rond een kwalitatieve visie, wil BIZ ZWVL ook de komende beleidsperiode ondersteuning geven aan haar partners door het verder optimaliseren en ontsluiten van de effectieve tools en methodieken die bijdragen aan een kwaliteitsvolle budget- en schuldhulpverlening. Dit omvat zowel methodieken zoals BIZondere duo’s als digitale en fysieke hulpmiddelen die professionals en organisaties ondersteunen in hun dagelijkse praktijk. Deze hulpmiddelen en methodieken bieden houvast bij de begeleiding van hulpvragers, helpen bij het signaleren van financiële drempels en versterken de redzaamheid en financiële stabiliteit van hulpvragers.

          Beslissing van de OCMW-raad van 24/09/2020 houdende "Samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht periode 2021-2025 - goedkeuring".

          Samenwerkingsovereenkomst BIZ Zuid-West-Vlaanderen.

          CAW Zuid-West-Vlaanderen neemt het budgethouderschap op zich en dient op vraag van de minister jaarlijks volgende documenten in bij het Departement Zorg:

          • een subsidieaanvraag bestaande uit een inhoudelijk jaaractieplan en een begroting,
          • een inhoudelijke en financiële rapportage van het voorgaande kalenderjaar.

           

          Voor regio Zuid-West-Vlaanderen wordt jaarlijks een werkingsbudget voorzien, dat ingezet wordt voor de coördinatie van het netwerk en de uitrol van het actieplan.

          Binnen de stuurgroep wordt jaarlijks de begroting vastgelegd, rekening houdend met het beleidsplan en jaaractieplan en actuele ontwikkelingen. Binnen de stuurgroep wordt de begroting op geregelde tijdstippen opgevolgd en waar nodig bijgestuurd.

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst BudgetInZicht (BIZ) Zuid-West-Vlaanderen 2026-2030. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

           

          Artikel 2

          De heer Chris Delneste, voorzitter van de raad, en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.

           

          Artikel 3

          Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het samenwerkingsverband BudgetInZicht (BIZ) Zuid-West-Vlaanderen.

        • Woonwijs - subsidieaanvraag 2026-2031 - goedkeuring

          Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Besluit van de Vlaamse Regering 5.0 over het Lokaal Woonbeleid van 14 maart 2025 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.

          De gemeenteraden en OCMW-raden van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede keurden in 2010 de samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht goed voor de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede (werknaam Woonwijs). Deze interlokale vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur, die wordt opgedeeld in opeenvolgende subsidieperiodes.

           

          Naar aanleiding van de instap van Zwevegem werd op 26 juni 2019 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst door de raad goedgekeurd. Sinds 1 januari 2020 heet de intergemeentelijke samenwerking tussen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’.

           

          De intergemeentelijk samenwerking rond wonen zit intussen in het 15e werkingsjaar. De vierde subsidieperiode loopt nog tot eind 2025.

           

          Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering het nieuwe IGS-subsidiekader (BVR 5.0) definitief goed. Dit omvat een nieuwe subsidieregeling voor IGS-projecten rond lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031.

          Voor de lokale beleidscyclus 2026-2031 zijn opnieuw de drie beleidsprioriteiten voorzien:

          • De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woningaanbod afhankelijk van de woonnoden;
          • De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
          • De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.

           

          Aan de raad wordt een nieuwe subsidieaanvraag voorgelegd i.f.v. de continuering van Woonwijs.

           

          De voorliggende subsidieaanvraag heeft betrekking op de vijfde periode, van 2026 tot en met 2031.

           

          In functie van de doorstart in 2026, werd in het voorjaar een traject opgestart op basis van meerdere besprekingen in het dagelijks bestuur, de stuurgroep, bilateraal overleg, overleg met Wonen-Vlaanderen,…

           

          Het college ging op 24 juni 2025 principieel akkoord om verder deel te nemen in de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs (Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem)’ voor de periode januari 2026 tot en met december 2031. Hiermee engageren de besturen zich enerzijds tot het uitvoeren van de verplichte acties uit het subsidiekader 5.0; en anderzijds tonen ze hun ambitie om via een pakket aan eigen initiatieven het aantal conformiteitsattesten verder op te schalen.


          1. Pakket verplichte acties:


          Vlaamse beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden:

          • De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde.
          • Kerncijfers over de woningmarkt periodiek op het lokaal woonoverleg bespreken.
          • Het ruimtelijk beleid betrekken bij het lokaal woonoverleg.
          • Voorzien van een aanbod van nood- of doorgangswoningen op lokaal of bovenlokaal niveau, of samenwerken met een partner om in een aanbod van nood- of doorgangswoningen te kunnen voorzien.
          • Een gecoördineerd lokaal sociaal beleid voeren, dat volgende aspecten bevat:
            • een visie op sociaal wonen uitwerken en toepassen,
            • een partnerschap waarmaken met de woonmaatschappij die actief is in de gemeente,
            • een beleid voeren rond de activering van gronden en panden voor sociaal wonen,
            • de opdrachten, vermeld in boek 2, deel 3, titel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen uitvoeren,
            • de opdrachten, vermeld in boek 2, deel 3, titel 1 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen uitvoeren, en het Projectportaal gebruiken, vermeld in artikel 4,43 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen,
            • de toewijzingspraktijk van sociale woningen minstens één keer per jaar op het lokaal woonoverleg bespreken.
          • Leegstaande gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.
          • Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.

           

          Vlaamse beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving

          • Kerncijfers over de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium periodiek op het lokaal woonoverleg bespreken.
          • Een gecoördineerd lokaal woningkwaliteitsbeleid voeren, dat de volgende aspecten omvat:
            • de decretaal toegekende opdrachten op het vlak van de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium correct uitvoeren,
            • beschikken over voldoende gemeentelijke woningcontroleurs.
          • De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid.

            

          Vlaamse beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen 

          • Kerncijfers over Vlaamse, provinciale en gemeentelijke woonpremies periodiek op het lokaal woonoverleg bespreken.
          • Vanaf een door de minister van wonen vast te stellen datum en uiterlijk op 1 januari 2028: Via een laagdrempelig geïntegreerd woon- en energieloket gestructureerde
            basisinformatie aanbieden aan elke inwoner over al de volgende elementen:
            • de Vlaamse tegemoetkomingen aan en ondersteuningsmaatregelen voor gezinnen en alleenstaanden op het vlak van wonen;
            • sociaal huren, sociaal kopen en sociaal lenen;
            • de veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen en de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
            • de relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energiebeleidsmaatregelen;
            • energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector;
            • energetische renovatie;
            • de verbouwlening , vermeld in artikel 1.1.1, §2, 102°/3, van het Energiebesluit van 19 november 2010.
          • Inwoners ondersteunen bij de administratieve procedure ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaring van een woning;
          • Een partnerschap aangaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente
          • Een partnerschap aangaan met lokale partners.

           

          2. Pakket eigen initiatieven:


          Eigen initiatieven Gemeente Timing
          Doorstart en opstart 'verplichting conformiteitsattest' Harelbeke en Kuurne

          Doorstart 'verplicht CA bij nieuwe verhuring'.

          Opschaling:

          2026: opschaling nieuwe verhuringen van woningen voor 1971 gebouwd.

          2029: opschaling nieuwe verhuringen van woningen voor 1991 gebouwd.

          (fasering zoals reeds voorzien, maar kan indien nodig worden aangepast).

          Opstart 'verplichting conformiteitsattest' Zwevegem 2026: Goedkeuring reglement ‘verplichting CA bij nieuwe verhuring’.

          Uitrol actie: ‘nieuwe verhuringen van woningen voor 1946 gebouwd’.

          Beperkte geldigheid conformiteitsattest

          (bij vermelding 'klein gebrek vocht' op het technisch verslag)
          Deerlijk en Lendelede Doorstart in 2026. Continuering reglement beperking geldigheid conformiteitsattest.

          Actie zolang er geen sprake is van een verplicht conformiteitsattest.

          Op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren

          Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, 

          Lendelede en Zwevegem

          Doorstart actie in 2026.

           

          Daarnaast zullen we, los van het nieuwe subsidiedossier, ook nog verder blijven inzetten op bepaalde inhoudelijke acties zoals het ‘sociaal en technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners’. Dergelijke acties blijven op zich heel zinvol, maar brengen geen optimalisatie van de subsidiëring met zich mee.

           

          De aangevraagde subsidie bedraagt (vanaf 2026) jaarlijks 138.500 euro (waarvan 45.000 euro voorzien is voor het uitvoeren van het ‘pakket eigen initiatieven’). Wonen in Vlaanderen voorziet eveneens een indexering voor 90% van het subsidiebedrag

          (ervan uitgaand dat de personeelskosten voor alle IGS’en ongeveer 90% van de totale projectkost uitmaakt, wat ook uit deze begroting blijkt).

           

          De geraamde projectkost voor 2026 bedraagt 355.953 euro, inclusief personeels-, werkings-, en investeringskosten. Daarvan is 317.953 euro voorzien voor 4,5 VTE aan personeel. Voor het werkjaar 2031 wordt een totaalbudget van 414.807 euro ingeschat (waarvan 376.372 euro voor de 4,5 VTE).

           

          Na aftrek van de Vlaamse subsidies, wordt het restbedrag procentueel verdeeld onder de deelnemende gemeentes op basis van het aantal huishoudens. Volgens de berekening komt dit voor de gemeente Kuurne neer op een geraamde bedrage van 34.177€ voor 2026 en de daaropvolgende jaren respectievelijk 35.214€, 36.274€, 38.108€, 39.352€, en 41.396 euro in 2031:

          Daarnaast zullen we, los van het nieuwe subsidiedossier, ook nog verder blijven inzetten op bepaalde inhoudelijke acties zoals het ‘sociaal en technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners’. Dergelijke acties blijven op zich heel zinvol, maar brengen geen optimalisatie van de subsidiëring met zich mee.

           

          De aangevraagde subsidie bedraagt (vanaf 2026) jaarlijks 138.500 euro (waarvan 45.000 euro voorzien is voor het uitvoeren van het ‘pakket eigen initiatieven’). Wonen In Vlaanderen voorziet eveneens een indexering voor 90% van het subsidiebedrag (ervan uitgaand dat de personeelskosten voor alle IGS’en ongeveer 90% van de totale projectkost uitmaakt, wat ook uit deze begroting blijkt).

           

          De geraamde projectkost voor 2026 bedraagt 355.953 euro, inclusief personeels-, werkings-, en investeringskosten. Daarvan is 317.953 euro voorzien voor 4,5 VTE aan personeel. Voor het werkjaar 2031 wordt een totaalbudget van 414.807 euro ingeschat (waarvan 376.372 euro voor de 4,5 VTE).

           

          Na aftrek van de Vlaamse subsidies, wordt het restbedrag procentueel verdeeld onder de deelnemende gemeentes op basis van het aantal huishoudens. Volgens de berekening komt dit voor de gemeente Kuurne neer op een geraamde bedrage van 34.177 euro voor 2026 en de daaropvolgende jaren respectievelijk 35.214 euro, 36.274 euro, 38.108 euro, 39.352 euro, en 41.396 euro in 2031. 

           

          Het voorliggende subsidieaanvraagdossier is opgemaakt volgens het aangeleverde sjabloon van Wonen-Vlaanderen en omvat enerzijds het engagement tot het uitvoeren van de verplichte acties uit subsidiekader 5.0, en anderzijds een beschrijving van ‘het pakket aan eigen initiatieven’.

           

          De aanvraag werd binnen verschillende werkgroepen besproken en afgetoetst met Wonen In Vlaanderen, onder meer tijdens het verkennend gesprek van 6 mei 2025. Uiteindelijk werd de subsidieaanvraag op 19 mei 2025 positief geadviseerd door de stuurgroep (beheerscomité) van Woonwijs.

           

          Het subsidiedossier moet uiterlijk eind september 2025 bij Wonen In Vlaanderen ingediend worden. Vervolgens neemt de Minister van Wonen uiterlijk in december 2025 een beslissing. Mits goedkeuring van het subsidiedossier, is de doorstart van de vijfde subsidieperiode voorzien op 1 januari 2026.

           

          Het komt thans de gemeenteraad en de OCMW-raad toe om het definitieve subsidiedossier goed te keuren en daarmee de verdere deelname aan de interlokale vereniging wonen met de deelnemende gemeenten en OCMW’s van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem te bevestigen.

           

          Vandaag wordt tevens een gewijzigde samenwerkingsovereenkomst aan de gemeenteraad en OCMW-raad voorgelegd, in overeenstemming met de principiële beslissingen voor de verderzetting van Woonwijs. Dit gaat o.m. over de vergoeding voor ‘financieel en administratief beheer’ voor de beherende gemeente – die sinds 2011 ongewijzigd bleef.

           

          De colleges van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem keurden respectievelijk op 2 juli 2025, 11 maart 2025, 24 juni 2025, 18 juni 2025 en 9 juli 2025 de verderzetting van Woonwijs inhoudelijk en financieel principieel goed.

          Samenwerkingsovereenkomst Woonwijs d.d. 11 mei 2010, 1 oktober 2017, 1 april 2019 en 1 januari 2020.

          Beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 24 juni 025 betreffende de principiële goedkeuring van het subsidiedossier 2026-2031.

          Subsidieaanvraag Woonwijs 2026-2031.

          Inschatting begroting 2026-2031 voor Kuurne, zoals besproken op de stuurgroep van 19 mei 2025:

          • 2026: 34.177 euro
          • 2027: 35.214 euro
          • 2028: 36.274 euro
          • 2029: 38.108 euro
          • 2030: 39.352 euro
          • 2031: 41.396 euro

          Gunstig visum VSM/2025/038 van de financieel directeur van 20 juni 2025.

          Artikel 1

          De OCMW-raad keurt de ‘subsidieaanvraag 2026-2031’ van de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’ goed.

           

          Artikel 2

          Deze subsidieaanvraag wordt overgemaakt aan Wonen in Vlaanderen.

        • Samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Woonwijs - goedkeuring

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder en zonder zich daartoe te willen beperken art. 77 en Deel 3 Titel 3 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid.

          Besluit van de Vlaamse Regering 5.0 over het Lokaal Woonbeleid van 14 maart 2025 betreffende het lokaal woonbeleid.

          De gemeenteraden en OCMW-raden van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede keurden in 2010 de samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht goed voor de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede (werknaam Woonwijs). Deze interlokale vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur, die wordt opgedeeld in opeenvolgende subsidieperiodes.

           

          Naar aanleiding van de instap van Zwevegem werd op 26 juni 2019 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst door de gemeente- en OCMW-raad goedgekeurd. Met ingang van 1 januari 2020 heet de intergemeentelijke samenwerking tussen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’.

           

          De intergemeentelijk samenwerking rond wonen zit intussen in het 15e werkingsjaar. De vierde subsidieperiode loopt nog tot eind 2025.

           

          In aanloop naar de nieuwe subsidieperiode 2026-2031 hebben de colleges van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem (respectievelijk op 2.07, 11.03, 24.06, 18.06 juni en 9.07.2025) principieel beslist om verder deel te nemen aan de ‘interlokale vereniging Woonwijs’.

           

          Er werd principieel beslist (na bespreking in de stuurgroep op 17 maart en 19 mei 2025) om de ‘vergoeding voor het financieel en personeelsbeheer’ te actualiseren. 

          In de nieuwe overeenkomst wordt deze vergoeding aangepast op basis van de huidige personeelsbezetting - die sinds de aansluiting van gemeente Zwevegem in 2020 steeg van 3,5 VTE naar 4,5 VTE - én wordt ze jaarlijks geïndexeerd volgens de Consumptieprijsindex.

           

          Naast het aanbrengen van duidelijker structuur (waarbij de tekst opgedeeld is in hoofdstukken en artikels), zijn er ook nog enkele kleine aanpassingen om het geheel leesbaar te houden:

          • Verwijzing naar het ‘Decreet Lokaal Bestuur (22.12.2017)’ verplaatst naar artikel 20.
          • Dubbele vermelding ‘Deelnemende gemeenten Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem’ geschrapt waar overbodig.
          • ‘Overeenkomstig artikel 21’ vervangt ‘verwijzing slotbepaling’.
          • Vermelding ‘Beheerscomité" wordt ‘stuurgroep’; herhalingen vermeden.
          • ‘Wonen In Vlaanderen’ vervangt ‘Wonen Vlaanderen’.
          • Artikel 7.5: ‘Presentiegelden’ in plaats van ‘zitpenningen’.
          • Artikel 10: ‘… voorziet een werkplaats voor de projectcoördinator’ aangepast naar ‘… voorziet een werkplaats voor het centraal team van Woonwijs (projectcoördinator, technisch adviseur(s), technisch medewerker(s), algemeen adviseur(s))’.
          • Artikel 15: ‘gemeenten en het vast bureau van de deelnemende OCMW’s’ vervangt ‘besturen en OCMW-besturen’.
          • Artikel 20: Slotbepalingen: ‘in de gevallen dat het voormeld decreet geen uitsluitsel geeft, neemt de stuurgroep beslissing’ i.p.v. ‘… zorgt de stuurgroep voor een beslissing’.

           

          De aanpassingen worden aan de gemeenteraad en OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.

           

          Omwille van de leesbaarheid wordt, met behoud van de niet te vervangen bepalingen van de overeenkomst, de overeenkomst integraal opnieuw ter goedkeuring voorgelegd.

           

          Deze vernieuwde samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2026, en vervangt vanaf deze datum de ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’, zoals goedgekeurd in de zitting van 26 juni 2019.

          De beslissing van de OCMW-raad van 27 april 2010 tot oprichting en goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede.

          De beslissing van de OCMW-raad van 5 september 2017 tot goedkeuren van een aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Wonen Deerlijk-Harelbeke-Kuurne-Lendelede.

          De beslissing van de OCMW-raad van 26 juni 2019 tot goedkeuren van een aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Wonen Deerlijk-Harelbeke-Kuurne-Lendelede.

          Samenwerkingsovereenkomst Woonwijs.

          Artikel 1

          De OCMW-raad hecht goedkeuring aan ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’. De samenwerkingsovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

           

          Artikel 2

          Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2026, ter vervanging van  ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Woonwijs’, zoals goedgekeurd in de OCMW-raad van 26 juni 2019, onder voorbehoud van goedkeuring van de Vlaamse subsidies.

           

          Artikel 3

          De heer Chris Delneste, voorzitter van de raad, en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.

           

          Artikel 4

          Een afschrift van deze beslissing zal aan Wonen In Vlaanderen worden toegestuurd.

    • B-punt

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Besluit van de gouverneur m.b.t. goedkeuring van de jaarrekening 2024 van de gemeente Kuurne - aktename

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 77 en 78, 262 §1 en 332, §1, derde lid.

            Op 23 juli 2025 ontving ons bestuur een mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. de jaarrekening 2024 die door de gouverneur werd goedgekeurd.

            Dit besluit van de gouverneur moet samen met de geformuleerde opmerkingen en aanbevelingen worden meegedeeld aan de OCMW-raad.

            Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Kuurne.

            Technische bemerkingen en aanbevelingen bij de jaarrekening 2024.

            Enig artikel

            De raad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2024 en de geformuleerde opmerkingen en aanbevelingen door de gouverneur.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen