Terug College van Burgemeester en Schepenen

Tue 24/06/2025 - 13:30 Kleine raadzaal

Goedkeuren notulen vorige vergadering

  • Goedkeuren notulen vorige vergadering

    Er werden geen bemerkingen geformuleerd over de notulen van het college van de zitting van 17/06/2025 zodat dit als goedgekeurd kan worden beschouwd.

A-punt

Financieel beheer

Wonen en omgeving

  • Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de intercommunale Leiedal in te schakelen voor de ondersteuning van omgevingshandhaving (milieu, ruimtelijke ordening en onroerend erfgoed), en vraagt aan Leiedal om hiervoor een voorstel van afsprakennota op te maken.

     

    Het college van burgemeester en schepenen keurt het opnemen van €20 000 per jaar in de meerjarenplanning 2026-2031 goed.

     

    De intercommunale Leiedal wordt gevraagd een afsprakennota op te maken voor de periode 2026-2031.

  • Het college van burgemeester en schepenen keurt de deelname aan het project 'Tuinrangers', uitgewerkt door Inverde, voor een geraamde deelnamekost voor 2 jaar van  € 19.960,00 excl. btw of € 24.151,60 incl. 21% btw, voor 3 tuinrangers en 150 uitgevoerde tuinbezoeken goed, onder voorbehoud dat er minimum 3 kwalitatieve kandidaat tuinrangers zijn en dat een personeelslid van het lokaal bestuur kosteloos kan deelnemen aan de tuinrangeropleiding.

    Voor de periode 2026-2031 wordt er een pot van 500.000 euro voorzien voor klimaat/vergroening/innovatie/warmtenet.

Ruimtelijke omgeving

Publieke ruimte

  • Het bestek en de aanbestedingsdossier voor de opdracht “Rioleringsdossier Merelhoek en Beeklaan”, opgesteld door Studiebureau Cnockaert, worden goedgekeurd. De totale raming bedraagt 2.750.534,83 euro incl. btw. Hiervan is er een aandeel van gemeente Kuurne van 784.460,27 euro incl. btw waarvan er via de rioleringssubsidie 182.777,27 euro terugvloeit. Daarbovenop komen nog studie- en projectkosten ten bedrage van 115.415,91 euro. Hierdoor is het uiteindelijke aandeel voor de gemeente 717.098,91 euro.

  • De opdracht “Binnenschrijnwerk Hellend dak Centrumschool” wordt gegund aan de economisch meest voordelige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieder, zijnde Maes & Coucke, BE0817.669.418, Tieltstraat 22, 8720 Markegem, voor een bedrag van 77.956,08 Euro + 4.677,37 (6% medecontractant).

Samenleven

  • Het CBS gaat akkoord dat popkoor Giocoso tot 31 december 2025 permanent gebruik kan maken van de lokalen van het oude schoolgebouw van Wijzer zoals aangeduid in het rood op het grondplan in bijlage. De vereniging kan daarbij naar eigen goeddunken de toegewezen ruimtes in het gebouw schilderen en inrichten. Wanneer de vereniging specifieke werkzaamheden, zoals het uitbreken van tussenwanden (geen steunmuren) of ingebouwde kasten, wil uitvoeren, vraagt zij daarvoor toestemming aan het college van burgemeester en schepenen. 

     

    Het CBS gaat akkoord dat de huurprijs van deze ruimtes gelijk loopt met de huurprijzen die andere permanente gebruikers van gemeentelijke lokalen betalen en die vastgesteld zijn in het gemeentelijke reglement betreffende het huren en gebruiken van de gemeentelijke culturele infrastructuur.

     

    De toegewezen lokalen, de huurprijs en de huurperiode worden vastgelegd in een overeenkomst, gelijkaardig aan de overeenkomsten die met alle permanente gebruikers van gemeentelijke infrastructuur wordt afgesloten.

Burgerzaken

Vrije tijd

  • Het College van Burgemeester en Schepenen geeft straatcomité Kuurnse Eburonen de toelating om op zondag 6 juli 2025 vanaf 9.00 uur tot en met 21.00 uur het weggedeelte van de Eburonenweg in te nemen voor de organisatie van een straatfeest.

    Op zondag 6 juli 2025 van 9.00 uur tot 21.00 uur is n.a.v. het straatfeest in de Eburonenweg alle verkeer verboden. Uitzondering wordt gemaakt voor het plaatselijke verkeer. Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden C3 met passend onderbord en F45c.

  • Conform de bepalingen van het 'gemeentelijk reglement betreffende het subsidiëren van (sociaal-)culturele en sportieve evenementen' kent het College aan het evenement 'Sint-Pietersfestival', georganiseerd op 25/06-30/06 door Koninklijk feestcomité Sint-Pieter een subsidie toe van 5500 EUR.

    In uitvoering van artikel 9 van bovengenoemd reglement kent het College aan het evenement 'Sint-Pietersfestival' daarnaast de volgende bijkomende logistieke ondersteuning toe:

    (voor evenementen met een subsidiebedrag van van € 4.000,00 tot € 6.500,00):

    • Gratis gebruik van gemeentelijk feestmateriaal
    • Bij indoorevenementen: gratis gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur waar het evenement plaatsvindt
    • Bij openluchtevenementen:
      • gratis gebruik van het volledig verkeersvrij gemaakt openbaar domein voor de inrichting van het evenement
      • gratis gebruik van een gemeentelijk gebouw (voor zover beschikbaar en voor zover noodzakelijk) in de (dichte omgeving van de) evenementenzone voor de opvang van de medewerkers en artiesten en voor de opslag van duur en breekbaar materiaal zoals audiovisueel materiaal e.d.
      • gratis gebruik van de Kubox en bijhorende parkings (voor zover beschikbaar) bij eventuele slechte weersomstandigheden (zoals regen storm, …).
  • Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel van de directie van HAP! omtrent het organiseren van gemeentelijke uren lesopdrachten voor het schooljaar 2025-2026.

    Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel van de directie van HAP! omtrent het organiseren van gemeentelijke uren toezicht voor het schooljaar 2025-2026.

  • Conform de bepalingen van het 'gemeentelijk reglement betreffende het subsidiëren van (sociaal-)culturele en sportieve evenementen' kent het College aan het evenement 'Kuurne Balkt', georganiseerd op 14/08/2025 door Orde van de ezel een subsidie toe van 3250 EUR.

    In uitvoering van artikel 9 van bovengenoemd reglement kent het College aan het evenement 'Kuurne Balkt' daarnaast de volgende bijkomende logistieke ondersteuning toe:

    (voor evenementen met een subsidiebedrag van € 1.500,00 tot € 3.250,00)

    • Gratis gebruik van gemeentelijk feestmateriaal.
  • Het college van burgemeester en schepenen geeft de toestemming voor de organisatie van een speelstraat in de Oreganostraat van 1/7/2025 tot en met 31/8/2025 telkens van 9u tot 20u.  

  • Het college van burgemeester en schepenen geeft de toestemming voor de organisatie van een speelstraat op 12/7/25 van 10u tot 18u in de Ezelsdreef (tot na garageweg Ezelspad). 

  • Het College van Burgemeester en Schepenen geeft straatcomité Gemeentebestuur Kuurne ism Elan de toelating om op maandag 7 juli 2025 vanaf 17h00 uur tot en met 20h00 uur het wijkspeelplein en het weggedeelte van de Nieuwenhuyse in te nemen voor de organisatie van een straatfeest.

    Op maandag 7 juli 2025 van 17h00 uur tot 21h00 uur is n.a.v. het straatfeest in de Nieuwenhuyse alle verkeer verboden. Uitzondering wordt gemaakt voor het plaatselijke verkeer. Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden C3 met passend onderbord en F45c.

Onderwijs

Interne dienstverlening

Bestuurszaken

Vaststellen van een tijdelijk politiereglement

ICT

Communicatie

  • De opdracht “Raamovereenkomst voor administratief en publicitair drukwerk” wordt gegund aan de economisch meest voordelige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieders, zijnde:

    * Perceel 1 (Briefpapier en enveloppen): Design15, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0676822745, Kasteelstraat 15 te 8531 Hulste tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.De leveringstermijn wordt vastgesteld op 5 kalenderdagen;

    * Perceel 2 (Visitekaartjes, uitnodigingen, postkaarten, bedankingskaarten, ...): Design15, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0676822745, Kasteelstraat 15 te 8531 Hulste tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.De leveringstermijn wordt vastgesteld op 5 kalenderdagen;

    * Perceel 3 (Flyers en affiches): Design15, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0676822745, Kasteelstraat 15 te 8531 Hulste tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.De leveringstermijn wordt vastgesteld op 5 kalenderdagen;

    * Perceel 4 (Brochures): Sint-Michielsdrukkerij, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer BE 0455.331.460, Twaalfde-Liniestraat 13 te BH-8520 Kuurne tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.De leveringstermijn wordt vastgesteld op 5 kalenderdagen;

    * Perceel 5 (Banners en vlaggen): WAELKENS NV, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer BE 0407.853.722, Ingelmunstersteenweg 243 te 8780 Oostrozebeke tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.De leveringstermijn wordt vastgesteld op 5 kalenderdagen.



B-punt

Interne dienstverlening

Bestuurszaken

Notulen kerkraad

Publicaties