Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet houdende de stimulering van een inclusief Vlaams ouderenbeleid en de beleidsparticipatie van ouderen van 7 december 2012.
De statuten van de Kuurnse ouderenraad zijn aan herziening toe. De laatste herziening dateert van 16 juni 2016.
De algemene vergadering van de ouderenraad keurde op 27 juni 2025 de nieuwe statuten goed.
Beslissing van de gemeenteraad van 16 juni 2016 houdende "Gemeentelijke ouderenraad – opheffen bestaande statuten en goedkeuren nieuwe statuten."
Ontwerp van nieuwe statuten.
Het voorstel van de nieuwe statuten werd besproken op de algemene vergadering van de Kuurnse ouderenraad van 27 juni 2025.
Artikel 1
De bestaande statuten van de gemeentelijke ouderenraad, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 juni 2016, worden opgeheven.
Artikel 2
Onderstaande nieuwe ‘statuten van de gemeentelijke ouderenraad’, worden goedgekeurd:
STATUTEN Kuurnse Ouderenraad
CONSIDERANS
Er wordt verwezen naar het decreet houdende de stimulering van een inclusief Vlaams ouderenbeleid en de beleidsparticipatie van ouderen, d.d. 7/12/2012. Er wordt eveneens verwezen naar de afsprakennota tussen de gemeente Kuurne en haar adviesraden en beheersorganen, goedgekeurd in de gemeenteraad d.d. 15/07/2015.
1. OPRICHTING Kuurnse Ouderenraad
De gemeentelijke seniorenraad werd opgericht in januari 1989 en erkend als adviesraad onder de naam “Seniorenraad Kuurne”.
In februari 2009 werd de naam gewijzigd in “Kuurnse Ouderenraad” op advies van de Vlaamse Ouderenraad. Als gemeentelijke adviesraad is de raad de officiële woordvoerder van alle Kuurnse Ouderen vanaf 60 jaar die in Kuurne woonachtig zijn.
2. ZETEL
De zetel van de gemeentelijke ouderenraad is gevestigd bij de dienst Ouderen, Lokaal Dienstencentrum, Ter Groenen Boomgaard 23, 8520 Kuurne.
3. DOELSTELLINGEN
3.1. Missie
De Kuurnse ouderenraad is een autonoom, pluralistisch, duurzaam en democratisch overlegorgaan. Zij wordt door het gemeentebestuur officieel erkend als adviesorgaan voor alle 60+. De raad stelt zich tot doel op eigen initiatief of op vraag van het gemeentebestuur het ouderenbeleid (60+) mee richting te geven.
De Kuurnse Ouderenraad heeft als missie het ouderenbeleid mee richting te geven en te implementeren zodat alle ouderen:
- Hun lichamelijke en geestelijke gezondheid optimaal behouden en gestimuleerd worden
- Hun welvaart en welzijnspeil behouden
- Hun algemene cultuur en ontspanningsleven bevorderen
- Hun digitale kennis actualiseren en bijsturen
Tevens ondersteunt en activeert de ouderenraad de relaties tussen de Kuurnse ouderenverenigingen. De raad werkt met alle bestuursorganen en socio-politieke organisaties om een positieve beeldvorming van ouderen te maximaliseren zodat zij een blijvende rol kunnen spelen in de globale Kuurnse samenleving. De Ouderenraad heeft vertegenwoordigers in de gemeentelijke adviesraden.
3.2. Doelstellingen
Concrete doelstellingen zijn onder meer de volgende:
- De Kuurnse ouderenraad bekijkt het globale gemeentebeleid vanuit het oogpunt van de ouderen en dit onafhankelijk van elke raad en/of instelling. Dit door participatie en effectieve inspraak. Het geven van aanbevelingen en overleg met hogere bestuursorganen draagt ertoe bij.
- De Kuurnse ouderenraad is een contact- en coördinatieorgaan tussen het bestaande georganiseerde ouderenwerk onderling, tussen de georganiseerde en niet georganiseerde ouderen en tussen de ouderen in het algemeen en de overheid.
- De Kuurnse ouderenraad stimuleert de samenwerking op het vlak van ouderenbeleid en geeft het inhoud en vorm.
- De Kuurnse ouderenraad betrekt in haar werking de niet georganiseerde ouderen.
- De Kuurnse ouderenraad zorgt dat ze een weerspiegeling is van de ouderen in de maatschappij.
- De Kuurnse ouderenraad kan zelf activiteiten en acties opzetten voor de bevolking of de eigen doelgroep.
- De Kuurnse ouderenraad kan op eigen initiatief en/of op vraag van het gemeentebestuur adviezen verstrekken over alle aangelegenheden betreffende het ruime ouderenbeleid in de gemeente.
- De Kuurnse ouderenraad stelt een memorandum inzake ouderenbeleid op zodat er kan ingespeeld worden op de actualiteit en mogelijke veranderingen binnen het ouderenbeleid.
4. STRUCTUUR
De Kuurnse ouderenraad is een orgaan dat als volgt gestructureerd is:
- een algemene vergadering
- een dagelijks bestuur
- werkgroepen
5. ALGEMENE VERGADERING
5.1 Procedure
Binnen de eerste drie maanden na het begin van elke legislatuur worden alle ouderenverenigingen die een gemeentelijke toelage ontvangen, aangeschreven met de vraag om hun afgevaardigde(n) aan te duiden ten laatste 10 dagen voor de eerstvolgende algemene vergadering. Deze personen worden schriftelijk doorgegeven aan de secretaris.
Binnen de eerste drie maanden na het begin van elke legislatuur wordt eveneens via verschillende informatiekanalen een oproep gelanceerd in de gemeente opdat niet-georganiseerde inwoners zich kandidaat zouden stellen als lid van de algemene vergadering.
Na installatie toetreden kan ten allen tijden. Het nieuwe lidmaatschap moet steeds schriftelijk aangevraagd worden bij de voorzitter. Na beslissing van het dagelijks bestuur verkrijgt de aanvrager al dan niet het lidmaatschap. Dit lidmaatschap wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de algemene vergadering.
5.2. Samenstelling
De algemene vergadering is samengesteld uit stemgerechtigde leden en niet stemgerechtigde leden.
De algemene vergadering streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen de verschillende genders.
Een ge-update lijst van de leden van de Kuurnse ouderenraad is beschikbaar bij de deskundige ouderen.
Stemgerechtigde leden:
- Elke vereniging die een actieve werking voor ouderen heeft binnen het grondgebied van de gemeente mag één of twee afgevaardigden aanduiden. Deze afgevaardigden dienen een min. leeftijd van 60 jaar te hebben. De Kuurnse ouderenraad kan slechts verenigingen opnemen die de principes en de regels van de democratie aanvaarden en naleven. Alle communicatie verloopt uitsluitend in het Nederlands.
- Elke niet-georganiseerde oudere kan lid worden volgens de procedure, vermeld in 5.1. van deze statuten. Hun aantal is beperkt tot max. 1⁄3 van het aantal georganiseerde stemgerechtigde leden
De stemgerechtigde leden van een adviesraad zijn burgers en deskundigen die geen effectief politiek mandaat uitoefenen in bestuurlijke organen van de gemeente, het OCMW, de provincie en hogere politieke instellingen.
Niet-stemgerechtigde leden:
- De Schepen van Ouderenbeleid
- Deskundige ouderen
- Elke gemeentelijke adviesraad kan één afgevaardigde aanduiden
- Adviserende leden uitgenodigd door de ouderenraad
- Elk woonzorgcentrum of andere instelling voor ouderen met vestiging in de gemeente kan twee afgevaardigden aanduiden.
5.3. Einde mandaat
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
- Door de intrekking van hun opdracht door de vereniging of organisatie welke zij vertegenwoordigen. De intrekking dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden aan de voorzitter.
- Door het ontslag van de betrokkene zelf. Het ontslag dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden aan de voorzitter.
- Het niet naleven van de statuten
- Alle mandaten eindigen automatisch uiterlijk zes maanden na de gemeenteraadsverkiezingen. Er wordt dan immers een nieuwe Kuurnse ouderenraad geïnstalleerd.
5.4. Besluitvorming
Er wordt na gemeenschappelijk overleg en discussie naar consensus in de besluitvorming gestreefd. Indien er geen akkoord wordt bereikt, volgt er een stemming. Bij gelijkheid van stemmen beslist het dagelijks bestuur.
Om een geldige stemming te kunnen houden in de algemene vergadering moet:
- De stemming voor gewone beslissingen minimum de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. De stemming vereist een gewone meerderheid te hebben.
- De stemming voor de wijziging van de statuten of een motie van wantrouwen dienen 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig te zijn. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, beslist de volgende vergadering ongeacht het aantal aanwezigen. De stemming vereist een 2/3 meerderheid te hebben.
5.5. Vergaderingen
De algemene vergadering van de Kuurnse ouderenraad vergadert minstens 1 maal per jaar.
De uitnodigingen voor de algemene vergadering en de agenda moeten minstens vijf werkdagen vooraf aan de leden worden verzonden.
Ieder lid kan een bijkomend punt op de agenda laten plaatsen mits hij/zij dit minstens 2 dagen voor de vergadering laat weten aan de voorzitter.
Alle verslagen van de vergaderingen worden gezonden aan de leden. Deze verslagen zijn openbaar en opvraagbaar bij de deskundige ouderen.
6. DAGELIJKS BESTUUR
6.1 Procedure
Alle leden van de algemene vergadering – zie 5.1. - kunnen zich kandidaat stellen om lid te worden van het dagelijks bestuur. Kandidaat bestuursleden moeten voldoen aan de voorwaarden tot lidmaatschap zoals bepaald in 5.2.
De Kuurnse ouderenraad kan steeds externe deskundigen uitnodigen op de vergadering.
6.2. Samenstelling
De algemene vergadering kiest, via een geheime stemming (of in geval van een consensus via een open stemming) een bestuur voor de periode van de legislatuur van het gemeentebestuur. Enkel de functie van de voorzitter wordt rechtstreeks verkozen vanuit de algemene vergadering.
Het bestuur is samengesteld uit minstens 3 leden, waaronder de functie van voorzitter, ondervoorzitter, secretaris. Alle stemgerechtigde leden van de ouderenraad zijn verkiesbaar.
De Kuurnse Ouderenraad streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen de verschillende genders.
De deskundige ouderen en de schepen voor ouderen zijn waarnemende leden van het dagelijks bestuur.
De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.
6.3. Besluitvorming
Het dagelijks bestuur is belast met het bepalen van de missie en strategieën van de Kuurnse ouderenraad.
Het dagelijks bestuur is ten allen tijde verantwoording verschuldigd aan de algemene vergadering. Zij stimuleert de leden tot participatie en houdt hen eveneens op de hoogte van de werking.
Het dagelijks bestuur volgt de adviezen van de Kuurnse ouderenraad op, speelt deze door aan de overheid en draagt bij aan de implementatie. Het dagelijks bestuur kan zelf bij hoogdringendheid een advies formuleren.
Het dagelijks bestuur heeft als bijzondere taak:
- Activiteiten en innoverende initiatieven voor en door ouderen te stimuleren en de nodige middelen daarvoor te voorzien.
- Zorgen dat er een samenwerking plaatsvindt tussen alle ouderenverenigingen, groepen en een individuele betrokkenheid voor de niet georganiseerde ouderen.
- Onderhoudt de externe relaties met de ouderenraden van de regio, de Vlaamse Ouderenraad en de socio-culturele organisaties die actief zijn binnen het domein van ouderenbeleid.
Het dagelijks bestuur roept de algemene vergadering minstens 1 maal per jaar samen, dit om informatie uit te wisselen en overleg te plegen.
Om een geldige stemming te kunnen houden in het dagelijks bestuur moet:
- De stemming voor gewone beslissingen minimum de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. De stemming vereist een gewone meerderheid te hebben.
- De stemming voor de wijziging van de statuten dienen 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig te zijn. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, beslist de volgende vergadering ongeacht het aantal aanwezigen. De stemming vereist een 2/3 meerderheid te hebben.
6.4. Vergaderingen
Het dagelijks bestuur van de ouderenraad vergadert minstens 1 maal per jaar.
De uitnodigingen en de agenda moeten minstens vijf werkdagen vooraf elektronisch aan de leden worden verzonden.
Ieder lid kan een bijkomend punt op de agenda laten plaatsen mits hij/zij dit minstens 2 dagen voor de vergadering laat weten aan de voorzitter.
Alle verslagen van de vergaderingen worden door de secretaris gezonden aan de leden. Deze verslagen zijn opvraagbaar bij de deskundige ouderen.
Het dagelijks bestuur is verplicht de algemene vergadering bijeen te roepen wanneer 1/5 van de effectieve leden daartoe een schriftelijk verzoek indient bij de voorzitter. De algemene vergadering vindt plaats max.40 dagen na het indienen van het verzoek.
6.5. Motie
Minimum 1/3 van de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering kunnen een ‘motie van wantrouwen’ indienen tegen het beleid van het dagelijks bestuur. Een nieuw bestuur moet gekozen worden binnen de maand op een nieuwe algemene vergadering, volgend op de goedkeuring van de motie. Deze bijeenroeping en verkiezing zal gebeuren door de deskundige ouderen.
7. WERKGROEPEN
Het bestuur van de Kuurnse ouderenraad kan steeds werkgroepen oprichten en ontbinden.
Elke oudere van Kuurne kan lid zijn van één of meerdere werkgroepen en kan dus deelnemen aan de werking van de werkgroepen.
Elke werkgroep werkt autonoom onder een werkgroeptrekker en brengt regelmatig verslag uit op het dagelijks bestuur.
8. RELATIE MET DE OVERHEID
8.1 Tussen de ouderenraad en de lokale overheid
- Voor de financiële, logistieke en personeelsondersteuning verwijzen we naar de afsprakennota tussen gemeente Kuurne en haar adviesraden en beheersorganen.
- De schepen voor ouderenbeleid wordt als afgevaardigde van het gemeentebestuur op elke vergadering van de Kuurnse ouderenraad uitgenodigd als waarnemer en zorgt voor een open communicatie tussen bestuur en de respectievelijke raden (en visa versa).
8.2. Adviezen
- De lokale overheid zal de Kuurnse ouderenraad advies vragen over beleidsmateries die de ouderen aanbelangen. Die vraag gebeurt schriftelijk, concreet omschreven en binnen wel afgelijnde wettelijke en financiële randvoorwaarden. Het gemeentebestuur zal de raad steeds maximaal een termijn van 30 dagen geven, te rekenen vanaf de datum van aankomst van de adviesvraag bij de raad, om een gemotiveerd advies uit te brengen.
- Op eigen initiatief en autonoom kan de Kuurnse ouderenraad advies uitbrengen aan de lokale overheid t.a.v. beleidsaangelegenheden of dossiers die de ouderen aanbelangen. De Kuurnse ouderenraad krijgt binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de datum dat het advies bij het gemeentebestuur toekwam een schriftelijk gemotiveerd antwoord.
- Om een advies uit te brengen kan de Kuurnse ouderenraad steeds informatie opvragen aan de lokale overheid die deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn. De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege de Kuurnse ouderenraad zullen binnen de 30 dagen beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
- De Kuurnse ouderenraad zal de adviezen die ze uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan de lokale overheid en in de adviezen een verduidelijking van het standpunt weergeven.
9. FINANCIEN
De toekenning van de werkingsmiddelen vanuit de gemeente staat beschreven in het gemeentelijk subsidiereglement. De werkingsmiddelen worden jaarlijks aangevraagd.
Voor onverwachte uitgaven kan een extra subsidie worden aangevraagd.
Naast de werkingsmiddelen beschikt de ouderenraad over de mogelijkheid om via sponsering extra middelen aan te wenden in functie van de uitwerking van hun activiteiten.
10. SCHORSING EN BEROEPSMOGELIJKHEDEN
Indien de decretale regels in verband met de organisatie van het overleg en de inspraak in het gemeentelijk ouderenbeleid niet worden nageleefd, kan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen bepaalde maatregelen opschorten.
11. ERKENNING
De Kuurnse ouderenraad vraagt bevestiging van zijn erkenning als adviesorgaan en legt daartoe zijn statuten ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De statuten kunnen door iedereen geraadpleegd worden bij de deskundige ouderen.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.