Enig artikel
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 juli 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald de artikels 48 en 49.
In de kerkraad van Sint-Michiel (22 mei 2025), de kerkraad van Sint-Pieter (8 april 2025) en de kerkraad van Sint-Katharina (15 juni 2025) werd telkens het meerjarenplan 2026-2031 en het budget 2026 van de kerkfabriek vastgelegd.
De gemeente Kuurne heeft de meerjarenplannen 2026-2031 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina tijdig ontvangen.
De gemeente Kuurne heeft de budgetten 2026 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina samen met de adviezen van het bisdom tijdig ontvangen.
Het bisdom Brugge verleende gunstig advies op 14 juli 2025 betreffende het budget 2026 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Sint-Michiel en Sint-Katharina.
Met de kerkfabrieken werden afspraken gemaakt omtrent het inbrengen van overschotten jaarrekening in de volgende budgetten:
Adviezen van het bisdom Brugge van 14 juli 2025 betreffende het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Pieter, Sint-Katharina, Sint-Michiel.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het meerjarenplan 2026-2031 van:
Artikel 2
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het budget 2026 van:
Artikel 3
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken van Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina, het bisdom, de stad Kortrijk en het gemeentebestuur Lendelede.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Sinds 2020 moet er een opvolgingsrapport opgemaakt worden voor de gemeenteraad/ OCMW-raad. Met dit opvolgingsrapport kan de vooruitgang van de beleidsdoelstellingen opgevolgd worden. De verplichte opvolgingsrapportering versterkt de inhoudelijke controlefunctie van de gemeenteraad/ OCMW-raad.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 handelt over de eerste twee kwartalen van 2025. Het is een geconsolideerd rapport voor gemeente en OCMW.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.
Enig artikel
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2025 wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
In het politiecollege van 23 november 2001 werd de verdeelsleutel inzake de gemeentelijke toelage tussen de gemeenten van de politiezone Vlas vastgesteld op 86,73 % voor Kortrijk, 10,2 % voor Kuurne en 3,07 % voor Lendelede.
Politiezone Vlas wenst over te gaan tot een kaderuitbreiding voor de politiezone met in totaal 40 personeelsleden.
Omdat stad Kortrijk een substantieel groter aandeel van de voorziene uitbreiding zal financieren tegenover Kuurne en Lendelede, wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties tussen de gemeenten van de politiezone te wijzigen als volgt:
Aan de gemeenteraden van de betrokken gemeenten wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijziging van de verdeelsleutel.
Beslissing van het politiecollege van 16 juli 2025 waarbij beslist werd tot het wijzigen van de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijziging van de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031:
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan politiezone Vlas.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
De gemeente Kuurne maakt deel uit van de politiezone Vlas. De gemeentebesturen moeten de financiële middelen van de zones van de lokale politie aanvullen met een gemeentelijke dotatie die minimaal moet volstaan om de zone waarvan de gemeente deel uitmaakt over voldoende middelen te laten beschikken. Alle uitgaven die voortvloeien uit de vervulling van de wettelijk verplichte opdrachten moeten hiermee gedekt worden.
Voor de goede werking van de lokale politiezones en van de gemeenten is het van groot belang dat de bedragen die in de politiebegroting zijn ingeschreven, de bedragen die in de gemeentelijke dotatiebesluiten zijn vastgesteld en de bedragen die in de gemeentelijke budgetten zijn ingeschreven, met elkaar overeenstemmen.
Tijdens het politiecollege van 4 oktober 2024 werd beslist om bij voorafname van een toekomstige kaderuitbreiding - reeds extra personeelsleden te rekruteren ter versterking van het TARES team. Dit om tegemoet te komen aan de groeiende overlastproblematieken waarmee de PZ Vlas geconfronteerd wordt. Er werd aan de verschillende gemeentebesturen van de zone gevraagd om in hun financiële meerjarenplanning voor 2025, 2026 en 2027 een stijging van de gemeentelijke bijdragen te voorzien ten bedrage van € 1.750.000 te verdelen over de gemeenten van de politiezone volgens de toenmalige verdeelsleutel van 86,73 % voor Kortrijk, 10,20 % voor Kuurne en 3,07 % voor Lendelede.
De politiezone wenst over te gaan tot een effectieve formatiewijziging, die momenteel ingeschat wordt op een uitbreiding met 40 personeelsleden. Bij dergelijke uitbreiding dient rekening gehouden te worden met de operationele en financiële haalbaarheid, die noodzaakt om dit in verschillende aanwervingscycli te realiseren.
De financiële impact van deze beslissing werd berekend en besproken met de drie gemeenten van de politiezone met de vraag om hiervoor een stijging van de gemeentelijke dotaties te voorzien in hun meerjarenplan 2026-2031.
Een uitbreiding van de personeelsformatie zal tot gevolg hebben dat naar verwachting het aantal overuren geleidelijk aan kan afgebouwd worden met naar schatting 7 voltijds equivalenten.
De bijkomende personeelsleden zullen hoofdzakelijk moeten worden ingezet op het grondgebied Kortrijk. Daarom werd aan de gemeenten van de politiezone een wijziging van de verdeelsleutel gevraagd vanaf 01/01/2026.
De gemeentelijke dotaties werden na interne berekeningen en besprekingen tussen de gemeenten vastgesteld voor de periode 2026-2031. Aan de gemeenten van de zone wordt gevraagd om deze als volgt te voorzien in hun meerjarenplan 2026-2031:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Kortrijk | 22.406.655 | 23.809.357 | 26.162.611 | 27.408.880 | 28.025.579 | 28.656.155 |
| Kuurne | 2.375.758 | 2.524.485 | 2.773.999 | 2.906.139 | 2.971.528 | 3.038.387 |
| Lendelede | 715.056 | 759.820 | 834.919 | 874.691 | 894.371 | 914.495 |
| Totaal | 25.497.470 | 27.093.663 | 29.771.529 | 31.189.710 | 31.891.478 | 32.609.03 |
Beslissing van het politiecollege van 16 juli 2025 waarbij beslist werd tot het wijzigen van de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties.
Beslissing van het politiecollege van 16 juli 2025 waarbij ingestemd werd met de stijging van de gemeentelijke dotaties 2026-2031.
Beslissing van de gemeenteraad van heden houdende 'Politiezone Vlas - wijziging van de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties 2026-2031 - goedkeuring'.
De bedragen voor 2026, 2027, 2028, 2029, 2030 en 2031 zullen moeten voorzien worden in het meerjarenplan.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met een stijging van de gemeentelijke dotaties om de uitbreiding van het operationeel en CaLog kader met in totaal 40 personeelsleden mogelijk te maken en dit als volgt:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Kortrijk | 22.406.655 | 23.809.357 | 26.162.611 | 27.408.880 | 28.025.579 | 28.656.155 |
| Kuurne | 2.375.758 | 2.524.485 | 2.773.999 | 2.906.139 | 2.971.528 | 3.038.387 |
| Lendelede | 715.056 | 759.820 | 834.919 | 874.691 | 894.371 | 914.495 |
| Totaal | 25.497.470 | 27.093.663 | 29.771.529 | 31.189.710 | 31.891.478 | 32.609.03 |
Artikel 2
De nodige kredieten voor 2026, 2027, 2028, 2029, 2030 en 2031 zullen voorzien worden in het meerjarenplan.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan politiezone Vlas en de provinciegouverneur.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wij ontvingen de ontwerpakte, opgemaakt door Notaris Vuylsteke, houdende de kosteloze overdracht van:
Dit eigendom komt voor als kavels 3, 6 en 7 op het opmetingsplan opgemaakt door de heer Jan Vervacke, landmeter-expert en de heer Pieter Bovijn, landmeter-expert (Toporama Landmeetbureau), te Tielt op 30 september 2024.
De overdracht geschiedt om reden van algemeen nut, namelijk in functie van de uitbreiding van het Vlaspark.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ontwerpakte opgemaakt door Notaris Vuylsteke.
Opmetingsplan.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed van:
Artikel 2
De akte tot kosteloze grondoverdracht, opgemaakt door notaris Vuylsteke, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Artikel 4
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wij ontvingen de ontwerpakte, opgemaakt door Meester Frederic Maelfait, notaris te Harelbeke, houdende de kosteloze overdracht van:
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder voor opname in het openbaar domein.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Feys, te Poperinge op 17 februari 2025.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ontwerpakte opgemaakt door Meester Frederic Maelfait, notaris te Harelbeke.
Opmetingsplan.
Kadastraal plan.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed van:
Artikel 2
De akte tot kosteloze grondoverdracht, opgemaakt door Meester Frederic Maelfait, notaris te Harelbeke, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Artikel 4
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering 5.0 over het Lokaal Woonbeleid van 14 maart 2025 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
De gemeenteraden en OCMW-raden van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede keurden in 2010 de samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht goed voor de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede (werknaam Woonwijs). Deze interlokale vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur, die wordt opgedeeld in opeenvolgende subsidieperiodes.
Naar aanleiding van de instap van Zwevegem werd op 26 juni 2019 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst door de raad goedgekeurd. Sinds 1 januari 2020 heet de intergemeentelijke samenwerking tussen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’.
De intergemeentelijk samenwerking rond wonen zit intussen in het 15e werkingsjaar. De vierde subsidieperiode loopt nog tot eind 2025.
Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering het nieuwe IGS-subsidiekader (BVR 5.0) definitief goed. Dit omvat een nieuwe subsidieregeling voor IGS-projecten rond lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031.
Voor de lokale beleidscyclus 2026-2031 zijn opnieuw de drie beleidsprioriteiten voorzien:
Aan de raad wordt een nieuwe subsidieaanvraag voorgelegd i.f.v. de continuering van Woonwijs.
De voorliggende subsidieaanvraag heeft betrekking op de vijfde periode, van 2026 tot en met 2031.
In functie van de doorstart in 2026, werd in het voorjaar een traject opgestart op basis van meerdere besprekingen in het dagelijks bestuur, de stuurgroep, bilateraal overleg, overleg met Wonen-Vlaanderen,…
Het college ging op 24 juni 2025 principieel akkoord om verder deel te nemen in de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs (Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem)’ voor de periode januari 2026 tot en met december 2031. Hiermee engageren de besturen zich enerzijds tot het uitvoeren van de verplichte acties uit het subsidiekader 5.0; en anderzijds tonen ze hun ambitie om via een pakket aan eigen initiatieven het aantal conformiteitsattesten verder op te schalen:
1. Pakket verplichte acties:
Vlaamse beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden:
Vlaamse beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving
Vlaamse beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen
2. Pakket eigen initiatieven:
| Eigen initiatieven | Gemeente | Timing |
| Doorstart en opstart 'verplichting conformiteitsattest' | Harelbeke en Kuurne | Doorstart 'verplicht CA bij nieuwe verhuring'. Opschaling: 2026: opschaling nieuwe verhuringen van woningen voor 1971 gebouwd. 2029: opschaling nieuwe verhuringen van woningen voor 1991 gebouwd. (fasering zoals reeds voorzien, maar kan indien nodig worden aangepast). |
| Opstart 'verplichting conformiteitsattest' | Zwevegem | 2026: Goedkeuring reglement ‘verplichting CA bij nieuwe verhuring’. Uitrol actie: ‘nieuwe verhuringen van woningen voor 1946 gebouwd’. |
| Beperkte geldigheid conformiteitsattest (bij vermelding 'klein gebrek vocht' op het technisch verslag) |
Deerlijk en Lendelede | Doorstart in 2026. Continuering reglement beperking geldigheid conformiteitsattest. Actie zolang er geen sprake is van een verplicht conformiteitsattest. |
| Op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren | Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem |
Doorstart actie in 2026. |
Daarnaast zullen we, los van het nieuwe subsidiedossier, ook nog verder blijven inzetten op bepaalde inhoudelijke acties zoals het ‘sociaal en technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners’. Dergelijke acties blijven op zich heel zinvol, maar brengen geen optimalisatie van de subsidiëring met zich mee.
De aangevraagde subsidie bedraagt (vanaf 2026) jaarlijks 138.500 euro (waarvan 45.000 euro voorzien is voor het uitvoeren van het ‘pakket eigen initiatieven’). Wonen In Vlaanderen voorziet eveneens een indexering voor 90% van het subsidiebedrag (ervan uitgaand dat de personeelskosten voor alle IGS’en ongeveer 90% van de totale projectkost uitmaakt, wat ook uit deze begroting blijkt).
De geraamde projectkost voor 2026 bedraagt 355.953 euro, inclusief personeels-, werkings-, en investeringskosten. Daarvan is 317.953 euro voorzien voor 4,5 VTE aan personeel. Voor het werkjaar 2031 wordt een totaalbudget van 414.807 euro ingeschat (waarvan 376.372 euro voor de 4,5 VTE).
Na aftrek van de Vlaamse subsidies, wordt het restbedrag procentueel verdeeld onder de deelnemende gemeentes op basis van het aantal huishoudens. Volgens de berekening komt dit voor de gemeente Kuurne neer op een geraamde bedrage van 34.177 euro voor 2026 en de daaropvolgende jaren respectievelijk 35.214 euro, 36.274 euro, 38.108 euro, 39.352 euro, en 41.396 euro in 2031.
Het voorliggende subsidieaanvraagdossier is opgemaakt volgens het aangeleverde sjabloon van Wonen-Vlaanderen en omvat enerzijds het engagement tot het uitvoeren van de verplichte acties uit subsidiekader 5.0, en anderzijds een beschrijving van ‘het pakket aan eigen initiatieven’.
De aanvraag werd binnen verschillende werkgroepen besproken en afgetoetst met Wonen In Vlaanderen, onder meer tijdens het verkennend gesprek van 6 mei 2025. Uiteindelijk werd de subsidieaanvraag op 19 mei 2025 positief geadviseerd door de stuurgroep (beheerscomité) van Woonwijs.
Het subsidiedossier moet uiterlijk eind september 2025 bij Wonen In Vlaanderen ingediend worden. Vervolgens neemt de Minister van Wonen uiterlijk in december 2025 een beslissing. Mits goedkeuring van het subsidiedossier, is de doorstart van de vijfde subsidieperiode voorzien op 1 januari 2026.
Het komt thans de gemeenteraad en de OCMW-raad toe om het definitieve subsidiedossier goed te keuren en daarmee de verdere deelname aan de interlokale vereniging wonen met de deelnemende gemeenten en OCMW’s van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem te bevestigen.
Vandaag wordt tevens een gewijzigde samenwerkingsovereenkomst aan de gemeenteraad en OCMW-raad voorgelegd, in overeenstemming met de principiële beslissingen voor de verderzetting van Woonwijs. Dit gaat o.m. over de vergoeding voor ‘financieel en administratief beheer’ voor de beherende gemeente – die sinds 2011 ongewijzigd bleef.
De colleges van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem keurden respectievelijk op 2 juli 2025, 11 maart 2025, 24 juni 2025, 18 juni 2025 en 9 juli 2025 de verderzetting van Woonwijs inhoudelijk en financieel principieel goed.
Samenwerkingsovereenkomst Woonwijs d.d. 11 mei 2010, 1 oktober 2017, 1 april 2019 en 1 januari 2020.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 24 juni 025 betreffende de principiële goedkeuring van het subsidiedossier 2026-2031.
Subsidieaanvraag Woonwijs 2026-2031.
Inschatting begroting 2026-2031 voor Kuurne, zoals besproken op de stuurgroep van 19 mei 2025:
Gunstig visum VSM/2025/038 van de financieel directeur van 20 juni 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ‘subsidieaanvraag 2026-2031’ van de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’ goed.
Artikel 2
Deze subsidieaanvraag wordt overgemaakt aan Wonen in Vlaanderen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder en zonder zich daartoe te willen beperken art. 40 §1 en Deel 3 Titel 3 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid.
Besluit van de Vlaamse Regering 5.0 over het Lokaal Woonbeleid van 14 maart 2025 betreffende het lokaal woonbeleid.
De gemeenteraden en OCMW-raden van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede keurden in 2010 de samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht goed voor de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede (werknaam Woonwijs). Deze interlokale vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur, die wordt opgedeeld in opeenvolgende subsidieperiodes.
Naar aanleiding van de instap van Zwevegem werd op 26 juni 2019 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst door de gemeente- en OCMW-raad goedgekeurd. Met ingang van 1 januari 2020 heet de intergemeentelijke samenwerking tussen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’.
De intergemeentelijk samenwerking rond wonen zit intussen in het 15e werkingsjaar. De vierde subsidieperiode loopt nog tot eind 2025.
In aanloop naar de nieuwe subsidieperiode 2026-2031 hebben de colleges van Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede en Zwevegem (respectievelijk op 2.07, 11.03, 24.06, 18.06 juni en 9.07.2025) principieel beslist om verder deel te nemen aan de ‘interlokale vereniging Woonwijs’.
Er werd principieel beslist (na bespreking in de stuurgroep op 17 maart en 19 mei 2025) om de ‘vergoeding voor het financieel en personeelsbeheer’ te actualiseren.
In de nieuwe overeenkomst wordt deze vergoeding aangepast op basis van de huidige personeelsbezetting - die sinds de aansluiting van gemeente Zwevegem in 2020 steeg van 3,5 VTE naar 4,5 VTE - én wordt ze jaarlijks geïndexeerd volgens de Consumptieprijsindex.
Naast het aanbrengen van duidelijker structuur (waarbij de tekst opgedeeld is in hoofdstukken en artikels), zijn er ook nog enkele kleine aanpassingen om het geheel leesbaar te houden:
De aanpassingen worden aan de gemeenteraad en OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.
Omwille van de leesbaarheid wordt, met behoud van de niet te vervangen bepalingen van de overeenkomst, de overeenkomst integraal opnieuw ter goedkeuring voorgelegd.
Deze vernieuwde samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2026, en vervangt vanaf deze datum de ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’, zoals goedgekeurd in de zitting van 26 juni 2019.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 mei 2010 tot oprichting en goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de interlokale vereniging wonen Deerlijk, Harelbeke, Kuurne en Lendelede.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 september 2017 tot goedkeuren van een aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Wonen Deerlijk-Harelbeke-Kuurne-Lendelede.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2019 tot goedkeuren van een aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Wonen Deerlijk-Harelbeke-Kuurne-Lendelede.
Samenwerkingsovereenkomst Woonwijs.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’. De samenwerkingsovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2026, ter vervanging van ‘samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Woonwijs’ zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2019, onder voorbehoud van goedkeuring van de Vlaamse subsidies.
Artikel 3
De heer Chris Delneste, voorzitter van de raad, en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing zal aan Wonen In Vlaanderen worden toegestuurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Het decreet van 27 maart 2009, en latere wijzigingen, betreffende het Grond- en Pandenbeleid.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Eind 2020 werd een nieuw subsidiereglement gelanceerd inzake de renovatie van woningen. Na uitgebreide evaluatie van de verschillende premies rond wonen en milieu werd beslist om één milieupremie te behouden en de woonpremie te hervormen tot een gemeentelijke renovatiepremie.
Zoals opgenomen in het woonplan wordt dit subsidiereglement om de 3 jaar geëvalueerd. De laatste evaluatie dateert van 2023. Rekening houdende met het aantal aangevraagde premies, het beschikbare budget, de gewijzigde premiestelsels bij de hogere overheid en de actualiteit rond energie, werd een sterke vereenvoudiging van het premiereglement voorgesteld.
De gemeenteraad ging in zitting van 23 november 2023 akkoord met het aangepaste premiereglement, bestaande uit 3 categorieën:
Het premiereglement kende tot nu toe een matig succes:
Het Woonplan Kuurne 2020-2025, inzonderheid actie 4.2.1 “Ruime bekendmaking vernieuwd premiestelsel, evaluatie na 3 jaar”.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 november 2023 betreffende de goedkeuring van een vernieuwd subsidiereglement voor de renovatie van woningen.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist om het subsidiereglement voor de renovatie van woningen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 november 2023, op te heffen met ingang van 1 januari 2026.
Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting van 30 mei 2008 en latere wijzigingen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 41, tweede lid, 14°.
Decreet van 18 juli 2003 over het integraal waterbeleid.
Decreet van 30 november 2018 tot bekrachtiging van de coördinatie van de waterregelgeving in het decreet van 18 juli 2003 over het integraal waterbeleid en tot opheffing van de gecoördineerde regelgeving.
Decreet van 28 februari 2014 over diverse bepalingen inzake leefmilieu en natuur.
Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse regering van 1 februari 2002 over de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten van kleinschalige waterzuiveringsinstallaties.
Ministerieel besluit van 20 augustus 2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp en de aanleg van rioleringssystemen: geschreven in publiek toegankelijke regels over de bouw, het transport, het plaatsen, het uitbaten, het onderhouden en het eventueel ontmantelen van een inrichting of een onderdeel ervan, met inbegrip van de toepasselijke productnormen en de algemeen aanvaarde regels van goed vakmanschap bij de betrokken beroepscategorieën.
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 over de vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Het is wenselijk om een retributie te vestigen op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op elke entiteit gelegen binnen een afkoppelingsproject, waar, na uitvoering van de werken, het hemelwater op privéterrein niet maximaal werd afgekoppeld.
De optimale afkoppeling op woningniveau is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de maximale subsidies vanwege de Vlaamse Milieumaatschappij voor de uitvoering van rioleringswerken. Indien er niet kan aangetoond worden dat er voldoende woningen werden afgekoppeld binnen een afkoppelingsproject worden de toegekende subsidies niet uitgekeerd door de Vlaamse Milieumaatschappij.
Deze retributie heeft in essentie tot doel de afkoppeling van hemelwater te realiseren. Deze retributie heeft enkel een stimulerend effect om de afkoppelingswerken wel te laten uitvoeren.
De gemeente voorziet in een deskundige begeleiding van de afkoppelingsprojecten door de aanstelling en betaling van een erkende afkoppelingsdeskundige die een ontwerpplan (geplande toestand) en een kostenraming opmaakt. Voor deze afkoppeling kan ook een gemeentelijke subsidie, met een maximum 1.000 euro en 50% van de gemaakte kosten, verkregen worden die tegemoet komt aan een deel van de kosten.
De retributie wordt als volgt berekend:
Artikel 1
Volgend retributiereglement inzake het niet afkoppelen van hemel- en huishoudelijk afvalwater bij inrichtingen en gelegen in centraal gebied of collectief te optimaliseren buitengebied, gekoppeld aan een goedgekeurd rioleringsproject, wordt goedgekeurd:
Artikel 1
Onder 'afkoppelingsproject' wordt verstaan elk door het college van burgemeester en schepenen of door de gemeenteraad als dusdanig vastgesteld en door een plan afgebakend project.
'Na uitvoering van de werken' betekent na de datum van voorlopige oplevering.
Met 'entiteit' wordt bedoeld, elke woongelegenheid, gebouw, parking,... waar een regenwaterafkoppeling moet gebeuren.
'Maximaal afkoppelen' betekent zoals het afkoppelingsplan van de afkoppelingsadviseur voorschrijft.
Artikel 2
De retributie wordt geheven op elke entiteit gelegen binnen een afkoppelingsproject, waar, na uitvoering van de werken, het hemelwater op privéterrein niet maximaal werd afgekoppeld.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de entiteit waar, n.a.v. de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in door de gemeente goedgekeurde afkoppelingsprojecten, het hemelwater op privéterrein niet maximaal werd afgekoppeld.
In geval van meerdere eigenaars (in meergezinswoningen of bedrijvencentra) wordt desgevallend de vereniging van mede-eigenaars aangesproken tot het betalen van de verschuldigde retributie. Dit ontslaat echter elke eigenaar afzonderlijk niet van zijn hoofdelijke aansprakelijkheid t.a.v. het volledige bedrag van de verschuldigde retributie m.b.t. de entiteit waar hij mede-eigenaar is.
Artikel 4
De retributie wordt als volgt berekend:
Artikel 5
Een door de gemeente gemachtigd ambtenaar kan de niet maximale afkoppeling ten allen tijde vaststellen en hiervan een P.V. opmaken. Dit P.V. vormt de basis tot het inkohieren van de retributie. Het college stelt dit kohier vast en verklaart het uitvoerbaar.
Artikel 6
Na het uitvoeren verklaren van de kohier, wordt door de financieel directeur aan de belastingplichtige een aanslagbiljet toegezonden samen met een beknopte samenvatting van het reglement krachtens welke de belasting verschuldigd is.
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 304 §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt en artikel 9 van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact.
Artikel 5 van het organiek reglement van de Adviesraad Bibliotheek van de plaatselijke openbare bibliotheek Kuurne.
De bibliotheek van Kuurne is een interne gemeentelijke dienst van de gemeente Kuurne. In navolging van beheersformule 9a van de Cultuurpactwet van 1973 kan de Adviesraad Bibliotheek (Bibraad) geen politieke samenstelling hebben, en bestaat ze uit gebruikers en verenigingen, meer bepaald alle vertegenwoordigende verenigingen van de gebruikers en alle filosofische en ideologische strekkingen. Politieke vertegenwoordiging is decretaal niet mogelijk.
De Bibraad wordt als gevolg daarvan samengesteld uit gebruikers en deskundigen, waarvan een minimum van 12 leden en een maximum van 15 leden. Kandidaturen worden verzameld na open oproep binnen de zes maanden na de installatie van een nieuwe gemeenteraad. De kandidaten bezorgen hun motivatie schriftelijk aan de bibliothecaris, die zorgt voor een evenwichtige verdeling. Daarbij wordt gestreefd naar een even diverse vertegenwoordiging als het publiek van de bibliotheek: qua leeftijd, geslacht, achtergrond, ideologische en filosofische stromingen. Daarbij mag maximaal twee derde van de raad van hetzelfde geslacht zijn.
Deze 11 inwoners hebben zich kandidaat gesteld:
Geen van hen heeft een actief politiek mandaat. De bibliothecaris adviseert de aanstelling van alle bovenvermelde kandidaten.
Omdat er niet voldoende kandidaten gevonden werden om te voldoen aan het minimum aantal leden (12), zoals bepaald in artikel 5 van het organiek reglement van de Bibraad, stelt de dienst voor dat de gemeenteraad akkoord gaat met deze beperktere bezetting en dat de gemeenteraad oordeelt dat de Bibraad ook in deze beperktere bezetting advies kan geven.
Beslissing van de gemeenteraad van 5 juni 2025, m.b.t. de oprichting van de Adviesraad Bibliotheek.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat de Bibraad ook met een beperktere bezetting dan 12 leden advies kan geven.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de aanduiding van volgende leden van de Bibraad: Coeman Kathleen, Crequie Cindy, Declercq Gerda, Demuynck Jean-Pierre, Desmet Pol, Desmetz Didier, Desplinter Ine, Doggen Petrus, Goeminne Rita, Huys Ilse en Van Rompaey Silke.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Het ministerieel besluit van 10 november 2017 tot bepaling van de wijze van aanduiding van het begin en het einde van de zone onder toezicht, bedoeld in artikel 115,2° en artikel 117, van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid en latere wijzigingen.
Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet.
Van 3 tot en met 7 oktober 2025 vinden de Ezelsfeesten plaats in Kuurne. Er worden opnieuw heel wat bezoekers en deelnemers verwacht, waardoor het noodzakelijk is om passende maatregelen te nemen om de openbare rust en veiligheid in de evenementenzone te vrijwaren. Het is om veiligheidsredenen opportuun om een tijdelijke politieverordening in te stellen. Het gemeentebestuur kan op deze manier de voorwaarden vastleggen waaraan de organisatoren en de deelnemers dienen te voldoen.
In toepassing van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid en latere wijzigingen en de bijhorende uitvoeringsbesluiten is het o.m. aangewezen om een deel van het openbaar domein in de evenementenzone te privatiseren tijdens de duur van de Ezelsfeesten.
Daarnaast is het in het kader van de openbare veiligheid en de inzet van politie absoluut noodzakelijk om tijdens de Ezelsfeesten 's nachts een glasverbod op te leggen in de evenementenzone. Uit vorige evenementen is immers gebleken dat bij baldadigheden glas als wapen wordt gebruikt, waardoor een preventief optreden noodzakelijk is.
In de afgelopen jaren werd tijdens het veiligheidsoverleg tussen de organisatoren, de dienst evenementen, politiezone Vlas, ambtenaar noodplanning en Hulpverleningszone Fluvia het organisatieconcept meermaals besproken en werden de hieraan gekoppelde maatregelen in verband met openbare orde en veiligheid bepaald. Het is aangewezen deze definitief in een reglement vast te leggen om ze beter te kunnen afdwingen.
Artikel 1
Met het oog op een veilig verloop van de Ezelsfeesten 2025 (3 t.e.m. 7 oktober 2025) stelt de gemeenteraad het gemeentelijk reglement betreffende de openbare orde, rust en veiligheid tijdens de Ezelsfeesten vast. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Het reglement treedt in werking op 1 oktober 2025.
Artikel 3
Dit besluit wordt voor uitvoering overgemaakt aan de korpschef van de politiezone Vlas en ter kennisgeving aan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet houdende de stimulering van een inclusief Vlaams ouderenbeleid en de beleidsparticipatie van ouderen van 7 december 2012.
De statuten van de Kuurnse ouderenraad zijn aan herziening toe. De laatste herziening dateert van 16 juni 2016.
De algemene vergadering van de ouderenraad keurde op 27 juni 2025 de nieuwe statuten goed.
Beslissing van de gemeenteraad van 16 juni 2016 houdende "Gemeentelijke ouderenraad – opheffen bestaande statuten en goedkeuren nieuwe statuten."
Ontwerp van nieuwe statuten.
Het voorstel van de nieuwe statuten werd besproken op de algemene vergadering van de Kuurnse ouderenraad van 27 juni 2025.
Artikel 1
De bestaande statuten van de gemeentelijke ouderenraad, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 juni 2016, worden opgeheven.
Artikel 2
Onderstaande nieuwe ‘statuten van de gemeentelijke ouderenraad’, worden goedgekeurd:
STATUTEN Kuurnse Ouderenraad
CONSIDERANS
Er wordt verwezen naar het decreet houdende de stimulering van een inclusief Vlaams ouderenbeleid en de beleidsparticipatie van ouderen, d.d. 7/12/2012. Er wordt eveneens verwezen naar de afsprakennota tussen de gemeente Kuurne en haar adviesraden en beheersorganen, goedgekeurd in de gemeenteraad d.d. 15/07/2015.
1. OPRICHTING Kuurnse Ouderenraad
De gemeentelijke seniorenraad werd opgericht in januari 1989 en erkend als adviesraad onder de naam “Seniorenraad Kuurne”.
In februari 2009 werd de naam gewijzigd in “Kuurnse Ouderenraad” op advies van de Vlaamse Ouderenraad. Als gemeentelijke adviesraad is de raad de officiële woordvoerder van alle Kuurnse Ouderen vanaf 60 jaar die in Kuurne woonachtig zijn.
2. ZETEL
De zetel van de gemeentelijke ouderenraad is gevestigd bij de dienst Ouderen, Lokaal Dienstencentrum, Ter Groenen Boomgaard 23, 8520 Kuurne.
3. DOELSTELLINGEN
3.1. Missie
De Kuurnse ouderenraad is een autonoom, pluralistisch, duurzaam en democratisch overlegorgaan. Zij wordt door het gemeentebestuur officieel erkend als adviesorgaan voor alle 60+. De raad stelt zich tot doel op eigen initiatief of op vraag van het gemeentebestuur het ouderenbeleid (60+) mee richting te geven.
De Kuurnse Ouderenraad heeft als missie het ouderenbeleid mee richting te geven en te implementeren zodat alle ouderen:
- Hun lichamelijke en geestelijke gezondheid optimaal behouden en gestimuleerd worden
- Hun welvaart en welzijnspeil behouden
- Hun algemene cultuur en ontspanningsleven bevorderen
- Hun digitale kennis actualiseren en bijsturen
Tevens ondersteunt en activeert de ouderenraad de relaties tussen de Kuurnse ouderenverenigingen. De raad werkt met alle bestuursorganen en socio-politieke organisaties om een positieve beeldvorming van ouderen te maximaliseren zodat zij een blijvende rol kunnen spelen in de globale Kuurnse samenleving. De Ouderenraad heeft vertegenwoordigers in de gemeentelijke adviesraden.
3.2. Doelstellingen
Concrete doelstellingen zijn onder meer de volgende:
- De Kuurnse ouderenraad bekijkt het globale gemeentebeleid vanuit het oogpunt van de ouderen en dit onafhankelijk van elke raad en/of instelling. Dit door participatie en effectieve inspraak. Het geven van aanbevelingen en overleg met hogere bestuursorganen draagt ertoe bij.
- De Kuurnse ouderenraad is een contact- en coördinatieorgaan tussen het bestaande georganiseerde ouderenwerk onderling, tussen de georganiseerde en niet georganiseerde ouderen en tussen de ouderen in het algemeen en de overheid.
- De Kuurnse ouderenraad stimuleert de samenwerking op het vlak van ouderenbeleid en geeft het inhoud en vorm.
- De Kuurnse ouderenraad betrekt in haar werking de niet georganiseerde ouderen.
- De Kuurnse ouderenraad zorgt dat ze een weerspiegeling is van de ouderen in de maatschappij.
- De Kuurnse ouderenraad kan zelf activiteiten en acties opzetten voor de bevolking of de eigen doelgroep.
- De Kuurnse ouderenraad kan op eigen initiatief en/of op vraag van het gemeentebestuur adviezen verstrekken over alle aangelegenheden betreffende het ruime ouderenbeleid in de gemeente.
- De Kuurnse ouderenraad stelt een memorandum inzake ouderenbeleid op zodat er kan ingespeeld worden op de actualiteit en mogelijke veranderingen binnen het ouderenbeleid.
4. STRUCTUUR
De Kuurnse ouderenraad is een orgaan dat als volgt gestructureerd is:
- een algemene vergadering
- een dagelijks bestuur
- werkgroepen
5. ALGEMENE VERGADERING
5.1 Procedure
Binnen de eerste drie maanden na het begin van elke legislatuur worden alle ouderenverenigingen die een gemeentelijke toelage ontvangen, aangeschreven met de vraag om hun afgevaardigde(n) aan te duiden ten laatste 10 dagen voor de eerstvolgende algemene vergadering. Deze personen worden schriftelijk doorgegeven aan de secretaris.
Binnen de eerste drie maanden na het begin van elke legislatuur wordt eveneens via verschillende informatiekanalen een oproep gelanceerd in de gemeente opdat niet-georganiseerde inwoners zich kandidaat zouden stellen als lid van de algemene vergadering.
Na installatie toetreden kan ten allen tijden. Het nieuwe lidmaatschap moet steeds schriftelijk aangevraagd worden bij de voorzitter. Na beslissing van het dagelijks bestuur verkrijgt de aanvrager al dan niet het lidmaatschap. Dit lidmaatschap wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de algemene vergadering.
5.2. Samenstelling
De algemene vergadering is samengesteld uit stemgerechtigde leden en niet stemgerechtigde leden.
De algemene vergadering streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen de verschillende genders.
Een ge-update lijst van de leden van de Kuurnse ouderenraad is beschikbaar bij de deskundige ouderen.
Stemgerechtigde leden:
- Elke vereniging die een actieve werking voor ouderen heeft binnen het grondgebied van de gemeente mag één of twee afgevaardigden aanduiden. Deze afgevaardigden dienen een min. leeftijd van 60 jaar te hebben. De Kuurnse ouderenraad kan slechts verenigingen opnemen die de principes en de regels van de democratie aanvaarden en naleven. Alle communicatie verloopt uitsluitend in het Nederlands.
- Elke niet-georganiseerde oudere kan lid worden volgens de procedure, vermeld in 5.1. van deze statuten. Hun aantal is beperkt tot max. 1⁄3 van het aantal georganiseerde stemgerechtigde leden
De stemgerechtigde leden van een adviesraad zijn burgers en deskundigen die geen effectief politiek mandaat uitoefenen in bestuurlijke organen van de gemeente, het OCMW, de provincie en hogere politieke instellingen.
Niet-stemgerechtigde leden:
- De Schepen van Ouderenbeleid
- Deskundige ouderen
- Elke gemeentelijke adviesraad kan één afgevaardigde aanduiden
- Adviserende leden uitgenodigd door de ouderenraad
- Elk woonzorgcentrum of andere instelling voor ouderen met vestiging in de gemeente kan twee afgevaardigden aanduiden.
5.3. Einde mandaat
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt een einde gesteld:
- Door de intrekking van hun opdracht door de vereniging of organisatie welke zij vertegenwoordigen. De intrekking dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden aan de voorzitter.
- Door het ontslag van de betrokkene zelf. Het ontslag dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden aan de voorzitter.
- Het niet naleven van de statuten
- Alle mandaten eindigen automatisch uiterlijk zes maanden na de gemeenteraadsverkiezingen. Er wordt dan immers een nieuwe Kuurnse ouderenraad geïnstalleerd.
5.4. Besluitvorming
Er wordt na gemeenschappelijk overleg en discussie naar consensus in de besluitvorming gestreefd. Indien er geen akkoord wordt bereikt, volgt er een stemming. Bij gelijkheid van stemmen beslist het dagelijks bestuur.
Om een geldige stemming te kunnen houden in de algemene vergadering moet:
- De stemming voor gewone beslissingen minimum de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. De stemming vereist een gewone meerderheid te hebben.
- De stemming voor de wijziging van de statuten of een motie van wantrouwen dienen 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig te zijn. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, beslist de volgende vergadering ongeacht het aantal aanwezigen. De stemming vereist een 2/3 meerderheid te hebben.
5.5. Vergaderingen
De algemene vergadering van de Kuurnse ouderenraad vergadert minstens 1 maal per jaar.
De uitnodigingen voor de algemene vergadering en de agenda moeten minstens vijf werkdagen vooraf aan de leden worden verzonden.
Ieder lid kan een bijkomend punt op de agenda laten plaatsen mits hij/zij dit minstens 2 dagen voor de vergadering laat weten aan de voorzitter.
Alle verslagen van de vergaderingen worden gezonden aan de leden. Deze verslagen zijn openbaar en opvraagbaar bij de deskundige ouderen.
6. DAGELIJKS BESTUUR
6.1 Procedure
Alle leden van de algemene vergadering – zie 5.1. - kunnen zich kandidaat stellen om lid te worden van het dagelijks bestuur. Kandidaat bestuursleden moeten voldoen aan de voorwaarden tot lidmaatschap zoals bepaald in 5.2.
De Kuurnse ouderenraad kan steeds externe deskundigen uitnodigen op de vergadering.
6.2. Samenstelling
De algemene vergadering kiest, via een geheime stemming (of in geval van een consensus via een open stemming) een bestuur voor de periode van de legislatuur van het gemeentebestuur. Enkel de functie van de voorzitter wordt rechtstreeks verkozen vanuit de algemene vergadering.
Het bestuur is samengesteld uit minstens 3 leden, waaronder de functie van voorzitter, ondervoorzitter, secretaris. Alle stemgerechtigde leden van de ouderenraad zijn verkiesbaar.
De Kuurnse Ouderenraad streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen de verschillende genders.
De deskundige ouderen en de schepen voor ouderen zijn waarnemende leden van het dagelijks bestuur.
De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.
6.3. Besluitvorming
Het dagelijks bestuur is belast met het bepalen van de missie en strategieën van de Kuurnse ouderenraad.
Het dagelijks bestuur is ten allen tijde verantwoording verschuldigd aan de algemene vergadering. Zij stimuleert de leden tot participatie en houdt hen eveneens op de hoogte van de werking.
Het dagelijks bestuur volgt de adviezen van de Kuurnse ouderenraad op, speelt deze door aan de overheid en draagt bij aan de implementatie. Het dagelijks bestuur kan zelf bij hoogdringendheid een advies formuleren.
Het dagelijks bestuur heeft als bijzondere taak:
- Activiteiten en innoverende initiatieven voor en door ouderen te stimuleren en de nodige middelen daarvoor te voorzien.
- Zorgen dat er een samenwerking plaatsvindt tussen alle ouderenverenigingen, groepen en een individuele betrokkenheid voor de niet georganiseerde ouderen.
- Onderhoudt de externe relaties met de ouderenraden van de regio, de Vlaamse Ouderenraad en de socio-culturele organisaties die actief zijn binnen het domein van ouderenbeleid.
Het dagelijks bestuur roept de algemene vergadering minstens 1 maal per jaar samen, dit om informatie uit te wisselen en overleg te plegen.
Om een geldige stemming te kunnen houden in het dagelijks bestuur moet:
- De stemming voor gewone beslissingen minimum de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. De stemming vereist een gewone meerderheid te hebben.
- De stemming voor de wijziging van de statuten dienen 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig te zijn. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, beslist de volgende vergadering ongeacht het aantal aanwezigen. De stemming vereist een 2/3 meerderheid te hebben.
6.4. Vergaderingen
Het dagelijks bestuur van de ouderenraad vergadert minstens 1 maal per jaar.
De uitnodigingen en de agenda moeten minstens vijf werkdagen vooraf elektronisch aan de leden worden verzonden.
Ieder lid kan een bijkomend punt op de agenda laten plaatsen mits hij/zij dit minstens 2 dagen voor de vergadering laat weten aan de voorzitter.
Alle verslagen van de vergaderingen worden door de secretaris gezonden aan de leden. Deze verslagen zijn opvraagbaar bij de deskundige ouderen.
Het dagelijks bestuur is verplicht de algemene vergadering bijeen te roepen wanneer 1/5 van de effectieve leden daartoe een schriftelijk verzoek indient bij de voorzitter. De algemene vergadering vindt plaats max.40 dagen na het indienen van het verzoek.
6.5. Motie
Minimum 1/3 van de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering kunnen een ‘motie van wantrouwen’ indienen tegen het beleid van het dagelijks bestuur. Een nieuw bestuur moet gekozen worden binnen de maand op een nieuwe algemene vergadering, volgend op de goedkeuring van de motie. Deze bijeenroeping en verkiezing zal gebeuren door de deskundige ouderen.
7. WERKGROEPEN
Het bestuur van de Kuurnse ouderenraad kan steeds werkgroepen oprichten en ontbinden.
Elke oudere van Kuurne kan lid zijn van één of meerdere werkgroepen en kan dus deelnemen aan de werking van de werkgroepen.
Elke werkgroep werkt autonoom onder een werkgroeptrekker en brengt regelmatig verslag uit op het dagelijks bestuur.
8. RELATIE MET DE OVERHEID
8.1 Tussen de ouderenraad en de lokale overheid
- Voor de financiële, logistieke en personeelsondersteuning verwijzen we naar de afsprakennota tussen gemeente Kuurne en haar adviesraden en beheersorganen.
- De schepen voor ouderenbeleid wordt als afgevaardigde van het gemeentebestuur op elke vergadering van de Kuurnse ouderenraad uitgenodigd als waarnemer en zorgt voor een open communicatie tussen bestuur en de respectievelijke raden (en visa versa).
8.2. Adviezen
- De lokale overheid zal de Kuurnse ouderenraad advies vragen over beleidsmateries die de ouderen aanbelangen. Die vraag gebeurt schriftelijk, concreet omschreven en binnen wel afgelijnde wettelijke en financiële randvoorwaarden. Het gemeentebestuur zal de raad steeds maximaal een termijn van 30 dagen geven, te rekenen vanaf de datum van aankomst van de adviesvraag bij de raad, om een gemotiveerd advies uit te brengen.
- Op eigen initiatief en autonoom kan de Kuurnse ouderenraad advies uitbrengen aan de lokale overheid t.a.v. beleidsaangelegenheden of dossiers die de ouderen aanbelangen. De Kuurnse ouderenraad krijgt binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de datum dat het advies bij het gemeentebestuur toekwam een schriftelijk gemotiveerd antwoord.
- Om een advies uit te brengen kan de Kuurnse ouderenraad steeds informatie opvragen aan de lokale overheid die deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn. De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege de Kuurnse ouderenraad zullen binnen de 30 dagen beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
- De Kuurnse ouderenraad zal de adviezen die ze uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan de lokale overheid en in de adviezen een verduidelijking van het standpunt weergeven.
9. FINANCIEN
De toekenning van de werkingsmiddelen vanuit de gemeente staat beschreven in het gemeentelijk subsidiereglement. De werkingsmiddelen worden jaarlijks aangevraagd.
Voor onverwachte uitgaven kan een extra subsidie worden aangevraagd.
Naast de werkingsmiddelen beschikt de ouderenraad over de mogelijkheid om via sponsering extra middelen aan te wenden in functie van de uitwerking van hun activiteiten.
10. SCHORSING EN BEROEPSMOGELIJKHEDEN
Indien de decretale regels in verband met de organisatie van het overleg en de inspraak in het gemeentelijk ouderenbeleid niet worden nageleefd, kan de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen bepaalde maatregelen opschorten.
11. ERKENNING
De Kuurnse ouderenraad vraagt bevestiging van zijn erkenning als adviesorgaan en legt daartoe zijn statuten ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De statuten kunnen door iedereen geraadpleegd worden bij de deskundige ouderen.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41, 262 §1 en 332, §1, derde lid.
Op 23 juli 2025 ontving ons bestuur een mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. de jaarrekening 2024 die door de gouverneur werd goedgekeurd.
Dit besluit van de gouverneur moet samen met de geformuleerde opmerkingen en aanbevelingen worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Kuurne.
Technische bemerkingen en aanbevelingen bij de jaarrekening 2024.
Enig artikel
De raad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2024 en de geformuleerde opmerkingen en aanbevelingen door de gouverneur.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen.
Algemene Politieverordening van de gemeente Kuurne vastgesteld door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen.
Sinds 2009 doet onze gemeente een beroep op het GAS-team van de stad Kortrijk voor de afhandeling van de dossiers die aanleiding kunnen geven tot een gemeentelijke administratieve sanctie. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten in zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2020. In zitting van 27 oktober 2022 keurde de gemeenteraad een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed, waarbij de tarieven werden gewijzigd.
Jaarlijks bezorgt stad Kortrijk ons een jaarverslag van de vastgestelde GAS-inbreuken in de gemeente Kuurne.
In bijlage vinden jullie een overzicht van de cijfers omtrent de GAS-inbreuken voor Kuurne voor 2024. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen traditionele GAS-inbreuken en parkeerinbreuken.
Beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2020 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met stad Kortrijk betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2022 houdende de goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst GAS.
Jaarverslag Gemeentelijke Administratieve Sancties Kuurne 2024.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag Gemeentelijke Administratieve Sancties voor Kuurne 2024.