Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 23/11/2023 - 19:40

Reglement privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein - goedkeuring

Aanwezig: Francis Benoit, Voorzitter wnd
Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece, raadsleden
Els Persyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
Bevoegdheid en juridische grond

Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Feiten, context en argumentatie

Het aantal elektrische voertuigen neemt toe, en bijgevolg neemt ook het laden van voertuigen op openbaar domein toe. Naast het laden op publieke laadpunten wordt meer en meer privatief geladen. Indien de laadkabel over het voetpad loopt is er een potentieel valgevaar én een verminderde toegankelijkheid voor mindermobielen en voetgangers.

Via dit reglement willen we door de opgelegde maatregelen de toegankelijkheid van het voetpad waarborgen.

Publieke stemming
Aanwezig: Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece, Els Persyn
Voorstanders: Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Bernard Marchau, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Tom Leece
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het reglement privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein waarvan de tekst luidt als volgt:

 

Reglement privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein


Hoofdstuk 1: definities en algemene bepalingen 


Art. 1 Definities

Kabelmat: een rubberen mat voor het afdekken van kabels ter voorkomen van struikelen door passanten. Zowel het loopvlak als de onderkant zijn antislip, zodat de mat goed op zijn plaats blijft liggen. 

 

Art. 2 Toepassingsgebied

Elk gebruik van het openbaar domein met als doel het privaat laden van één of meerdere elektrische voertuigen is onderworpen aan een voorafgaandelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. Als privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein wordt beschouwd: het parkeren van een voertuig op het openbaar domein en het laden van dit voertuig via een kabel die loopt van de private woning tot aan de wagen. Het laden vanuit andere private gebouwen is verboden. 

 

Art. 3  De openbare parkeerplaats voor het eigen terrein kan niet toegeëigend worden, deze blijft beschikbaar voor andere weggebruikers. De gemeente behoudt de mogelijkheid om het parkeren tijdelijk niet mogelijk te maken tijdens bijvoorbeeld wegeniswerken, in het kader van verhuizen enzovoort, alsook om een parkeerplaats definitief af te schaffen. 

 

Hoofdstuk 2: aanvraag toelating voor het privaat opladen van elektrische voertuigen op het openbaar domein 


Art. 4 Indienen van een aanvraag

Om private voertuigen te mogen laden op het openbaar domein, moet de eigenaar of gebruiker van het voertuig een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Die aanvraag moet de volgende zaken bevatten:

- De locatie van de woonst en het laadpunt.

- De locatie van de parkeerplaats(en) die in aanmerking komt of komen om te gebruiken voor het opladen van het voertuig.

- Een foto van deze parkeerplaats(en). 

 

Art. 5 Algemene voorwaarden voor het bekomen van een toelating

Er wordt geen toelating verleend indien:

- Parkeren en laden op het eigen terrein mogelijk is.

- Op locaties waar laden en lossen of parkeren verboden is.

- Het plaatsen van laadinfrastructuur op de gevel niet gewenst is, bijvoorbeeld wegens de erfgoedwaarde van het gebouw.  

Een toelating kan verleend worden indien:

- Er wordt geladen vanop een laadpunt op het eigen terrein.

- De openbare parkeerplaats direct grenst aan het voetpad aan de kant van de woning.

- De afstand tussen de grens van het eigen terrein en het voertuig niet meer dan 10 meter bedraagt. 

 

Art. 6 Uitvoeringsbepalingen

De eigenaar of gebruiker van het voertuig is verantwoordelijk voor het op deugdelijke wijze plaatsen en afdekken van de kabel zodat andere gebruikers van het voetpad geen hinder van de kabel ondervinden en het risico op struikelen beperkt wordt:

- De kabelmat moet zo zwaar zijn dat hij niet door de minste windstoot wegwaait of opkrult. Er mag geen elektrische kabel over de openbare weg (rijbaan/fietspad) neergelegd worden.

- De kabel wordt zoveel als mogelijk langs het voetpad gelegd om de lengte die het voetpad kruist te beperken. 

- De kabelmat moet de kabel over de gehele lengte die over het voetpad loopt bedekken De elektrische kabel moet in goede staat zijn.

- De toelating geldt uitsluitend voor de duur die noodzakelijk is voor het opladen van het voertuig.

- Na het opladen dienen de kabel en de kabelmat onmiddellijk verwijderd te worden. Laden dient op een technisch veilige manier te gebeuren.

- Indien nodig geacht, kan de aanvrager verplicht worden tot een bijkomende elektrische keuring. 

 

Hoofdstuk 3: Aansprakelijkheid 


Art. 7 Het laden van het voertuig op openbaar domein, waarbij een kabel vertrekt vanuit de private woning naar het voertuig, gebeurt steeds op eigen rekening en op eigen risico. Dit betekent dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade aan derden die daaruit zou kunnen ontstaan, ondanks het beschikken over een door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde toelating. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens niet aansprakelijk voor schade berokkend door derden aan de kabel of laadinfrastructuur. 

 

Art. 8  Gemaakte investeringen om te laden over de stoep (zoals het aanschaffen van kabelmatten) zullen onder geen beding worden vergoed of gecompenseerd wanneer het privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein niet langer wordt toegelaten. 

 

Hoofdstuk 4: Sancties 


Art. 9 Beëindigen van de toelating

De toelating is tijdelijk. Deze toelating kan door het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang ingetrokken worden en zonder dat de gemeente hiervoor tot een schadevergoeding, van welke aard dan ook, verplicht is, indien:

- Nutsmaatschappijen en/of het gemeentebestuur ter plaatse werken moeten uitvoeren en laden daardoor niet meer mogelijk of wenselijk is.

- Niet (langer) wordt voldaan aan één of meerdere in dit reglement opgenomen bepalingen.

- Wanneer voorliggend reglement wordt afgeschaft op het moment dat een maatschappelijke oplossing geboden wordt en het privaat laden op openbaar domein niet langer de gewenste oplossing biedt die door het college van burgemeester en schepenen nodig wordt geacht omwille van redenen van algemeen belang. 

 

Art. 10 Sancties

Het niet naleven van het reglement kan leiden tot maatregelen en een sanctie conform het gecoördineerd politiereglement.

 

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking op 1 december 2023.


Artikel 3

Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.