De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 19:34.
Enig artikel
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 juli 2023 worden goedgekeurd.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikels 388 t.e.m. 395 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 29quater §2 van de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
Artikel 29quater §2 van de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer maakt het mogelijk om voor welbepaalde beperkte snelheidsovertredingen gemeentelijke administratieve sancties op te leggen, gekend onder de naam GAS5.
Best practices, zoals in de politiezone Mechelen, hebben aangetoond dat het opstarten van de werking van GAS5 een zeer positief effect heeft op de verkeersveiligheid en snelheidsattitude. Ook binnen de politiezone VLAS wenst men GAS5 op te starten. Daartoe wordt door Kortrijk, Kuurne en Lendelede een bijzondere politieverordening vastgesteld. Het is de bedoeling om hierbij maximaal zonaal te werken, gezien verkeersveiligheid niet stopt aan de gemeentegrenzen. Er wordt dan ook voorgesteld dat Kortrijk, Kuurne en Lendelede een interlokale vereniging oprichten.
Een interlokale vereniging is een lichte vorm van intergemeentelijke samenwerking zonder rechtspersoonlijkheid. Een overeenkomst tussen de deelnemende besturen, die gelijktijdig de statuten omvat, vormt de basis. Het betreft enkel een overeenkomst tussen minstens twee gemeenten, waartoe ook andere rechtspersonen van publiek en privaat recht kunnen toetreden. De voorliggende overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk" omvat volgende krachtlijnen:
Overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk" met statutaire draagkracht.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk" met statutaire draagkracht. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om namens de gemeenteraad deze overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan de nieuwe Interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk".
Het is noodzakelijk een effectief afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigd in het beheerscomité aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen.
Overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk" met statutaire draagkracht.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Afgevaardigde van de gemeente
De h. Francis Benoit bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente
Mevr. Annelies Vandenbussche bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Francis Benoit, burgemeester, wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Kuurne in het beheerscomité van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk".
Mevrouw Annelies Vandenbussche, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Kuurne in het beheerscomité van de interlokale vereniging "ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk".
Artikel 2
De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de ILV Verkeersveiligheid regio Kortrijk, Grote Markt 54, 8500 Kortrijk.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over wegverkeer, artikel 29quater.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis en 135.
Artikels 40, 41, tweede lid, 2° en artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 27 november 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het Decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 1 februari 2021 en geeft aan de gemeenteraad de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen indien aan welbepaalde voorwaarden werd voldaan. Indien de gemeenteraad hiervoor opteert, worden deze snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen.
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Door de invoering van voormeld artikel 29quater beschikken steden en gemeenten over de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden administratieve sancties voor snelheidsinbreuken op te leggen. Het gaat om de volgende voorwaarden:
GAS5 biedt de steden en gemeenten de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als doel de veiligheid en leefbaarheid in de stad te vergroten. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Deze keuze impliceert dat deze beperkte snelheidsovertredingen niet langer strafrechtelijk kunnen worden gesanctioneerd. De decreetgever heeft voorzien dat de bedragen van de gemeentelijke administratieve geldboetes moeten overeenstemmen met de bedragen zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wegverkeerswet.
Voormeld artikel 29quater voorziet dat de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, instaat voor de afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanstelling van de huidige sanctionerende ambtenaren Marjolijn Gousseau, Jens Lampaert, Anke Vanhoecke, Sofie Van Audenhove en Dimitri Wildemeersch te bevestigen in het kader van artikel 29quater §4 van de wet van 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
Bijzondere politieverordening betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen.
Beslissing van de gemeenteraad van 21 mei 2015 betreffende de aanduiding van mevrouw Sofie Van Audenhove als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Beslissing van de gemeenteraad van 20 oktober 2016 betreffende de aanduiding van mevrouw Marjolijn Gousseau als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2021 betreffende de aanduiding van mevrouw Anke Vanhoecke als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2022 betreffende de aanduiding van de heer Dimitri Wildemeersch als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Beslissing van de gemeenteraad van 23 maart 2023 betreffende de aanduiding van de heer Jens Lampaert als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen. De bijzondere politieverordening in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
De gemeenteraad bevestigt de aanstelling van de huidige sanctionerende ambtenaren (Marjolijn Gousseau, Jens Lampaert, Anke Vanhoecke, Sofie Van Audenhove en Dimitri Wildemeersch), reeds aangesteld in navolging van artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, te bevestigen in het kader van artikel 29quater van de Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over wegverkeer.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Sinds 2020 moet er een opvolgingsrapport opgemaakt worden voor de gemeenteraad/OCMW-raad. Met dit opvolgingsrapport kan de vooruitgang van de beleidsdoelstellingen opgevolgd worden. De verplichte opvolgingsrapportering versterkt de inhoudelijke controlefunctie van de gemeenteraad/OCMW-raad.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2023 handelt over de eerste twee kwartalen van 2023. Het is een geconsolideerd rapport voor gemeente en OCMW.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2023 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2023 werd opgemaakt door de financieel directeur en de stafmedewerker in samenspraak met het directieteam.
Enig artikel
Het opvolgingsrapport MJP 2020-2025 KW1 t.e.m. KW2 2023 wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald de artikels 48 en 49.
In de kerkraad van Sint-Michiel (12 juni 2023), de kerkraad van Sint-Pieter (26 juni 2023) en de kerkraad van Sint-Katharina (6 juni 2023) werd telkens het budget 2024 van de kerkfabriek vastgelegd.
Artikel 13 van de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 bepaalt dat het centraal kerkbestuur de budgetten van de kerkfabrieken dient in te dienen bij de gemeente op wiens grondgebied het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt.
De gemeente Kuurne heeft de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina samen met de adviezen van het bisdom tijdig ontvangen.
Het bisdom Brugge verleende gunstig advies op 12 juli 2023 betreffende het budget 2024 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Sint-Michiel en Sint-Katharina.
In het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel is de exploitatietoelage vastgesteld op 79.710,84 euro (+ 5.135,84 euro tegenover het MJP)
In het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter is de exploitatietoelage vastgesteld op 72.984,13 euro (+ 5.025,13 euro tegenover het MJP).
In het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Katharina is de exploitatietoelage vastgesteld op 66.225,10 euro, waarvan het gemeentelijk aandeel is bepaald op 15.370,85 euro (- 475,78 euro tegenover het MJP).
Budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina.
Adviezen van het bisdom Brugge van 12 juli 2023 betreffende het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter, Sint-Katharina, Sint-Michiel.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het budget 2024 van:
Artikel 2
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken van Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina, het bisdom, de stad Kortrijk en het gemeentebestuur Lendelede.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Cipal.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 14 juli 2023 om deel te nemen aan de zitting van de (digitale) buitengewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023.
De aangetekende brief van Cipal van 14 juli 2023 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op 12 oktober 2023, vermeldt volgende agenda:
Wijziging van de statuten (uitgebreide agenda in bijlage).
Aangetekende brief van Cipal van 14 juli 2023 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgend agendapunt van de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023:
Wijziging van de statuten (uitgebreide agenda in bijlage).
Artikel 2
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging.
Artikel 3
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jan Deprez en/of zijn plaatsvervanger de heer Francis Benoit opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 4
Een afschrift van deze beraadslaging zal per mail worden overgemaakt aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28.
De gemeente neemt deel aan Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”).
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 12 juni 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023.
De aangetekende brief van Zefier van 12 juni 2023 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op 19 december 2023, vermeldt volgende agenda:
1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
2. Kennisname van de volgende verslagen:
i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
7. Volmacht voor de formaliteiten.
Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
Aangetekende brief van Zefier van 12 juni 2023 met bijlagen.
Artikel 1
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Artikel 6
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Zefier cvba.
Artikel 7
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Omzendbrief OMG/W 2020/04 - Opmaak van een lokaal toewijzingsreglement.
Per brief d.d. 20/07/2023 vraagt de woonmaatschappij WM Elan om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Avelgem, Spiere-Helkijn, Zwevegem en Kuurne.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Voorstel
Mevr. Els Verhagen wordt voorgedragen om de gemeente Kuurne te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Mevr. Annelies Vandenbussche wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2023 houdende "Vorming van de woonmaatschappij en besloten vennootschap ‘WM Elan’ - kennisname."
Brief van 20 juli 2023 van Woonmaatschappij WM Elan.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 21 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
Mevr. Els Verhagen bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
Mevr. Annelies Vandenbussche bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
Mevr. Els Verhagen wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Avelgem, Spiere-Helkijn, Zwevegem en Kuurne.
Artikel 2
Mevr. Annelies Vandenbussche wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Avelgem, Spiere-Helkijn, Zwevegem en Kuurne.
Artikel 3
De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de BV WM Elan, Kortrijkstraat 117, 8550 Zwevegem.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Algemene Politieverordening van de gemeente Kuurne vastgesteld door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen.
Sinds 2009 doet onze gemeente een beroep op het GAS-team van de stad Kortrijk voor de afhandeling van de dossiers die aanleiding kunnen geven tot een gemeentelijke administratieve sanctie. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten in zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2020.
Jaarlijks bezorgt stad Kortrijk ons een jaarverslag van de vastgestelde GAS-inbreuken in de gemeente Kuurne.
In bijlage vinden jullie een overzicht van de cijfers omtrent GAS-inbreuken voor Kuurne voor 2022. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen traditionele GAS-inbreuken en parkeerinbreuken.
Beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2020 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met stad Kortrijk betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Jaarverslag Gemeentelijke Administratieve Sancties Kuurne 2022.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag Gemeentelijke Administratieve Sancties voor Kuurne 2022.
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 22:22.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
Algemeen Directeur
Chris Delneste
Voorzitter van de Raad