Terug
Gepubliceerd op 09/07/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 05/06/2025 - 21:00 Raadzaal
  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

      Enig artikel

      De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 23 april 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar - Ontslag

    • Samenstelling raad voor maatschappelijk welzijn en rangorde van de leden - kennisname

      Artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      De gemeenteraadsleden worden door hun eedaflegging als gemeenteraadslid van rechtswege ook lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.


      Door zijn eedaflegging als gemeenteraadslid wordt de heer Christophe Dewaele ook raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn en wordt hij toegevoegd aan de rangorde. Deze rangorde is dezelfde als de rangorde van de gemeenteraad.

      De beslissing van de gemeenteraad van heden tot aanstelling van een raadslid en vaststelling van de rangorde.

      Enig artikel

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de rangorde van haar leden.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • OFP Prolocus - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Het OCMW neemt deel aan OFP Prolocus.

            Het OCMW werd opgeroepen per e-mail van 23 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van OFP Prolocus op dinsdag 17 juni 2025.

             

            Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe OCMW-raad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van OFP Prolocus aan te duiden om het OCMW geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.

            Een afgevaardigde van het OCMW moet worden aangesteld om het OCMW geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van OFP Prolocus en namens het OCMW alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.

             

            Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.

            E-mail van OFP Prolocus van 23 april 2025.

            Artikel 1

            De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Kattestraat 101 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van OCMW Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van OFP Prolocus.

             

            De heer Jan Deprez, schepen, wonende Kattebelweg 8 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van OFP Prolocus.

             

            Artikel 2

            De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de OCMW-raad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van OCMW-raadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe OCMW-raad, volgend op de vernieuwing van de raad.

             

            Artikel 3

            Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan OFP Prolocus, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen.


            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Deontologische code voor lokale mandatarissen - goedkeuring

            Artikels 39 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

            Artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad een deontologische code aanneemt en een deontologische commissie opricht. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. 


            De deontologische code is een van de instrumenten om te werken aan de integriteit van de bestuursorganen van een lokaal bestuur. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. De VVSG werkte een nieuwe inspiratie-deontologische code voor lokale besturen uit. De deontologische code in bijlage is gebaseerd op deze inspiratiecode en stemt overeen met het wetgevend kader ter zake.

             

            De deontologische code is van toepassing op alle zittende mandatarissen van gemeente en OCMW. Er wordt voorgesteld om het ontwerp van deontologische code in bijlage goed te keuren.

            Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2023 houdende "Deontologische code voor lokale mandatarissen - gemeente en OCMW Kuurne - goedkeuring".

            Ontwerp deontologische code voor lokale mandatarissen. 

            Artikel 1

            De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het ontwerp van deontologische code voor lokale mandatarissen.

             

            Artikel 2

            De deontologische code in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

          • Deontologische commissie – aanduiden leden en plaatsvervangers

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikels 39 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            De artikels 39 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur bepalen dat de raad een deontologische code aanneemt en een deontologische commissie opricht.

            De deontologische code, goedgekeurd door de raad in zitting van heden, regelt de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.

             

            In de deontologische code staat dat de mandaten in de raadscommissies over de fracties worden verdeeld a rato van één mandaat per schijf van drie verkozen raadsleden, met een minimum van 1 lid per fractie.

            Dit resulteert in volgende verdeling:

            • Vier vertegenwoordigers vanuit de fractie Burg+,
            • Eén vertegenwoordiger vanuit de fractie N-VA,
            • Eén vertegenwoordiger vanuit de fractie NIEUW KUURNE,
            • Eén vertegenwoordiger vanuit de fractie Vooruit,
            • Eén vertegenwoordiger vanuit de fractie Groen. 


            De raadsvoorzitter is voorzitter van de deontologische commissie. 

            Elke fractie wijst de mandaten in de commissie toe met een voordracht gericht aan de raadsvoorzitter. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. 

            Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.

             

            De fracties bezorgden hun voordrachtakte aan de voorzitter van de raad.

            Beslissing van de raad van heden houdende "Deontologische code voor lokale mandatarissen - goedkeuring".

            Voordrachtakten van de fracties.

            Artikel 1

            De deontologische commissie wordt als volgt samengesteld:


            Voor de fractie Burg+:

            Leden: Sarah Stamper - Hilde Vanhauwaert - Marc Plets - Greta Verhaeghe

            Plaatsvervangers: Celine D'Halluin - Bert Deroo - Lukas Lannoo


            Voor de fractie N-VA:
            Lid: Johan Bossuyt

            Plaatsvervanger: Geert Lesage


            Voor de fractie NIEUW KUURNE:

            Lid: Tom Leece

            Plaatsvervanger: Ann Vanooteghem


            Voor de fractie Vooruit:

            Lid: Christophe Dewaele

            Plaatsvervanger: /

             

            Voor de fractie Groen:

            Lid: Emma Bernolet

            Plaatsvervanger: /


            Als voorzitter:

            Chris Delneste, voorzitter van de raad. 

              

            Artikel 2

            Dit besluit wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

    • B-punt

      • Sociaal Huis

        • Interlokale Vereniging Wonen DHKL (Woonwijs): kennisname jaarverslag en jaarrekening werkingsjaar 14 (2024)

          Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          Het besluit van de Vlaamse regering houdende de subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16 november 2018.

          De gemeenteraad besliste op 3 mei 2010 tot participatie in de ‘Interlokale Vereniging Wonen Deerlijk-Harelbeke-Kuurne-Lendelede’. Naar aanleiding van de participatie van de gemeente Zwevegem, op 1 januari 2020, werd de naam van deze vereniging omgevormd tot ‘Interlokale Vereniging Woonwijs’.

           

          Op 19 december 2019 werden voor de periode ‘januari 2020 – december 2025’ subsidies toegekend door de Vlaamse overheid. Deze subsidies werden toegekend op basis van een subsidiedossier, waarin de acties en doelstellingen voor bovenvermelde periode werden opgenomen. Jaarlijks moet de uitvoering van deze acties via een stuurgroepvergadering worden aangetoond.

           

          De overeenkomst met statutaire draagkracht bepaalt het volgende:

          “De rekening van de interlokale vereniging wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en ter kennisname aan de andere deelnemers. Dit moet gebeuren uiterlijk binnen de zes maanden na de afsluiting van het werkjaar …

          … Samen met de rekening wordt aan de deelnemers ook een jaarverslag ter beschikking gesteld. Dit jaarverslag wordt samen met de rekening aan de gemeenteraden ter goedkeuring voorgelegd. Ter gelegenheid van de behandeling van het jaarverslag geven de vertegenwoordigers van de gemeente in de interlokale vereniging toelichting aan de raad.

          Het jaarverslag wordt gelijktijdig met de jaarrekening ter beschikking gesteld van de andere deelnemers, ter bespreking.

          De jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.”

           

          Het subsidiedossier van Woonwijs omvat 3 beleidsprioriteiten telkens met de ‘verplichte acties’ en optioneel gekozen ‘aanvullende acties’:


          Beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden:

          • kerncijfers over de woningmarkt periodiek op het lokaal woonoverleg (LWO) bespreken;
          • het ruimtelijk beleid betrekken bij het LWO;
          • voorzien in een aanbod van nood- of doorgangswoningen op lokaal of bovenlokaal niveau;
          • een gecoördineerd lokaal sociaal woonbeleid voeren;
          • de woningmarkt in het werkingsgebied van het project in kaart brengen,
          • leegstaande gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.       

                  Aanvullende acties

          • AA1_1: een ruimtelijk beleid voeren op basis van een visie om het beschikbare aanbod aan panden op het grondgebied te activeren voor wonen (alle woonwijsgemeenten);
          • AA1_2: de woonprogrammatie afstemmen op de woonbehoefte, zowel op het niveau van de gemeente als op het niveau van het project en zijn randgemeenten (alle woonwijsgemeenten);
          • AA1_3: inspelend op de maatschappelijke noden een instrument uitwerken en toepassen dat alternatieve woonvormen mogelijk maakt (Harelbeke, Kuurne, Zwevegem);
          • AA1_6: de verplichting om de huurprijs en de gemeenschappelijke lasten van private huurwoningen bekend te maken opvolgen en inbreuken op die verplichting beboeten (Kuurne)

           

          Beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving:

          • kerncijfers over de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium periodiek op het LWO bespreken;
          • een gecoördineerd lokaal woningkwaliteitsbeleid voeren;
          • gemeentelijke woningkwaliteitsreglementen op het LWO bespreken;
          • een strategie uitwerken over de toepassing van de gemeentelijke instrumenten voor de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium;
          • gemeentelijke woningkwaliteitsreglementen op het LWO bespreken;
          • het Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) gebruiken;
          • opvolgen verzoeken van huurders om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren.       

                 Aanvullende acties:

          • AA2_1: op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren en gratis conformiteitsattesten afgeven (alle woonwijsgemeenten);
          • AA2_2: een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties (Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede);
          • AA2_3: een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijke conformiteitsattesten opvolgen (alle woonwijsgemeenten);
          • AA2_6: verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken (Deerlijk, Harelbeke en Kuurne);
          • AA2_7: een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor (alle woonwijsgemeenten);
          • AA2_8: de lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid (alle woonwijsgemeenten);
          • AA2_10: de ongeschiktheid en onbewoonbaarheid en de datum van vaststelling aanbrengen op de gevel van de private huurwoningen (enkel Harelbeke).

           

          Beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen:

          • kerncijfers over Vlaamse, provinciale en gemeentelijke woonpremies minstens eenmaal per jaar op het LWO bespreken;
          • informatie over de gemeentelijke woonpremies beschikbaar stellen via www.premiezoeker.be;
          • in elke gemeente een laagdrempelig woonloket aanbieden waar inwoners terechtkunnen met hun vragen over wonen;
          • gestructureerde basisinformatie aanbieden aan elke inwoner, zowel individueel als via infomomenten;
          • inwoners ondersteunen bij premies, inschrijvingen sociale huurwoningen, administratieve procedures ongeschikt- en/of onbewoonbaarheden, …
          • meldpunten installeren voor problematische situaties op het vlak van wonen, waar minstens meldingen van discriminatie op de private huurmarkt gedaan kunnen worden;
          • een partnerschap aangaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.     

                 Aanvullende acties:

          • AA3_1: een uniek loket installeren voor alle lokale woonactoren die werkzaam zijn in de gemeente (enkel Kuurne);
          • AA3_2: sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners (alle woonwijsgemeenten);

           

          Op de stuurgroepvergadering van 17 maart 2025 kwamen de cijfergegevens, acties en doelstellingen van werkjaar 14 uitvoerig aan bod. Daarnaast werden ook de financiën van het voorbije werkjaar besproken. Deze maken integraal deel uit van het stuurgroepverslag. Al deze documenten vormen het jaarverslag van het voorbije werkjaar.

           

          Aan de OCMW-raad wordt de rapportering van het werkingsjaar 14 (= kalenderjaar 2024) voorgelegd.

          Uit het jaarverslag blijkt dat de doelstellingen voor werkingsjaar 14 grotendeels gerealiseerd zijn. Het verslag in bijlage omvat een overzicht van alle acties en het resultaat per gemeente. Naast de reguliere taken had werkingsjaar 2024 volgende hoogtepunten

          • Verdere uitrol van de verplichting van conformiteitsattest voor huurwoningen in Kuurne en Harelbeke. In 2024 werden 59 conformiteitsattesten uitgereikt in Kuurne (2023: 39 - 2022: 23). Op 31/12/2024 beschikten 243 huurwoningen in Kuurne over een geldig conformiteitsattest. 
          • In functie van de verplichting dat gemeenten/IGS’en vanaf 2026 erkende woningonderzoekers in huis hebben, werden in 2023 EVC-trajecten (erkenning van verworven competenties) opgestart. Na geslaagde EVC-testen in voorjaar 2024, beschikken vier Woonwijzers over een erkenningsnummer.
          • Er kwamen 280 mensen langs met een vraag rond premies in 2024 (2023: 249 - 2022: 300 – 2021: 203). In het totaal werden 521 afspraken geteld aan het woonloket, waarvan 13 huisbezoeken.
          • De samenwerkingen met woonmaatschappijen WM ELAN en VIVUS. Woonwijs bood onder meer ondersteuning bij de opstart van het CIR (Centraal Inschrijvingsregister), aansluiting regionale werkgroep ‘versnelde toewijs’, continueren conformiteitsonderzoeken voor de private inhuurnames,…
          • Opmaak promotiemateriaal / kubussen en opstarten infocampagne.

           

          Drie acties werden niet (volledig) uitgevoerd. Voor deze acties zal bijgevolg geen/ minder subsidie worden verkregen dan voorzien in het subsidiedossier:

          • Aanvullende actie 1_1: ‘panden activeren voor wonen’ in de gemeente Lendelede: Er waren in 2024 in Lendelede geen concrete projecten waarbij leegstaande gebouwen geactiveerd werden naar wonen. Hierdoor kon de actie slechts gedeeltelijk worden uitgevoerd.
          • Aanvullende Actie 1_3: ‘alternatieve woonvormen’  in de gemeente Kuurne: In 2023 werd de mogelijkheden voor een Toontjeshuis afgetoetst met vzw Ubuntu. Omwille van verschillende redenen (stedenbouwkundig, ontbreken oudergroep…) zullen zij dit alsnog niet realiseren, ook al was dit in 2019 bij de opmaak van het subsidiedossier van Woonwijs wel nog een mogelijke piste. Ook in 2024 werd verder gekeken naar andere opportuniteiten om alternatieve woonvormen te voorzien, maar waren er geen projecten die aan de voorwaarden van deze actie voldoen.
          • Aanvullende Actie 2_2: ‘verplichting conformiteitsattest’ in de gemeenten Deerlijk en Lendelede: beide gemeenten beslisten na toekenning van de subsidies om deze actie toch niet uit te voeren.

           

          Een volledig overzicht van de uitgevoerde activiteiten kan men terugvinden in het overzicht in bijlage.

          De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale vereniging Woonwijs door de raad van 27 april 2010.

          De goedkeuring van het subsidiedossier van de interlokale vereniging Woonwijs voor de periode 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019.

          De aangepaste samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale vereniging Woonwijs goedgekeurd door de raad van 26 juni 2019.

          Het subsidiedossier van de Interlokale vereniging wonen Woonwijs ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025 waarin alle acties en doelstellingen zijn opgenomen.

          Enig artikel
          De raad neemt kennis van het jaarverslag en de jaarrekening van werkingsjaar 14 (kalenderjaar 2024) van de Interlokale Vereniging Woonwijs.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen