De voorzitter opent de zitting op 22/01/2025 om 19:38.
Artikel 1
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 2 december 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikels 13, 14 en 326 tot en met 341.
Op 2 december 2024 legde mevrouw Nancy Parmentier de eed af als gemeenteraadslid.
Een raadslid die ontslag wil nemen dient dit volgens het decreet over het lokaal bestuur (art. 13) schriftelijk mee te delen aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Op 6 januari 2025 deelde mevrouw Nancy Parmentier haar ontslag als raadslid schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 7 januari 2025.
Beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 houdende de eedaflegging van de gemeenteraadsleden.
Brief van mevrouw Nancy Parmentier van 6 januari 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Nancy Parmentier.
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 6, 10, 13 en 14 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Mevrouw Nancy Parmentier, raadslid voor N-VA, diende op 6 januari 2025 haar ontslag in.
Artikel 14 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat een raadslid dat ontslag neemt vervangen wordt door zijn/ haar opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
De gemeenteraad nam tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad op 2 december 2024 kennis van de definitieve verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024.
Volgende opvolger komt in aanmerking om het mandaat op te nemen: de heer Geert Lesage van de lijst N-VA.
De geloofsbrieven van dhr. Geert Lesage dienen aldus te worden onderzocht.
Volgende stukken werden binnengebracht:
- een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister;
- een recent uittreksel uit het strafregister model I;
- een verklaring op eer dat hij zicht niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur.
Uit bovenvermelde stukken blijkt dat de opvolger nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid vermeld in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur.
De geloofsbrieven van dhr. Geert Lesage kunnen bijgevolg worden goedgekeurd. De heer Geert Lesage wordt uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de door artikel 6 §3 van het decreet over het lokaal bestuur voorgeschreven eed ''Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen" af te leggen.
Door de eedaflegging wordt de heer Geert Lesage als gemeenteraadslid geïnstalleerd.
Verslag van de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024.
Ontslagbrief van mevr. Nancy Parmentier van 6 januari 2025.
Artikel 1
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat dhr. Geert Lesage niet heeft opgehouden te voldoen aan de verkiesbaarheidsvereisten en in geen geval van uitsluiting of onverenigbaarheid verkeert. De geloofsbrieven van dhr. Geert Lesage worden goedgekeurd.
Artikel 2
Dhr. Geert Lesage wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd om in openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad volgende eed af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Dhr. Geert Lesage legt de eed af en wordt tot gemeenteraadslid aangesteld ter vervanging van gemeenteraadslid Nancy Parmentier.
Artikel 3
De nieuwe rangorde van de raadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Gemeenteraadslid |
Rang |
---|---|
Francis Benoit |
Eerste lid |
Jan Deprez |
Tweede lid |
Annelies Vandenbussche |
Derde lid |
Johan Schietgat |
Vierde lid |
Chris Delneste |
Vijfde lid |
Hilde Vanhauwaert |
Zesde lid |
Bert Deroo |
Zevende lid |
Jeroen Dujardin |
Achtste lid |
Johan Bossuyt |
Negende lid |
Ann Van Ooteghem |
Tiende lid |
Willem Vanwynsberghe |
Elfde lid |
Bram Deloof |
Twaalfde lid |
Marc Plets |
Dertiende lid |
Isabelle Vereecke |
Veertiende lid |
Eveline Van Haverbeke |
Vijftiende lid |
Tom Leece |
Zestiende lid |
Céline D'Halluin |
Zeventiende lid |
Greta Verhaeghe |
Achttiende lid |
Lukas Lannoo |
Negentiende lid |
Sarah Stamper |
Twintigste lid |
Lotje Verschaete |
Eenentwintigste lid |
Emma Bernolet | Tweeëntwintigste lid |
Geert Lesage | Drieëntwintigste lid |
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 40, §1 en §2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2006.
Het burgemeestersconvenant, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 september 2013.
Het lokaal energie- en klimaatpact 2.1, goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 mei 2023.
De geldende BPA’s en RUP’s.
De Vlaamse Waterbeleidsnota 2020-2025.
De Vlaamse Stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021.
Het Ruimtelijk Structuurplan en Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.
Het Vlaams Energie- en klimaatplan en de Vlaamse klimaatstrategie 2050.
Het Vlaams klimaatadaptatieplan 2013-2020.
De Wet op de onbevaarbare waterlopen van 7 mei 1967.
Door de klimaatverandering worden we de laatste jaren meer en meer geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betreft dat meer neerslag in de winter en minder neerslag in de zomer.
Bovendien neemt ook de intensiteit van de buien toe waardoor buien met korte en intense neerslag worden afgewisseld door langere, drogere periodes. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om niet alleen meer ruimte te geven aan water, maar ook zoveel mogelijk het grondwater aan te vullen.
Het hemelwater- en droogteplan is geen concreet actieplan met maatregelen, maar een visie. Voor de opmaak van de hemelwater- en droogteplannen werd een blauwdruk uitgewerkt door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW). Met deze blauwdruk kunnen lokale besturen aan de slag gaan om op die manier tot ambitieuzere hemelwater- en droogteplannen te komen zoals vooropgesteld in de Blue Deal. De Blue Deal stelt dat een gemeente na 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan. Dit hemelwater- en droogteplan zal - na goedkeuring door de gemeenteraad - voldoen aan voorwaarden uit de blauwdruk. Het hemelwaterplan dient elke 6 jaar van een verplichte actualisatie te worden voorzien.
Via de opmaak van een hemelwater- en droogteplan wordt een integrale visie uitgewerkt over waar en hoe men het water in een gebied zoveel mogelijk ter plaatse kan houden/hergebruiken, infiltreren, bufferen en pas als laatste stap vertraagd afvoeren. Enkel door het watersysteem in zijn totaliteit te bekijken (grondwater, oppervlaktewater en hemelwater) en dit met alle betrokken partners zal immers op een doordachte manier wateroverlast en waterschaarste kunnen aangepakt worden. Met een gebiedsdekkende visie bekomt men een gebiedsdekkende blik op de gemeente waar niet enkel de bebouwde omgeving bekeken wordt maar waar ook landbouw, natuur, recreatie, bedrijvigheid, mobiliteit,… een plek in krijgt.
De vertaling van de visie in maatregelen op het terrein zal leiden tot het finaal en belangrijkste doel: het uitbouwen van een watersysteem dat weerbaar is tegen de gevolgen van klimaatverandering en zo bijdraagt aan een klimaatrobuuste en leefbare omgeving.
Artikel 1
Het hemelwater- en droogteplan voor het grondgebied Kuurne wordt goedgekeurd. Het hemelwater- en droogteplan in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Na goedkeuring wordt het integraal hemelwater- en droogteplan (alle documenten – rapport, bijlagen en niet-technische samenvatting) gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3
De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid wordt na goedkeuring door de gemeenteraad en publicatie van het hemelwater- en droogteplan op de gemeentelijke website in kennis gesteld van de goedkeuring en publicatie ervan.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Toerisme Leiestreek VZW.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 5 december 2024 om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van Toerisme Leiestreek VZW.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Toerisme Leiestreek aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van de Toerisme Leiestreek VZW en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven. De vertegenwoordiger wordt gekozen onder de gemeenteraadsleden.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden. De plaatsvervanger moet niet noodzakelijk een politiek mandaat hebben.
Er wordt ook gevraagd een kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan voor te dragen. De voorgedragen politiek mandataris voor het bestuursorgaan is bij voorkeur de schepen van toerisme en mag ook de vertegenwoordiger zijn die wordt aangeduid voor de algemene vergadering.
E-mail met bijlagen van Toerisme Leiestreek VZW van 5 december 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
Mevr. Greta Verhaeghe bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De h. Bert Deroo bekomt 19 ja-stemmen.
Er zijn 3 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Kandidaat bestuurder
Mevr. Isabelle Vereecke bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
Mevrouw Greta Verhaeghe, raadslid, wonende Kattestraat 58 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van Toerisme Leiestreek VZW.
De heer Bert Deroo, raadslid, wonende Lijstergalm 48 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van Toerisme Leiestreek VZW.
Artikel 2
Mevrouw Isabelle Vereecke, schepen, wonende Brugsesteenweg 349 te 8520 Kuurne, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Toerisme Leiestreek VZW.
Artikel 3
De onder artikel 1 en 2 verleende mandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Toerisme Leiestreek VZW, Provinciehuis Zuid-West-Vlaanderen, Universiteitslaan 2 te 8500 Kortrijk.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 21 november 2024 om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen en buitengewone algemene vergaderingen van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
De vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger moeten een raadslid, schepen of burgemeester zijn.
De gemeenteraad kan eventueel ook een kandidaat-bestuurder voordragen.
E-mail met bijlage van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen van 21 november 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De h. Geert Lesage bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De h. Johan Bossuyt bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Kandidaat-bestuurder
Mevr. Isabelle Vereecke bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Geert Lesage, raadslid, wonende Abelenstraat 50 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen.
De heer Johan Bossuyt, raadslid, wonende Weidenstraat 109 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen.
Artikel 2
Mevrouw Isabelle Vereecke, schepen, wonende Brugsesteenweg 349 te 8520 Kuurne, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer.
Artikel 3
De onder artikel 1 en 2 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, Ambassadeur Baertlaan 5 te 8500 Kortrijk.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 440 §4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeente neemt deel aan Zuidwest (voorheen Overleg Cultuur Regio Kortrijk).
In het protocol en de statuten van Zuidwest is voorzien dat de raad van bestuur bestaat uit de schepenen van cultuur van de 13 aangesloten gemeenten en dat daarenboven aan de vergaderingen kan worden deelgenomen door 13 leden (1 per gemeente) uit de oppositie met enkel raadgevende stem.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, waardoor het noodzakelijk is een afgevaardigde (oppositie) met raadgevende stem voor Zuidwest voor te dragen.
Artikel 440 §4 van het decreet lokaal bestuur vermeldt dat "de afgevaardigden met raadgevende stem uitsluitend raadsleden zijn die verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen" (= lid oppositie).
De gemeente Kuurne dient over te gaan tot de voordracht van een afgevaardigde (oppositie) met raadgevende stem in Zuidwest.
E-mail van Zuidwest van 5 december 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Afgevaardigde (oppositie) met raadgevende stem
Mevr. Emma Bernolet bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
Mevrouw Emma Bernolet, raadslid, wonende Koning Boudewijnstraat 168 te 8520 Kuurne, wordt voorgedragen als afgevaardigde (oppositie) met raadgevende stem bij Zuidwest.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Zuidwest, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan De Watergroep.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Watergroep aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 4 december 2024 om vertegenwoordigers aan te duiden voor De Watergroep:
De door de gemeente aan te duiden vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst treedt op als afgevaardigde van het gemeentebestuur en dient lid te zijn van de gemeenteraad (zoals bepaald in artikel 26 van de statuten). Voor dit mandaat mogen geen personen worden aangeduid die reeds lid zijn van de raad van bestuur van De Watergroep. De overige onverenigbaarheden worden vermeld in artikel 26 § 5 van de statuten. De leden van het aandeelhoudersbestuur worden aangeduid voor een termijn van 6 jaar en zijn hernoembaar. Er worden voor het aandeelhoudersbestuur geen plaatsvervangers aangeduid.
Daarnaast moet ook een afgevaardigde van de gemeente worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van De Watergroep en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden. De vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen hoeven geen lid van de gemeenteraad te zijn.
E-mail van De Watergroep van 4 december 2024 met bijlagen.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
De h. Johan Schietgat bekomt 21 ja-stemmen.
Er zijn 1 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Vertegenwoordiger algemene vergadering
De h. Marc Plets bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering
Mevr. Greta Verhaeghe bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Johan Schietgat, raadslid, wonende Najaarsweg 2 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep.
Artikel 2
De heer Marc Plets, raadslid, wonende Molenput 14 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van De Watergroep.
Mevrouw Greta Verhaeghe, raadslid, wonende Kattestraat 58 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van De Watergroep.
Artikel 3
De onder artikel 1 en 2 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de De Watergroep, afdeling juridische zaken, Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Cipal (C-smart).
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Cipal (C-smart) aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Cipal (C-smart) en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
E-mail van Cipal (C-smart) van 11 december 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De h. Willem Vanwynsberghe bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De h. Johan Schietgat bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Kattestraat 101 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Cipal (C-smart).
De heer Johan Schietgat, raadslid wonende Najaarsweg 2 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Cipal (C-smart).
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest, en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Cipal (C-smart), Cipalstraat 3 te 2440 Geel.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Imog.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Imog aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030. Elke deelnemende gemeente heeft recht op minstens 1 mandaat van bestuurder.
Voor de gemeente Kuurne dient 1 effectieve bestuurder te worden aangeduid, zijn/haar mandaat vangt aan vanaf de aanstelling in de BAV van 25 maart 2025 voor een periode van 6 jaar.
In artikel 43 van de statuten van Imog, staat het volgende vermeld: “De vertegenwoordiger(s) van de gemeente kan voor de volledige duur van de legislatuur worden aangeduid".
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Imog en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
E-mail met bijlagen van Imog van 13 december 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De h. Marc Plets bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
Mevr. Greta Verhaeghe bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Kandidaat bestuurder
De h. Chris Delneste bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Marc Plets, raadslid, wonende Molenput 14 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Imog.
Mevrouw Greta Verhaeghe, raadslid, wonende Kattestraat 58 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Imog.
Artikel 2
De heer Chris Delneste, schepen, wonende Weidenstraat 51 te 8520 Kuurne, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Imog.
Artikel 3
De onder artikel 1 en 2 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordigers of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Imog, Kortrijksesteenweg 264, 8530 Harelbeke.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Poolstok.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 3 december 2024 om één vaste vertegenwoordiger (een mandataris (raadslid, schepen of burgemeester) of een medewerker) aan te duiden voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Poolstok.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Poolstok aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025–2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Poolstok en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
E-mail van Poolstok van 3 december 2024.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 22 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
De h. Jeroen Dujardin bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Plaatsvervangend vertegenwoordiger
De h. Willem Vanwynsberghe bekomt 22 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Jeroen Dujardin, raadslid, wonende Steenovenstraat 72 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Poolstok.
De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Kattestraat 101 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Poolstok.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleend vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest, en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Poolstok, Vaartdijk 3/101 te 3018 Wijgmaal.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op 2 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Een fractieleider is de leider van een groep vertegenwoordigers van een politieke partij. Voor de gemeente Kuurne zetelen volgende fracties in de gemeenteraad:
Burg+, N-VA, NIEUW KUURNE, Vooruit en Groen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat volgende personen voorgedragen werden als fractieleider:
Artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s. Bij die afbakening maakt de gemeente Kuurne deel uit van de vervoerregio Kortrijk.
Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019.
Het decreet betreffende de basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de vervoerregio Kortrijk.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Kortrijk een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 22 maart 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
De e-mail van vervoerregio Kortrijk vermeldt:
"Wanneer uw gemeente bij de aanstelling van de vertegenwoordiging in de vorige legislatuur een beslissing heeft genomen waarbij enkel de functie werd vermeld, is het niet noodzakelijk zo’n gemeenteraadsbeslissing opnieuw te nemen. In dat geval dient de toepassing van dat besluit (referentie vermelden) met de concrete invulling van de persoonsnaam voor deze functie(s) wel aan de gemeenteraad te worden medegedeeld."
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 februari 2019 dat de schepen bevoegd voor mobiliteit en de burgemeester de vertegenwoordigers van de gemeente zijn in de vervoerregioraad van de vervoerregio Kortrijk. Bij afwezigheid van zowel de burgemeester als de schepen bevoegd voor mobiliteit wordt iemand anders afgevaardigd uit het college van burgemeester en schepenen. De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregio Kortrijk. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van de werkgroepen bij te wonen.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 'Vervoerregio Kortrijk – Aanduiden vertegenwoordigers'.
E-mail van 6 december 2024 van vervoerregio Kortrijk.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de invulling van de namen van de vertegenwoordigers van de gemeente in de vervoerregioraad van de vervoerregio Kortrijk: de heer Chris Delneste, schepen bevoegd voor mobiliteit, en de heer Francis Benoit, burgemeester.
Artikel 2
De mobiliteitsambtenaar, de heer Filiep Verhelst, is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregio Kortrijk. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van de werkgroepen bij te wonen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Titel 6 Participatie van de burger, hfdst. 1 klachtenbehandeling.
Artikel 9 van het klachtenreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 15 december 2022.
Artikel 9 van het klachtenreglement bepaalt dat de behandelde klachten jaarlijks aan de gemeenteraad worden gerapporteerd.
In 2024 waren er geen klachten gericht aan het gemeentebestuur.
Het klachtenreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 15 december 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport klachtenbehandeling 2024.
Artikel 2
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Het meldpunt op de gemeentelijke website werd opgestart op 1 oktober 2017. Er komen ook nog steeds meldingen binnen aan het loket, via telefoon of sociale media.
In bijlage vinden jullie een overzicht van het aantal en de soorten meldingen in 2024.
https://www.kuurne.be/melding.
Stand van zaken werking meldpunt.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het overzicht van de ontvangen meldingen in 2024.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 29 oktober 2024 betreffende de verkiezing en installatie van de politieraadsleden van een meergemeentenzone.
Het besluit van de Vlaamse regering van 26 april 2024 tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau van Voeren en van de faciliteitengemeenten rond Brussel, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, stadsdistrictsraadsleden per stadsdistrict in Antwerpen en provincieraadsleden per provincie en per provinciedistrict.
In zitting van 2 december 2024 werden 3 effectieve leden en 1 opvolger van de politieraad van de politiezone VLAS door de gemeenteraad verkozen.
Het dossier van de verkiezing op 2 december 2024 werd aan de deputatie toegezonden en dit werd op het provinciaal gouvernement ontvangen op 6 december 2024.
Tegen deze verkiezing werden geen bezwaren ingediend.
Uit de notulen van de gemeenteraadszitting en uit de overige documenten van het toegezonden dossier blijkt dat de kiesverrichtingen zijn verlopen overeenkomstig de vigerende voorschriften.
Op 27 december 2024 ontving de gemeente een brief van de gouverneur betreffende de geldigverklaring van de verkiezing van de politieraadsleden en de vraag hiervan de gemeenteraad in kennis te stellen.
Brief van de gouverneur van 23 december 2024 betreffende de geldigverklaring van de verkiezing van de politieraadsleden.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van 19 december 2024 houdende de geldigverklaring van de verkiezing van de effectieve leden en opvolger van de gemeente Kuurne voor de politieraad van de Politiezone VLAS.
De voorzitter sluit de zitting op 22/01/2025 om 21:21.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
algemeen directeur
Chris Delneste
voorzitter van de raad