Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 06/07/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
Francis Benoit, Burgemeester
Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
Els Persyn, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 06/07/2023 om 19:50.

  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

      Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
      Francis Benoit, Burgemeester
      Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
      Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
      Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
      Els Persyn, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
      Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 31 mei 2023 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Financieel beheer

        • Nominatieve subsidies 2023 aanpassingen - toekenning

          Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
          Francis Benoit, Burgemeester
          Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
          Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
          Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
          Els Persyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
          Bevoegdheid en juridische grond

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 41.

          Feiten, context en argumentatie

          De toekenning van nominatieve subsidies is een bevoegdheid van de gemeenteraad die niet gedelegeerd kan worden naar het college van burgemeester en schepenen.
          De gemeenteraad moet dus beslissen welke subsidies ze nominatief wil toekennen.

           

          In het meerjarenplan werd een jaarlijkse subsidie aan het Braderiecomité voorzien onder het beleidsitem lokale economie (LOKECO). Voor 2023 en 2024 werd een subsidiebedrag van 3.500,00 euro voorzien, voor 2025 een bedrag van 2.500,00 euro.

          De bestaande subsidie van 6.000,00 euro van het Braderiecomité, werd voor 2023 naar 3.500,00 euro verminderd tijdens het conclaaf. De 6.000,00 euro waren echter voorzien in het kader van Kuurne Kermis en niet voor Lokale Economie.

          In het kader van Kuurne Kermis wordt nu opnieuw die subsidie voorzien voor het Braderiecomité van 6.000,00 euro onder het beleidsitem feestelijkheden (FEEST) bovenop de subsidie in het kader van lokale economie die reeds in het meerjarenplan voorzien is.

           

          Er wordt voorgesteld om een subsidie voor het Braderiecomité te voorzien van 6.000,00 euro in 2023 en de daarop volgende jaren.

          Financiële impact

          De extra middelen moeten voorzien worden in de AMJP4 2020-2025 op budgetcode GBB/0710-00/6493144/GEMEENTE/FEEST/IP-GEEN.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
          Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad gaat akkoord met volgende aanpassing aan de nominatieve subsidies 2023:

          - Braderiecomité - Kuurne Kermis: 6.000,00 euro

           

          Artikel 2

          De gemeenteraad gaat akkoord om de nodige kredieten voor 2023 en volgende jaren te voorzien in de eerstvolgende AMJP4 2020-2025.

      • Wonen en omgeving

        • Ruimtelijke omgeving

          • Subsidieovereenkomst voor de realisatie van de inrichting van de uitbreiding van het Vlaspark in Kuurne - goedkeuring

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

            Feiten, context en argumentatie

            Binnen de inrichtingsstudie Vlaspark die in 2011 werd opgemaakt door Delva Landscape Architects is het de ambitie om Kuurne een nieuw gezicht aan de Leie te geven door het creëren van een duidelijke toegangspoort via de site Damier. Het vergroenen en openen van zichten is een belangrijke stap in de realisatie.

             

            De gemeente Kuurne zal het Vlaspark uitbreiden door het doortrekken van het groenblauwe netwerk op de site Damier. Parking Damier werd enkele jaren geleden opgesplitst in enerzijds parking en anderzijds het signalisatiepark. Beiden zijn volledig verhard. Recent bood de opportuniteit zich aan om op een andere locatie een bijkomende loods te huren om divers materiaal van de technische diensten te clusteren én het signalisatiepark te ontruimen. De totale aan te pakken projectzone bedraagt ongeveer 1.800 m² (600 m² signalisatiepark en omliggende groen -en padenstructuur) waarvan ruim 1.100 m² verhard is. Doelstelling is om deze zone maximaal te ontharden. De volledige site wordt mee opgenomen bij het bestaande Vlaspark en krijgt een gelijkaardige biodiversiteitsrijke aanleg. Op die manier wordt het bestaande groenblauwe netwerk van het Vlaspark verder doorgetrokken in de sterk bebouwde en verharde omgeving. Er is ook een grotere link tussen het centrum van Kuurne enerzijds en het bestaande Vlaspark anderzijds, waardoor de verblijfskwaliteit wordt verhoogd. Vanaf het centrum zal een nieuw pad aangelegd worden dat bezoekers richting het Vlaspark leidt.

            Voor deze realisatie kunnen we beroep doen op een subsidie voor kleine steden en gemeenten van de provincie West-Vlaanderen. De provincie wil het project financieel ondersteunen met een nominatieve subsidie van max. 50% en max. 60.000 euro en zal het project inhoudelijk mee opvolgen. Het engagement van de provincie kadert in het provinciaal beleid kleine steden zoals in hun meerjarenplan 2020-2025 werd opgenomen.

            De provincie stelt zijn kennis en instrumenten ter beschikking ter ondersteuning van gemeente Kuurne in het realiseren van een kwalitatief project. De gemeente kan bijvoorbeeld beroep doen op het advies van de provinciale kwaliteitskamer of op specifieke expertise rond biodiversiteit, materialenkeuze,...

             

            Verbintenissen voor de gemeente:

            § 1. De gemeente treedt op als aanbestedende overheid en is verantwoordelijk voor de opvolging van de werken.

            § 2. De provincie wordt betrokken bij de voorbereiding en de uitvoering van het project. De provincie wordt uitgenodigd op alle relevante overleggen met betrekking tot het project. Wanneer er een projectstuurgroep wordt opgericht dan is de provincie hiervan lid. Relevante documenten worden, vooraleer definitief goedgekeurd door het gemeentebestuur, in de studie-en ontwerpfase voorgelegd aan de provincie.

            § 3. Tijdens de voorbereiding en uitvoering van het project krijgen de toekomstige gebruikers de kans om te participeren.

            § 4. De gemeente onderzoekt of er bij de aanleg en bij het toekomstige onderhoud een rol weggelegd is voor de burgers.

            § 5. De gemeente is bereid om de kennis opgedaan tijdens het traject te delen (deelnemen aan studiedagen, bijdrage leveren aan publicaties, ontvangen van visitaties,….).

            § 6. De gemeente verbindt zich er toe bij het verspreiden van informatie naar pers en publiek melding te maken van de betrokkenheid van het provinciebestuur overeenkomstig het reglement van 12 mei 2005 betreffende de provinciale herkenbaarheid bij elke vorm van provinciale subsidie.

             

            Na goedkeuring van de overeenkomst door de gemeenteraad en provincieraad kan er beroep gedaan worden op de subsidie. De overeenkomst eindigt bij de uitbetaling van de subsidie en ten laatste op 31 december 2025.

            Financiële impact

            De provincie wil het project financieel ondersteunen met een nominatieve subsidie van max. 50% en max. 60.000 euro.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de subsidieovereenkomst voor de realisatie van de inrichting van de uitbreiding van het Vlaspark in Kuurne tussen provincie West-Vlaanderen en gemeente Kuurne. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

             

            Artikel 2

            De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om namens de gemeenteraad deze overeenkomst te ondertekenen.

             

            Artikel 3

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoeringsmodaliteiten.

             

            Artikel 4

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Omgevingsvergunning 2023046488 - 2023-0040_VK223 - Veldhuys - Erf 7 - beslissing opname in openbaar domein

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdende organisatie van de ruimtelijke ordening, in bijzonder artikel 4.2.17 en 4.2.20.

            Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

            Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

            Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

             

            Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad 

            De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

            De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

            De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

             

            Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:

            § 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

            De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

            § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de

            gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.

             

            Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:

            Artikel 3.

            Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

            Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

            1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

            2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

            Artikel 4.

            Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

            1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

            2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

            3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

            4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

            5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

            Feiten, context en argumentatie

            Op 7 april 2023 werd een aanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel (Erf 7, sectie B nrs. 740J13 en 740 D15) in 3 loten voor woningbouw.

             

            De aanvraag werd tussen 4 mei 2023 en 2 juni 2023 aan een openbaar onderzoek onderworpen, in het kader waarvan zes bezwaarschriften werden ingediend.

             

            In de aanvraag wordt de bestaande (private) wegenis overgedragen naar het openbaar domein. De wegeniswerken bestaan uit het plaatsen van RWA en DWA huisaansluitputjes + het aansluiten op de openbare riolering.

            Inzake de overige nutsvoorzieningen werd advies ingewonnen van De Watergroep, Telenet, Proximus en Fluvius. Deze adviezen maken integraal deel uit van de omgevingsvergunning.

            • AVG 1 (planaanduiding), met oppervlakte 198 m²:
              • Ligging en breedte van de gemeentewegen.
                • Breedte:  3,81 m.
                • Lengte: 47,54 m.
              • Een doorsteek met pad in betonnen staptegels.
            • AVG 2 (planaanduiding), met oppervlakte 26 m²:
              • Strook groen ten noorden van de parkeerhaven.

            Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° gemeentewegendecreet).

            Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.

             

            Uitrusting

            De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van de nieuw te delven gracht naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur,… (zie MvT, Parl.St. Vl.Parl. 2018-19, nr. 1847/1, 43).

            Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site, wordt ingericht als wegenis:

            - De bestaande wegenis blijft in grijze betonstraatstenen.

            Voor een meer uitgebreide beschrijving kan worden verwezen naar het aanvraagdossier, en in het bijzonder naar het inplantingsplan.

            Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

             

            Beoordeling 

            Enkel de elementen uit de bezwaren die te maken hebben met  de zaak der wegen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. In de bezwaarschriften werden geen opmerkingen gemaakt over de ligging/breedte van de wegenis. De bezwaren handelen over het type project op de site.

             

            De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

            • De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
            • De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

            Door het verschuiven van de parkeerhaven naar het Rode Kruisplein (oostelijke richting), kan op een veiligere manier de combinatie gemaakt worden van ontsluiting van de nieuwe kavels én het fiets -en voetgangersverkeer.

             

            De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

            • Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
            • Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
            • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
            • Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
            • Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

            Het voorzien van een parkeerhaven vooraan het project is noodzakelijk om de menging van verkeer op een veiligere manier te laten verlopen.


            Conclusie 

            Het voorstel is bijgevolg in overeenstemming met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

             

            Opname in het openbaar domein

            De ruimte aangeduid op het plan dient te worden opgenomen in het openbaar domein.

            Verwijzingen

            'Rooilijnplan/inplantingsplan' en 'Verklaring kosteloze grondafstand'.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad gaat over tot goedkeuring van het rooilijnenplan.

             

            Artikel 2

            De gemeenteraad stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV 2023046488.

             

            Artikel 3

            De gemeenteraad beslist tot opname in het openbaar domein van de gronden binnen de rooilijnen.

        • Publieke ruimte

          • Vaststellen takenpakket 2023 voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel - Riopact-takenpakket 2023 - goedkeuring

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            In uitvoering van de overeenkomst De Watergroep - Gemeente Kuurne voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de gemeente Kuurne en Riopact elk jaar het takenpakket samen.

            Sommige taken (zoals bv. beheer van pompstations) komen jaarlijks terug, andere taken zijn eenmalig en lopen over één of meerdere jaren (zoals bv. projectmanagement, afkoppelingsdeskundige, werftoezicht, projectgerelateerde kosten + investeringen voor een bepaald rioleringsdossier).

             

            Het Riopact-takenpakket 2023 omvat volgende jaarlijks terugkerende taken:

            • Up-to-date houden van de rioleringsdatabank (beheren van riooldatabank).
            • KLIP digitale planafhandeling.
            • Hydraulische en technische adviezen.
            • Beheer van de pompstations (Renbaan, Spijker en Schardauw, Najaarsweg, Vlasschuur, Groene Long, Pieter Verhaeghestraat, Goed Ter Heulestraat) en hydraulische structuren.
            • 5-jaarlijkse keuring IBA i.k.v. vrijstelling heffing.
            • Nieuwe huisaansluitingen op bestaande rioleringen.
            • Coördinatie en management van het Riopact-takenpakket (incl. beleidsondersteuning en opmaak/beheer financieel plan).

             

            In het Riopact-takenpakket 2023 (en eerder) zijn volgende eenmalige taken opgenomen:

            • Assetmanagement: actualiseren van inspectie- en ruimingsprogramma en uitvoeren camera-inspecties i.f.v. van het Assetmanagementplan conform Rosi.
            • Opmaak en beheer hemelwater- droogteplan.
            • Coördinatie en realisatie van volgende rioleringswerken (projectmanagement, studiebureau, afkoppelingsdeskundige, werftoezicht, projectgerelateerde kosten + investering incl. werken privé):
              • Brugsesteenweg (Harelbeke).
              • Centrumvernieuwing.
              • Merelhoek.
              • Sint-Michielsweg en Brugsesteenweg.
              • Rijksweg N36d en deel Hulstsestraat.
              • Uitbreiding rioleringsstelsel Gen. Eisenhouwerstraat.

             

            Het uitgeschreven takenpakket 2023 is in bijlage opgenomen.

            Financiële impact

            Een financieel plan voor het takenpakket 2023 is in bijlage opgenomen samen met het uitgeschreven takkenpakket.

            Het financieel plan bevat voor alle hiervoor vermelde taken een raming van de uurlonen en de kosten voor materialen, dienstverleners e.d. De reële afrekening van de geleverde prestaties zal dan maandelijks als volgt aan de gemeente gefactureerd worden:

            • afrekening interne prestaties = reëel gepresteerde uren x uurtarief, uurtarief wordt per taak/service vermeld in de tabel (uurtarieven worden jaarlijks in januari geïndexeerd).
            • afrekening externe kosten = factuur van onderaannemer, materialen,…

            Voor prestaties, geleverd buiten de werkuren, gelden de wettelijk bepalingen ter zake. De vermelde ramingen zijn exclusief BTW.

             

            In het financieel plan is er een uitsplitsing van de budgettering in investerings- of exploitatiekrediet. In totaal worden de kosten op het investeringsbudget geraamd op 78.499,00 € btw verlegd, op het exploitatiebudget worden de kosten geraamd op 45.876,00 € btw verlegd.

             

            De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023 op budgetcode 2023/GBB/0310-00/2270007/GEMEENTE/PUBRU/RIOLERING, in het investeringsbudget van 2023 op budgetcode 2023/GBB/0310-00/2140000/GEMEENTE/PUBRU/HEMELWATER en in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 2023/GBB/0310-00/6150002/GEMEENTE/PUBRU/IP-GEEN.

            Adviezen
            Adviezen
            • Visum financieel beheerder

              Wetmatigheid en krediet OK. FD verleent positief visum.

              Gunstig visum VSM/2023/039 van Jurgen Vanoverberghe van 15 juni 2023

            • Visum financieel beheerder

              Wetmatigheid en krediet OK. FD verleent positief visum.

              Gunstig visum VSM/2023/044 van Jurgen Vanoverberghe van 27 juni 2023

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het Riopact-takenpakket 2023 met de uitgewerkte taken en het financieel plan hier in bijlage opgenomen. De bijlagen maken integraal deel uit van deze beslissing.

             

            Artikel 2

            De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 124.375,00 euro btw verlegd, nl.

            • Budget investeringen: 30.499,00 euro btw verlegd.
            • Budget investering Hemelwater droogteplan 48.000,00 euro btw verlegd.
            • Budget exploitatie: 45.876,00 euro btw verlegd.

             

            Artikel 3

            De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023 op budgetcode 2023/GBB/0310-00/2270007/GEMEENTE/PUBRU/RIOLERING, in het investeringsbudget van 2023 op budgetcode 2023/GBB/0310-00/2140000/GEMEENTE/PUBRU/HEMELWATER en in het exploitatiebudget van 2023 op budgetcode 2023/GBB/0310-00/6150002/GEMEENTE/PUBRU/IP-GEEN.

             

            Artikel 4

            Een afschrift van de beslissing zal in tweevoud worden overgemaakt aan De Watergroep en aan Aquafin.

      • Onderwijs

        • Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement

          Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
          Francis Benoit, Burgemeester
          Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
          Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
          Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
          Els Persyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
          Bevoegdheid en juridische grond

          Artikel 162 van de grondwet.
          Artikel 40 §3 en artikel 41, tweede lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          Artikel 8,12/1, 14/0, 14/1, 27 bis, 44 quater t.e.m. 44 septies van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen.
          Artikel 16 van het decreet leersteun van 3 mei 2023.

          Feiten, context en argumentatie

          Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

          Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.

          Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota worden bij elke inschrijving van een leerling, en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

           

          Het huidige schoolreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 september 2022, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en het is ook noodzakelijk om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.).

          Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.

          Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten (OVSG) dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.

          De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 1 juni 2023 vond het overleg in de schoolraad plaats (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbeslissing van 22 september 2022 houdende "Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement". 

          Aanpassingen schoolreglement.

          Ontwerp nieuw schoolreglement.

          Verslag schoolraad van 1 juni 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
          Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 september 2022, wordt opgeheven.

           

          Artikel 2

          Het nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd.

           

          Artikel 3

          Het schoolreglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.

           

          Artikel 4

          De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepen opgenomen in de afsprakennota.

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Deontologische commissie – aanduiden leden en plaatsvervangers

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Feiten, context en argumentatie

            Artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code aanneemt en een deontologische commissie opricht.

            De deontologische code, goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad in zitting van 27 april 2023, regelt de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.

             

            In de deontologische code staat dat de deontologische commissie bestaat uit één lid per fractie. De raadsvoorzitter is voorzitter van de deontologische commissie. 

            Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de raadsvoorzitter. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. 

             

            De fracties bezorgden hun voordrachtakte aan de voorzitter van de gemeenteraad.

            Verwijzingen

            Beslissing van de gemeenteraad en OCMW-raad van 27 april 2023 houdende "Deontologische code voor lokale mandatarissen - gemeente en OCMW Kuurne - goedkeuring".

            Voordrachtakten van de fracties.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            De deontologische commissie wordt als volgt samengesteld:


            Voor de fractie CD&V:

            Lid: Jean-Paul Algoet

            Plaatsvervanger: Eveline Van Haverbeke

             

            Voor de fractie N-VA:

            Lid: Johan Bossuyt

            Plaatsvervanger: Jeroen Dujardin

             

            Voor de fractie Vooruit:

            Lid: Francis Watteeuw

            Plaatsvervanger: Annelies Vandenbussche

             

            Voor de fractie GROEN:

            Lid: Bernard Marchau

            Plaatsvervanger: Els Verhagen

             

            Voor de fractie Open Vld Kuurne:

                   Lid: Isabelle Vereecke

                   Plaatsvervanger: Severijn Werbrouck

             

            Voor de fractie Nieuwe Kuurne:

                   Lid: Tom Leece

                   Plaatsvervanger: Ann Dendauw Van Ooteghem

             

            Als voorzitter:

            Chris Delneste, voorzitter van de raad. 

             

            Artikel 2

            Dit besluit wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen

            Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
            Francis Benoit, Burgemeester
            Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
            Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
            Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
            Els Persyn, Algemeen Directeur
            Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
            Bevoegdheid en juridische grond

            Artikel 162 van de grondwet.
            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
            Artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
            Artikel 27 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen. 

            Feiten, context en argumentatie

            Er wordt voorgesteld om de turn T-shirt voor Pienter en Wijzer gratis aan te bieden tijdens het schooljaar 2023-2024 in functie van de nieuwe turnkledij die er komt. 

             

            Het schoolbestuur kan een bijdrage vragen voor onderwijsgebonden kosten, gemaakt tijdens de normale aanwezigheid van de leerlingen, wanneer deze niet noodzakelijk zijn om een eindterm te realiseren of een ontwikkelingsdoel na te streven, maar tot doel hebben deze te verlevendigen. Deze bijdrage is gebaseerd op de maximumfactuur per leerjaar/kalenderjaar vastgelegd bij decreet. De directies stellen voor om de bijdragen voor kleuter, lager en voor de meerdaagse activiteiten te verhogen. De bedragen werden voorgelegd aan de schoolraad van 1 juni 2023.

            Verwijzingen

            Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.

            Besluit van de gemeenteraad van 23 februari 2023 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.

            Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 23 februari 2023.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, Els Persyn
            Voorstanders: Chris Delneste, Francis Benoit, Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Els Verhagen, Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1

            Onderstaande aanpassingen (in vet aangeduid) aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019, en latere wijzigingen worden goedgekeurd:

            43. Tarieven gemeentelijk onderwijs.

            1. Tarieven facultatieve uitgaven

             

            Wijzer

            Pienter

            Centrumschool

            Warme maaltijd

            € 3,00

            € 3,00

            € 3,00

            Soep

            € 0,50

            € 0,50

            € 0,50

            Middagtoezicht

            € 2,40

            € 2,40

            € 2,40

            Opvang per begonnen kwartier

            € 0,60

            € 0,60

            € 0,60

            Fruitproject

            • geen subsidie
            • 10w subsidie
            • 20w subsidie

             

            € 9,00

            € 6,00

            € 3,00

             

            € 9,00

            € 6,00

            € 3,00

             

            € 9,00

            € 6,00

            € 3,00

            Tijdschriften

            Tegen kostprijs

            Turn T-shirt

            € 0*

            € 0*

            € 12,50

            Turnbroekje

            € 12,50

            € 12,50

            € 12,50

            * Voor het schooljaar 2023-2024 wordt de turn T-shirt van Wijzer en Pienter gratis aangeboden in functie van de nieuwe turnkledij die er komt. 


             2. Maximumfactuur

             

            Het schoolbestuur kan een bijdrage vragen voor onderwijsgebonden kosten, gemaakt tijdens de normale aanwezigheid van de leerlingen, wanneer deze niet noodzakelijk zijn om een eindterm te realiseren of een ontwikkelingsdoel na te streven, maar tot doel hebben deze te verlevendigen. Deze bijdrage is gebaseerd op de maximumfactuur per leerjaar/kalenderjaar vastgelegd bij decreet:

             

            Kleuter

            Per kleuterjaar

            € 55,00

            Lager

            Per leerjaar

            € 105,00

            Minder scherpe maximumfactuur (meerdaagse activiteiten)

            € 520,00

             

            Artikel 2

            Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 15 juli 2023.

             

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

    • B-punt

      • Financieel beheer

        • Kennisname besluit van de gouverneur m.b.t. goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de gemeente Kuurne

          Aanwezig: Chris Delneste, Voorzitter van de Raad
          Francis Benoit, Burgemeester
          Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Schepenen
          Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
          Rik Bouckaert, Johan Bossuyt, Jean-Paul Algoet, Hilde Vanhauwaert, Bert Deroo, Ann Dendauw Van Ooteghem, Jeroen Dujardin, Marc Plets, Robbe Bleuzé, Carla Meyhui, Isabelle Vereecke, Eveline Van Haverbeke, Severijn Werbrouck, raadsleden
          Els Persyn, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Francis Watteeuw, Bernard Marchau, Tom Leece, raadsleden
          Bevoegdheid en juridische grond

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41, 262 §1 en 332, §1, derde lid.

          Feiten, context en argumentatie

          Op 31 mei 2023 ontving ons bestuur een mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. de jaarrekening 2022 die door de gouverneur goedgekeurd werd op 31 mei 2023.

          Dit besluit van de gouverneur van 31 mei 2023 moet samen met de geformuleerde opmerkingen en aanbevelingen worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de gouverneur op 31 mei 2022.

De voorzitter sluit de zitting op 06/07/2023 om 20:44.

Namens Gemeenteraad,

Els Persyn
Algemeen Directeur

Chris Delneste
Voorzitter van de Raad