Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 16/10/2025 - 21:00 Raadzaal
  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

      Enig artikel

      De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 18 september 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het lokaal overleg kinderopvang

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald art. 77 en 78.

            Op 1 oktober 2007 besliste de gemeenteraad over de goedkeuring van de oprichting, statuten en erkenning van het lokaal overleg kinderopvang als adviesraad.

             

            Hoofdstuk III, artikel 4 van de statuten van het lokaal overleg kinderopvang, bepaalt dat er bij het begin van elke nieuwe bestuursperiode een installatie van een nieuw lokaal overleg kinderopvang dient te gebeuren.

            Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe OCMW-raad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van het lokaal overleg kinderopvang aan te duiden om het OCMW geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.

            Statuten lokaal overleg kinderopvang.

            Artikel 1  

            De heer Johan Schietgat, raadslid, wonende Najaarsweg 2 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van OCMW Kuurne om te zetelen in de algemene vergadering van het lokaal overleg kinderopvang.

             

            Mevrouw Greta Verhaeghe, raadslid, wonende Kattestraat 58 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW Kuurne om te zetelen in de algemene vergadering van het lokaal overleg kinderopvang.


            Artikel 2    

            Afschrift van deze beslissing zal worden doorgestuurd naar het lokaal overleg kinderopvang, Marktplein 9, 8520 Kuurne en naar de toezichthoudende overheid.

        • Personeel

          • Personeel - overdracht van personeel aan gemeente - goedkeuring

            Artikel 138 dudecies van de lokale rechtspositieregeling bepaalt:

            §1. De gemeenteraad kan een personeelslid overdragen aan het OCMW die de gemeente bedient, mits goedkeuring bekomen wordt vanwege de OCMW-raad.

            §2. Bij overdracht van een personeelslid wordt de betrokken ambtenaar voorafgaand gehoord door de aanstellende overheid.

            §3. Het overgedragen personeelslid van de gemeente behoudt zijn of haar graad, salarisschaal en zijn of haar aanspraken op de functionele loopbaan die het personeelslid had kunnen doorlopen als het bij de gemeente in dienst was gebleven, volgens de voorwaarden die daarvoor golden bij de gemeente. Het behoud van deze rechten blijft verworven zolang de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel niet gunstiger is. Ook komen de overgedragen personeelsleden in beginsel in aanmerking voor bevordering en interne mobiliteit bij het OCMW-bestuur op dezelfde wijze en onder dezelfde voorwaarden als de andere personeelsleden van het OCMW-bestuur.

             

            Deze bepaling is ook van toepassing op de personeelsleden van het OCMW die een functie bekleden die tevens bij het gemeentebestuur bestaat. In dit geval is het de OCMW-raad die een personeelslid kan overdragen aan het gemeentebestuur, mits goedkeuring bekomen wordt van de gemeenteraad.

            In de dienst patrimonium zijn er nu personeelsleden van het OCMW en personeelsleden van de gemeente tewerkgesteld. Voor de aansturing van deze dienst is het aangewezen dat alle personeelsleden tot dezelfde wettelijke werkgever behoren. Daartoe dient een personeelslid worden overgedragen. 

            Artikel 1

            Een personeelslid van het OCMW wordt per 1 januari 2026 overgedragen aan het gemeentebestuur.

             

            Artikel 2

            Aan het vast bureau wordt de opdracht gegeven tot de nominatieve aanduiding van de personeelsleden die aan het gemeentebestuur wordt overgedragen.

             

            Artikel 3

            Het personeelslid betrokken bij deze overdracht wordt hierover geïnformeerd en gehoord.

             

            Artikel 4

            Aan de personeelsleden betrokken bij de overdracht die door de overdracht nadelen ondervinden en aan de personeelsleden die door de overdracht op indirecte wijze nadelen ondervinden, als gevolg van toekomstige en nu niet te voorziene ontwikkelingen, wordt het recht geboden dat deze nadelen worden weggenomen of gecompenseerd.

             

            Artikel 5

            De financiële middelen die aan het gemeentebestuur toekomen als gevolg van deze overdracht worden opgenomen in het MJP 2026-2031 op de juiste entiteit.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen