De voorzitter opent de zitting op 24/11/2022 om 19:33.
Enig artikel
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeente Kuurne maakt deel uit van de politiezone Vlas.
De gemeentebesturen moeten de financiële middelen van de zones van de lokale politie aanvullen met een gemeentelijke dotatie die minimaal moet volstaan om de zone waarvan de gemeente deel uitmaakt over voldoende middelen te laten beschikken. Alle uitgaven die voortvloeien uit de vervulling van de wettelijk verplichte opdrachten moeten hiermee gedekt worden.
Elke gemeenteraad van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
In haar schrijven van 24 oktober 2022 vraagt de politiezone een hogere dotatie omwille van de stijgende energie- en loonkosten. Dit om eenzelfde dienstverlening te kunnen blijven garanderen.
Gewijzigde gemeentelijke bijdrage voor Kuurne:
Brief van politiezone Vlas van 24 oktober 2024 houdende vraag tot voorzien gewijzigde gemeentelijke dotatie aan politiezone Vlas.
De gewijzigde gemeentelijke dotatie wordt voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan AMPJP3 voor de jaren 2022 t.e.m. 2025 op budgetcode GBB/0400-00/6494000/GEMEENTE/ADG/IP-GEEN.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande wijzigingen aan de gemeentelijke dotatie voor politiezone Vlas:
Artikel 2
De nodige budgetten worden voorzien in de eerstvolgende aanpassing van de meerjarenplanning voor de jaren 2022 t.e.m. 2025.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan politiezone Vlas.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact, sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het "Fit for 55"-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 i.v.m. akkoord ondertekenen Burgemeestersconvenant.
Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2021 i.v.m. goedkeuring Lokaal energie- en klimaatpact.
Intekenen op het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 zorgt ervoor dat er vanaf 2023 bijkomende subsidies voorzien worden. Het totale bedrag voor alle ingeschreven gemeenten bedraagt € 8.750.000. Vanaf 2023 en de volgende jaren is er dus € 18.772 + de bijkomende subsidie voorzien. Deze subsidie kan gekoppeld worden aan alle acties die betrekking hebben op het Burgemeestersconvenant of de 4 werven die gekoppeld zijn aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Artikels 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.
1. Situering
Op vraag van de gemeente Zwevegem werd in 2021 een eerste verkennend onderzoek uitgevoerd naar de uitbouw van een Klimaatfonds, waarbij burgers en bedrijven kunnen participeren aan klimaatprojecten ondersteund door het lokaal bestuur.
Dit onderzoek werd verdergezet binnen het Europees subsidieproject Empower, nadat duidelijk was dat een regionale schaal beter geschikt was voor een dergelijk fonds.
2. Algemeen
Overeenkomst 'Leiedal - lokale besturen ter oprichting van het Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen'.
Deelnamereglement.
Intern werkingsreglement.
Voor de jaren 2023, 2024 en 2025 werd in totaal € 8.000 voorzien op budgetcode VERGROEN/0350-00/6494000/GEMEENTE/OMGEV/440/IP-GEEN/U.
Wetmatigheid OK. De nodige kredieten moeten voorzien worden bij de eerstvolgende AMJP3.
FD verleent voorwaardelijk visum.
Advies ADV/2022/109 van financieel beheer van 03 november 2022: Gunstig mits aanpassing
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om in te stappen in het Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen.
Artikel 2
De overeenkomst 'Leiedal - lokale besturen ter oprichting van het Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen' wordt door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur van de gemeente Kuurne ondertekend.
Artikel 3
Een ondertekende versie van de overeenkomst 'Leiedal - lokale besturen ter oprichting van het Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen' en van de gemeenteraadsbeslissing wordt bezorgd aan de Intercommunale Leiedal.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In 2015 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten met De Poort vzw tot 31/12/2020. De basis van de overeenkomst gaat over een goede samenwerking tussen het lokaal bestuur en De Poort en het vergroten van het aantal svk-woningen in Kuurne. Eind 2020 waren er 17 woningen in beheer bij De Poort, waarmee het groeipad (18 woningen) net niet werd behaald.
Voor de periode 2021-2022 werd er opnieuw een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Hierbij werd een groeipad afgesproken tot 24 woningen, met een gemeentelijke bijdrage van 495 euro voor woningen met max. 1 slaapkamer en 640 euro voor woningen vanaf 2 slaapkamers. Eind 2021 had De Poort nog steeds 17 woningen in beheer.
Voor deze samenwerkingsovereenkomsten werden volgende budgetten voorzien/ verbruikt:
Eerder werd aangekondigd dat het beheer van de SVK-woningen vanaf 1/1/2023 wordt overgedragen naar de woonmaatschappij. Dit betekent dat de woonmaatschappij de lopende (huur)-overeenkomsten overneemt van SVK De Poort. De Vlaamse regering heeft echter voorzien in de mogelijkheid om de opstart van de woonmaatschappij uit te stellen tot 1/7/2023. In dit licht vroeg SHM Eigen Gift Eigen hulp deze zomer een verlenging van de erkenning, wat door de gemeenteraad op 7/7/2022 positief werd geadviseerd.
Aangezien de woonmaatschappij pas vanaf 1/7/2023 bevoegd wordt voor het beheer van de SVK-woningen, blijft SVK De Poort langer verantwoordelijk voor het beheer dan oorspronkelijk voorzien.
De Poort kan eigenaar-verhuurders sterk 'ontzorgen' door voor 9 jaar een hoofdhuurovereenkomst met hen af te sluiten en hen te ondersteunen in het uitvoeren van eventuele renovatiewerken en het aanvragen van bijhorende premies. De eigenaar-verhuurder heeft 9 jaar lang zekere huurinkomsten en moet niet zelf instaan voor het opnieuw te huur stellen indien de woning van bewoner verandert.
SVK De Poort stelt voor om voor 2023 een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst af te sluiten, waarbij dezelfde doelstellingen behouden blijven. De bijdrage die de gemeente betaalt, wordt voor onderstaande doelstellingen ingezet:
Onderstaande doelstelling is bijkomend opgenomen:
De overeenkomst loopt van 1/1/2023 t.e.m. 31/12/2023. Dit betekent dat de woonmaatschappij de lopende overeenkomst zal overnemen, waardoor de samenwerkingsovereenkomst een basis is voor de besprekingen tussen de woonmaatschappij en de gemeente over de SVK-werking in Kuurne.
Bijkomende info:
De beslissing van de gemeenteraad van 26 april 2015 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met De Poort tot eind 2020.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met De Poort voor de periode 2021-2022.
De beslissing van de gemeenteraad van 7 juli 2022 betreffende het positief advies inzake de verlenging van de erkenning van van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA Eigen Gift Eigen Hulp en CVBA Eigen Haard.
Het Woonplan 2021-2025, inzonderheid actie 3.1.4 Verder groeien naar 11% sociale huisvesting, o.a. verdere uitbreiding svk patrimonium.
In de overeenkomst is een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage voorzien van 495 euro per woongelegenheid met maximum 1 slaapkamer en 640 euro per woongelegenheid vanaf 2 slaapkamers. Gezien de vooropgestelde groei tot 24 woningen, kan de maximale gemeentelijke bijdrage 15.360 euro bedragen voor een volledig kalenderjaar.
Aangezien SVK De Poort slechts tot 30/06/2023 de woningen zal beheren, wordt de gevraagde bijdrage beperkt tot de helft (6/12), zijnde maximum 7.680 euro.
Oorspronkelijk werd er in het MJP geen budget voorzien voor 2023, rekening houdend met de verwachte vorming van de woonmaatschappij. Er wordt dan ook voorgesteld om een budget van 7.680 euro te voorzien in het AMJP3 voor 2023. De juiste toelage zal berekend worden op het aantal woningen in beheer op 31/12/2022.
wetmatigheid en krediet OK. FD verleent positief visum.
Gunstig visum VSM/2022/072 van Jurgen Vanoverberghe van 03 november 2022
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst met sociaal verhuurkantoor De Poort voor 2023 wordt goedgekeurd als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Kuurne en De Poort, voor wonen en werk
Deze overeenkomst regelt de ondersteuning van het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) binnen De Poort door het gemeentebestuur van Kuurne, met het oog op samenwerking rond welbepaalde doelstellingen, gekaderd in de doelstellingen van het lokaal woonbeleid van de gemeente Kuurne
Artikel 1: Wie
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen:
- enerzijds het gemeentebestuur van Kuurne
vertegenwoordigd door Els Persyn, algemeen directeur en Francis Benoit, burgemeester
- anderzijds De Poort, voor wonen en werk
met zetel te Damastweversstraat 3, 8500 Kortrijk
rechtsgeldig vertegenwoordigd door Thomas Raes, directeur en Rik Desmet, voorzitter
hierna genoemd “De Poort”
Artikel 2: Doel van de samenwerkingsovereenkomst
De samenwerkingsovereenkomst omschrijft op welke manier de organisatie met de gemeente samenwerkt om de doelstellingen uit het lokaal woonbeleid van de gemeente te realiseren.
De overeenkomst bepaalt wat verwacht wordt van de organisatie en hoe dit aangetoond wordt (artikel 3).
Daarnaast wordt de ondersteuning vanuit de lokale overheid duidelijk omschreven (artikel 4).
Algemene doelstelling
(cf. meerjarenplan lokale besturen)
De gemeente Kuurne heeft binnen haar lokaal woonbeleid de volgende doelstelling:
Kuurne wil voldoende aanbod aan kwaliteitsvolle en duurzame woningen aanbieden voor diverse doelgroepen door:
- in te zetten op voldoende veilige, gezonde en duurzame woningen
- actieve participatie aan het woonbeleid voor de meest kwetsbaren
- realisatie van tijdelijke huisvesting
Vanuit de gemeente worden de volgende acties hiervoor opgezet:
- verhogen woonkwaliteit door verbeteren van woningen
- verhogen aanbod sociale woningen
- verhogen aanbod private huurmarkt
- bevordering duurzaam (ver)bouwen via financiële stimulansen
- Actieve participatie aan het woonbeleid voor de meest kwetsbaren
Meer specifiek voor het SVK betekent dit inzetten op een kwaliteitsvolle en beheersbare groei van nieuw patrimonium in de gemeente.
Groei van SVK-patrimonium betekent voor de gemeente mee-inzetten op:
- het op peil houden van de lokale particuliere huurmarkt
- het verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente via het wegwerken van verkrotting en leegstand door middel van gerichte renovatieprojecten en ondersteuning van eigenaar-verhuurders.
- betaalbaar wonen voor haar inwoners door extra in te zetten op een voldoende groot sociaal huuraanbod
- voldoende groot sociaal huuraanbod voor de realisatie van het bindend sociaal objectief
Concrete doelstellingen
- De gemeente en het OCMW geven het SVK de overeengekomen middelen om in te zetten op actieve prospectie en inhuurname van extra SVK-woningen in de gemeente.
De focus bij prospectie en inhuurname van nieuwe woningen wordt gelegd bij de particuliere eigenaar-verhuurder die zijn/haar pand wenst te verhuren aan het SVK.
De Poort wil op deze manier deze specifieke groep van particuliere eigenaar-verhuurders ‘ontzorgen’ in het volledige verhuurproces inclusief de eventuele renovatie- en premiebegeleiding.- Het SVK zet zich in tijdens de duur van de samenwerkingsovereenkomst en kan aantonen dat inspanningen geleverd werden om het aantal woningen op peil te houden dat ze in portefeuille heeft op het moment van het afsluiten van deze overeenkomst.
- Het aantal woningen in de portefeuille van het SVK op het grondgebied van de gemeente, tijdens de duur van deze samenwerkingsovereenkomst, kan groeien tot 24 woningen (nulmeting = 17 woningen op datum van 31/12/2021).
Specifieke, interessante opportuniteiten buiten het groeipad kunnen afgetoetst en besproken worden tussen gemeente, OCMW en De Poort.- De evolutie van het aantal woningen wordt periodiek geëvalueerd in overleg tussen de gemeente, het OCMW en De Poort.
Daarbij kunnen tussen die partijen afspraken gemaakt worden over de spreiding en de typologie van het aanbod.
2. De inspanningen op het vlak van actieve prospectie en inhuurname van extra SVK-patrimonium in de gemeente worden versterkt en gecoördineerd.
Artikel 3: Criteria voor beoordeling van de realisatie van de doelstelling
Aan de hand van volgende criteria zal beoordeeld worden of de afspraken in functie van de realisatie van de doelstellingen in artikel 2, nagekomen worden.;
De toelage wordt uitbetaald adhv een globale evaluatie van de verschillende criteria die hierboven worden vermeld en is niet afhankelijk van het al dan niet behalen van één specifiek criterium.
Artikel 4: Omschrijving van de ondersteuning door de lokale overheid
Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten in het budget zal het gemeentebestuur van Kuurne jaarlijks een toelage voorzien voor het SVK van €640 per private woongelegenheid met twee slaapkamers en meer, en van €495 voor private woongelegenheden met maximum 1 slaapkamer, dat het SVK in beheer heeft op haar grondgebied om de samenwerking met de lokale overheid (verder) uit te bouwen.
Deze afspraken gelden enkel voor woningen die ingehuurd worden vanop de private huurmarkt.
Gezien er voor de huidige SVK-werking enkel afspraken kunnen gemaakt worden tem 30 juni 2023, hanteren we voor werkjaar 2023 de verdeelsleutel van 6/12 om de toelage te bepalen.
Indien de betoelaging vanuit Vlaanderen en/of andere overheden herzien wordt kunnen de vastgelegde bedragen per woning herbekeken worden.
Indien er andere gegronde redenen zijn om de toelage aan te passen, zal een nieuwe overeenkomst afgesloten worden waarin het aangepaste bedrag opgenomen wordt.
De lokale middelen die voorzien worden voor het uitvoeren van de SVK-gerelateerde activiteiten worden verder gekoppeld aan de Vlaamse SVK-beheersubsidie.
Vanaf 1 juli 2023 wordt de Vlaamse SVK-beheersubsidie niet meer uitbetaald aan De Poort, voor wonen en werk maar aan de toekomstige Woonmaatschappij Zuid-West-Vlaanderen-Zuid.
Het lokaal bestuur zal dan ook in aanloop naar 1 juli 2023 de nodige gesprekken voeren om de financiële en inhoudelijke afspraken die vastgelegd werden in deze overeenkomst te evalueren en (eventueel) over te dragen naar de nieuwe Woonmaatschappij Zuid-West-Vlaanderen-Zuid.
Artikel 5: Rapportering
De Poort zal op vraag aan het gemeentebestuur rapporteren over de gerealiseerde werking van het SVK.
Artikel 6: Uitbetalingsmodaliteiten
Het gemeentebestuur zal de voorziene toelage als volgt uitbetalen:
Uiterlijk op 1 februari van jaar 2023 een som gebaseerd op het aantal woningen in portefeuille op 31 december 2022.
De toelage zal gestort worden op volgend rekeningnummer BE82 0011 9968 3468 op naam van: De Poort.
Bij wijziging van het rekeningnummer meldt De Poort dit onmiddellijk schriftelijk aan het gemeentebestuur.
Dit schrijven maakt dan onlosmakelijk deel uit van huidige overeenkomst.
Artikel 7: Contactpersonen ivm deze samenwerkingsovereenkomst
Voor het gemeentebestuur: Delphine Mailliard, woonbeleidscoördinator
Voor De Poort: Peter Rigole, Coördinator SVK
Elke wijziging van de contactpersoon wordt onmiddellijk schriftelijk aan de andere partij gemeld. Dit schrijven maakt dan onlosmakelijk deel uit van huidige overeenkomst.
Artikel 8: Evaluatie
De gemeente en De Poort evalueren in de loop van 2023 de uitvoering van het convenant.
In onderling akkoord kunnen de beide partijen de samenwerkingsovereenkomst bijsturen, dit in kader van de oprichting van de Woonmaatschappijen in de regio.
Artikel 9: Conflicten
Bij conflicten overleggen de gemeente en de partners. Als geen overeenkomst bereikt wordt, leggen ze het probleem voor aan een arbitragegroep: elke partij stelt hiervoor een bemiddelaar aan en ze kiezen samen een derde lid.
Artikel 10: Duur van de samenwerkingsovereenkomst
Deze evaluatie vormt de basis voor de opmaak van een eventueel nieuwe overeenkomst met de toekomstige Woonmaatschappij Zuid-West-Vlaanderen-Zuid.
Opgemaakt te Kortrijk, in twee exemplaren op 24/11/2022
Namens het gemeentebestuur van Kuurne
Namens De Poort, voor wonen en werk
Artikel 2
De gemeenteraad verbindt zich ertoe de nodige kredieten van 7.680 euro te voorzien voor het jaar 2023 via aanpassing van de meerjarenplanning.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeenteraad keurde de 'Code voor Infrastructuur- en Nutswerken' langs gemeentewegen goed op 21 september 2017. Deze code heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
De code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor 'minder hinder', meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP....
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Het huidige retributiereglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 december 2019, eindigt op 31 december 2022. Het voorliggende retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2019 houdende 'Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2022 - goedkeuring'.
Brief van Fluvius van 14 oktober 2022 houdende 'Gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - Verlenging vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025'.
Artikel 1
Het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein wordt goedgekeurd, zoals hieronder bepaald:
Artikel 1
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof,
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Fluvius op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeenteraad hechtte in zitting van 25 november 2021 goedkeuring aan een nieuw reglement zorgtoelage +18 jarigen.
We merken dat we met dit reglement een deel van de beoogde doelgroep niet bereiken. Daarom stellen we voor om de voorwaarde 'verhoogde tegemoetkoming' uit het reglement te schrappen. Nu komen immers mensen die het toch wel financieel moeilijk hebben niet in aanmerking voor de gemeentelijke toelage omdat ze verhoogde tegemoetkoming genieten.
Wij willen dit dus graag aanpassen vanaf 1 januari 2023, en de voorwaarde 'verhoogde tegemoetkoming' weglaten.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 1991, zoals opeenvolgend gewijzigd, houdende vaststelling van het reglement thuiszorgtoelage.
Gemeenteraadsbeslissing van 9 november 2009 houdende vaststelling van een nieuw reglement zorgtoelage +21 jarigen.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2021 houdende vaststelling van een nieuw reglement zorgtoelage +18 jarigen.
We vermoeden een vrij gelijklopend financiële impact zoals de voorbije jaren:
Op budgetcode GBB/0949-00/6491007 werd voldoende budget voorzien vanaf 2024 (uitbetaling rechthebbenden 2023).
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het reglement zorgtoelage waarvan de tekst luidt als volgt:
REGLEMENT ZORGTOELAGE
Dit reglement heeft tot doel volwassenen met een zorgvraag met daaraan verbonden kosten, die nog niet in aanmerking komen voor een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, een steuntje in de rug te geven tot zij het zorgbudget toegekend krijgen.
De gemeente Kuurne kan aan een zorgvrager, die voldoet aan de voorwaarden van dit reglement, een toelage toekennen.
Wie kan er een aanvraag indienen?
Welke voorwaarden zijn er?
Wat moet u weten i.v.m. de aanvraag?
Wat moet u weten i.v.m. de toelage?
en stopt op het einde van de maand voorafgaand aan de maand waarin de zorgbehoevende een uitkering ontvangt in het kader van de Vlaamse Zorgverzekering.
Artikel 2
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Energiedecreet van 8 mei 2009.
De gemeente neemt deel aan Gaselwest.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 20 september 2022 om deel te nemen aan de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest op dinsdag 20 december 2022 in het Fluvius Auditorium, 8500 Kortrijk, President Kennedypark 12.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Gaselwest wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaselwest doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
- open zijn met niet-discriminerende toegangsvoorwaarden voor aanbieders van diensten,
- ultraperformant zijn door hogere datasnelheden,
- toegankelijk zijn voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven en dit zowel in stedelijke als in landelijke gebieden,
- en met de laagst mogelijke kosten voor de samenleving worden uitgerold.
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Gaselwest heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 12 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Er worden aan het voorwerp wijzigingen aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Gaselwest besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Gaselwest ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Gaselwest in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Voor de vergoeding van de algemene inbreng zal gevraagd worden om hetzij één aandeel Ak te onderschrijven (voor gemeenten die nog niet aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken) hetzij één aandeel Ae dat omgezet zal worden in één aandeel Aek te onderschrijven (voor de gemeente die op heden aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij een andere Opdrachthoudende vereniging van de Fluvius-groep). Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Gaselwest in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers [1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Gaselwest in zitting van 12 september 2022:
i. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, heden ressorterend onder Gaselwest, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
ii. een voorstel van fusie door overneming opgesteld van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsing door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsing en fusievoorstel binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsing en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
- Voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken worden de binnen Fluvius West (= ex-kabelmaatschappij) bestaande aandelen en winstbewijzen overgenomen mits vervanging van de aandelen Atv en Aogtv door aandelen At (creatie van aandelen At binnen de fusie-distributienetbeheerder) en de winstbewijzen Wtv door winstbewijzen Ct. Ook de binnen Fluvius West bestaande aandelen Aek [in hoofde van de deelnemers Diksmuide, Gistel, Harelbeke, Hooglede, Izegem, Koekelare, Kortemark, Ledegem, Lendelede, Middelkerke, Oudenburg, Torhout en Wevelgem] worden ongewijzigd overgenomen in de fusie-distributienetbeheerder. Genoemde aandelen en winstbewijzen behouden hun binnen Fluvius West van toepassing zijnde winstverdeling teneinde de rechten van de gemeenten te vrijwaren voor de door Fluvius West verrichte inbreng bedrijfstak ‘algemeen’ en ‘specifiek’ in Fluvius System Operator cv.
- De verduidelijkende bepalingen die heden in de statuten van Fluvius West vermeld worden in de artikelen 33bis en 44, werden opgenomen in de statuten van de fusie-distributienetbeheerder in de artikelen 29bis en 39.
- In de winstverdeling voor de nevenactiviteit wordt de van toepassing zijnde regeling geborgd voor het segment Hoogspanning voor de ex-Fluvius West-gemeenten die per 31 december 2024 aangesloten zijn voor de activiteit elektriciteit ‘Hoogspanning’. Eveneens wordt in datzelfde artikel de geldende winstverdeling opgenomen voor de ex-Fluvius West-gemeenten met betrekking tot de aandelen Publi-T.
- De in de statuten van Fluvius West voorkomende bepalingen met betrekking tot het voorheen in Fluvius West ondergebracht personeel worden ingeschreven in het artikel 37 punt 4.
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
- een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
- de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
- een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
- de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
- de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
- de precisering dat voor de activiteit warmte de onderschrijving van één aandeel Aw volstaat;
- de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
- winstverdeling voor de nevenactiviteit voor de aandelen Ae en Ag vanaf 1 januari 2023;
- de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er met ingang van 1 januari 2025 de wijzigingen aan toe ingevolge de structuurwijzigingen zoals hierboven toegelicht onder het punt 2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Aangetekende brief van Gaselwest van 20 september 2022, met bijlagen.
Aangetekende nazending van Gaselwest van 10 november 2022, met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest op dinsdag 20 december 2022:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.f, 2.g, 2.i en 2.j ervan.
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en het toevoegen van een nieuw artikel 37ter;
c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsing door overneming en fusie door overneming) van de bestaande artikelen 1 (naamswijziging), 2bis, 8, 11, 12, 17, 25, 29bis, 30, 37, 37ter en 39 en de bijlagen 1 en 1bis en het toevoegen van een nieuwe bijlage 2;
d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1, 1bis en 3;
e. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
f. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
h. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
i. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
j. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente De Haan vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffen de machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
5. Realisatie van een fusie door overneming overeenkomstig de artikelen 12:24 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het fusievoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2025 van (i) de aandelen At binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel en (ii) de winstbewijzen Ct binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken.
c. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen Ae, Ag, Apt en Apg à rato van 25 euro per eigen eigenvermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas).
d. Kennisneming van het fusievoorstel (art. 12:24 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:25 WVV) en van de Commissaris (art. 12:26 WVV) met betrekking tot het voorstel tot fusie door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:27 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de fusie per 1 januari 2025.
e. Goedkeuring van:
i. De fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting van de gemeenten van de (voormalige) Opdrachthoudende vereniging Fluvius West vanaf 1 januari 2025.
g. Goedkeuring van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (daarin hernoemd tot Fluvius West).
h. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de fusie en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de fusie zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de fusie vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de fusie vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de over te nemen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het fusievoorstel en de bijzondere verslagen over het fusievoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de fusie in de meest brede zin.
6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
10. Statutaire benoemingen.
11. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 [DOSSIER TRAMONTANA]
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Gaselwest voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Gaselwest zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
De gemeente gaat akkoord om de Fluvius-NET-activiteit aan dezelfde voorwaarden verder te zetten via NetCo:
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
Artikel 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de hiermee verband houdende partiële splitsing en fusie en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Artikel 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
Artikel 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE DE HAAN]
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Artikel 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST DOOR GASELWEST MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS WEST]
Artikel 8
Artikel 9
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Bert Deroo en/of zijn plaatsvervanger de heer Francis Benoit opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest op dinsdag 20 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 10
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Gaselwest, t.a.v. het secretariaat van Gaselwest (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 11
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan TMVS dv.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 27 september 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 13 december 2022 om 14u30 In Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De aangetekende brief van TMVS dv van 27 september 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 13 december 2022, vermeldt volgende agenda:
1. Toetreding van deelnemers;
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen;
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 D113);
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB);
5. Actualisering presentievergoeding;
6. Statutaire benoemingen;
Varia.
Aangetekende brief van TMVS dv van 27 september 2022 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 13 december 2022:
1. Toetreding van deelnemers;
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen;
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 D113);
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB);
5. Actualisering presentievergoeding;
6. Statutaire benoemingen;
Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Chris Delneste en/of zijn plaatsvervanger de heer Jan Deprez opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 13 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan TMVS dv, hetzij per post t.a.v.TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, of per elektronische post op 20221213BAVTMVS@farys.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan TMVW ov.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 5 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 16 december 2022.
De aangetekende brief van TMVW ov van 5 oktober 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 16 december 2022, vermeldt volgende agenda:
Aangetekende brief van TMVW ov van 5 oktober 2022 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 16 december 2022:
Artikel 2
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging.
Artikel 3
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Chris Delneste en/of zijn plaatsvervanger de heer Marc Plets opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op vrijdag 16 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 4
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan TMVW ov,
• hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20221216BAVTMVW@farys.be, gestuurd worden.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Intercommunale Leiedal.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 17 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intercommunale Leiedal op dinsdag 13 december 2022.
De aangetekende brief van Intercommunale Leiedal van 17 oktober 2022 met uitnodiging tot de Buitengewone Algemene Vergadering op dinsdag 13 december 2022, vermeldt volgende agenda:
1. Jaaractieplan
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering het Jaaractieplan voor 2023 goed.
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2023
In uitvoering van Artikel 14 van de statuten van Leiedal stelt de vergadering de bijdrage van de gemeenten vast voor het begrotingsjaar 2023.
3. Begroting 2023
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering de Begroting voor 2023 goed.
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
Pro memori
5. Varia.
Aangetekende brief van Intercommunale Leiedal van 17 oktober 2022 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intercommunale Leiedal op dinsdag 13 december 2022:
1. Jaaractieplan
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering het Jaaractieplan voor 2023 goed.
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2023
In uitvoering van Artikel 14 van de statuten van Leiedal stelt de vergadering de bijdrage van de gemeenten vast voor het begrotingsjaar 2023.
3. Begroting 2023
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering de Begroting voor 2023 goed.
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
Pro memori
5. Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Johan Bossuyt en/of zijn plaatsvervanger de heer Bram Deloof opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intercommunale Leiedal op dinsdag 13 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Intercommunale Leiedal, President Kennedypark 10 te 8500 Kortrijk of per e-mail aan info@Leiedal.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan IMOG.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 19 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering van IMOG op dinsdag 20 december 2022.
De e-mail van IMOG van 19 oktober 2022 met uitnodiging tot de Buitengewone Algemene Vergadering op dinsdag 20 december 2022, vermeldt volgende agenda:
4.1 Aanvulling bijlage 2 van de statuten: beheersoverdracht.
E-mail van IMOG van 19 oktober 2022.
E-mail van IMOG van 4 november 2022.
E-mail van IMOG van 17 november 2022 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van IMOG op dinsdag 20 december 2022:
4.1 Aanvulling bijlage 2 van de statuten: beheersoverdracht.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger mevrouw Annelies Vandenbussche en/of haar plaatsvervanger mevrouw Els Verhagen opdragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de Buitengewone Algemene Vergadering van IMOG op dinsdag 20 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan IMOG, Kortrijksesteenweg 264, 8530 Harelbeke.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 14 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, op woensdag 7 december 2022.
De aangetekende brief van Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, van 14 oktober 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op woensdag 7 december 2022, vermeldt volgende agenda:
1. Vaststelling werkprogramma 2023;
2. Vaststelling begroting 2023.
Aangetekende brief van Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, van 14 oktober 2022 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, op woensdag 7 december 2022:
1. Vaststelling werkprogramma 2023;
2. Vaststelling begroting 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger mevr. Carla Meyhui en/of haar plaatsvervanger de heer Jeroen Dujardin opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, op woensdag 7 december 2022, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Psilon, crematoriumbeheer Zuid-West-Vlaanderen, Ambassadeur Baertlaan 5, te 8500 Kortrijk of per e-mail aan info@psilon.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
In de gemeenteraad van 28 maart 2019 werden onderstaande vertegenwoordigers van de gemeente aangeduid in de VZW Kuurns Erfgoed (Heemkundige Kring Cuerna):
Vanuit de fractie CD&V wordt de heer Johan Schietgat voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente in de VZW Kuurns Erfgoed ter vervanging van de heer Damien Benoit.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2019 houdende 'Vzw Kuurns Erfgoed - aanduiden vertegenwoordigers'.
Statuten van de Vzw Kuurns erfgoed.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming waaraan 23 raadsleden deelnemen.
De stemming geeft volgende uitslag :
Vertegenwoordiger
de heer Johan Schietgat bekomt 23 ja-stemmen.
Er zijn 0 blanco stembiljetten en 0 neen-stemmen.
Artikel 1
De heer Johan Schietgat wordt aangeduid als nieuwe vertegenwoordiger namens de fractie CD&V in de Vzw Kuurns Erfgoed.
Artikel 2
Het onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaat kan steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en neemt van rechtswege een einde bij het begin van een nieuwe legislatuur. Binnen de zes maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot het aanduiden van de nieuwe effectieve leden.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voorzitter van Vzw Kuurns Erfgoed.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 48 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, die bepalen dat als de budgetwijziging past in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad hiervan akte neemt binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
In de kerkraad van Sint-Michiel (15 september 2022) en de kerkraad van Sint-Katharina (6 september 2022) werd telkens de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek vastgelegd.
Artikel 13 van de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 bepaalt dat het centraal kerkbestuur de budgetten van de kerkfabrieken dient in te dienen bij de gemeente op wiens grondgebied het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt.
De gemeente Kuurne heeft de budgetwijziging 2022 van de kerkfabrieken Sint-Michiel en Sint-Katharina samen met de adviezen van het bisdom tijdig ontvangen.
Het bisdom Brugge verleende gunstig advies op 5 oktober 2022 betreffende de budgetwijziging 2022 van de kerkfabrieken Sint-Michiel en Sint-Katharina.
De gevraagde toelagen zijn niet gewijzigd tegenover het budget 2022 voor de kerkfabrieken Sint-Michiel en Sint-Katharina. In dit geval dient de gemeenteraad akte te nemen van de budgetwijziging.
Budgetwijziging 2022 van de kerkfabrieken Sint-Michiel en Sint-Katharina.
Adviezen van het bisdom Brugge van 5 oktober 2022 betreffende de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Michiel en de kerkfabriek Sint-Katharina.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van:
Artikel 2
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken van Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina, het bisdom, de stad Kortrijk en het gemeentebestuur Lendelede.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald het artikel 48 dat bepaalt dat als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad hiervan akte neemt binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.
In de kerkraad van Sint-Michiel (12 mei 2022), de kerkraad van Sint-Pieter (11 mei 2022) en de kerkraad van Sint-Katharina (25 april 2022) werd telkens het budget 2023 van de kerkfabriek vastgelegd.
Artikel 13 van de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 bepaalt dat het centraal kerkbestuur de budgetten van de kerkfabrieken dient in te dienen bij de gemeente op wiens grondgebied het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt.
De gemeente Kuurne heeft de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina samen met de adviezen van het bisdom tijdig ontvangen.
Het bisdom Brugge verleende gunstig advies op 12 oktober 2022 betreffende het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Sint-Katharina en op 26 oktober 2022 betreffende het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel.
In het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel is de exploitatietoelage vastgesteld op 58.028,14 euro (-16.336,86 euro tegenover het MJP)
In het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter is de exploitatietoelage vastgesteld op 39.549,50 euro (-27.764,50 euro tegenover het MJP).
In het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Katharina is de exploitatietoelage vastgesteld op 56.817,84 euro, waarvan het gemeentelijk aandeel is bepaald op 13.187,42 euro (-4.521,40 euro tegenover het MJP).
Budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina.
Adviezen van het bisdom Brugge van 12 oktober 2022 betreffende het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter en de kerkfabriek Sint-Katharina.
Advies van het bisdom Brugge van 26 oktober 2022 betreffende het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van:
Artikel 2
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken van Sint-Michiel, Sint-Pieter en Sint-Katharina, het bisdom, de stad Kortrijk en het gemeentebestuur Lendelede.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, meer bepaald de artikelen 45-50/1, 113 en 114.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald de artikelen 17-21.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst, meer bepaald punt 6 'Het budget en kredietaanpassingen' en punt 13, dat bepaalt dat het de gemeente is op wiens grondgebied het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt (de zogenaamde 'hoofdgemeente') die de gemeentelijke bevoegdheden uitoefent.
Artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 bepaalt dat als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad hiervan akte neemt.
De lokale protestantse geloofsgemeenschap 'Evangelische Kerk Kuurne' met als gebiedsomschrijving Kuurne, Kortrijk, Menen en Zwevegem en met als vestigingsplaats Kattestraat 27 te 8520 Kuurne, werd erkend bij ministerieel besluit van 26 april 2013.
De verdeelsleutel voor de bijdragen in de kosten werd als volgt vastgelegd: Kuurne: 26,44 %, Kortrijk: 49,15 %, Menen: 10,85 % en Zwevegem: 13,56 %.
De gemeente Kuurne heeft het budget 2023 van de Evangelische Kerk Kuurne ontvangen op 2 oktober 2022. De Evangelische Kerk Kuurne is zelfbedruipend en vraagt geen exploitatietoelage van de gemeenten.
De beslissing van de gemeenteraad van 12 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de Evangelische Kerk Kuurne.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Evangelische Kerk Kuurne.
Artikel 2
Afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de provinciegouverneur, de Evangelische Kerk Kuurne, het ARPEE, het gemeentebestuur Zwevegem en de stadsbesturen Kortrijk en Menen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen keurde volgende aanpassingen aan de tarieven goed:
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2020 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2022 'Algemeen retributiereglement - vaststellen tarieven dranken bij uitzondering'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2022 'Algemeen retributiereglement – wijziging tarieven dranken basisassortiment – goedkeuring'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2022 'Algemeen retributiereglement - vaststellen tarieven dranken bij uitzondering'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2022 'Algemeen retributiereglement - goedkeuren aanpassing'.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande collegebesluiten:
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2022 om 21:45.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
Algemeen Directeur
Chris Delneste
Voorzitter van de Raad