De voorzitter opent de zitting op 24/10/2024 om 19:35.
Artikel 1
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 26 september 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, meer bepaald hoofdstuk II financiering van de hulpverleningszone.
Artikel 134 van de wet betreffende de civiele veiligheid bepaalt dat aan de gouverneur als commissaris van de federale regering een goedkeuringstoezicht wordt toegekend op de begrotingen van de hulpverleningszones en op de besluiten betreffende de bijdragen van de gemeenten aan de hulpverleningszone.
Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
De gemeente Kuurne maakt deel uit van de Hulpverleningszone Fluvia. De brandweerzone wordt onder meer door de dotaties van de gemeenten van de zone gefinancierd.
De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden.
Overeenkomstig de Ministeriële omzendbrief d.d. 13/11/2023 betreffende de impact van de gemeenteraadsverkiezingen op de samenstelling van de organen van de hulpverleningszones en de werking van de hulpverleningszones, dient elke gemeenteraad de dotaties 2025 goedgekeurd te hebben vóór 1 november 2024.
De zoneraad van 27 september 2024 keurde de budgetwijziging 2024 en het budget 2025 goed.
Voor de goede werking van de hulpverleningszone en van de gemeenten is het van groot belang dat de bedragen die in de begroting van de hulpverleningszone zijn ingeschreven, de bedragen die in de gemeentelijke dotatiebesluiten zijn vastgesteld en de bedragen die in de gemeentelijke budgetten zijn ingeschreven, met elkaar overeenstemmen.
We ontvingen via mail het ontwerp van de budgetwijziging 2024 en het budget 2025.
Ontwerp budgetwijziging 2024 en budget 2025 van Hulpverleningszone Fluvia.
De nodige budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande dotaties voor de hulpverleningszone Fluvia:
2024 |
|||
exploitatie |
investering |
kazernering |
Totaal |
477.000,00 |
67.840,00 |
178.761,59 |
723.601,59 |
2025 |
|||
exploitatie |
investering |
kazernering |
Totaal |
493.960,00 |
67.840,00 |
290.633,49 |
852.433,49 |
De gemeenteraad neemt kennis van de prognose van de dotatie voor 2026 voor de hulpverleningszone Fluvia:
2026 |
|||
exploitatie |
investering |
kazernering |
Totaal |
508.778,80 |
67.840,00 |
772.046,99 |
1.348.665,79 |
Artikel 2
De nodige budgetten zijn voorzien in de de meerjarenplanning.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan:
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 3 mei 2019, en wijzigingen, houdende de gemeentewegen.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Op 17 mei 2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor een groepswoningbouw gelegen op een perceel, Hulstsestraat 109 en 111 (5 eengezinswoningen). De aanvraag werd ingediend door Bouwwerken Stijn Matthys. De groepswoningbouw is kadastraal gelegen in Kuurne, sectie B, nummer 537 E 2, 539 C, 539 E en 537 F.
Deze aanvraag werd op 13 juni 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 19 juni 2024 tot 18 juli 2024.
Er werd 1 bezwaar ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Dit bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen.
Omschrijving van de aanvraag
Er wordt voorzien in een wandelpad tussen de Sprokkelweg en de achterliggende projectzone van de bouwmaatschappij Elan, zoals opgenomen in het rooilijnplan dat als bijlage wordt toegevoegd.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat behalve het rooilijnplan ook een raming van de werken. De raming is terug te vinden in de beschrijvende nota die ook als bijlage wordt toegevoegd.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De aanleg van een voetpad draagt bij aan de opwaardering van het trage wegennet in de omgeving. De nieuwe aanleg voorziet een voldoende breed voetpad dat functioneel is voor de nieuwe groepswoningbouw alsook voor de woningen en functies in de ruimere omgeving van het project.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van het nieuwe voetpad en de voorziene, kosteloze overdracht van deze voetgangerszone naar de gemeente zorgt voor een positief effect op de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid.
Het tracé van de wegenis wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat dit niet bepaald is in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) (zie art. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Advies publieke ruimte
Het ingediende rooilijnplan vertoont aan de rechterzijde van het wandelpad, in de oostelijke hoek, een scherpe aansluiting. Deze scherpe oppervlakte moet gereduceerd worden tot een vloeiende lijn evenwijdig met de binnenbocht (links) van het wandelpad. Het voorzien van een waterpasserende betonklinker in een andere kleurnuance zorgt voor een visuele scheiding tussen het openbaar en privaat domein. Om te verhinderen dat de wagens van de bewoners steeds over dit wandelpad rijden moet de zone ook afgebakend worden met een boordsteen en moet de inrit naar de carports voldoende breed aangelegd worden door de groenzone grenzend aan de achterzijde van de woning die aansluit op huisnummer 107 te beperken.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein. Deze zone moet echter voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) in de groepswoningbouw op naam van Bouwwerken Stijn Matthys op de percelen kadastraal gelegen in Kuurne, sectie B, nummer 537 E 2 en 537 F 2, wordt voorwaardelijk goedgekeurd, mits te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de bouwheer.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 3 mei 2019, en wijzigingen, houdende de gemeentewegen.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Op 30/05/2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel in 5 loten. De aanvraag werd ingediend door BEIMCO, Brugsesteenweg 475, 8520 Kuurne. De verkaveling is gelegen Kattestraat 13, 8520 Kuurne.
Deze aanvraag werd op 16/07/2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 22/08/2024 tot en met 20/09/2024.
Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Omschrijving van de aanvraag
Er wordt voorzien in een doorsteek voor trage weggebruikers vanuit de Kattestraat naar de parking Vlaskouter. Dit pad zal 2 m breed zijn en de groenzone doorkruisen. De oppervlakte van deze zone is 69 m² zoals opgenomen in het rooilijnplan dat als bijlage toegevoegd wordt.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een rooilijnplan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat behalve het rooilijnplan ook een raming van de werken. De beschrijvende nota van het aan te leggen wandelpad omschrijft de materialisatie en de opbouw van dit wandelpad. Het rooilijnplan, de raming en nota worden als bijlage toegevoegd.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De aanleg van een pad voor de trage weggebruiker draagt bij aan de opwaardering van het trage wegennet in de omgeving. De nieuwe aanleg voorziet een voldoende breed voet- en fietspad dat functioneel is voor de nieuwe verkaveling alsook voor de woningen en functies in de ruimere omgeving van het project.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
Het tracé van de wegenis wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat dit niet bepaald is in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) (zie art. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
Advies publieke ruimte
Voor de verdere ontsluiting naar de parking Vlaskouter is het akkoord van de vereniging van eigenaars van Senior City noodzakelijk. In de aanvraag werd geen beplantingsplan, noch een soortenlijst toegevoegd. Als voorwaarde dient opgenomen te worden dat de groenvoorziening dient te bestaan uit inheemse, klimaatrobuuste soorten. Er mogen zeker geen invasieve soorten worden aangeplant.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein. Deze zone moet aangelegd zijn als volwaardig voet- en fietspad vooraleer de overdracht kan plaatsvinden. Het bestek en de raming moeten dan ook voorafgaand aan de uitvoering van de werken ter goedkeuring aan de gemeente Kuurne voorgelegd worden.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) in de verkaveling op naam van BEIMCO op de percelen gelegen in Kuurne, sectie B, nummer 638 G 8, wordt voorwaardelijk goedgekeurd, mits te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de verkavelaar.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 3 mei 2019, en wijzigingen, houdende de gemeentewegen.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Op 20/04/2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van een meergezinswoning. De aanvraag werd ingediend door HARBO, Gentsesteenweg 71, 8530 Harelbeke. Het project is gelegen te Kortrijksestraat 124 - kadastraal gekend als sectie C nummers 442 E 2 en 442 H 2.
Deze aanvraag werd op 01/07/2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 05/07/2024 tot en met 03/08/2024.
Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Omschrijving van de aanvraag
Er wordt een nieuw wandelpad voorzien aan westzijde van het project om een trage doorsteek te maken vanuit de Kortrijksestraat naar het Heulebeekdomein. Tevens wordt een groot deel van het achterliggende valleigebied aangeduid als op te nemen in het openbaar domein. Deze stukken zijn aangeduid op het rooilijnplan dat als bijlage toegevoegd wordt.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat een verklaring voor de kosteloze grondoverdracht en ontwerpen van het openbaar domein. Een bestek en raming ontbreken. Het bestek en de raming moeten nog ter goedkeuring voorgelegd worden.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De aanleg van een wandelpad draagt bij aan de opwaardering van het trage wegennet in de omgeving. De nieuwe aanleg voorziet een voldoende breed wandelpad dat functioneel is voor de nieuwe meergezinswoning alsook voor de bewoning en functies in de ruimere omgeving van het project.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van het nieuwe wandelpad en de voorziene, kosteloze overdracht van de zone langs het wandelpad en het achterliggende, natuurlijk gebied naar de gemeente zorgt voor een positief effect op de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid alsook de vrijwaring van de natuurwaarden in de achterliggende zone.
Het tracé van de wegenis wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat dit niet bepaald is in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) (zie art. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Advies publieke ruimte
Vanuit de dienst publieke ruimte wordt opgemerkt dat er geen noodoverloop op de wadi mag geplaatst worden. Deze dient op het laagste punt over te lopen, waarbij het water verder afvloeit richting Heulebeek. Binnen de overgedragen zone is de gemeente beheerder, de aanleg van het pad dient uitgevoerd te worden door de aanvrager(s). Vanuit de dienst wordt voorgesteld om dolomiet (0/5) als type halfverharding te gebruiken.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein. Het bestek en de raming moeten dan ook voorafgaand aan de uitvoering van de werken ter goedkeuring aan de gemeente Kuurne voorgelegd worden.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) met de over te dragen grond in het project op naam van HARBO, Gentsesteenweg 71, 8530 Harelbeke, op de percelen gelegen Kortrijksestraat 124 - kadastraal gekend als sectie C nummers 442 E 2 en 442 H 2, wordt voorwaardelijk goedgekeurd rekening houdend met de volgende voorwaarde:
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projecteigenaar.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 3 mei 2019, en wijzigingen, houdende de gemeentewegen.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Op 11/08/2023 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van een bestaande woning en het bouwen van twee meergezinswoningen met ondergrondse kelder. De aanvraag werd ingediend door Lammertyn Bouwwerken, Fluvius en IMMO-LYS. Het project is gelegen Dageraadstraat 22, 8520 Kuurne, met als kadastrale omschrijving: sectie C nummer 81 C 5.
Deze aanvraag werd op 11/08/2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
Een eerste openbaar onderzoek gehouden van 18/08/2023 tot en met 16/09/2023. Hierbij werden 4 bezwaarschriften ingediend.
Naar aanleiding van de bezwaarschriften en de adviezen werd op 23/11/2024 een nieuwe projectinhoudversie overgemaakt.
Op basis van die nieuwe projectinhoud werd een tweede openbaar onderzoek gehouden van 01/12/2023 tot en met 30/12/2024. Hierbij werden 2 bezwaarschriften ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 23/01/2024 de aanvraag geweigerd.
Als gevolg van deze weigering werd op 01/03/2024 beroep aangetekend bij de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 14/05/2024 als advies op het beroepschrift besloten de eerdere weigering te bestendigen.
De deputatie heeft hierbij geoordeeld dat de grondafstand ten behoeve van de gemeente dient besloten te worden door de gemeenteraad (zaak der wegen).
De uiterste beslissingsdatum bij de bestendige deputatie van de provincie West-Vlaanderen is 21/11/2024.
Omschrijving van de aanvraag
Het project voorziet een wandelpad langs de zuidelijke, oostelijke en noordelijke grens van de projectsite. Het rooilijnplan werd als bijlage toegevoegd.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat een verklaring voor de kosteloze grondoverdracht en ontwerpen van het openbaar domein.
Beoordeling bezwaarschriften
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren die werden ingediend tijdens beide openbare onderzoeken.
Een samenvatting en beoordeling van deze bezwaren is terug te vinden in het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 23/01/204. Dit besluit wordt als bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad is van oordeel dat de aanleg van het openbaar domein op deze locatie aangewezen is. Er is dan ook geen principieel bezwaar tegen een kosteloze grondafstand en de nieuwe rooilijnplannen. De aanleg moet echter gespecificeerd worden en conform zijn met het typebestek.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De aanleg van wegenis, groenzones en trage wegen dragen bij aan de opwaardering van de verkeersveiligheid en de trage mobiliteit in de omgeving. De aanleg is functioneel voor de nieuwe verkaveling alsook voor de woningen en functies in de ruimere omgeving van het project.
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van wegenis, groenzones en trage wegen alsook de kosteloze overdracht naar de gemeente zorgt voor een positief effect op de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid.
Het tracé van de wegenis wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat dit niet bepaald is in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) (zie art. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Advies groendienst
Het advies van de gemeentelijke groendienst is terug te vinden in het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 23/01/2024. Dit besluit wordt als bijlage toegevoegd.
Conclusie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein. Het bestek en de raming moeten dan ook voorafgaand aan de uitvoering van de werken ter goedkeuring aan de gemeente Kuurne voorgelegd worden.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) met de over te dragen grond in het project op naam van Lammertyn Bouwwerken, Fluvius en IMMO-LYS op het perceel met als kadastrale omschrijving, sectie C nummer 81 C 5, wordt voorwaardelijk goedgekeurd, rekening houdend met de geformuleerde voorwaarden en aanbevelingen van de groendienst, zoals opgenomen in het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 23/01/2024.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de verkavelaar.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Farys ov.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 17 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op vrijdag 29 november 2024.
De aangetekende brief van Farys ov van 17 september 2024, met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 29 november 2024, vermeldt volgende agenda:
Aangetekende brief van Farys ov van 17 serptember 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op vrijdag 29 november 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Chris Delneste en/of zijn plaatsvervanger de heer Marc Plets opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op vrijdag 29 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Farys ov,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20241129BAV@farys.be,
• hetzij per post t.a.v. Farys ov, Dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Creat Services dv.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 5 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 26 november 2024.
De aangetekende brief van Creat Services dv van 5 september 2024, met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 26 november 2024, vermeldt volgende agenda:
Aangetekende brief van Creat Services dv van 5 september 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 26 november 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Chris Delneste en/of zijn plaatsvervanger de heer Jan Deprez opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 26 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Creat Services dv,
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Intercommunale Leiedal.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 13 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Intercommunale Leiedal op donderdag 28 november 2024.
De aangetekende brief van Intercommunale Leiedal van 13 september 2024 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op donderdag 28 november 2024, vermeldt volgende agenda:
1. Jaaractieplan 2025
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2025
3. Begroting 2025
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
5. Varia.
Aangetekende brief van Intercommunale Leiedal van 13 september 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Intercommunale Leiedal op donderdag 28 november 2024:
1. Jaaractieplan 2025
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2025
3. Begroting 2025
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
5. Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Johan Bossuyt en/of zijn plaatsvervanger de heer Bram Deloof opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Intercommunale Leiedal op donderdag 28 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Intercommunale Leiedal, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 23 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer op woensdag 27 november 2024.
De aangetekende brief van Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer van 23 september 2024, met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op woensdag 27 november 2024, vermeldt volgende agenda:
Aangetekende brief van Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer van 23 september 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer op woensdag 27 november 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger mevr. Carla Meyhui en/of haar plaatsvervanger de heer Jeroen Dujardin opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer op woensdag 27 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Psilon – Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Gaselwest.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 23 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op dinsdag 19 november 2024.
De aangetekende brief van Gaselwest van 23 september 2024, met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 november 2024, vermeldt volgende agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Aangetekende brief van Gaselwest van 23 september 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op dinsdag 19 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Bert Deroo en/of zijn plaatsvervanger de heer Francis Benoit opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op dinsdag 19 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Gaselwest, t.a.v. het secretariaat van Gaselwest, op het e-mailadres vennootschapssecretariaaat@fluvius.be.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Imog.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 16 oktober 2024 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Imog op vrijdag 29 november 2024.
De aangetekende brief van Imog van 16 oktober 2024 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 29 november 2024, vermeldt volgende agenda:
1. Strategie, beleidsplan en actieplan 2025
2. Begroting 2025
3. Varia.
Aangetekende brief van Imog van 16 oktober 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Imog op vrijdag 29 november 2024:
1. Strategie, beleidsplan en actieplan 2025
2. Begroting 2025
3. Varia
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger mevr. Annelies Vandenbussche en/of haar plaatsvervanger mevr. Els Verhagen opdragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van Imog op vrijdag 29 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Imog, Kortrijksesteenweg 264, 8530 Harelbeke.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Cipal.
De gemeente werd opgeroepen per brief van 12 september 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Cipal op donderdag 7 november 2024.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze Vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de vergadering en de betrokken medewerkers zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
De oproepingsbrief van Cipal van 12 september 2024 met uitnodiging tot de digitale algemene vergadering van donderdag 7 november 2024, vermeldt volgende agenda:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Oproepingsbrief van Cipal van 12 september 2024 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de digitale algemene vergadering van Cipal op donderdag 7 november 2024:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jan Deprez en/of zijn plaatsvervanger de heer Francis Benoit opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de digitale algemene vergadering van Cipal op donderdag 7 november 2024, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Cipal, Cipalstraat 3, 2440 Geel.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Audit Vlaanderen ondersteunt de lokale besturen bij de beheersing van financiële, wettelijke en organisatorische risico's. Dit doet ze onder meer door het uitvoeren van audits en het delen van best practices. Dit jaar voerde Audit Vlaanderen bij ons lokaal bestuur een thema-audit rond integriteit uit. Het integriteitssysteem van het lokaal bestuur Kuurne werd geanalyseerd. Daarnaast beoordeelde Audit Vlaanderen ook onze aanpak van organisatiebeheersing.
De audit resulteerde in twee rapporten:
Beide rapporten worden ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Rapport 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing Lokaal bestuur Kuurne'.
Rapport thema-audit 'Analyse van het integriteitssysteem Lokaal bestuur Kuurne'.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van volgende rapporten van Audit Vlaanderen:
De voorzitter sluit de zitting op 24/10/2024 om 20:30.
Namens Gemeenteraad,
Els Persyn
Algemeen Directeur
Chris Delneste
Voorzitter van de Raad