Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 03/07/2025 - 22:35 Raadzaal
  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige OCMW-raad

      Enig artikel

      De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 5/06/2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Sociaal Huis

        • Centrale tarieflijst OCMW - goedkeuren aanpassingen

          Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, m.n. art. 77 en 78.

          Conform het algemeen retributiereglement van het gemeentebestuur zijn alle tarieven die gehanteerd worden binnen het OCMW gebundeld in een centrale tarieflijst voor het OCMW.

          De prijzen voor de computerlessen stijgen vanaf 1 september 2025. Er wordt geen vast tarief meer opgenomen in de centrale tarieflijst maar zal tegen kostprijs aangerekend worden.

           

           

          10. Diverse cursussen

           

          Computerlessen

           

          Tegen kostprijs

           

          Vandaar dringt zich een aanpassing van de centrale tarieflijst van het OCMW op.

          Centrale tarieflijst, goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 december 2019 en latere wijzigingen.

          Beslissing van het vast bureau van 22 augustus 2023 houdende "Centrale tarieflijst OCMW - goedkeuren aanpassingen".

          Artikel 1

          Onderstaande aanpassingen aan de centrale tarieflijst van het OCMW, zoals goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:  

           

          10. Diverse cursussen

           

          Computerlessen

           

          Tegen kostprijs

           

          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk neemt kennis van het gewijzigde tarief dat werd goedgekeurd in het CBS van 24 juni 2025.

           

          Artikel 3

          De prijsstijging gaat in vanaf 1 september 2025.

           

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Evaluatie organisatiebeheersing 2024 - rapportering aan de raad - goedkeuring

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 217 t.e.m. 220.
            Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 december 2019 houdende MJP 2020-2025 Kuurne - vaststelling.
            Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 houdende MJP 2020-2025 Kuurne - vaststelling.
            Besluit van de gemeenteraad van 18 juni 2020 houdende Organisatiebeheersing - algemeen kader - goedkeuring.

            Kader organisatiebeheersing


            Wat is organisatiebeheersing?

            Het decreet over het lokaal bestuur definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

             

            1. De vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
            2. De wetgeving en de procedures naleeft;
            3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportage beschikt;
            4. Effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
            5. De activa beschermt en fraude voorkomt.

             

            Beheersen wil zeggen: sturing geven en onder controle hebben. Zo kan de organisatie de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Deze beheersing situeert zich zowel op het globale niveau van de organisatie, als op dienstniveau en op procesniveau. 

             

            Waarom werk maken van organisatiebeheersing?

            Het is een decretale verplichting om werk te maken van organisatiebeheersing, maar we willen dit kader niet louter als een plicht zien. De evaluatie en bijsturing die via het kader organisatiebeheersing wordt uitgevoerd biedt een meerwaarde om de werking te versterken. Organisatiebeheersing zal ons helpen om onze doelstellingen nog beter te bereiken en het zal als kapstok fungeren om alle lopende verbetertrajecten aan vast te hangen.

            Om de meerwaarde van dit systeem te onderstrepen, werd volgende actie ook in het Meerjarenplan 2020-2025 opgenomen: “Kuurne verbetert haar monitoringsysteem en stuurt bij waar nodig”. De detailbeschrijving van deze actie geeft weer dat we op basis van een gedegen risicoanalyse op vlak van organisatiebeheersing een driejarenplan willen uitrollen waarin de nodige verbeteracties zijn opgenomen die rechtstreeks inhaken op de risico’s die zijn vastgesteld tijdens de opmaak van de analyse.

             

            Kader voor organisatiebeheersing

            In de gemeenteraad en OCMW-raad van juni 2020 werd het kader voor organisatiebeheersing dat in Kuurne gehanteerd wordt gevalideerd. Dat kader is voor beide organisaties hetzelfde. Het bestuur legt het volledige organisatiebeheersingssysteem voor aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn en dus niet louter de elementen uit het systeem die raken aan de rol en aan de bevoegdheden van deze raden.

             

            Het kader voor organisatiebeheersing biedt een antwoord op volgende vragen:

            • Welk model hanteren we om onze werking te analyseren?
            • Hoe en wanneer staan we als organisatie stil bij onze werking?

            • Hoe zal de algemeen directeur rapporteren over organisatiebeheersing aan het politieke niveau?
             

            Risicoanalyse op basis van de leidraad Organisatiebeheersing van de Vlaamse Overheid

            De leidraad is een gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing. Er worden risico’s geformuleerd met daaraan verbonden beheersmaatregelen die ondersteuning bieden om een kader voor organisatiebeheersing uit te bouwen.

             

            De leidraad is onderverdeeld in 10 thema’s waarvoor telkens doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen zijn uitgewerkt. Die doelstellingen zijn de basisvoorwaarden om een organisatie goed te kunnen beheersen. Het model formuleert ook doelstellingen voor de aanpak van organisatiebeheersing.

             

            De thema’s zijn:

            1. Doelstellingen- en procesmanagement
            2. Belanghebbendenmanagement
            3. Monitoring
            4. Financieel Management
            5. Organisatiestructuur
            6. Personeelsbeleid
            7. Organisatiecultuur
            8. Informatie en communicatie
            9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
            10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

             

            De leidraad organisatiebeheersing is een tool van Audit Vlaanderen, het onafhankelijk agentschap dat de organisatiebeheersing bij lokale besturen evalueert. De tool wordt gebruikt bij audits van o.a. de gemeentelijke organisaties. Om die reden vinden we het ook een goede keuze om de risicoanalyse in Kuurne aan de hand van deze leidraad te houden.

             

            In het voorjaar van 2024 werd onze organisatie aan een thema-audit rond organisatiebeheersing onderworpen. Het rapport dat nadien door Audit Vlaanderen werd opgemaakt bevatte enkele aanbevelingen. De suggesties rond het kader dat we hanteren en de formaliteiten die daarbij komen kijken werden in juni 2024 in dit kader geïntegreerd.

             

            Driejarig actieplan met verbeteracties die inhaken op vastgestelde risico’s

            We willen de risicoanalyse aan de hand van de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen om de drie jaar houden. De eerste risicoanalyse werd in het najaar van 2019 gehouden. Er volgde een tweede analyse in het najaar van 2022. De volgende risicoanalyse zal bijgevolg in het najaar van 2025 gepland worden. Daarna volgen 2028, 2031, 2034,…

             

            Voor de risicoanalyse wordt input verzameld bij heel wat medewerkers uit de organisatie. We betrekken zowel medewerkers die expert zijn binnen een thema als collega’s die het thema vanop iets meer afstand bekijken. We verzamelen klanken bij medewerkers, leidinggevenden en leden van het managementteam.

             

            Uit de risicoanalyse worden verbeteracties naar voor geschoven die inhaken op de grootste en meest urgente risico’s die werden vastgesteld. Ze worden in een 3-jarig actieplan gegoten en er worden per actie ambtelijke trekkers bepaald die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de acties.

             

            Het actieplan 2020-2022 werd in juni 2022 afgerond. Na afloop van de risicoanalyse in het najaar van 2022 werd een nieuw actieplan voor de periode 2023-2025 opgesteld.

             

            Jaarlijkse rapportage

            De stafmedewerker monitort de voortgang van de acties in opdracht van de algemeen directeur. Er wordt jaarlijks over gerapporteerd aan het managementteam, de gemeenteraad en OCMW-raad.

             

            Idealiter wordt de evaluatie organisatiebeheersing toegelicht op de Commissie Algemeen Bestuur in april alvorens die ter kennisgeving aan de gemeenteraad en OCMW-raad wordt voorgelegd. In uitzonderlijke gevallen valt de toelichting aan de Commissie weg en wordt de evaluatie rechtstreeks op de raden gepresenteerd (nvdr. 2025 is zo'n uitzonderlijk jaar, gezien de opmaak van het Meerjarenplan extra druk legt op het voorjaar van 2025).

             

            Evaluatie 2024


            We mogen als organisatie tevreden terugblikken op de stappen die we in 2024 zetten op vlak van organisatiebeheersing. We werkten binnen de 10 thema’s uit de leidraad van Audit Vlaanderen aan 43 verschillende acties. Ruim de helft van die acties (23) wisten we ook al volledig af te ronden.

             

            We blijven vooruitgang boeken in het kader van onze organisatiebeheersing, maar moesten tegelijk ook vaststellen dat 2024 geen eenvoudig jaar is om met deze thema’s aan de slag te gaan. De opmaak van de omgevingsanalyse en de afronding van de acties uit Meerjarenplan 2020-2025 leggen heel wat druk op de organisatie, waardoor er soms te weinig tijd overblijft om de interne processen te verbeteren.

             

            We zijn echter heel tevreden dat we zo goed als alle acties met de hoogste prioriteit zijn gestart. De meeste van die acties hebben we ondertussen ook afgerond, waardoor we heel wat risico’s konden beperken.

             

            De grootste sterkte van onze werking rond organisatiebeheersing is dat heel wat verschillende medewerkers bijdragen aan de inperking van de risico’s en het efficiënter maken van onze werking.

            Evaluatie organisatiebeheersing 2024.

            Advies van het MAT van 24 juni 2025 (zie bijlage).

            Enig artikel  
            De OCMW-raad keurt de rapportering over organisatiebeheersing goed.
  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen