Enig artikel
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 februari 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeentebestuur wenst in het kader van de herstellingswerken centrumvernieuwing handelszaken bijkomend ondersteunen.
Gezien de onvoorziene en vervelende situatie met betrekking tot de betonproblemen in 3 zones, wil het gemeentebestuur opnieuw extra inzetten op communicatie, logistieke ondersteuning bij acties, begeleiden, aanvragen Vlaamse hinderpremie,...
Het gemeentebestuur wil daarnaast een subsidie toekennen om handelszaken een extra 'duwtje' in de rug te geven omwille van het feit dat ze opnieuw in de werken zitten.
Deze premie kan slechts één keer aangevraagd worden door fysieke handelszaken in de getroffen zones, mits het voorleggen van hun goedgekeurde hinderpremie van VLAIO.
Definiëring getroffen zones:
Het komt de gemeenteraad toe de voorwaarden voor de toekenning van een ondersteuningsbudget goed te keuren.
Er is op vandaag geen budget voorzien in het meerjarenplan voor het toekennen van een ondersteuningsbudget voor de handelszaken in de zone van de herstellingswerken.
Dit kan echter gefinancierd worden met middelen die in het algemeen budget lokale economie voorzien zijn onder budgetcode 2025/GBB/0500-00/6493140/GEMEENTE/LOKECO/IP-GEEN.
Wetmatigheid OK, krediet ontoereikend. De nodige kredieten moeten voorzien worden bij AMJP5. FD verleent voorwaardelijk visum.
Gunstig mits aanpassing visum VSM/2025/010 van Jurgen Vanoverberghe van 26 februari 2025
Artikel 1
De gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement goed:
Reglement betreffende het toekennen van een subsidie “Ondersteuning handelszaken herstellingswerken centrumvernieuwing"
Artikel 1. Doel.
Met het project “Ondersteuning handelszaken herstellingswerken centrumvernieuwing” wil het gemeentebestuur een subsidie toekennen om handelszaken in een moeilijke periode te ondersteunen. Deze maatregel is een financiële “boost” die kan bijdragen om de onvoorziene herstellingswerken toch op een positieve manier uit te dragen.
Het gemeentebestuur wenst een “ondersteuningspremie“ toe te kennen. Het gemeentebestuur wil zo handelszaken ondersteunen die na een lange periode van werken opnieuw zijn getroffen.
Artikel 2. Wie komt in aanmerking?
Het gemeentebestuur kent een eenmalige subsidie toe aan:
Lokale handelaren die een hinderpremie van VLAIO ontvangen hebben tussen januari 2025 en november 2025 en die in de volgende werfzone hun adres van uitbating hebben:
Artikel 3. Voorwaarden
De goedgekeurde hinderpremie van VLAIO dient te worden voorgelegd.
Artikel 4. Bedrag, aanvraag en uitbetaling.
1. Er wordt een subsidie toegekend van € 375.
2. De zaak vraagt de subsidie aan bij de financiële dienst via e-mail naar facturen@kuurne.be.
De aanvraag bevat minstens:
- (een kopie van) een bewijs van goedgekeurde hinderpremie van VLAIO.
- de contactgegevens en het rekeningnummer van de aanvrager.
De aanvragen kunnen ingediend worden tot uiterlijk 30 oktober 2025. De uitbetaling gebeurt uiterlijk eind december 2025.
Artikel 2
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Op 18 april 2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel in 28 loten. De aanvraag werd ingediend door Woningbouw Paul Huyzentruyt. De verkaveling is gelegen in Kuurne, sectie C, nummers 169 H 7, 169 B 7 en 169 K 8.
Deze aanvraag werd op 14 mei 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 mei 2024 tot 22 juni 2024.
Er werden 2 bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek waarvan 1 betrekking heeft op het openbaar domein en het rooilijnplan.
Omschrijving van de aanvraag
Er wordt voorzien in nieuwe wegenis ten behoeve van de ontsluiting van de loten, alsook openbare parkeerplaatsen, groenzones en trage verbindingswegen zoals opgenomen in het rooilijnplan dat als bijlage toegevoegd wordt.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat een verklaring voor de kosteloze grondoverdracht en ontwerpen van het openbaar domein. Een bestek en raming ontbreken. Het bestek en de raming moeten nog ter goedkeuring voorgelegd worden.
Beoordeling bezwaarschriften
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de bezwaren die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er wordt enkel ingegaan op de bezwaarschriften die te maken hebben met de zaak der wegen:
Besluit door de gemeenteraad van 26 september 2024
De gemeenteraad weigerde het wegentracé (rooilijnplan) omwille van de onaanvaardbare druk op Grasveld.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van de gemeenteweg werd afgetoetst aan artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen en kan als volgt gemotiveerd worden:
1. De aanleg van de nieuwe gemeenteweg staat steeds ten dienste van het algemeen belang:
2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
4. De aanleg wordt zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:
Advies Publieke Ruimte
Vanuit de dienst publieke ruimte wordt opgemerkt dat ter hoogte van de 3 private parkeerplaatsen in functie van de loten 9, 10 en 11, de wegenis best uitgebreid wordt met 1,5 m voor het lot 9. Hierdoor wordt het uitrijden uit de parkeerplaats, gekoppeld aan lot 11, mogelijk gemaakt.
Standpunt gemeenteraad
De gemeenteraad concludeert dat het voorstel in niet overeenstemming is met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat niet akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) in de verkaveling op naam van Woningbouw Paul Huyzentruyt op de percelen gelegen in Kuurne, sectie C, nummers 169 H 7, 169 B 7 en 169 K 8, wordt (gelet op de bovenstaande argumenten) geweigerd omwille van onaanvaardbare druk op Grasveld.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de verkavelaar en aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Woonmaatschappij WM Elan.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Woonmaatschappij WM Elan aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Woonmaatschappij WM Elan en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
De gemeente mag 4 kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur voordragen.
E-mail van Woonmaatschappij WM Elan van 6 december 2024.
Motivatiebrief kandidaat-bestuurders.
Artikel 1
Mevr. Larisa Petrova, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wonende Luit.-Gen. Gérardstraat 1/0021 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Woonmaatschappij WM Elan.
De heer Johan Bossuyt, raadslid, wonende Weidenstraat 109 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Woonmaatschappij WM Elan.
Artikel 2
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Woonmaatschappij WM Elan:
Artikel 3
De onder artikel 1 en artikel 2 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid/ lid BCSD verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Woonmaatschappij WM Elan, Kortrijkstraat 117, 8550 Zwevegem.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan de vzw Kuurns Erfgoed.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.
Artikel 5 van de statuten van vzw Kuurns Erfgoed bepaalt dat de vereniging is samengesteld uit effectieve en uit toegetreden leden en dat enkel de effectieve leden stemgerechtigd zijn in de algemene vergadering.
Artikel 5 van de statuten bepaalt dat o.a. vertegenwoordigers van de gemeente Kuurne als effectieve leden worden opgenomen.
Vijf leden worden door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordigers van de gemeente in de vzw Kuurns Erfgoed.
Artikel 1
Volgende personen worden aangeduid als vertegenwoordigers van de gemeente in de vzw Kuurns Erfgoed:
Artikel 2
De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde bij het begin van een nieuwe legislatuur. Binnen de 6 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot het aanduiden van de nieuwe effectieve leden.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voorzitter van de vzw Kuurns Erfgoed.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 38 en artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen opgenomen worden voor de werking van de raad. De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
Er werd een ontwerp van huishoudelijk reglement opgemaakt.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad legislatuur 2019-2024, zoals laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 24 februari 2022.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad legislatuur 2025-2030 met gemarkeerde wijzigingen.
Gecoördineerde versie huishoudelijk reglement van de gemeenteraad legislatuur 2025-2030.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030 wordt vastgesteld. Het nieuwe huishoudelijk reglement vervangt het bestaande reglement. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 37 en artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 37 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
In het huishoudelijk reglement dat goedgekeurd werd in de zitting van heden, wordt vastgelegd dat er 2 commissies worden opgericht, namelijk:
In het huishoudelijk reglement staat ook bepaald dat elke gemeenteraadscommissie bestaat uit 10 leden volgens volgende verdeling:
Elke fractie wijst de mandaten toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties deden een voordracht van kandidaten.
Beslissing van de gemeenteraad van heden betreffende de vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad legislatuur 2019-2024.
Artikel 1
De algemene commissie wordt als volgt samengesteld:
Voor de fractie Burg+:
Voor de fractie N-VA:
Voor de fractie NIEUW KUURNE:
Voor de fractie Groen:
De voorzitter van de algemene commissie is de heer Bert Deroo.
Artikel 2
De sociale commissie wordt als volgt samengesteld:
Voor de fractie Burg+:
Voor de fractie N-VA:
Voor de fractie NIEUW KUURNE:
Voor de fractie Groen:
Artikel 3
Dit besluit wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2024 betreffende de vaststelling van de aanpassing meerjarenplanning 2020-2025 - 5 (AMJP5).
Beslissing van de gemeenteraad van 18 juni 2020 betreffende Masterplan Kuurne 2035 - goedkeuring beleidsvisie.
Het pand Brugsesteenweg 302, gelegen aan de kerk Sint-Pieter en de nieuw te ontwikkelen verkaveling van de oude Pienterschool, wordt te koop aangeboden.
Het pand staat te koop via Immo Dewaele en we hebben na onderhandeling een aankoopprijs bedongen van 505.000 euro. De woning is volledig te renoveren en nutteloos. De grond ligt echter heel strategisch i.f.v. mogelijke ontwikkelingen in Sint-Pieter en biedt een kans om de potenties die destijds werden benoemd in het masterplan Sint-Pieter te realiseren (er zou een trage verbinding gerealiseerd kunnen worden langs de kerk, richting het nieuwe project op de site Pienter). Ook de ligging van de grond grenzend aan de parking langs de kerk biedt kansen om de omgeving in totaliteit aan te pakken.
Vastgoedmakelaar Katrijn Obyn van Immo Dewaele maakte het ontwerpcompromis op die ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
We beschikken ook over een schattingsverslag die uitgaat van een waarde van 505.000 euro.
Ontwerpcompromis.
Kadastraal plan.
Uit de prognoses van de jaarrekening 2024 blijkt dat we voor circa 760.000 euro extra beleidsruimte genereren. Deze extra beleidsruimte kan aangewend worden om de aankoop te doen.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat over tot de goedkeuring van de ontwerpcompromis voor de aankoop van de bebouwde onroerende goederen met aanhorigheden en met grond gelegen Brugsesteenweg 302, tegen de prijs van 505.000 euro.
Artikel 2
Na goedkeuring van de ontwerpcompromis zal opdracht gegeven worden aan Notaris Vuylsteke voor de opmaak van de ontwerpakte tot aankoop die in een volgende gemeenteraad ter goedkeuring zal voorgelegd worden.
Artikel 3
De nodige kredieten zullen voorzien worden bij AMJP6 en kunnen gehaald worden uit het toegenomen gecumuleerd budgettair resultaat van vorig boekjaar door de inbreng van de jaarrekening 2024.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 387 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen - dit artikel maakt het mogelijk om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met andere lokale besturen.
In het kader van het project SHIFT - digitale transformatie Zuid-West-Vlaanderen - werden de mogelijkheden onderzocht om regionaal nauwer samen te werken op vlak van IT. Samenwerking onder de noemer ‘we delen wie we hebben’ betekent dat niet elke IT-afdeling zich in alle domeinen hoeft te specialiseren. In plaats daarvan kan kennis op een efficiënte manier gedeeld en uitgewisseld worden op de werkvloer. Een regionale samenwerking biedt de mogelijkheid om expertises optimaal te benutten en gezamenlijke uitdagingen aan te pakken. Het delen van IT-professionals kan leiden tot innovatie, efficiëntie en een snellere digitale transformatie binnen de deelnemende besturen.
Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid om verschillende samenwerkingsvormen op te nemen, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Dit betekent dat de deelnemende besturen flexibel kunnen samenwerken op basis van hun specifieke behoeften en projecten, waarbij kennis en expertise efficiënt gedeeld en uitgewisseld kunnen worden.
Partners
Binnen SHIFT wordt steeds gewerkt met een ‘coalition of the willing’. Voor deze samenwerkingsovereenkomst is er een samenwerking tussen volgende partners:
Beslissing van de gemeenteraad van 19 januari 2023 houdende "Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen - Samenwerkingsovereenkomst in het kader van 'Gemeente zonder gemeentehuis' - goedkeuring".
Samenwerkingsovereenkomst voor het delen van gespecialiseerde IT-profielen.
De dienstverlening naar de deelnemende partners wordt uitgevoerd door (gespecialiseerde) IT-professionals die op de payroll blijven staan van hun eigen werkgever. Alle deelnemende partners hebben het recht om binnen het kader van deze overeenkomst onderling diensten af te nemen. De kosten voor de afgenomen diensten worden door de betreffende partner doorgerekend aan de afnemende/vragende partner op basis van effectieve geleverde prestaties, gerekend in minimum halve dagen.
Enkel de volledige loonkost (bruto jaarloonkost, patronale bijdragen en extra-legale voordelen) gerekend in minimum halve dagen en de rechtstreeks aan deze samenwerking verbonden kosten worden doorgerekend. De kosten verbonden aan de samenwerking zijn:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor het delen van gespecialiseerde IT-profielen. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021.
In zitting van 23 september 2021 besliste de gemeenteraad om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen. In zitting van 2 juni 2022 keurde de gemeenteraad de overeenkomst met betrekking tot de samenwerking in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2022-2026 goed.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang en sinds 2025 ook een financiële rapportering opgemaakt worden. Na het voorleggen van dit rapport aan de gemeenteraad wordt de rapportering ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Hiervoor maakt men gebruik van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2021 houdende 'Lokaal Energie- en Klimaatpact - goedkeuring'.
Beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2022 houdende 'Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 - goedkeuring'.
Beslissing van de gemeenteraad van 31 mei 2023 houdende 'Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - goedkeuring'.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.