Artikel 162 van de Grondwet
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
De Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het Decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet rechtspositie en het Decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het vorige arbeidsreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 7 juli 2022 dient te worden aangepast. Het model van OVSG wordt als leidraad gebruikt
De belangrijkste items worden door de coördinerend directeur samengevat in een presentatie die de directies gebruiken op de personeelsvergadering. Zo wordt dit uniform voor alle scholen geduid.
Wijzigingen-toevoegingen :
- Functiebeschrijving- evaluatie: Het volgen van nascholing is een recht en een plicht voor elk personeelslid. Het schoolbestuur stelt voor de school jaarlijks een professionaliseringsplan op zoals bepaald in art. 8 van het decreet van 8/5/2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs. Het volgen van professionalisering is voor elk personeelslid een kerntaak die in de functiebeschrijving wordt opgenomen. Personeelsleden kunnen ook hun eigen concrete wensen tot professionalisering kenbaar maken aan hun (eerste) evaluator.
- Bevoegdheden-verantwoordelijkheden personeel: Alle berichten die het personeelslid aanbelangen (waaronder dienstorders en mededelingen zoals de vacantverklaringen), worden hem/haar medegedeeld via het professionele e-mailadres. Alle berichten zijn eveneens te raadplegen op het schoolsecretariaat.
Het aanvaardt dit e-mailadres als één van de mogelijke communicatievormen tussen hem, het leidinggevend personeel en het schoolbestuur.
- Communicatie: Onder communicatie- en informaticatoepassingen worden alle middelen verstaan die voor informatieverwerking of voor communicatie aangewend kunnen worden, waaronder apparatuur en programmatuur. Deze middelen omvatten zowel professionele als persoonlijke communicatie- en informaticatoepassingen. Onder professionele communicatie- en informaticatoepassingen worden alle communicatie- en informaticatoepassingen verstaan die door het schoolbestuur ter beschikking gesteld zijn. Elk personeelslid van de school ontvangt een individueel e-mailadres voor professioneel gebruik. Het personeelslid gebruikt zijn professioneel e-mailadres enkel voor professionele doeleinden.
- Veiligheid: Het personeelslid brengt de directeur onmiddellijk op de hoogte van iedere situatie waarvan het vermoedt dat deze een ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich mee brengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingssystemen. De directeur brengt onmiddellijk het schoolbestuur en de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op de hoogte.
- Genotsmiddelen : Het is ook verboden te roken binnen een straal van 10 meter aan de in- en uitgang van de school.
- Toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 7 juli 2022 houdende de goedkeuring van het arbeidsreglement.
Het verslag van OCSG van 4 juni 2024.
wijzigingen arbeidsreglement.
arbeidsreglement
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 7 juli 2022 wordt opgeheven.
Artikel 2
Het nieuwe arbeidsreglement in bijlage voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in volgende gemeentelijke onderwijsinstellingen :
- Centrum, Gasthuisstraat 30 te Kuurne
- Nest, Kattestraat 128 te Kuurne
wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het arbeidsreglement in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit en van het nieuwe arbeidsreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke onderwijsinstellingen vermeld in artikel 2.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.