Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Onderstaande aanpassingen (in vet aangeduid) aan het retributiereglement dienen te worden doorgevoerd:
Punt 3. Facturen en kostennota's
Voor alle niet-tijdig betaalde facturen en kostennota’s waarvoor een aangetekende herinnering wordt verstuurd, wordt het bedrag verhoogd met een administratiekost van plus de kost van de aangetekende zending volgens tarief van de post |
€ 7,50 €10,00 |
Punt 4. Behandelen meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet en bodemdecreet.
Omgevingsvergunning - stedenbouwkundige handelingen |
€ 50,00 |
Meldingsplichtige stedenbouwkundige handeling |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning - exploitatie inrichting of activiteit |
€ 150,00 |
Omgevingsvergunning – vegetatiewijziging |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning – nieuwe kleinhandelsactiviteit |
€ 150,00 |
Omgevingsvergunning - bijstellen kleinhandelsactiviteit |
€ 50,00 |
Omgevingsvergunning – stedenbouwkundige handelingen- per bijkomende woongelegenheid /uitbreiden aantal zelfstandige gebruikseenheden |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (per lot) |
€ 30,00 VK zonder wegenis € 50,00 VK met wegenis |
Omgevingsvergunning - bijstelling van de verkaveling (per lot). |
€ 50,00 |
Verzoek bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden. |
€ 150,00 |
Meldingsplichtige exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 50,00 |
Melding van de overdracht van een vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit. |
€ 50,00 |
Mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. |
€ 150,00 |
Projecten op de Vlaamse of Provinciale Lijst |
€ 70,00 |
Aanvraag voor projectvergadering |
€ 100,00 |
Publicatie in regionaal dag- of weekblad |
effectieve kosten |
Houden van een informatievergadering |
€ 150,00 |
Verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen (notarisbrief) aan notarissen, vastgoedkantoren via het nieuwe VIP-platform van Digitaal Vlaanderen en burgers voorlopig op huidige wijze via webformulier. Retributie te betalen per aangevraagd perceel |
€ 70,00 |
Schrapping risicogrond per perceel |
€ 60,00 |
Digitaliseren van een ingediende aanvraag bovenop de gestelde tarieven / voorbereiden van een dossier op het omgevingsloket |
€ 50,00 |
Splitsing (per perceel) |
€50,00 |
Aangetekende zendingen i.k.v. openbaar onderzoek |
Tegen effectieve kostprijs |
Aanvragen externe adviezen (incl. preadvies) .i.k.v. omgevingsvergunning |
Tegen effectieve kostprijs |
Onontvankelijk en/of onvolledig verklaren van een ingediende aanvraag |
50% van tarief |
Regularisatiedossier |
€ 75,00 Extra |
Planologisch attest |
€ 1000,00 |
Stedenbouwkundig attest |
€ 25,00 |
Verkaveling/bouwprojecten |
0,5 % van de bankwaarborg |
Opzoekingswerk en digitaliseren milieuvergunningen |
€ 60,00 |
Opzoekingswerk en verstrekken schriftelijke inlichtingen openbare besturen |
gratis |
Afleveren conformiteitsattest |
gratis |
Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de particulier die in uitvoering van de artikelen 7 en 8 van de algemene bestuurlijke politieverordening de toelating krijgt tot privatief gebruik van de openbare weg.
Bij ingebruikneming zonder de voorziene toelating treft de retributie de verantwoordelijke voor de bezetting van de openbare weg. De retributie is dan verschuldigd vanaf de identificatie van de verantwoordelijke.
Worden vrijgesteld van de retributie, de inname naar aanleiding van:
- werken aan of het bouwen van woongelegenheden door erkende maatschappijen voor sociale woningbouw;
- het uitvoeren van werken aan het openbaar domein in opdracht van openbare besturen;
- het uitvoeren van werken aan het openbaar domein door nutsmaatschappijen.
- Het kosteloos uitvoeren van werken aan het gemeentelijk patrimonium, uit hoofde van een daartoe afzonderlijk opgestelde overeenkomst met de gemeente, naar aanleiding van werken die een particulier uitvoert voor eigen rekening. In dit geval is de inname van het openbaar domein voor de duur van de particuliere werken, zoals omschreven in voormelde overeenkomst, van deze retributie vrijgesteld.
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.
Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 6 juli 2023.
Artikel 1
Onderstaande aanpassingen aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:
Punt 3. Facturen en kostennota's
Voor alle niet-tijdig betaalde facturen en kostennota’s waarvoor een aangetekende herinnering wordt verstuurd, wordt het bedrag verhoogd met een administratiekost van plus de kost van de aangetekende zending volgens tarief van de post |
€ 7,50 €10,00 |
Punt 4. Behandelen meldingen en aanvragen omgevingsvergunningsdecreet en bodemdecreet.
Omgevingsvergunning - stedenbouwkundige handelingen |
€ 50,00 |
Meldingsplichtige stedenbouwkundige handeling |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning - exploitatie inrichting of activiteit |
€ 150,00 |
Omgevingsvergunning – vegetatiewijziging |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning – nieuwe kleinhandelsactiviteit |
€ 150,00 |
Omgevingsvergunning - bijstellen kleinhandelsactiviteit |
€ 50,00 |
Omgevingsvergunning – stedenbouwkundige handelingen- per bijkomende woongelegenheid /uitbreiden aantal zelfstandige gebruikseenheden |
€ 25,00 |
Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (per lot) |
€ 30,00 VK zonder wegenis € 50,00 VK met wegenis |
Omgevingsvergunning - bijstelling van de verkaveling (per lot). |
€ 50,00 |
Verzoek bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden. |
€ 150,00 |
Meldingsplichtige exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 50,00 |
Melding van de overdracht van een vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit. |
€ 50,00 |
Mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. |
€ 150,00 |
Projecten op de Vlaamse of Provinciale Lijst |
€ 70,00 |
Aanvraag voor projectvergadering |
€ 100,00 |
Publicatie in regionaal dag- of weekblad |
effectieve kosten |
Houden van een informatievergadering |
€ 150,00 |
Verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen (notarisbrief) aan notarissen, vastgoedkantoren via het nieuwe VIP-platform van Digitaal Vlaanderen en burgers voorlopig op huidige wijze via webformulier. Retributie te betalen per aangevraagd perceel |
€ 70,00 |
Schrapping risicogrond per perceel |
€ 60,00 |
Digitaliseren van een ingediende aanvraag bovenop de gestelde tarieven / voorbereiden van een dossier op het omgevingsloket |
€ 50,00 |
Splitsing (per perceel) |
€50,00 |
Aangetekende zendingen i.k.v. openbaar onderzoek |
Tegen effectieve kostprijs |
Aanvragen externe adviezen (incl. preadvies) .i.k.v. omgevingsvergunning |
Tegen effectieve kostprijs |
Onontvankelijk en/of onvolledig verklaren van een ingediende aanvraag |
50% van tarief |
Regularisatiedossier |
€ 75,00 Extra |
Planologisch attest |
€ 1000,00 |
Stedenbouwkundig attest |
€ 25,00 |
Verkaveling/bouwprojecten |
0,5 % van de bankwaarborg |
Opzoekingswerk en digitaliseren milieuvergunningen |
€ 60,00 |
Opzoekingswerk en verstrekken schriftelijke inlichtingen openbare besturen |
gratis |
Afleveren conformiteitsattest |
gratis |
Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de particulier die in uitvoering van de artikelen 7 en 8 van de algemene bestuurlijke politieverordening de toelating krijgt tot privatief gebruik van de openbare weg.
Bij ingebruikneming zonder de voorziene toelating treft de retributie de verantwoordelijke voor de bezetting van de openbare weg. De retributie is dan verschuldigd vanaf de identificatie van de verantwoordelijke.
Worden vrijgesteld van de retributie, de inname naar aanleiding van:
- werken aan of het bouwen van woongelegenheden door erkende maatschappijen voor sociale woningbouw;
- het uitvoeren van werken aan het openbaar domein in opdracht van openbare besturen;
- het uitvoeren van werken aan het openbaar domein door nutsmaatschappijen.
- Het kosteloos uitvoeren van werken aan het gemeentelijk patrimonium, uit hoofde van een daartoe afzonderlijk opgestelde overeenkomst met de gemeente, naar aanleiding van werken die een particulier uitvoert voor eigen rekening. In dit geval is de inname van het openbaar domein voor de duur van de particuliere werken, zoals omschreven in voormelde overeenkomst, van deze retributie vrijgesteld.
Artikel 2
Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 1 december 2023.
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.