Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

Besluit  Vast Bureau

di 04/07/2023 - 17:00

Personeel - wijzigen arbeidsreglement

Aanwezig: Francis Benoit, Voorzitter van het Vast Bureau
Willem Vanwynsberghe, Bram Deloof, Annelies Vandenbussche, Jan Deprez, Leden Vast Bureau
Els Verhagen, Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Els Persyn, Algemeen Directeur
Bevoegdheid en juridische grond

Het vast bureau is bevoegd voor het vaststellen van het arbeidsreglement.

Deze bevoegdheid werd gedelegeerd door de OCMW-raad bij besluit van 25 april 2019.

Feiten, context en argumentatie

Een permanentieregeling dringt zich (al langer) op voor de ondersteuning aan gebruikers van gemeentelijke zalen en lokalen. Op vandaag gebeurt het al te vaak dat er personeelsleden buiten de arbeidstijd opgebeld worden door gebruikers die technische problemen melden. Tot op heden kunnen we op de goodwill rekenen van hen, maar deze beschikbaarheid zonder tegenprestatie (toelage) is noch wenselijk noch houdbaar. 

 

Er werd een voorstel opgemaakt en besproken met de aanbelangende personeelsleden. De ontwerptekst werd overgemaakt aan de syndicale delegaties die positief reageerden.

Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bestaande regeling bij gladheidsbestrijding mee op te nemen in het reglement.

Het reglement inzake de permanentieregeling wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

Verwijzingen

Het arbeidsreglement zoals vastgesteld bij OCMW-raadsbeslissing van 13 december 2018 en aangepast bij beslissingen van het vast bureau van 22 oktober 2019, 6 september 2022 en 20 december 2022.

Adviezen en visum

De syndicale delegaties formuleerden opmerkingen op de voorgestelde regeling. Er werden geen aanpassingen gedaan op het voorstel.

Besluit

Artikel 1

Bijlage 22 wordt ingevoegd:

 

BIJLAGE 22: REGLEMENT PERMANENTIE 

 

ARTIKEL 1 – OMSCHRIJVING

De algemeen directeur wijst personeelsleden aan die zich buiten de normale diensturen beschikbaar moeten houden voor interventies. Deze personeelsleden ontvangen daarvoor een permanentietoelage.

De toelage is niet bedoeld voor personeelsleden die op vrijwillige basis na een verzoek of oproep aan het werk gaan en die niet verplicht zijn om bereikbaar te zijn (bv. voor vervanging van een zieke collega). In deze gevallen is er sprake van verstoring.

 

ARTIKEL 2 – TOEPASSINGSGEBIED

Deze toelage kan niet toegekend worden aan de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur.

 

ARTIKEL 3 – VOORWAARDEN

De permanentie gebeurt buiten de reguliere diensturen. Het betreft de beschikbaarheid tijdens de uren waarop volgens de arbeidsregeling normaal niet wordt gewerkt.

Het personeelslid moet in staat zijn om binnen redelijke termijn aan de oproep gevolg te geven en effectief aan het werk te gaan.

Bij opname van vakantie, inhaalrust en compensatieverlof, tijdens volledige loopbaanonderbrekingen en tijdens de vrije dag(en) omwille van deeltijds werken kan het personeelslid niet van permanentie zijn, behoudens bij overmacht én mits toestemming van het personeelslid. Indien een medewerker van permanentie is tijdens de vrije dag(en) omwille van deeltijds werken dan moet de dag van werkonderbreking uitzonderlijk worden verplaatst.

De permanentietoelage wordt enkel voorzien voor onderstaande diensten/taken.

De lijst is niet-limitatief. Taken en/of diensten kunnen worden toegevoegd na onderhandeling met de vakorganisaties en mits akkoord van het College van Burgemeester en Schepenen.

 

Artikel 4. DIENSTEN

1. Gladheidsbestrijding

Wie

Bij gladheidsbestrijding wordt er een onderscheid gemaakt tussen:

−     de ‘oproeper’

−     en ‘de personeelsleden van de permanentiepoule’.

 De gladheidsbestrijding gebeurt onder leiding van één ‘oproeper’. De poule van mogelijke oproepers worden door de algemeen directeur aangeduid.

Er wordt maximum 1 oproeper aangewezen via beurtrol. Er is steeds een back-up voorzien voor het geval de oproeper door verantwoorde omstandigheden de permanentie niet kan opnemen.

De gladheidsbestrijding gebeurt door de personeelsleden van de permanentiepoule bestaande uit technische personeelsleden.

 

Wanneer

De oproeper is van permanentie van 17.30u tot 7u tijdens de weekdagen; de weekends/feestdagen de hele dag.

De leden van de oproepbare poule zijn van permanentie van maandag 16u30 tot de eerst volgende maandag om 8u00, of tot 16u30 indien het een feestdag betreft.

De periode van mogelijke gladheid waarvoor een permanentieregeling moet worden uitgewerkt, wordt vastgelegd vanaf de laatste vrijdag van oktober en loopt tot ergens in april afhankelijk van de weersomstandigheden.

 

2. Patrimonium

Voor dringende interventies (wanneer het gebruik van de infrastructuur in het gedrang komt en/of als er mogelijkheid is tot gevolgschade aan de infrastructuur) bestaat een permanentiedienst.

Wie

De permanentiedienst voor dringende interventies wordt uitgevoerd door een poule bestaande uit technische personeelsleden die daartoe een passende opleiding hebben gevolgd.

Er wordt per weekend maximum 1 medewerker aangewezen via beurtrol. Deze beschikt over een GSM met uniek oproepnummer. Er is steeds een back-up voorzien voor het geval de permanentiemedewerker door verantwoorde omstandigheden de permanentie niet kan opnemen.

Wanneer

De permanentie wordt voorzien vanaf de vrijdag 17.30u tot de zondag 22u.

De permanentie wordt voorzien vanaf 17.30u van de dag voorafgaand aan een betaalde feestdag/brugdag tot 22u van de betaalde feestdag/brugdag.

Er kan een uitzondering zijn tijdens (een deel van) de periode van Kortrijk Congé en in de eindejaarsperiode.

 

ARTIKEL 5 - VERGOEDING

Het personeelslid ontvangt de toelage voor de uren dat hij/zij kàn worden opgeroepen. Voor elk uur dat werkelijk aan de permanentie wordt besteed, wordt een permanentietoelage van 2,01 euro tegen 100% toegekend. Dit bedrag is gekoppeld aan de afgevlakte gezondheidsindex.

Bij effectieve prestaties ontvangt het personeelslid enkel de afgesproken compensatie op basis van de artikelen van de rechtspositieregeling die handelen over de overuren en de inhaalrust. Voor de duur van de effectieve prestaties wordt geen permanentietoelage toegekend.


ARTIKEL 6 – NATUUROVERLAST

 Er wordt geen permanentieregeling opgemaakt voor de gevallen waarbij personeelsleden worden opgeroepen in een geval van onvoorziene natuuroverlast (omgewaaide bomen, afgekraakte verkeersborden, wegverzakkingen, wateroverlast, …)

De personeelsleden ontvangen in deze gevallen een verstoringstoelage, zoals voorzien in artikel 204 van de rechtspositieregeling.

 

ARTIKEL 7 - CENTRALISERENDE DIENST

Ingeval van onenigheid van toepassing van dit reglement bemiddelt de dienst HR & Personeelsbeheer onder leiding van de adjunct-algemeen directeur. Ingeval van blijvende onenigheid beslist de algemeen directeur.

 

ARTIKEL 8 – RAPPORTAGE EN EVALUATIE

Op vraag van de algemeen directeur kan de verantwoordelijke van de betreffende permanentieregeling de opdracht krijgen om een samenvattend overzicht te bezorgen van de toepassing van de permanentieregeling van zijn dienst.

 

ARTIKEL 9 – IN WERKING TREDING

Het reglement permanentietoelage treedt in werking op 1 juli 2023.

 

Artikel 2

De personeelsleden worden op de hoogte gebracht van de wijzigingen aan het arbeidsreglement.

 

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit zal online worden neergelegd via www.arbeidsreglement.belgie.be.