Terug
Gepubliceerd op 10/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

wo 23/04/2025 - 21:05 Raadzaal
  • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

      Artikel 1

      De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 maart 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • A-punt

      • Financieel beheer

        • Jaarrekening 2024 Kuurne - vaststelling

          Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen.
          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van de lokale besturen.

          De jaarrekening 2024 Kuurne werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. Eveneens werd ook de documentatie horende bij de jaarrekening 2024 Kuurne tijdig bezorgd. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

          De jaarrekening 2024 Kuurne (in bijlage) dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

          De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven aan het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2025 werd vastgesteld.

           

          De gemeente dient er voor te zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. In de regelgeving hieromtrent zijn geen definitie, berekeningswijzen of modellen vastgelegd. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben in zitting van 23 maart 2021 beslist om de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW te vertalen als: de gemeente komt tussen van zodra het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW negatief is, voor het bedrag van het negatief beschikbaar budgettair resultaat. Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in boekjaar 2024 is negatief, waardoor er in 2024 een tussenkomst van de gemeente nodig is in de financiële verplichtingen van het OCMW ten bedrage van 1.287.069 euro.

          Artikel 1

          De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt vastgesteld door de gemeenteraad voor wat betreft het gemeente-luik.

          De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt integraal goedgekeurd door de gemeenteraad (inclusief het OCMW-luik dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2025).

           

          Artikel 2

          De jaarrekening 2024 Kuurne wordt binnen de 10 dagen na de vaststelling gepubliceerd op de website met de publicatiedatum.

        • ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk - jaarrekening 2024 - goedkeuring

          Artikels 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Artikel 395 van het decreet over het lokaal bestuur.

          De ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk is operationeel sinds 01/10/2023. Cf. de statuten (art. 14) is geen rekening gemaakt voor het opstartkwartaal in 2023, maar wordt éénmalig gewerkt met een verlengd boekjaar van 15 maand, namelijk de periode 01/10/2023 - 31/12/2024. 

          In uitvoering van artikel 395 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

           

          De jaarrekening kan als volgt worden samengevat:

          Opbrengsten 3.929.316
          Kosten -1.341.272
              Exploitatie -809.852
              Investeringen -531.420
          Resultaat voor winstverdeling 2.582.302
          Resultaatsverdeing -2.582.302
             Kortrijk (86,73%) -2.239.631
             Kuurne (10,20%) -263.395
             Lendelede (3,07%) -79.277
          Resultaat na winstverdeling 0

          Het resultaat wordt verdeeld op basis van de zonesleutel. De afrekening is gebeurd op kasbasis, inclusief investeringen.

          Dit betekent dat de AFM eind 2024 531.420 euro bedraagt. De toelichting bij de jaarrekening is terug te vinden in bijlage, net als de schema's J2, J4 en J5.

          Jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor het verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024. 

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt de jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor het verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024 goed.

           

          Artikel 2

          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk.

      • Wonen en omgeving

        • Ruimtelijke omgeving

          • Kerkenbeleidsplan - goedkeuring

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikel 33/2 van het Eredienstendecreet.

            Algemeen:

            Het kerkenbeleidsplan bestaat uit twee onderdelen en is opgesteld conform artikel 33/2 van het Eredienstendecreet.

            Het eerste deel bevat drie fiches die per kerk de belangrijkste gegevens samenvatten, zoals de identificatie, beschrijving, situering in de omgeving, en het huidige gebruik en functie van elk gebouw. Deze fiches zijn gestructureerd op basis van de richtlijnen uit de inspiratienota voor kerkenbeleidsplannen van 22 februari 2017, aangevuld met het sjabloon voor kerkenbeleidsplannen van 2023, opgesteld door PARCUM vzw (erkend museum en expertisecentrum voor religieuze kunst en cultuur) en het Platform Toekomst Parochiekerken.

            Als aanvulling op de kerkenfiche voor de Sint-Pieterskerk werd een bestemmingsprofiel opgesteld. Dit profiel werd ontwikkeld door het studieteam Endeavour, RE-ST architecten en Sven Sterken (KU Leuven), in opdracht van het Agentschap Onroerend Erfgoed en het Platform Toekomst Parochiekerken. Het bestemmingsprofiel geeft inzicht in de ruimtelijke kwaliteiten en toekomstmogelijkheden van de kerk, en ondersteunt lokale besturen en kerkbesturen bij het nemen van gestructureerde en objectieve beslissingen over de toekomst van hun parochiekerken.

            Deze tool is vooral nuttig voor kerken waar een vaste niet-religieuze bestemming in de toekomst wordt overwogen, omdat het randvoorwaarden koppelt aan mogelijke toekomstscenario’s. Daarnaast genereert het een lijst van gebruiksmogelijkheden die ruimtelijk passen binnen de kerk, als inspiratie voor toekomstige trajecten. Deze lijst maakt geen expliciet onderdeel uit van het kerkenbeleidsplan.

             

            Het tweede deel van het plan omvat een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak voor de realisatie van de toekomstige bestemming: valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming.

            In dit kerkenbeleidsplan is voor elke kerk in de gemeente afgestemd welk toekomsttraject het best aansluit bij de gezamenlijke visie van het kerkbestuur en het gemeentebestuur. Hieronder zijn de mogelijke toekomsttrajecten opgesomd:

            • Valorisatie

            Valorisatie heeft betrekking op initiatieven die, met respect voor het normale gebruik van de parochiekerk, de betekenis van het kerkgebouw in al zijn aspecten kunnen versterken en bevorderen (religieuze en culturele, historische en kunsthistorische, architecturale en landschappelijke aspecten). Dit kan bijvoorbeeld een occasioneel en passend gebruik van het kerkgebouw voor kunsthistorische rondleidingen, concerten, voordrachten, conferenties of tijdelijke tentoonstellingen zijn. De hoofdactiviteit blijft de religieuze functie, waarbij occasioneel niet-religieuze activiteiten mogelijk zijn. De toestemming om occasioneel gebruik te maken van de kerk gebeurt steeds op aanvraag bij de kerkfabriek.

            • Medegebruik

            Medegebruik is de terbeschikkingstelling van het kerkgebouw voor religieuze activiteiten van andere katholieke of christelijke geloofsgemeenschappen. In geval van medegebruik blijven de kerkrechtelijke en burgerrechtelijke bevoegdheden van de pastoor over de parochiekerk gelden, met inachtneming van wat in de gebruiksovereenkomst hierover is bepaald.

            • Nevenbestemming

            Wanneer een parochiekerk nog wel voor religieuze activiteiten gebruikt wordt, maar te groot is voor de plaatselijke geloofsgemeenschap, kan men een nevenbestemming overwegen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een multifunctioneel gebruik en een gedeeld gebruik. In tegenstelling tot valorisatie betreft nevenbestemming geen occasioneel gebruik, maar een vaste nevenactiviteit. Afspraken voor regelmatig terugkerende momenten worden in een gebruiksovereenkomst vastgelegd. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en voorkomt misverstanden, terwijl de religieuze functie van de kerk gewaarborgd blijft.

              • Nevenbestemming in tijd (multifunctioneel gebruik): 
                Multifunctioneel gebruik is een nevenbestemming in de tijd. Het kerkgebouw kan in dit geval occasioneel, buiten de uren van de religieuze activiteiten, voor andere doeleinden of door andere instanties gebruikt worden. In geval van multifunctioneel gebruik blijven de kerkrechtelijke en burgerrechtelijke bevoegdheden van de pastoor over de parochiekerk gelden, met inachtneming van wat in de gebruiksovereenkomst hierover is bepaald.
              • Nevenbestemming in ruimte (gedeeld gebruik): 
                Gedeeld gebruik is een nevenbestemming in de ruimte. Het kerkgebouw wordt architecturaal zodanig heringericht dat er een nieuwe en kleinere liturgische ruimte ontstaat, met daarnaast ruimte voor één of meerdere lokalen die, op een permanente basis, een andere bestemming kunnen krijgen. Een gedeeld gebruik veronderstelt dus dat de liturgische ruimte en de andere ruimten bouwkundig volledig van elkaar gescheiden zijn, zodat een gedeeld gebruik mogelijk wordt, zonder dat de afzonderlijke activiteiten elkaar hinderen of doorkruisen. In geval van gedeeld gebruik blijven de kerkrechtelijke en burgerrechtelijke bevoegdheden van de pastoor over de parochiekerk gelden, met inachtneming van wat in de gebruiksovereenkomst hierover is bepaald.
            • Herbestemming

            Wanneer een parochiekerk niet meer voor religieuze activiteiten in aanmerking komt, kan zij definitief aan de eredienst onttrokken worden en een nieuwe functie krijgen. Daarvoor moet de voorgeschreven kerkrechtelijke procedure gevolgd worden. Van kerkelijke zijde is de schriftelijke goedkeuring van de bisschop vereist. De bisschop kan zijn goedkeuring tot herbestemming slechts verlenen wanneer er een duidelijk en aanvaardbaar plan voor de herbestemming van de kerk voorhanden is. De herbestemming van het kerkgebouw moet op voldoende juridische garanties voor een consequente toepassing in de toekomst kunnen steunen.

             

            Naast de basisinventaris van de kerken vormt het pastoraal plan van de pastorale eenheid Emmaüs een belangrijke basis voor het kerkenbeleidsplan. In dit plan bepaalt de pastorale ploeg voor de komende jaren welke pastorale activiteiten in welke kerken zullen doorgaan. Tijdens het traject werd een pastoraal plan opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan het bBisdom Brugge (november 2024). Volgende consensus werd opgenomen in het pastoraal plan:

            • Sint-Michielskerk behoudt haar liturgische functies met beperkte kans voor een tentoonstelling of een concert: hoofdgebruik is sacrale ruimte als kerk.
            • Sint-Pieterskerk kan overgedragen worden aan de gemeente op voorwaarde dat in het gebouw een eigen ruimte gecreëerd wordt die uitsluitend voor de eredienst bedoeld is. Deze ruimte kan afgesloten worden en is liefst van buiten uit rechtstreeks bereikbaar. Voorstel naar de kerkfabriek toe: De kerkfabriek wordt ontlast van de zorg voor het ganse kerkgebouw en draagt deze verantwoordelijkheid over aan de gemeente Kuurne. De kerkfabriek neemt enkel de zorg op zich voor de nieuwe ruimte.
            • Sint-Katharinakerk behoudt haar huidige functies met beperkt medegebruik voor concerten en eventuele tentoonstellingen.

             

            Conclusie kerkenbeleidsplan:

            • Sint-Michielskerk: valorisatie.
            • Sint-Pieterskerk: nevenbestemming in ruimte (gedeeld gebruik).
            • Sint-Katharinakerk: valorisatie.

             

            Het Kerkenbeleidsplan is goedgekeurd door het bisdom Brugge op 19/02/2025 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Indien er nadien wijzigingen zijn moeten deze opgenomen worden in een addendum aan het kerkenbeleidsplan, na goedkeuring door de bisschop van Brugge en door de gemeenteraad. Vanaf 1 januari 2025 moet het Kerkenbeleidsplan de eerste 6 maanden van elke legislatuur worden vernieuwd of herbevestigd.

            Kerkenbeleidsplan.

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt het Kerkenbeleidsplan goed. 

             

            Artikel 2

            Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) - vaststellen samenstelling GECORO 2025-2030

            Artikel 162 van de grondwet.

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met betrekking tot de oprichting en samenstelling van de GECORO.

            Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000 en latere wijzigingen.

            Conform de voorliggende wetgeving wordt het aantal leden van de GECORO in Kuurne vastgelegd op minimum 9 en maximum 13 leden, de voorzitter inbegrepen. Minstens één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, dienen deskundig te zijn inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. In de GECORO zetelen geen vertegenwoordigers van de fracties, maar ze hebben wel het recht om de openbare vergaderingen van de GECORO bij te wonen. Elke fractie van de nieuwe samengestelde gemeenteraad vaardigt één vertegenwoordiger af en bepaalt autonoom wie dat wordt.


            De aanstelling van de leden van de GECORO gebeurt in de gemeenteraad.

            Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat binnen een overlegstructuur ten hoogste twee derde van de leden van hetzelfde geslacht mag zijn. Die regel is ook van toepassing op de GECORO. Als de 2/3 regel niet gerespecteerd wordt, zijn de adviezen van de GECORO niet rechtsgeldig. Het is dan ook aangewezen dat de verschillende maatschappelijke geledingen vertegenwoordigers van beide geslachten voordragen.

            De samenstelling van de GECORO wordt vastgelegd in het uitvoeringsbesluit en stelt dat er voor gemeenten met minder dan 30.000 inwoners minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO. Volgende maatschappelijke geledingen worden als onderling verschillend beschouwd:

            • één of meer milieu- en natuurverenigingen;
            • één of meer verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers;
            • één of meer verenigingen van handelaars;
            • één of meer verenigingen van landbouwers;
            • één of meer verenigingen van werknemers.

             

            Tijdens de vergz van 26 juni 2019 keurde de gemeenteraad volgende samenstelling goed:

            • deskundigen (5), voorzitter inbegrepen
            • maatschappelijke geledingen (4), geselecteerd als volgt:
              • vertegenwoordiger van de milieuverenigingen, 
              • vertegenwoordiger van de lokale ondernemers,
              • vertegenwoordiger van de werknemers,
              • vertegenwoordiger van de jeugd.

             

            Tijdens de vorige legislatuur werd gekozen voor een vertegenwoordiging vanuit de jeugd maar niet van de senioren. Aangezien het belangrijk is om bij projecten inzake ruimtelijke ordening ook rekening te houden met de behoeften en noden van senioren wordt voorgesteld om een vertegenwoordiger van de senioren toe te voegen aan de samenstelling van de GECORO.

            Volgende samenstelling van de GECORO wordt voorgesteld: 10 leden en 9 plaatsvervangers:

            • deskundigen (5), voorzitter inbegrepen
            • maatschappelijke geledingen (5) geselecteerd als volgt:
              • vertegenwoordiger van de milieuvereniging,
              • vertegenwoordiger van de lokale ondernemers,
              • vertegenwoordiger van de werknemers,
              • vertegenwoordiger van de jeugd,
              • vertegenwoordiger van de senioren.

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitnodigen van de voornoemde maatschappelijke geledingen om een vertegenwoordiger voor te dragen als effectief lid en een plaatsvervangend lid rekening houdend met de man/vrouw verhouding. Het college wordt eveneens belast met het publiceren van een oproep naar deskundige kandidaten.

            De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2019 houdende "Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO): vaststellen samenstelling "GECORO 2019-2024".

            Artikel 1

            De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening 2025-2030 van de gemeente Kuurne wordt opgericht met een samenstelling van 10 leden, en 9 plaatsvervangers:

            • deskundigen (5), voorzitter inbegrepen.
            • maatschappelijke geledingen (5) geselecteerd als volgt:
              • vertegenwoordiger van de milieuvereniging,
              • vertegenwoordiger van de lokale ondernemers,
              • vertegenwoordiger van de werknemers,
              • vertegenwoordiger van de jeugd,
              • vertegenwoordiger van de senioren.


            Artikel 2

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met:

            • het uitnodigen van de maatschappelijke geledingen om één vertegenwoordiger voor te dragen als effectief lid en één vertegenwoordiger als plaatsvervangend lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening,
            • de maatschappelijke geledingen op te leggen vertegenwoordigers van beide geslachten voor te dragen,
            • het publiceren van de oproep voor kandidaatsstelling van de deskundigen en het aanschrijven van geselecteerde geledingen.
          • Ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en ontwerp plan-MER - advies

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

            Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning, gelend als het Besluit Ruimtelijke Beleidsplannen. 

            Decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid.

            De ruimte in West-Vlaanderen is beperkt en iedereen die in West-Vlaanderen woont, werkt en leeft wil die ruimte gebruiken. Niet iedereen gebruikt de ruimte op dezelfde manier, er zijn verschillende verwachtingen en belangen. In het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) worden de keuzes beschreven die de provincie maakt om de ruimte op een goede manier te ordenen. Het document dat ter advisering voorligt, is een beleidsdocument waarin de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen van het volledige grondgebied van West-Vlaanderen beleidsmatig worden vastgelegd.

            Op 16 november 2023 keurde de deputatie het voorontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen goed. Dit voorontwerp bouwde verder op de conceptnota, de publieke raadpleging met adviesronde (najaar 2022) en de informele overlegronde met gemeenten en andere partijen over de ambtelijke teksten van beleidskaders (september 2023).

            In zitting van 16 januari 2024 gaf het college van burgemeester en schepenen advies op het voorontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voor de plenaire vergadering die werd georganiseerd op dezelfde dag.

            De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld.

            Het openbaar onderzoek over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over het ontwerp plan-MER loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025.

            Het voorliggende ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is, net zoals de conceptnota, opgebouwd uit drie delen. Verder in de nota gaan we dieper in op deel II en deel III.

            • Deel I: analyse, ruimtelijke context en de uitdagingen waar we voor staan.
            • Deel II: strategische visie waarin de ruimtelijke ambitie beschreven is.
            • Deel III bevat de beleidskaders.

             

            Algemeen kunnen we stellen dat het niet evident is om te beoordelen welke impact het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) zal hebben op het lokale niveau. Dit komt vooral omdat er weinig kaartmateriaal wordt gebruikt, er niet langer gewerkt wordt met deelstructuren en sommige onderdelen vrij algemeen worden geformuleerd.

            Belangrijk is wel dat gemeenten die nog niet over een goedgekeurd beleidsplan ruimte beschikken, zoals Kuurne, enkel RUP’s kunnen opmaken in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) maar niet in uitvoering van een provinciaal of Vlaams beleidskader.

            Een RUP moet altijd in uitvoering van het eigen structuurplan (of beleidsplan) worden opgemaakt.  Indien er een aanknooppunt is in het GRS, kan er bijkomend wel gebruik gemaakt worden van een provinciaal beleidskader om bepaalde planningsopties in dat RUP te motiveren. Daarvoor is geen lokaal ruimtelijk beleidsplan nodig. Wij vragen dan ook om de betreffende passage op p. 16 aan te passen. Het kan niet de bedoeling zijn dat het lokaal bestuur verplicht wordt om ruimtelijke beleidsplannen op te maken om de beleidskaders uit het BRWV te kunnen hanteren. Indien dit wel zo is, zou aan de goedkeuring van het BRWV een verhoogde planlast voor de lokale besturen gekoppeld zijn.

            In het BRWV wordt gesteld dat de deputatie een gemeentelijk RUP kan schorsen op basis van een kennelijke onverenigbaarheid met een provinciaal beleidskader, zelfs als dat RUP volledig in overeenstemming is met het nog geldend GRS. Ook dit betekent eigenlijk dat lokale besturen aangemaand worden om een beleidsplan ruimte op te maken.

             

            1/ Deel II Strategische visie


            Het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen heeft als horizon 2050. Om uitvoering en vorm te geven aan de strategische visie werkt het BRWV met vier ruimtelijke principes. Deze principes zijn de essentiële dragers van de strategische visie:

            • Herkennen én erkennen van het fysisch systeem;
            • Rekening houden met de eigenheid van het cultuurlandschap;
            • Optimaliseren van het rendement van de bebouwde en verharde ruimte;
            • Uitbouwen van een netwerk van kernen.

             

            Deze principes zijn dezelfde gebleven als in het voorontwerp maar werden nu opgedeeld in twee ruimtelijke principes die focussen op het fysisch systeem en twee ruimtelijke principes die focussen op het toekomstig ruimtegebruik. Elk principe heeft een visie die uit verschillende ambities bestaat.

             

            2/ Deel III Beleidskaders


            Het BRWV telt 6 beleidskaders. In de beleidskaders beschrijft het BRWV hoe de provincie op korte termijn uitvoering wil geven aan de strategische visie en hoe ze dus de gestelde ambities voor 2050 wil waarmaken.

            Elk beleidskader bevat een aantal beleidslijnen en een actielijst. De relatie tussen de strategische visie en de beleidskaders wordt beschreven in het ontwerp. Deze beleidskaders (1 methodisch en 5 thematisch) zijn complementair aan elkaar en moeten samen gelezen worden.

            1. Aan de slag.

            2. Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte.

            3. Levendige en verbonden dorps- en stadskernen.

            4. Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten.

            5. Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte.

            6. Hernieuwbare energie.

             

            1. Beleidskader ‘Aan de slag’

            In dit beleidskader wordt de gebiedsgerichte aanpak als methodiek voorgesteld om projecten tot uitvoering te brengen en te kunnen beheren. Hiervoor worden 3 middelen gedefinieerd: een gebiedscoalitie, een gebiedsvisie en een uitvoeringsnota met het gebiedsfonds.

            • Als aandachtspunt/ bemerking willen we meegeven dat moet opgelet worden dat het opzetten van de organisatiestructuur en gebiedsfonds het project niet nodeloos vertragen.
            • p.66: Deze gebiedsgerichte projecten vragen om een bovenlokale visie en aanpak. Bij dergelijk provinciaal gebiedsgericht project nemen we als Provincie automatisch een trekkersrol op.Het is niet duidelijk wanneer de Provincie automatisch een trekkersrol zal opnemen en wat de criteria zijn voor een provinciaal gebiedsgericht project. Zijn de criteria schaal, graad van complexiteit, ligging in een verstedelijkte omgeving,…? Bij de acties worden enkele voorbeelden gegeven met hierbij o.a. ‘ondersteuning kleine steden’. Ondersteuning vanuit de Provincie is uiteraard niet gelijk aan het opnemen van een trekkersrol. Deze nuancering moet duidelijk. Ook bij ondersteuning van de provincie zijn het wel degelijk de steden en gemeenten die aan zet blijven voor het lokale beleid rond ruimtelijke ordening.
            • Gebiedsvisie/ masterplan. In de verschillende beleidskaders worden gebiedsvisies/ masterplannen naar voor geschoven als instrumenten voor maatwerk. Bv. een nieuwe invulling of bestemming is enkel mogelijk op basis van een geïntegreerde en gedragen gemeentelijke visie op de stad, het dorp of de wijk waarin de site gelegen is…Deze visie wordt vastgelegd in een materplan dat door de gemeenten en op een participatieve manier wordt opgemaakt (p. 97-98):
              • Wat is de draagwijdte van de vereiste om een masterplan op te maken bij verdichting of reconversie? Is het de bedoeling dit ook te vragen bij aanvragen tot omgevingsvergunning of enkel bij planologische initiatieven? Betekent dit dat er bij elke OMV rond de reconversie van een site in de gemeente ook een ‘gemeentelijke’ visie moet worden opgemaakt? Of vallen masterplannen gemaakt door ontwikkelaars hier ook onder?
              • Het wordt verplicht dat de gemeenten een participatietraject doorlopen bij de opmaak van een masterplan. Dit betekent een verzwaring van dit proces. Het lokaal bestuur moet zelf de afweging kunnen maken of het al dan niet relevant is om een participatietraject te koppelen aan een masterplan.

             

            2. Beleidskader ‘Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte’

            Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:

            • BL 1: versterken van het watersysteem.
            • BL 2: inrichting klimaatbestendige ruimte.

            BL 1 Versterken van het watersysteem

            De focus van deze beleidslijn ligt op het watersysteem zelf. P. 66 West-Vlaanderen heeft een divers watersysteem dat bijgevolg ook een diverse aanpak vraagt… Daarom is er naast een generiek waterbeleid nood aan een gebiedsspecifieke aanpak. Als hulpmiddel maken we hiervoor o.a. gebruik van de watersysteemkaart om zo een beter inzicht te krijgen. Hiervoor focussen we op 3 types van aandachtszones die elk een gepaste aanpak vergen.

            • In het BRWV wordt het fysisch systeem herleid tot het watersysteem, bodemtypes worden niet meegenomen;
            • Door alleen met de watersysteemkaart te werken kunnen er verkeerde conclusies worden genomen bv. een sterk hellende heuvelrug met een kleilaag aan de oppervlakte;
            • De watersysteemkaart is moeilijk te interpreteren, daarnaast is de kaart in de bundel te klein om de impact te kunnen inschatten;
            • Het lijkt ons beter om te werken met een synthesekaart van het fysisch systeem.

            BL 2 inrichting klimaatbestendige ruimte

            De focus van deze beleidslijn ligt op hoe we de West-Vlaamse ruimte klimaatbestendig kunnen inrichten.

            Landbouw

            • De cruciale rol van landbouw wordt goed aangehaald. Ook in het agrarisch gebied is een versterking van de landschaps- en ecologische infrastructuur gewenst door soort- en streekeigen kleine landschapselementen. Aandacht voor sensibilisatie van de landbouwer is echter onmisbaar in dit verhaal.
            • De economische factor van de landbouw werd niet opgenomen. Een landbouwer moet kunnen leven van zijn productie, dit zorgt er vaak voor dat er rem is om veel risico te nemen en mee te stappen in acties voor klimaatrobuustheid,… Er is nood aan sensibilisering met bijzondere focus voor het perspectief van de landbouwer.

            Natuur

            • Ook buiten natuurkernen en natuurverbindingen kan biologisch waardevolle natuur te vinden zijn. Het uitbouwen van een robuust watersysteem waarbij grachten, beken en beekvalleien meer ruimte bieden aan water biedt vele koppelkansen als plaatsen waar spontane natuurontwikkeling zich kan manifesteren en zo functionele ecosysteemdiensten kan leveren.

            Vrijetijdsbesteding

            • De stijgende bevolking en geconcentreerdere stadskernen met vaak minder groen of recreatiemogelijkheden in de nabije omgeving zorgen ervoor dat er een grotere druk komt op de huidige groene domeinen. De weinige groene domeinen kunnen overbevolkt zijn waardoor uitbreiding zich opdringt.

            Acties

            Ontharden: (p.87) we maken een kaart op om de overlap van de natte gebieden met niet ingevulde harde bestemmingen zichtbaar te maken. Op basis van deze kaart kunnen concrete ruimtelijke acties genomen worden, zoals het schrappen van de bestemmingen, inclusief flankerend beleid. We stimuleren / ondersteunen gerichte ontharding in de natte gebieden.

            • Er zijn nog andere criteria dan ‘natte gebieden’ waarmee de overlap kan gemaakt worden bv. de regionale strategie bouwshift Zuid-West-Vlaanderen die werd opgemaakt door Leiedal. Ook het ruimere fysisch systeem kan hier van belang zijn, bijvoorbeeld voor potentieel naar bebossing of landbouw.


            3. Beleidskader ‘Levendige en verbonden dorps-en stadskernen’

            Dit beleidskader is opgebouwd uit 3 beleidslijnen:

            • BL 1: maximale versterking van kwaliteit van alle West-Vlaamse dorps-en stadskernen.
            • BL 2: versterken van het netwerk van dorps-en stadskernen.
            • BL 3: woonlinten en woonclusters buiten de kernen.

            BL 1 maximale versterking van kwaliteit van alle West-Vlaamse dorps-en stadskernen

            • We formuleren negen doelstellingen die bijdragen aan de uitbouw van kwaliteitsvolle dorps-en stadskernen. Als provincie voeren we hier een ondersteunend beleid met de inzet van instrumenten en middelen. P.93
              • Hoe verhouden de 9 doelstellingen uit het BRWV zich tot de 10 kernkwaliteiten van het BRV?
              • Wat wordt concreet bedoeld met “de inzet van instrumenten en middelen”?
              • Inbreiding en verdichting in relatie tot woonbehoeften. Onbenutte gronden die gelegen zijn binnen een bestemming waarvoor ze nooit werden ingezet, worden niet als reconversie beschouwd tenzij ze volledig ingesloten liggen in het bebouwde weefsel. P.97
                • Het is onduidelijk wat hiermee precies wordt bedoeld? Wat wil men hiermee bereiken?
                • Inbreiding en verdichting worden steeds vooropgesteld om het rendement van de bebouwde en verharde ruimte te optimaliseren. P.97
                  • Het kan niet de bedoeling zijn om overal verdichting voor te stellen. Er spelen heel wat criteria een rol bij de beoordeling of een plaats in aanmerking komt voor verdichting: wat is de dichtheid op vandaag, welke noden zijn er in de buurt zoals de aanwezigheid/ het gebrek aan groenvoorzieningen, hoe scoort de plaats op vlak van bereikbaarheid?, is er wel nog een woonbehoefte,…

            BL 2 versterken van het netwerk van dorps-en stadskernen

            In dit beleidskader wordt beschreven hoe de dorps-en stadskernen als een duurzaam netwerk moeten worden uitgebouwd en versterkt. Om te kunnen evolueren naar een goed gestructureerd netwerk, is het belangrijk om ook inzicht te hebben in hoe het netwerk op vandaag functioneert. Er werd vertrokken van een onderzoek rond kerntypering dat weergeeft hoe een dorps- of stadskern zich vandaag ruimtelijk en functioneel tot haar omgeving verhoudt. Zo kwam men tot een typering van 13 kerntypes in West-Vlaanderen. Op deze manier wordt een onderscheid gemaakt tussen sterk uitgeruste kernen, minder uitgeruste kernen en daarnaast toch gebiedsdekkend te kunnen blijven inzetten op de voornaamste kernen van elke regio.

            Binnen functionele gehelen kunnen kernen drie posities in het netwerk innemen. Deze positie wordt bepaald door hun functionele relatie tot de andere kernen:

            • positie 1: kernen waar voorzieningen gericht zijn op hun eigen inwoners.
            • positie 2: kernen waar voorzieningen gericht zijn op de directe omgeving en die ook afhankelijk zijn van andere kernen.
            • positie 3: kernen met voorzieningen die veel verplaatsingen aantrekken.

            Naast de positie wordt ook een graad van stedelijkheid aan de kern toegekend. Deze is een maat voor de bereikbaarheid, het voorzieningenniveau en het dagelijkse gebruik van de kern. De graden van stedelijkheid lopen van 1 tot en met 5.

            Kuurne kreeg positie 2 en graad van stedelijkheid 4 toebedeeld (net als Harelbeke, Wevelgem en Zwevegem) met als reden dat de kern van Kuurne geniet van de nabijheid van de stad Kortrijk en ook een sterk functionele relatie heeft met de stad Kortrijk. Daarnaast biedt Kuurne een reeks aan bovenlokale en lokale voorzieningen voor de eigen inwoners en voor de inwoners van de omliggende kernen. Hiermee verlaagt Kuurne volgens het BRWV de druk op de stadskern van Kortrijk en worden een groot aantal tewerkstellingsplaatsen geboden aan de regio.

            • Gebeurde er een afstemming met de regionale vervoerplannen waar ook een graad van stedelijkheid werd gehanteerd om het OV-net uit te bouwen?
            • Het zou duidelijker zijn als er per regio een kaart wordt opgemaakt waarbij het resultaat van stedelijkheid en positie in het netwerk wordt weergegeven.
            • De positie en graad van stedelijkheid worden bepaald in de bijlage bij het BRWV. Betekent dit dan ook dat er zal kunnen afgeweken worden van deze parameters (aangezien ze niet werden opgenomen in het BRWV)?
            • P.103 Hoe aan de slag met bovenlokale ruimtevragen? Met behulp van deze drie parameters willen we het netwerk van kernen versterken. Als provincie nemen we dit op voor ruimtevragen die een bovenlokale afstemming vragen omwille van hun aantrekkingskracht of invloedssfeer
              • Het is niet duidelijk hoe dit in de praktijk zal uitgewerkt worden.
              • P.105… om duidelijkheid te scheppen over waar ontwikkelingen nog mogelijk zijn, stellen we voor om de dorps-en stadskernen beleidsmatig af te bakenen. Het betreft geen verordenende afbakening maar een beleidsmatige grens tussen waar we het kernenbeleid willen toepassen en waar het open ruimte beleid van toepassing is.
                • Het uitgangspunt is dat inbreiding en verdichting nodig is en ook uitbreiding en bestemmen van bijkomend woongebied kan. Er is echter ook een (over)aanbod aan woon(reserve) gebieden op slecht gelegen locaties, die een lokaal bestuur soms minder graag ontwikkeld ziet. Het is een uitdaging om geschikte tools te vinden om hiermee om te gaan. Het BRWV vermeldt hier nu niets over.
                • P.106 we ondersteunen gemeenten in het ontwikkelen van masterplannen waarbij wordt ingezet op het versteken van de woonomgeving, publieke ruimte,…
                  • Wat wordt precies bedoeld met ondersteuning? Is dit een financiële ondersteuning, kennisdeling,…?
                  • P.106 we vragen aan de Vlaamse Regering dat bij het verdelen van financiële middelen naar de gemeenten toe, meer rekening wordt gehouden met de open ruimte. De leefbaarheid van dorpen en steden is één van de speerpunten van het BRWV. Gemeenten hebben een belangrijke rol naar inrichting, onderhoud en beheer van kleinere dorpen in de open ruimte… In de verdeling van de financiële middelen uit het gemeentefonds blijkt dat slechts 5,9834% verdeeld wordt op basis van de hectares open ruimte van een gemeente. Het voorzien van een open ruimte fonds voor bijkomende middelen is een goede stap maar is ontoereikend om als gemeente een dorpenbeleid uit te voeren.
                    • Voor een kleine, verstedelijkte gemeente als Kuurne maakt het open ruimte fonds helaas niet veel verschil. Dit betekent uiteraard niet dat de aanwezige open ruimte minder belangrijk is en dat die niet onder druk staat, integendeel. Deze open ruimte staat vaak nog meer onder druk en moet ten allen koste beschermd worden. Het hoger laten doorwegen van de hectares open ruimte in het gemeentefonds, zou voor Kuurne opnieuw een afname van financiële middelen betekenen. Wij kunnen dit pleidooi dan ook niet ondersteunen.
                    • P.107 kernafbakening_ prioritaire actie à we actualiseren samen met de gemeenten de contour van de dorps- en stadskernen. Deze contouren worden gebruikt in afwachting van een beleidsmatige kernafbakening in een gemeentelijk beleidsplan ruimte…
                      • Op vandaag staat bij de gemeente Kuurne de opmaak van een beleidsplan Ruimte niet op de planning. Moet de gevraagde beleidsmatige afbakening verankerd worden in een ruimtelijk beleidsplan of kan hiervoor ook een masterplan opgemaakt worden?
                      • Kernversterking is maatwerk en dus ook moeilijker globaal vast te leggen. Anderzijds is het belangrijk om aan te duiden waar we net geen versterking willen. We suggereren dan ook om de focus te verleggen naar een afbakening van de open ruimte.


            4. Beleidskader ‘Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten’

            Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:

            • BL 1: maximale verweving van activiteiten in de dorps-en stadskernen.
            • BL 2: plan van aanpak voor niet-verweefbare activiteiten.

            De provincie wenst de open ruimte te vrijwaren voor de hoofdfuncties landbouw, natuur en recreatief medegebruik. Om diverse ruimtevragen een plaats te geven wordt maximaal ingezet op de creatie van bijkomende ruimte binnen de dorps-en stadskernen. Toch zijn er ook economische of andere activiteiten die omwille van bepaalde criteria niet binnen de dorps-en stadskernen verweven kunnen worden: de niet-verweefbare activiteiten.

            In het BRWV wordt aangegeven dat de provincie een actieve rol wil opnemen om enerzijds de maximale verweving in de dorps- en stadskernen te stimuleren maar ook om een richting te geven aan de inplanting en de al dan niet mogelijke ontwikkeling van niet-verweefbare activiteiten. Het is echter onduidelijk hoe deze ‘actieve rol’ moet gelezen worden. Als het gaat om matchmaking en het verweven van activiteiten, doen wij als gemeente beroep op de verweefcoach van Leiedal. Wordt iets gelijkaardigs bedoeld?

            • P. 112 Met dit kader kunnen ruimtevragen van niet-verweefbare activiteiten provinciebreed aan dezelfde evaluatie worden onderworpen bij diverse planningsinitiatieven
              • Bij het plan van aanpak van niet-verweefbare activiteiten (p.114) wordt een opdeling gemaakt in type A: te bundelen met gelijkaardige of andere niet-verweefbare activiteiten of type B: niet te bundelen. Enkel bij het aansnijden van bijkomende open ruimte worden inrichtingsprincipes geformuleerd. Gemeente Kuurne is betrokken bij het project revitalisering Kortrijk-Noord in kader van het Bedrijventerrein van de Toekomst. Een verwijzing naar dit project werd opgenomen in de strategische visie maar niet in het beleidskader, dit lijkt ons wel een meerwaarde i.f.v. latere planningsprocedures.


            5.Beleidskader ‘Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte’

            Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:

            • BL 1: stimuleren van agrarisch (her)gebruik en inzetten op functies die de open ruimte nodig hebben.
            • BL 2: verfijnen van ruimtelijke mogelijkheden via een ruimere gebiedsvisie.

            Dit beleidskader focust zich op hoe om te gaan met bestaande (vergunde) sites en gebouwen die gelegen zijn in een bestemmingszone die behoort tot de gebiedscategorie landbouw, waarbij er zich een vraag tot ruimtelijke afweging stelt.

            • De open ruimte is gemeentegrensoverschrijdend…. De Provincie West-Vlaanderen wil een actieve rol spelen in het open ruimte beleid en het vraagstuk over de verspreide activiteiten en de transformatie in het landbouwgebied helpen opnemen.
              • Het is onduidelijk hoe die actieve rol zal worden opgenomen. Gelieve dit duidelijker te formuleren. 

            In dit beleidskader gaat het ook over zonevreemdheid en lijken bepaalde artikels uit het uitvoeringsbesluit zonevreemde functiewijzigingen niet meer aan de orde tenzij er een gebiedsvisie wordt opgemaakt. Dit is niet zo duidelijk geformuleerd. Bovendien roept dit heel wat vragen op aangezien het BVR zonevreemde functiewijzigingen verordenend is. Het BRWV is niet verordenend ten aanzien van de burger. Is het de intentie van de provincie om een verordenend instrument op te maken? Aangezien zonevreemdheid geen puur West-Vlaams fenomeen is, stelt de gemeente zich de vraag of dit dan ook op provinciaal niveau moet worden opgenomen.

            6. Beleidskader ‘Hernieuwbare energie’

            Dit beleidskader is opgebouwd uit 3 beleidslijnen:

            • BL 1: inplanting van energie-infrastructuur verhoogt de leesbaarheid van het landschap.
            • BL 2: een doordachte inplanting van energie-infrastructuur gebeurt in nabijheid van verbruikers.
            • BL 3: een doordachte inplanting van energie-infrastructuur vertrekt vanuit gedeeld een meervoudig ruimtegebruik.

            In West-Vlaanderen is er door de ligging veel potentieel op het vlak van energie uit wind, zon en waterstof. De focus van dit beleidskader ligt in de eerste plaats op infrastructuur die de productie, distributie en opslag van energie ondersteunt en die een landschappelijke of ruimtelijke impact heeft.

            De inpassing van energie-infrastructuur met landschappelijke impact vraagt per landschapstype een eigen benadering. De provincie wordt gekenmerkt door verschillende landschapstypes met elk hun specifieke eigenheid. Elk landschap zal dus ook een specifieke leesbaarheid moeten hebben.

            • P. 133 Zonnepanelen worden niet op het maaiveld geplaatst. Uitzonderlijk kan dit toegestaan worden in de bebouwde ruimte (met een harde bestemming) als het gaat om restpercelen. Onder restpercelen wordt verstaan: kleine (delen van) percelen met een harde bestemming die omwille van hun grootte of ligging niet meer ingezet kunnen worden voor de bestemming zelf.
              • Restpercelen zijn vaak zeer waardevol in het kader van bijvoorbeeld vergroening (zeker in een dicht bebouwde gemeente zoals Kuurne). De gemeente pleit ervoor om maximaal in te zetten op het benutten van daken voor zonnepaneleninstallaties. De deur op een kier zetten om zonnepanelen op het maaiveld te plaatsen, lijkt ons niet opportuun.

             

            Plan-MER

            Het plan-MER heeft als doelstelling om de positieve en negatieve gevolgen van het BRWV op hoofdlijnen in kaart te brengen door de principiële beleidskeuzes uit dit plan te beoordelen op hun effecten op het milieu.

            Er zijn geen opmerkingen op het voorliggende ontwerp plan-MER.

            Ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen.

            Ontwerp plan-MER.

            Artikel 1

            De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) en het ontwerp plan-MER dat in openbaar onderzoek is van 24/2/2025 tot en met 25/05/2025.

             

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt het advies op het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER goed. Het advies mag worden overgemaakt aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.

          • Verwerven grond Brugsesteenweg 302 - goedkeuren akte tot aankoop onroerend goed

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2024 betreffende de vaststelling van de aanpassing meerjarenplanning 2020-2025 - 5 (AMJP5).

            Beslissing van de gemeenteraad van 18 juni 2020 betreffende Masterplan Kuurne 2035 - goedkeuring beleidsvisie.

            De gemeenteraad ging in zitting van 20 maart 2025 over tot de goedkeuring van het ontwerpcompromis voor de aankoop van de bebouwde onroerende goederen met aanhorigheden en met grond gelegen Brugsesteenweg 302, tegen de prijs van 505.000 euro.

             

            Na goedkeuring van het ontwerpcompromis werd opdracht gegeven aan Notaris Vuylsteke tot opmaak van de ontwerpakte tot de aankoop, meer bepaald:

            - een woonhuis en landgebouw, op en met grond en aanhorigheden gelegen Brugsesteenweg 302, thans ten kadaster bekend, sectie B, nummer 206F P0000, met een oppervlakte van veertien are vijfentachtig centiare (14 a 85 ca) en nummer 209D P0000, met een oppervlakte van vierentwintig are veertig centiare (24 a 40 ca). Volgens titel sectie B, nummer 206D en deel van nummer 206E en nummer 220/S en deel van nummers 201/B, 209/C en 208, met een zelfde oppervlakte, tegen de prijs van vijfhonderdenvijfduizend euro (€ 505.000,00).

             

            De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut, namelijk in functie van een veilige en groene doorsteek naar de Sint-Pieterskerk.

            De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

            Gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 2025 houdende "Verwerven grond Brugsesteenweg 302 - goedkeuren compromis".

            Ontwerpakte opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke.

            Kadastraal plan.

            Uit de prognoses van de jaarrekening 2024 blijkt dat we voor circa 760.000 euro extra beleidsruimte genereren. Deze extra beleidsruimte kan aangewend worden om de aankoop te doen.

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt de aankoop van grond gelegen Brugsesteenweg goed:

            - een woonhuis en landgebouw, op en met grond en aanhorigheden gelegen Brugsesteenweg 302, thans ten kadaster bekend, sectie B, nummer 206F P0000, met een oppervlakte van veertien are vijfentachtig centiare (14 a 85 ca) en nummer 209D P0000, met een oppervlakte van vierentwintig are veertig centiare (24 a 40 ca). Volgens titel sectie B, nummer 206D en deel van nummer 206E en nummer 220/S en deel van nummers 201/B, 209/C en 208, met een zelfde oppervlakte, tegen de prijs van vijfhonderdenvijfduizend euro (€ 505.000,00).

             

            Artikel 2

            De akte tot aankoop onroerend goed, opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke, wordt goedgekeurd.

             

            Artikel 3

            De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.


            Artikel 4

            De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

             

            Artikel 5

            De nodige kredieten zullen voorzien worden bij AMJP6 en kunnen gehaald worden uit het toegenomen gecumuleerd budgettair resultaat van vorig boekjaar door de inbreng van de jaarrekening 2024.

             

            Artikel 6

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Verwerven grond gelegen Doornenstraat - goedkeuren akte tot aankoop onroerend goed + vestiging erfdienstbaarheid

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 4 april 2023 goedkeuring aan de intentieverklaring tot aankoop van de gronden in de Doornenstraat van de familie Vandenbogaerde ten bedrage van 18.175,45 euro in het kader van de rioleringswerken Centrumvernieuwing fase 2. Deze intentieverklaring werd ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 april 2023.

            De Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties, werd belast met de verdere afhandeling van dit dossier en vertegenwoordigt de gemeente hierin.

             

            Wij ontvingen de ontwerpakte met referte 11094-004 tot aankoop van het onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid, opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties houdende:

            - de aankoop van een perceel met een oppervlakte van vijftig centiare (50 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Plaatshoek, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie C - nummer 266 F/P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca), met gereserveerd individueel perceelsindentificatienummer C 266 H P0000, tegen de prijs van achttienduizend honderdvijfenzeventig euro vijfenveertig cent (€ 18.175,45).

            - het verlenen van een erfdienstbaarheidszone, met een lengte van ongeveer 49 negenenveertig (49) en met een breedte van maximaal zes (6) meter, hetzij een benaderende oppervlakte van honderdeenenvijftig centiare (151 ca), te nemen uit het perceel gelegen Plaatshoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 266 F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca).

             

            De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder met het oog op de realisatie van infrastructuur in navolging van de rioleringswerken Centrumvernieuwing fase 2.

            De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

            Er werd een opmetingsplan opge­maakt door studiebureau Cnockaert op 27 april 2022.

            Ontwerpakte opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.

            Opmetingsplan opgemaakt door Studiebureau Cnockaert.

            Beslissing college van burgemeester en schepenen van 4 april 2023 houdende "Centrumvernieuwing - Gronden Doornenstraat - Intentieverklaring tot ondergrondse en bovengrondse aankoop"

            Beslissing gemeenteraad van 27 april 2023 houdende bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2023.

            Het krediet voor de aankoop van deze percelen is voorzien op de budgetcode 2024/CENTRUM/0200-00/2200000/GEMEENTE/PUBRU/CENTRUM.

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt volgende aankoop van het onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid goed:

            - aankoop van een onroerend goed met een oppervlakte van vijftig centiare (50 ca) grond, met aanhorigheden op en met grond, gelegen Plaatshoek, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie C - nummer 266 F/P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca), met gereserveerd individueel perceelsindentificatienummer C 266 H P0000, tegen de prijs van achttienduizend honderdvijfenzeventig euro vijfenveertig cent (€ 18.175,45).

            - verlenen van een erfdienstbaarheidszone, met een lengte van ongeveer 49 negenenveertig (49) en met een breedte van maximaal zes (6) meter, hetzij een benaderende oppervlakte van honderdeenenvijftig centiare (151 ca), te nemen uit het perceel gelegen Plaatshoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 266 F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca).

             

            Artikel 2

            De akte tot aankoop onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid met referte 11094-004, opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.


            Artikel 3

            De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

             

            Artikel 4

            De Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier en zal de gemeente hierbij vertegenwoordigen. De Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de akte tot aankoop met referte 11094-004 te ondertekenen namens de gemeente.

             

            Artikel 5

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Vestiging erfdienstbaarheid recht van doorgang Heulebekehoek - goedkeuren akte

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

            Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.

            Binnenkort worden de 5 percelen gelegen Beeklaan 24 verkocht, namelijk een huis, tuin en semi-bos.

            Wij ontvingen een schrijven van Kathleen Goethals die het perceel wenst te kopen, palend aan het Heulebeekdomein, eigendom van de gemeente en niet behorend tot het openbaar domein.

            Zij zou graag een stilteplek inrichten, die ook soms open is voor een kleine groep of wandelaars. Vooral vanuit het thema rouw, in de brede zin van het woord.

            Zij vraagt om het Heulebeekpad/ domein te gebruiken als weg naar het toegangspoortje van de stilteplek.

             

            In dit kader ontvingen wij de ontwerpakte met referte SV- 2024/12695/06 tot vestiging erfdienstbaarheid - recht van doorgang, opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster:

            - houdende de vestiging van een erfdienstbaarheid - recht van doorgang ten gunste van de eigenaar van het perceel met nummer 719SP via het poortje eeuwigdurend en onvergeld, doch enkel te voet toegankelijk, rekening houdend met de bepalingen uit de algemene politieverordening van de gemeente Kuurne, goedgekeurd door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen, betreffende de toegang tot het Heulebeekdomein. 

             

            De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

            Er werd een opmetingsplan opge­maakt door Jan Prevost Landmeter-Expert op 1 oktober 2024.

            Schrijven van mevr. Kathleen Goethals.

            Ontwerpakte opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster.

            opmetingsplan

            Artikel 1 

            De gemeenteraad gaat over tot de goedkeuring van de vestiging van een erfdienstbaarheid - recht van doorgang ten gunste van de toekomstige eigenaar van het perceel met nummer 719SP via het poortje eeuwigdurend en onvergeld, doch enkel te voet toegankelijk, rekening houdend met de bepalingen uit de algemene politieverordening van de gemeente Kuurne, goedgekeurd door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen, betreffende de toegang tot het Heulebeekdomein. 

             

            Artikel 2

            De akte met referte SV- 2024/12695/06 tot vestiging erfdienstbaarheid - recht van doorgang, opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster,  wordt goedgekeurd.

             

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

      • Samenleven

        • Welzijn

          • Samenwerkingsovereenkomst met Gezondheidsmakers Zuid-West-Vlaanderen en Charter Gezonde Gemeente 2025-2030 - goedkeuring

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

            Het preventiedecreet van 31 mei 2023.

            Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logowerking.

            'Gezondheidsmakers' is de nieuwe naam van Logo. Alle verschillende regionale Logo vzw's zijn één geworden en vormen sinds begin 2025 één vzw in Vlaanderen met de nieuwe naam 'Gezondheidsmakers'.

            Gezondheidsmakers ondersteunt lokale besturen, scholen, organisaties en verenigingen om gezonder leven toegankelijker te maken voor iedereen. Ze zijn expert in preventief gezondheidsbeleid en bieden maatwerk aan volgens onze noden.

             

            Samenwerkingsovereenkomst

            2025 is een overgangsjaar om de nieuwe werking nog wat beter vorm te geven. Vandaar dat er gevraagd wordt om voor één jaar een samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

            Belangrijkste engagementen uit de overeenkomst:

            • Duurtijd: 1 januari tot 31 december 2025, niet automatisch verlengbaar tenzij met een nieuwe overeenkomst.
            • Engagement om werk te maken van een samenhangend, integraal preventief gezondheidsbeleid.
            • Gezondheidsmakers bieden de basisdienstverlening aan en daarnaast 35u personeelstijd binnen de intergemeentelijke preventiewerking.
            • Invulling uren gebeurt in samenspraak met het lokaal bestuur.
            • Vlaamse subsidie: 3.000 euro + 0,08 euro per inwoner zonder verhoogde tegemoetkoming en 0,16 euro per inwoner met verhoogde tegemoetkoming.
            • Cofinanciering op basis van personeelsinzet die kadert binnen de doelstellingen van preventief gezondheidsbeleid.

            Wat niet is opgenomen in de overeenkomst is de overheveling van het resterend aantal uren van vorig jaar, namelijk 39,5u. Dus voor 2025 hebben we in totaal 74,5 uren, die we niet kunnen overzetten naar volgend jaar.

             

            Actiepunten Kuurne 2025:

            In Kuurne zouden we graag op drie sporen extra willen inzetten in 2025: mentaal welzijn, beweging en mondzorg. Er is al aanbod binnen deze gezondheidsthema's en dat zetten we verder, maar toch willen we een aantal zaken extra in de kijker plaatsen of specifiek met de kwetsbare doelgroep aan de slag gaan.

            • Mentaal welzijn
              • Zorgzame buurten Kuurne is een project waarmee we in 2025 mee van start willen gaan. 
              • We werken in het najaar ook een programma uit rond de 'Week van de geestelijke gezondheid'. 
              • Als derde actie binnen mentaal welzijn zetten we verder het portaal kzitermee.be in de kijker.
            • Beweging
            • Rond dit thema zouden we graag Bewegen op Verwijzing promoten binnen Kuurne en samen met publieke ruimte werken rond het plaatsen van meer rustbanken om de mobiliteit van de oudere inwoners te stimuleren.
            • Mondzorg
              • We organiseren twee mondscreenings in samenwerking met de ELZ voor ouderen en de kwetsbare doelgroep.
              • Er is al een informatieve actie geweest in maart rond dag van de mondzorg in samenwerking met de sociale kruidenier. 
              • De tandenkoffer wordt ook actief gepromoot bij de onthaalouders, scholen en alle partners van huis van het kind.

            Onze contactpersoon van Gezondheidsmakers zal ons lokaal bestuur onder andere hierin ondersteunen.

            Charter Gezonde Gemeente:

            Naast de samenwerkingsovereenkomst, wordt er ook gevraagd om het Charter Gezonde Gemeente opnieuw te onderschrijven.

            In 2019 heeft Kuurne reeds het charter ondertekend. Het charter liep van 2019 tot en met 2024. Er wordt dus gevraagd aan alle lokale besturen om opnieuw deel te nemen aan het project 'Gezonde Gemeente' en hiervoor het charter te ondertekenen voor de periode 2025-2030. 

            Hiermee engageren we ons als lokaal bestuur om verder werk te maken van een samenhangend gezondheidsbeleid. Dit beleid biedt iedereen, en de meest kwetsbaren in het bijzonder, kansen en stimuleert hen om gezond te leven in een gezonde omgeving.

            Er wordt een regionaal ondertekenmoment georganiseerd voor de ondertekening van het Charter Gezonde Gemeente.

            Samenwerkingsovereenkomst: cofinanciering met personeelsinzet.

            Charter gezonde gemeente: geen extra financiële gevolgen.

            Artikel 1

            De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Kuurne en Gezondheidsmakers voor 2025 goed. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

             

            Artikel 2

            De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

             

            Artikel 3

            De gemeenteraad keurt het charter Gezonde Gemeente goed voor de duurtijd van 2025 tot 2030. Het charter in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit. 

             

            Artikel 4

            De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om het charter te ondertekenen.

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Intercommunales - agenda en mandaat

            • Imog - goedkeuren agenda en vaststellen van het mandaat van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 20 mei 2025 - goedkeuren statutenwijziging

              Artikel 162 van de grondwet.

              Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

              Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

              De gemeente neemt deel aan Imog.

              De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 27 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025.

               

              De e-mail van Imog van 27 maart 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op 20 mei 2025, vermeldt volgende agenda:

              1. Verslag van de Raad van Bestuur
              2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2024
              3. Verslag van de Commissaris
              4. Goedkeuren van de jaarrekening, afgesloten per 31.12.2024
              5. Kwijting aan de Bestuurders, Commissaris
              6. Goedkeuren van de toewijzing van het resultaat
              7. Toelichting activiteiten 2024
              8. Verlenging opdracht commissaris-revisor
              9. Goedkeuring statutenwijziging
              10. Uitbreiding beheersoverdracht ikv ‘inning’ retributies
              11. Akte name actualisering kapitaal
              12. Participatie in dienstverlenende vereniging CREAT
              13. Goedkeuren evaluatierapport en ondernemingsplan
              14. Goedkeuren ‘geactualiseerde code van deugdelijk bestuur”
              15. Varia.

              E-mail van Imog van 21 februari 2025 met bijlagen.

              E-mail van Imog van 27 maart 2025 met bijlagen.

              Artikel 1

              De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025:

              1. Verslag van de Raad van Bestuur
              2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2024
              3. Verslag van de Commissaris
              4. Goedkeuren van de jaarrekening, afgesloten per 31.12.2024
              5. Kwijting aan de Bestuurders, Commissaris
              6. Goedkeuren van de toewijzing van het resultaat
              7. Toelichting activiteiten 2024
              8. Verlenging opdracht commissaris-revisor
              9. Goedkeuring statutenwijziging
              10. Uitbreiding beheersoverdracht ikv ‘inning’ retributies
              11. Akte name actualisering kapitaal
              12. Participatie in dienstverlenende vereniging CREAT
              13. Goedkeuren evaluatierapport en ondernemingsplan
              14. Goedkeuren ‘geactualiseerde code van deugdelijk bestuur”
              15. Varia.

               

              Artikel 2

              De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging.

               

              Artikel 3

              De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Marc Plets en/of zijn plaatsvervanger mevr. Greta Verhaeghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

               

              Artikel 4

              Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Imog, Kortrijksesteenweg 264, 8530 Harelbeke.

               

              Artikel 5

              Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

            • Leiedal - goedkeuren agenda en vaststellen van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 22 mei 2025

              Artikel 162 van de grondwet.

              Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

              Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

              De gemeente neemt deel aan Leiedal.

              De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 28 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025.

               

              De aangetekende brief van Leiedal van 28 maart 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op 22 mei 2025, vermeldt volgende agenda:

                1. Verslag over de activiteiten in 2024
                  Aan de raad van bestuur wordt een toelichting gegeven over de activiteiten van Leiedal in het werkingsjaar 2024.
                2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2024
                  In uitvoering van Artikel 52 van de statuten stelt de vergadering de jaarrekening vast aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris.
                3. Kwijting van bestuurders en commissaris
                  In uitvoering van Art¡kel 52 van de statuten verleent de algemene vergadering terzelfdertijd kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
                4. Benoeming bestuurders en deskundigen
                  Pro memori
                5. Varia.

              Aangetekende brief van Leiedal van 28 maart 2025 met bijlagen.

              Artikel 1

              De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025:

                1. Verslag over de activiteiten in 2024
                  Aan de raad van bestuur wordt een toelichting gegeven over de activiteiten van Leiedal in het werkingsjaar 2024.
                2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2024
                  In uitvoering van Artikel 52 van de statuten stelt de vergadering de jaarrekening vast aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris.
                3. Kwijting van bestuurders en commissaris
                  In uitvoering van Art¡kel 52 van de statuten verleent de algemene vergadering terzelfdertijd kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
                4. Benoeming bestuurders en deskundigen
                  Pro memori
                5. Varia. 

               

              Artikel 2

              De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger Hilde Vanhauwaert en/of haar plaatsvervanger Marc Plets opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

               

              Artikel 3

              Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Leiedal, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.

               

              Artikel 4

              Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

            • Poolstok CV - goedkeuren agenda en vaststellen van het mandaat van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van vrijdag 6 juni 2025

              Artikel 162 van de grondwet.

              Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

              Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

              De gemeente neemt deel aan Poolstok CV.

              De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 14 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025.

               

              De e-mail van Poolstok CV van 14 april 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op vrijdag 6 juni 2025, vermeldt volgende agenda:

              1. Samenstelling van het bureau van de vergadering;
              2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
              3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
              4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024;
              5. Bestemming van het resultaat;
              6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024;
              7. Ontslagen en benoemingen;
              8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen;
              9. Desgevallend: varia.

              E-mail van Poolstok CV van 14 april 2025 met bijlagen.

              Artikel 1

              De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025:

              1. Samenstelling van het bureau van de vergadering;
              2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
              3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
              4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024;
              5. Bestemming van het resultaat;
              6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024;
              7. Ontslagen en benoemingen;
              8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen;
              9. Desgevallend: varia.

               

              Artikel 2

              De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jeroen Dujardin en/of zijn plaatsvervanger de heer Willem Vanwynsberghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

               

              Artikel 3

              Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Poolstok CV, Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal, t.a.v. de heer Raf Drieskens, voorzitter.

               

              Artikel 4

              Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Intercommunales - vertegenwoordiger

            • EthiasCo cvba - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen

              Artikel 162 van de grondwet.

              Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

              Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

              De gemeente Kuurne is lid van EthiasCo cvba.

               

              Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.

              Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.

               

              Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.

              Artikel 1

              De heer Johan Schietgat, raadslid, wonende Najaarsweg 2 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba.

               

              De heer Marc Plets, raadslid, wonende Molenput 14 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba.

               

              Artikel 2

              De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad. 

               

              Artikel 3

              Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan EthiasCo cvba.

               

              Artikel 4

              Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

            • Vzw De Kangoeroe - aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen

              Artikel 162 van de grondwet.

              Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

              Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

              De gemeente neemt deel aan vzw De Kangoeroe. Volgens de statuten van vzw De Kangoeroe zetelt er max. 1 vertegenwoordiger uit het gemeente- of OCMW-bestuur in de algemene vergadering van de vzw.

               

              Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.

              Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van de vzw De Kangoeroe en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.

               

              Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.

              Artikel 1

              De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Kattestraat 101 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe.

               

              De heer Bram Deloof, schepen, wonende Bavikhoofsestraat 52 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe.

               

              Artikel 2

              De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad. 

               

              Artikel 3

              Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan vzw De Kangoeroe.


              Artikel 4

              Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen

            Artikel 162 van de grondwet.
            Artikels 40 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            Er dienen enkele aanpassingen te gebeuren aan het algemeen retributiereglement, meer bepaald aan de bepalingen rond het bewonersparkeren en het gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken. De wijzigingen worden in het vet aangeduid.

             

            Tijdens de centrumwerken werd de regel dat de bewonerskaart enkel geldig is in de eigen straat niet toegepast. Dit resulteerde niet in nadelige effecten voor bepaalde straten en we wensen deze regel dan ook te bestendigen.

            We kregen de vraag van inwoners uit de Kortrijksestraat, met een garage in de Gen. Eisenhowerstraat, om toch een bewonerskaart te kunnen krijgen. Zij parkeren meestal in de omgeving van hun garage i.p.v. aan de voorkant van de woning in de Kortrijksestraat. De parkeerdruk in dit gedeelte (dichtst bij 't Zweerd) is veel lager dan t.h.v. de school. Zes woningen komen in aanmerking.

             

            Punt 11. Bewonersparkeren - afgifte van digitale kaarten voor het bewonersparkeren, artikel 2 en 3 worden aangepast:

            Artikel 2

            De gemeente wordt verdeeld in verschillende zones, nl.:

            Zone A : Marktplein, Kerkstraat, Gen. Eisenhowerstraat, Gasthuisstraat, 12e Liniestraat, Kon. Elisabethstraat, Kortrijksestraat (enkel woningen met garage in Gen.Eisenhowerstraat);

            Zone B : Heilig Hartstraat, Kon. Albertstraat, Kongostraat, Harelbeeksestraat, Kattestraat, Leiestraat.

             

            Artikel 3

            Aan de bewoners uit zone A wordt maximaal 1 bewonerskaart per wooneenheid uitgereikt.

            Aan bewoners uit zone B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

            Aan bewoners uit zone A & B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

            De bewoners uit niet-vermelde straten waar toch een blauwe zoneregeling geldt kunnen geen bewonerskaart krijgen.

            De bewonerskaart is enkel geldig in de straat waar de bewoner is gedomicilieerd, uitgezonderd:

            - ‘Marktplein’, deze kaart is ook geldig in de ‘dienstweg’;

            - Kon. Elisabethstraat, deze kaart is enkel geldig in Gen. Eisenhowerstraat.

            De bewonerskaart is geldig in de volledige blauwe zone.

             

            Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken, artikel 3, wordt aangepast:

            Artikel 3

            Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

            € 0,50/m² ingenomen oppervlakte/per kalenderdag en dit vanaf de 6de dag van ingebruikname

            De verschuldigde retributie bedraagt minimaal € 13,00 per kalenderdag.

            De maximum retributie bedraagt € 390,00 per maand.

            Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.

            Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2024 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.

            Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 26 september 2024.

            Artikel 1

            Onderstaande aanpassingen aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019, en latere wijzigingen worden goedgekeurd:

            De wijzigingen zijn in het vet aangeduid.

             

            Punt 11. Bewonersparkeren - afgifte van digitale kaarten voor het bewonersparkeren, artikel 2 en 3 worden aangepast:

            Artikel 2

            De gemeente wordt verdeeld in verschillende zones, nl.:

            Zone A : Marktplein, Kerkstraat, Gen. Eisenhowerstraat, Gasthuisstraat, 12e Liniestraat, Kon. Elisabethstraat, Kortrijksestraat (enkel woningen met garage in Gen.Eisenhowerstraat);

            Zone B : Heilig Hartstraat, Kon. Albertstraat, Kongostraat, Harelbeeksestraat, Kattestraat, Leiestraat.

             

            Artikel 3

            Aan de bewoners uit zone A wordt maximaal 1 bewonerskaart per wooneenheid uitgereikt.

            Aan bewoners uit zone B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

            Aan bewoners uit zone  A &  B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

            De bewoners uit niet-vermelde straten waar toch een blauwe zoneregeling geldt kunnen geen bewonerskaart krijgen.

            De bewonerskaart is enkel geldig in de straat waar de bewoner is gedomicilieerd, uitgezonderd:

            - ‘Marktplein’, deze kaart is ook geldig in de ‘dienstweg’;

            - Kon. Elisabethstraat, deze kaart is enkel geldig in Gen. Eisenhowerstraat.

            De bewonerskaart is geldig in de volledige blauwe zone.

             

            Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken, artikel 3, wordt aangepast:

            Artikel 3

            Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

            € 0,50/m² ingenomen oppervlakte/per kalenderdag en dit vanaf de 6de dag van ingebruikname

            De verschuldigde retributie bedraagt minimaal € 13,00 per kalenderdag.

            De maximum retributie bedraagt € 390,00 per maand.

            Artikel 2
            Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 1 mei 2025.

             

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Algemeen retributiereglement - aanpassing tarieven opvang gemeentelijk onderwijs - goedkeuring

            Artikel 162 van de grondwet.
            Artikels 40 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

            In het kader van het opstellen van het volgende meerjarenplan 2026-2031 en de financiële prognose naar inkomsten en uitgaven toe, namen de directies de huidige retributietarieven onder de loep. Dit gebeurde op verschillende overlegniveaus waaronder het schepenoverleg en het netoverschrijdend overleg.

             

            Gezien de stijgende vaste kosten voor energie, onderhoud patrimonium en de indexaanpassingen voor de lonen van het opvangpersoneel wensen de directies het bedrag van de opvang te verhogen.

            Er wordt echter gekozen voor een lichte verhoging (€ 0,05/begonnen kwartier) om deze redenen:

            • Uit vergelijking met de tarieven van de omliggende gemeenten blijkt dat wij al in het wat hogere segment zitten. 
            • Uit onze inputcijfers blijkt dat een aanzienlijk deel van onze schoolpopulatie een schooltoelage ontvangt. (Centrum: kleuter 36%, lager 39%). We dienen dus te letten op de betaalbaarheid van de opvang door de ouders.

             

            Uit het bovenstaande voorstel voor het aanpassen van de retributies per begonnen kwartier, is het dan ook logisch om de middagopvang evenredig te verhogen volgens de volgende berekening: middagopvang = 4 kwartieren = 4 x € 0,05 = € 0,20.

            Volgende aanpassingen worden voorgesteld:

            (de aanpassingen zijn in het vet aangeduid)

             

            Nest

            Centrum

            Warme maaltijd

            € 3,00

            € 3,00

            Soep

            € 0,50

            € 0,50

            Middagtoezicht

            € 2,40 € 2,60

            € 2,40 € 2,60

            Opvang per begonnen kwartier tot 18u

            Na 18u wordt een administratiekost van € 7,50 per begonnen kwartier aangerekend

            € 0,60 € 0,65

            € 0,60 € 0,65

            Opvang woensdagnamiddag:

            forfait van €11,00

            forfait van €11,00

            Fruitproject

            • geen subsidie
            • 10w subsidie
            • 20w subsidie

             

            € 9,00 €12,00

            € 6,00

            € 3,00 €4,00

             

            € 9,00 €12,00

            € 6,00

            € 3,00 €4,00

            Tijdschriften

            Tegen kostprijs

            Turn T-shirt

            € 12,50

            € 12,50

            Turnbroekje

            € 12,50

            € 12,50

             

            De inschrijvingen voor het schooljaar 2025-2026 starten vanaf april 2025. De ouders moeten bij inschrijving het schoolreglement (met de melding van de tarieven voor het betreffende schooljaar) voor akkoord ondertekenen. Het ondertekenen van het schoolreglement is een decretale inschrijvingsverplichting. De wijzigingen gaan in vanaf 1 september 2025 en worden dan opgenomen in de gecoördineerde versie van het retributiereglement, dit om verwarring te voorkomen.

            Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.

            Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2024 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.

            Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 26 september 2024.

            Artikel 1

            Onderstaande aanpassingen (in het vet aangeduid) aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:

             

            43. Tarieven gemeentelijk onderwijs.

            1. Tarieven facultatieve uitgaven

             

            Nest

            Centrum

            Warme maaltijd

            € 3,00

            € 3,00

            Soep

            € 0,50

            € 0,50

            Middagtoezicht

            € 2,40 € 2,60

            € 2,40 € 2,60

            Opvang per begonnen kwartier tot 18u

            Na 18u wordt een administratiekost van € 7,50 per begonnen kwartier aangerekend

            € 0,60 € 0,65

            € 0,60 € 0,65

            Opvang woensdagnamiddag

            forfait van €11,00

            forfait van €11,00

            Fruitproject

            • geen subsidie
            • 10w subsidie
            • 20w subsidie

             

            € 9,00 €12,00

            € 6,00

            € 3,00 €4,00

             

            € 9,00 €12,00

            € 6,00

            € 3,00 €4,00

            Tijdschriften

            Tegen kostprijs

            Turn T-shirt

            € 12,50

            € 12,50

            Turnbroekje

            € 12,50

            € 12,50

             

            Artikel 2

            Deze aanpassingen treden in werking op 1 september 2025.

             

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.

          • Gemeentelijk reglement voor de organisatie van een openbare markt - aanpassing bestaand marktreglement - goedkeuring

            Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. 

            De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikelen 8 tot en met 10.

            Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.

            Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, artikel 15 en 23 tot en met 44. 

            Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, laatst gewijzigd op 22 september 2023.

            Er wordt voorgesteld een striktere beperking in te bouwen in ons marktreglement naar quota van specialisaties toe.

            In deze setting is het voor de marktkramers leefbaar om wekelijks op een kleinere markt te staan. Op onze wekelijkse markt zijn er kwalitatieve kramen aanwezig, bij overaanbod dreigen we die te verliezen.

             

            We willen het bestaande marktreglement als volgt aan te passen:

             

            Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

            Per specialisatie beperken we ons tot max. 2 handelaars.

            Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen als volgt onderverdeeld: 

            Verkoopartikelen Aantal kramen
            Groenten en fruit 1
            Brood en/of gebak 1
            Vis 1
            Vlees 1
            Zuivel en kaas 1
            Kledij 2
            Ondergoed en/of nachtkledij 2
            Bloemen en planten 1
            Snoep 1
            Kip aan 't spit 1

            Deze categorieën gelden enkel voor abonnementen.

            De specialisaties op de losse standplaatsen mogen dit maximum van de indeling overschrijden.

            Gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2007 houdende de princiepsbeslissing tot organisatie van een wekelijkse markt op woensdag.

            Gemeenteraadsbeslissing van 2 april 2007 waarbij werd overgegaan tot het goedkeuren van het reglement voor de organisatie van een openbare markt.

            Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2024 waarbij het bestaand marktreglement werd opgeheven en het nieuwe werd goedgekeurd.

            Ontwerp van marktreglement in bijlage.

            De voorgestelde wijziging werd positief onthaald door de marktkramers.

            Artikel 1

            Het bestaande gemeentelijk marktreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 maart 2024, wordt als volgt aangepast:


            Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

            Per specialisatie beperken we ons tot max. 2 handelaars.

            Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen als volgt onderverdeeld: 

            Verkoopartikelen Aantal kramen
            Groenten en fruit 1
            Brood en/of gebak 1
            Vis 1
            Vlees 1
            Zuivel en kaas 1
            Kledij 2
            Ondergoed en/of nachtkledij 2
            Bloemen en planten 1
            Snoep 1
            Kip aan 't spit 1

            Deze categorieën gelden enkel voor abonnementen.

            De specialisaties op de losse standplaatsen mogen dit maximum van de indeling overschrijden. 

             

            Artikel 2

            Het aangepaste gemeentelijk marktreglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

             

            Artikel 3

            Het nieuwe gemeentelijk marktreglement treedt in werking vanaf 1 mei 2025.

  • Besloten

    • A-punt

      • Interne dienstverlening

        • Bestuurszaken

          • Vervanging algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering - goedkeuring

            Artikels 166 en 175 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

            Om de continuïteit van de werking te kunnen garanderen wordt de gemeenteraad gevraagd de functies vast te leggen die instaan voor het waarnemen van de functie van algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering.

             

            Overeenkomst artikel 175 van het decreet over het lokaal bestuur vervangt de adjunct-algemeen directeur, de algemeen directeur als deze afwezig of verhinderd is. Overeenkomstig artikel 166 van datzelfde decreet regelt de gemeenteraad de verdere vervanging van de algemeen directeur.

             

            De gemeenteraad besliste in zitting van 12 juli 2018 om mevrouw Veronique Vanhoutte aan te stellen als adjunct-algemeen directeur. Gezien het wegens omstandigheden kan voorvallen dat ook deze persoon uitvalt of verhinderd is, wordt voorgesteld om, naast de adjunct-algemeen directeur, ook volgende personen aan te duiden als vervangers voor de algemeen directeur in deze volgorde:

            • Ine Moreels (bestuurssecretaris).
            • Sofie Haspeslagh (directeur wonen en omgeving).
            • Bert De Smet (directeur leven en welzijn).

            Beslissing van de gemeenteraad van 12 juli 2018 houdende "Gemeentepersoneel - aanstelling adjunct-algemeen directeur".

            Artikel 1

            De gemeenteraad duidt mevrouw Ine Moreels, bestuurssecretaris, aan als tweede vervanger voor de algemeen directeur, rekening houdend met het gegeven dat de adjunct-algemeen directeur, mevrouw Veronique Vanhoutte, optreedt als eerste vervanger.

             

            Artikel 2

            De gemeenteraad duidt mevrouw Sofie Haspeslagh, directeur wonen en omgeving, aan als derde vervanger voor de algemeen directeur.

             

            Artikel 3

            De gemeenteraad duidt de heer Bert De Smet, directeur leven en welzijn, aan als vierde vervanger voor de algemeen directeur.

  • Mondelinge Vragen

    • Mondelinge vragen