Artikel 1
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 maart 2025 worden goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van de lokale besturen.
De jaarrekening 2024 Kuurne werd tijdig aan de raadsleden bezorgd. Eveneens werd ook de documentatie horende bij de jaarrekening 2024 Kuurne tijdig bezorgd. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
De jaarrekening 2024 Kuurne (in bijlage) dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven aan het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2025 werd vastgesteld.
De gemeente dient er voor te zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. In de regelgeving hieromtrent zijn geen definitie, berekeningswijzen of modellen vastgelegd. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben in zitting van 23 maart 2021 beslist om de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW te vertalen als: de gemeente komt tussen van zodra het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW negatief is, voor het bedrag van het negatief beschikbaar budgettair resultaat. Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in boekjaar 2024 is negatief, waardoor er in 2024 een tussenkomst van de gemeente nodig is in de financiële verplichtingen van het OCMW ten bedrage van 1.287.069 euro.
Artikel 1
De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt vastgesteld door de gemeenteraad voor wat betreft het gemeente-luik.
De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt integraal goedgekeurd door de gemeenteraad (inclusief het OCMW-luik dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2025).
Artikel 2
De jaarrekening 2024 Kuurne wordt binnen de 10 dagen na de vaststelling gepubliceerd op de website met de publicatiedatum.
Artikels 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 395 van het decreet over het lokaal bestuur.
De ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk is operationeel sinds 01/10/2023. Cf. de statuten (art. 14) is geen rekening gemaakt voor het opstartkwartaal in 2023, maar wordt éénmalig gewerkt met een verlengd boekjaar van 15 maand, namelijk de periode 01/10/2023 - 31/12/2024.
In uitvoering van artikel 395 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening kan als volgt worden samengevat:
Opbrengsten | 3.929.316 |
Kosten | -1.341.272 |
Exploitatie | -809.852 |
Investeringen | -531.420 |
Resultaat voor winstverdeling | 2.582.302 |
Resultaatsverdeing | -2.582.302 |
Kortrijk (86,73%) | -2.239.631 |
Kuurne (10,20%) | -263.395 |
Lendelede (3,07%) | -79.277 |
Resultaat na winstverdeling | 0 |
Het resultaat wordt verdeeld op basis van de zonesleutel. De afrekening is gebeurd op kasbasis, inclusief investeringen.
Dit betekent dat de AFM eind 2024 531.420 euro bedraagt. De toelichting bij de jaarrekening is terug te vinden in bijlage, net als de schema's J2, J4 en J5.
Jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor het verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor het verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024 goed.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 33/2 van het Eredienstendecreet.
Algemeen:
Het kerkenbeleidsplan bestaat uit twee onderdelen en is opgesteld conform artikel 33/2 van het Eredienstendecreet.
Het eerste deel bevat drie fiches die per kerk de belangrijkste gegevens samenvatten, zoals de identificatie, beschrijving, situering in de omgeving, en het huidige gebruik en functie van elk gebouw. Deze fiches zijn gestructureerd op basis van de richtlijnen uit de inspiratienota voor kerkenbeleidsplannen van 22 februari 2017, aangevuld met het sjabloon voor kerkenbeleidsplannen van 2023, opgesteld door PARCUM vzw (erkend museum en expertisecentrum voor religieuze kunst en cultuur) en het Platform Toekomst Parochiekerken.
Als aanvulling op de kerkenfiche voor de Sint-Pieterskerk werd een bestemmingsprofiel opgesteld. Dit profiel werd ontwikkeld door het studieteam Endeavour, RE-ST architecten en Sven Sterken (KU Leuven), in opdracht van het Agentschap Onroerend Erfgoed en het Platform Toekomst Parochiekerken. Het bestemmingsprofiel geeft inzicht in de ruimtelijke kwaliteiten en toekomstmogelijkheden van de kerk, en ondersteunt lokale besturen en kerkbesturen bij het nemen van gestructureerde en objectieve beslissingen over de toekomst van hun parochiekerken.
Deze tool is vooral nuttig voor kerken waar een vaste niet-religieuze bestemming in de toekomst wordt overwogen, omdat het randvoorwaarden koppelt aan mogelijke toekomstscenario’s. Daarnaast genereert het een lijst van gebruiksmogelijkheden die ruimtelijk passen binnen de kerk, als inspiratie voor toekomstige trajecten. Deze lijst maakt geen expliciet onderdeel uit van het kerkenbeleidsplan.
Het tweede deel van het plan omvat een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak voor de realisatie van de toekomstige bestemming: valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming.
In dit kerkenbeleidsplan is voor elke kerk in de gemeente afgestemd welk toekomsttraject het best aansluit bij de gezamenlijke visie van het kerkbestuur en het gemeentebestuur. Hieronder zijn de mogelijke toekomsttrajecten opgesomd:
Valorisatie heeft betrekking op initiatieven die, met respect voor het normale gebruik van de parochiekerk, de betekenis van het kerkgebouw in al zijn aspecten kunnen versterken en bevorderen (religieuze en culturele, historische en kunsthistorische, architecturale en landschappelijke aspecten). Dit kan bijvoorbeeld een occasioneel en passend gebruik van het kerkgebouw voor kunsthistorische rondleidingen, concerten, voordrachten, conferenties of tijdelijke tentoonstellingen zijn. De hoofdactiviteit blijft de religieuze functie, waarbij occasioneel niet-religieuze activiteiten mogelijk zijn. De toestemming om occasioneel gebruik te maken van de kerk gebeurt steeds op aanvraag bij de kerkfabriek.
Medegebruik is de terbeschikkingstelling van het kerkgebouw voor religieuze activiteiten van andere katholieke of christelijke geloofsgemeenschappen. In geval van medegebruik blijven de kerkrechtelijke en burgerrechtelijke bevoegdheden van de pastoor over de parochiekerk gelden, met inachtneming van wat in de gebruiksovereenkomst hierover is bepaald.
Wanneer een parochiekerk nog wel voor religieuze activiteiten gebruikt wordt, maar te groot is voor de plaatselijke geloofsgemeenschap, kan men een nevenbestemming overwegen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een multifunctioneel gebruik en een gedeeld gebruik. In tegenstelling tot valorisatie betreft nevenbestemming geen occasioneel gebruik, maar een vaste nevenactiviteit. Afspraken voor regelmatig terugkerende momenten worden in een gebruiksovereenkomst vastgelegd. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en voorkomt misverstanden, terwijl de religieuze functie van de kerk gewaarborgd blijft.
Wanneer een parochiekerk niet meer voor religieuze activiteiten in aanmerking komt, kan zij definitief aan de eredienst onttrokken worden en een nieuwe functie krijgen. Daarvoor moet de voorgeschreven kerkrechtelijke procedure gevolgd worden. Van kerkelijke zijde is de schriftelijke goedkeuring van de bisschop vereist. De bisschop kan zijn goedkeuring tot herbestemming slechts verlenen wanneer er een duidelijk en aanvaardbaar plan voor de herbestemming van de kerk voorhanden is. De herbestemming van het kerkgebouw moet op voldoende juridische garanties voor een consequente toepassing in de toekomst kunnen steunen.
Naast de basisinventaris van de kerken vormt het pastoraal plan van de pastorale eenheid Emmaüs een belangrijke basis voor het kerkenbeleidsplan. In dit plan bepaalt de pastorale ploeg voor de komende jaren welke pastorale activiteiten in welke kerken zullen doorgaan. Tijdens het traject werd een pastoraal plan opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan het bBisdom Brugge (november 2024). Volgende consensus werd opgenomen in het pastoraal plan:
Conclusie kerkenbeleidsplan:
Het Kerkenbeleidsplan is goedgekeurd door het bisdom Brugge op 19/02/2025 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Indien er nadien wijzigingen zijn moeten deze opgenomen worden in een addendum aan het kerkenbeleidsplan, na goedkeuring door de bisschop van Brugge en door de gemeenteraad. Vanaf 1 januari 2025 moet het Kerkenbeleidsplan de eerste 6 maanden van elke legislatuur worden vernieuwd of herbevestigd.
Kerkenbeleidsplan.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het Kerkenbeleidsplan goed.
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met betrekking tot de oprichting en samenstelling van de GECORO.
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000 en latere wijzigingen.
Conform de voorliggende wetgeving wordt het aantal leden van de GECORO in Kuurne vastgelegd op minimum 9 en maximum 13 leden, de voorzitter inbegrepen. Minstens één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, dienen deskundig te zijn inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. In de GECORO zetelen geen vertegenwoordigers van de fracties, maar ze hebben wel het recht om de openbare vergaderingen van de GECORO bij te wonen. Elke fractie van de nieuwe samengestelde gemeenteraad vaardigt één vertegenwoordiger af en bepaalt autonoom wie dat wordt.
De aanstelling van de leden van de GECORO gebeurt in de gemeenteraad.
Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat binnen een overlegstructuur ten hoogste twee derde van de leden van hetzelfde geslacht mag zijn. Die regel is ook van toepassing op de GECORO. Als de 2/3 regel niet gerespecteerd wordt, zijn de adviezen van de GECORO niet rechtsgeldig. Het is dan ook aangewezen dat de verschillende maatschappelijke geledingen vertegenwoordigers van beide geslachten voordragen.
De samenstelling van de GECORO wordt vastgelegd in het uitvoeringsbesluit en stelt dat er voor gemeenten met minder dan 30.000 inwoners minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO. Volgende maatschappelijke geledingen worden als onderling verschillend beschouwd:
Tijdens de vergz van 26 juni 2019 keurde de gemeenteraad volgende samenstelling goed:
Tijdens de vorige legislatuur werd gekozen voor een vertegenwoordiging vanuit de jeugd maar niet van de senioren. Aangezien het belangrijk is om bij projecten inzake ruimtelijke ordening ook rekening te houden met de behoeften en noden van senioren wordt voorgesteld om een vertegenwoordiger van de senioren toe te voegen aan de samenstelling van de GECORO.
Volgende samenstelling van de GECORO wordt voorgesteld: 10 leden en 9 plaatsvervangers:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitnodigen van de voornoemde maatschappelijke geledingen om een vertegenwoordiger voor te dragen als effectief lid en een plaatsvervangend lid rekening houdend met de man/vrouw verhouding. Het college wordt eveneens belast met het publiceren van een oproep naar deskundige kandidaten.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2019 houdende "Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO): vaststellen samenstelling "GECORO 2019-2024".
Artikel 1
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening 2025-2030 van de gemeente Kuurne wordt opgericht met een samenstelling van 10 leden, en 9 plaatsvervangers:
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met:
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van 30 maart 2018 van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning, gelend als het Besluit Ruimtelijke Beleidsplannen.
Decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid.
De ruimte in West-Vlaanderen is beperkt en iedereen die in West-Vlaanderen woont, werkt en leeft wil die ruimte gebruiken. Niet iedereen gebruikt de ruimte op dezelfde manier, er zijn verschillende verwachtingen en belangen. In het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) worden de keuzes beschreven die de provincie maakt om de ruimte op een goede manier te ordenen. Het document dat ter advisering voorligt, is een beleidsdocument waarin de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen van het volledige grondgebied van West-Vlaanderen beleidsmatig worden vastgelegd.
Op 16 november 2023 keurde de deputatie het voorontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen goed. Dit voorontwerp bouwde verder op de conceptnota, de publieke raadpleging met adviesronde (najaar 2022) en de informele overlegronde met gemeenten en andere partijen over de ambtelijke teksten van beleidskaders (september 2023).
In zitting van 16 januari 2024 gaf het college van burgemeester en schepenen advies op het voorontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voor de plenaire vergadering die werd georganiseerd op dezelfde dag.
De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over het ontwerp plan-MER loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025.
Het voorliggende ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is, net zoals de conceptnota, opgebouwd uit drie delen. Verder in de nota gaan we dieper in op deel II en deel III.
Algemeen kunnen we stellen dat het niet evident is om te beoordelen welke impact het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) zal hebben op het lokale niveau. Dit komt vooral omdat er weinig kaartmateriaal wordt gebruikt, er niet langer gewerkt wordt met deelstructuren en sommige onderdelen vrij algemeen worden geformuleerd.
Belangrijk is wel dat gemeenten die nog niet over een goedgekeurd beleidsplan ruimte beschikken, zoals Kuurne, enkel RUP’s kunnen opmaken in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) maar niet in uitvoering van een provinciaal of Vlaams beleidskader.
Een RUP moet altijd in uitvoering van het eigen structuurplan (of beleidsplan) worden opgemaakt. Indien er een aanknooppunt is in het GRS, kan er bijkomend wel gebruik gemaakt worden van een provinciaal beleidskader om bepaalde planningsopties in dat RUP te motiveren. Daarvoor is geen lokaal ruimtelijk beleidsplan nodig. Wij vragen dan ook om de betreffende passage op p. 16 aan te passen. Het kan niet de bedoeling zijn dat het lokaal bestuur verplicht wordt om ruimtelijke beleidsplannen op te maken om de beleidskaders uit het BRWV te kunnen hanteren. Indien dit wel zo is, zou aan de goedkeuring van het BRWV een verhoogde planlast voor de lokale besturen gekoppeld zijn.
In het BRWV wordt gesteld dat de deputatie een gemeentelijk RUP kan schorsen op basis van een kennelijke onverenigbaarheid met een provinciaal beleidskader, zelfs als dat RUP volledig in overeenstemming is met het nog geldend GRS. Ook dit betekent eigenlijk dat lokale besturen aangemaand worden om een beleidsplan ruimte op te maken.
1/ Deel II Strategische visie
Het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen heeft als horizon 2050. Om uitvoering en vorm te geven aan de strategische visie werkt het BRWV met vier ruimtelijke principes. Deze principes zijn de essentiële dragers van de strategische visie:
Deze principes zijn dezelfde gebleven als in het voorontwerp maar werden nu opgedeeld in twee ruimtelijke principes die focussen op het fysisch systeem en twee ruimtelijke principes die focussen op het toekomstig ruimtegebruik. Elk principe heeft een visie die uit verschillende ambities bestaat.
2/ Deel III Beleidskaders
Het BRWV telt 6 beleidskaders. In de beleidskaders beschrijft het BRWV hoe de provincie op korte termijn uitvoering wil geven aan de strategische visie en hoe ze dus de gestelde ambities voor 2050 wil waarmaken.
Elk beleidskader bevat een aantal beleidslijnen en een actielijst. De relatie tussen de strategische visie en de beleidskaders wordt beschreven in het ontwerp. Deze beleidskaders (1 methodisch en 5 thematisch) zijn complementair aan elkaar en moeten samen gelezen worden.
1. Aan de slag.
2. Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte.
3. Levendige en verbonden dorps- en stadskernen.
4. Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten.
5. Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte.
6. Hernieuwbare energie.
1. Beleidskader ‘Aan de slag’
In dit beleidskader wordt de gebiedsgerichte aanpak als methodiek voorgesteld om projecten tot uitvoering te brengen en te kunnen beheren. Hiervoor worden 3 middelen gedefinieerd: een gebiedscoalitie, een gebiedsvisie en een uitvoeringsnota met het gebiedsfonds.
2. Beleidskader ‘Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte’
Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:
BL 1 Versterken van het watersysteem
De focus van deze beleidslijn ligt op het watersysteem zelf. P. 66 West-Vlaanderen heeft een divers watersysteem dat bijgevolg ook een diverse aanpak vraagt… Daarom is er naast een generiek waterbeleid nood aan een gebiedsspecifieke aanpak. Als hulpmiddel maken we hiervoor o.a. gebruik van de watersysteemkaart om zo een beter inzicht te krijgen. Hiervoor focussen we op 3 types van aandachtszones die elk een gepaste aanpak vergen.
BL 2 inrichting klimaatbestendige ruimte
De focus van deze beleidslijn ligt op hoe we de West-Vlaamse ruimte klimaatbestendig kunnen inrichten.
Landbouw
Natuur
Vrijetijdsbesteding
Acties
Ontharden: (p.87) we maken een kaart op om de overlap van de natte gebieden met niet ingevulde harde bestemmingen zichtbaar te maken. Op basis van deze kaart kunnen concrete ruimtelijke acties genomen worden, zoals het schrappen van de bestemmingen, inclusief flankerend beleid. We stimuleren / ondersteunen gerichte ontharding in de natte gebieden.
3. Beleidskader ‘Levendige en verbonden dorps-en stadskernen’
Dit beleidskader is opgebouwd uit 3 beleidslijnen:
BL 1 maximale versterking van kwaliteit van alle West-Vlaamse dorps-en stadskernen
BL 2 versterken van het netwerk van dorps-en stadskernen
In dit beleidskader wordt beschreven hoe de dorps-en stadskernen als een duurzaam netwerk moeten worden uitgebouwd en versterkt. Om te kunnen evolueren naar een goed gestructureerd netwerk, is het belangrijk om ook inzicht te hebben in hoe het netwerk op vandaag functioneert. Er werd vertrokken van een onderzoek rond kerntypering dat weergeeft hoe een dorps- of stadskern zich vandaag ruimtelijk en functioneel tot haar omgeving verhoudt. Zo kwam men tot een typering van 13 kerntypes in West-Vlaanderen. Op deze manier wordt een onderscheid gemaakt tussen sterk uitgeruste kernen, minder uitgeruste kernen en daarnaast toch gebiedsdekkend te kunnen blijven inzetten op de voornaamste kernen van elke regio.
Binnen functionele gehelen kunnen kernen drie posities in het netwerk innemen. Deze positie wordt bepaald door hun functionele relatie tot de andere kernen:
Naast de positie wordt ook een graad van stedelijkheid aan de kern toegekend. Deze is een maat voor de bereikbaarheid, het voorzieningenniveau en het dagelijkse gebruik van de kern. De graden van stedelijkheid lopen van 1 tot en met 5.
Kuurne kreeg positie 2 en graad van stedelijkheid 4 toebedeeld (net als Harelbeke, Wevelgem en Zwevegem) met als reden dat de kern van Kuurne geniet van de nabijheid van de stad Kortrijk en ook een sterk functionele relatie heeft met de stad Kortrijk. Daarnaast biedt Kuurne een reeks aan bovenlokale en lokale voorzieningen voor de eigen inwoners en voor de inwoners van de omliggende kernen. Hiermee verlaagt Kuurne volgens het BRWV de druk op de stadskern van Kortrijk en worden een groot aantal tewerkstellingsplaatsen geboden aan de regio.
4. Beleidskader ‘Ruimte voor niet-verweefbare economische en andere activiteiten’
Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:
De provincie wenst de open ruimte te vrijwaren voor de hoofdfuncties landbouw, natuur en recreatief medegebruik. Om diverse ruimtevragen een plaats te geven wordt maximaal ingezet op de creatie van bijkomende ruimte binnen de dorps-en stadskernen. Toch zijn er ook economische of andere activiteiten die omwille van bepaalde criteria niet binnen de dorps-en stadskernen verweven kunnen worden: de niet-verweefbare activiteiten.
In het BRWV wordt aangegeven dat de provincie een actieve rol wil opnemen om enerzijds de maximale verweving in de dorps- en stadskernen te stimuleren maar ook om een richting te geven aan de inplanting en de al dan niet mogelijke ontwikkeling van niet-verweefbare activiteiten. Het is echter onduidelijk hoe deze ‘actieve rol’ moet gelezen worden. Als het gaat om matchmaking en het verweven van activiteiten, doen wij als gemeente beroep op de verweefcoach van Leiedal. Wordt iets gelijkaardigs bedoeld?
5.Beleidskader ‘Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte’
Dit beleidskader is opgebouwd uit 2 beleidslijnen:
Dit beleidskader focust zich op hoe om te gaan met bestaande (vergunde) sites en gebouwen die gelegen zijn in een bestemmingszone die behoort tot de gebiedscategorie landbouw, waarbij er zich een vraag tot ruimtelijke afweging stelt.
In dit beleidskader gaat het ook over zonevreemdheid en lijken bepaalde artikels uit het uitvoeringsbesluit zonevreemde functiewijzigingen niet meer aan de orde tenzij er een gebiedsvisie wordt opgemaakt. Dit is niet zo duidelijk geformuleerd. Bovendien roept dit heel wat vragen op aangezien het BVR zonevreemde functiewijzigingen verordenend is. Het BRWV is niet verordenend ten aanzien van de burger. Is het de intentie van de provincie om een verordenend instrument op te maken? Aangezien zonevreemdheid geen puur West-Vlaams fenomeen is, stelt de gemeente zich de vraag of dit dan ook op provinciaal niveau moet worden opgenomen.
6. Beleidskader ‘Hernieuwbare energie’
Dit beleidskader is opgebouwd uit 3 beleidslijnen:
In West-Vlaanderen is er door de ligging veel potentieel op het vlak van energie uit wind, zon en waterstof. De focus van dit beleidskader ligt in de eerste plaats op infrastructuur die de productie, distributie en opslag van energie ondersteunt en die een landschappelijke of ruimtelijke impact heeft.
De inpassing van energie-infrastructuur met landschappelijke impact vraagt per landschapstype een eigen benadering. De provincie wordt gekenmerkt door verschillende landschapstypes met elk hun specifieke eigenheid. Elk landschap zal dus ook een specifieke leesbaarheid moeten hebben.
Plan-MER
Het plan-MER heeft als doelstelling om de positieve en negatieve gevolgen van het BRWV op hoofdlijnen in kaart te brengen door de principiële beleidskeuzes uit dit plan te beoordelen op hun effecten op het milieu.
Er zijn geen opmerkingen op het voorliggende ontwerp plan-MER.
Ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen.
Ontwerp plan-MER.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) en het ontwerp plan-MER dat in openbaar onderzoek is van 24/2/2025 tot en met 25/05/2025.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het advies op het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER goed. Het advies mag worden overgemaakt aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2024 betreffende de vaststelling van de aanpassing meerjarenplanning 2020-2025 - 5 (AMJP5).
Beslissing van de gemeenteraad van 18 juni 2020 betreffende Masterplan Kuurne 2035 - goedkeuring beleidsvisie.
De gemeenteraad ging in zitting van 20 maart 2025 over tot de goedkeuring van het ontwerpcompromis voor de aankoop van de bebouwde onroerende goederen met aanhorigheden en met grond gelegen Brugsesteenweg 302, tegen de prijs van 505.000 euro.
Na goedkeuring van het ontwerpcompromis werd opdracht gegeven aan Notaris Vuylsteke tot opmaak van de ontwerpakte tot de aankoop, meer bepaald:
- een woonhuis en landgebouw, op en met grond en aanhorigheden gelegen Brugsesteenweg 302, thans ten kadaster bekend, sectie B, nummer 206F P0000, met een oppervlakte van veertien are vijfentachtig centiare (14 a 85 ca) en nummer 209D P0000, met een oppervlakte van vierentwintig are veertig centiare (24 a 40 ca). Volgens titel sectie B, nummer 206D en deel van nummer 206E en nummer 220/S en deel van nummers 201/B, 209/C en 208, met een zelfde oppervlakte, tegen de prijs van vijfhonderdenvijfduizend euro (€ 505.000,00).
De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut, namelijk in functie van een veilige en groene doorsteek naar de Sint-Pieterskerk.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 2025 houdende "Verwerven grond Brugsesteenweg 302 - goedkeuren compromis".
Ontwerpakte opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke.
Kadastraal plan.
Uit de prognoses van de jaarrekening 2024 blijkt dat we voor circa 760.000 euro extra beleidsruimte genereren. Deze extra beleidsruimte kan aangewend worden om de aankoop te doen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoop van grond gelegen Brugsesteenweg goed:
- een woonhuis en landgebouw, op en met grond en aanhorigheden gelegen Brugsesteenweg 302, thans ten kadaster bekend, sectie B, nummer 206F P0000, met een oppervlakte van veertien are vijfentachtig centiare (14 a 85 ca) en nummer 209D P0000, met een oppervlakte van vierentwintig are veertig centiare (24 a 40 ca). Volgens titel sectie B, nummer 206D en deel van nummer 206E en nummer 220/S en deel van nummers 201/B, 209/C en 208, met een zelfde oppervlakte, tegen de prijs van vijfhonderdenvijfduizend euro (€ 505.000,00).
Artikel 2
De akte tot aankoop onroerend goed, opgemaakt door notaris Kurt Vuylsteke, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Artikel 4
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5
De nodige kredieten zullen voorzien worden bij AMJP6 en kunnen gehaald worden uit het toegenomen gecumuleerd budgettair resultaat van vorig boekjaar door de inbreng van de jaarrekening 2024.
Artikel 6
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 4 april 2023 goedkeuring aan de intentieverklaring tot aankoop van de gronden in de Doornenstraat van de familie Vandenbogaerde ten bedrage van 18.175,45 euro in het kader van de rioleringswerken Centrumvernieuwing fase 2. Deze intentieverklaring werd ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 april 2023.
De Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties, werd belast met de verdere afhandeling van dit dossier en vertegenwoordigt de gemeente hierin.
Wij ontvingen de ontwerpakte met referte 11094-004 tot aankoop van het onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid, opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties houdende:
- de aankoop van een perceel met een oppervlakte van vijftig centiare (50 ca), met aanhorigheden op en met grond, gelegen Plaatshoek, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie C - nummer 266 F/P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca), met gereserveerd individueel perceelsindentificatienummer C 266 H P0000, tegen de prijs van achttienduizend honderdvijfenzeventig euro vijfenveertig cent (€ 18.175,45).
- het verlenen van een erfdienstbaarheidszone, met een lengte van ongeveer 49 negenenveertig (49) en met een breedte van maximaal zes (6) meter, hetzij een benaderende oppervlakte van honderdeenenvijftig centiare (151 ca), te nemen uit het perceel gelegen Plaatshoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 266 F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca).
De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder met het oog op de realisatie van infrastructuur in navolging van de rioleringswerken Centrumvernieuwing fase 2.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door studiebureau Cnockaert op 27 april 2022.
Ontwerpakte opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Opmetingsplan opgemaakt door Studiebureau Cnockaert.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 4 april 2023 houdende "Centrumvernieuwing - Gronden Doornenstraat - Intentieverklaring tot ondergrondse en bovengrondse aankoop"
Beslissing gemeenteraad van 27 april 2023 houdende bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2023.
Het krediet voor de aankoop van deze percelen is voorzien op de budgetcode 2024/CENTRUM/0200-00/2200000/GEMEENTE/PUBRU/CENTRUM.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt volgende aankoop van het onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid goed:
- aankoop van een onroerend goed met een oppervlakte van vijftig centiare (50 ca) grond, met aanhorigheden op en met grond, gelegen Plaatshoek, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie C - nummer 266 F/P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca), met gereserveerd individueel perceelsindentificatienummer C 266 H P0000, tegen de prijs van achttienduizend honderdvijfenzeventig euro vijfenveertig cent (€ 18.175,45).
- verlenen van een erfdienstbaarheidszone, met een lengte van ongeveer 49 negenenveertig (49) en met een breedte van maximaal zes (6) meter, hetzij een benaderende oppervlakte van honderdeenenvijftig centiare (151 ca), te nemen uit het perceel gelegen Plaatshoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 266 F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca).
Artikel 2
De akte tot aankoop onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid met referte 11094-004, opgemaakt door mevr. Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 4
De Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier en zal de gemeente hierbij vertegenwoordigen. De Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de akte tot aankoop met referte 11094-004 te ondertekenen namens de gemeente.
Artikel 5
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Binnenkort worden de 5 percelen gelegen Beeklaan 24 verkocht, namelijk een huis, tuin en semi-bos.
Wij ontvingen een schrijven van Kathleen Goethals die het perceel wenst te kopen, palend aan het Heulebeekdomein, eigendom van de gemeente en niet behorend tot het openbaar domein.
Zij zou graag een stilteplek inrichten, die ook soms open is voor een kleine groep of wandelaars. Vooral vanuit het thema rouw, in de brede zin van het woord.
Zij vraagt om het Heulebeekpad/ domein te gebruiken als weg naar het toegangspoortje van de stilteplek.
In dit kader ontvingen wij de ontwerpakte met referte SV- 2024/12695/06 tot vestiging erfdienstbaarheid - recht van doorgang, opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster:
- houdende de vestiging van een erfdienstbaarheid - recht van doorgang ten gunste van de eigenaar van het perceel met nummer 719SP via het poortje eeuwigdurend en onvergeld, doch enkel te voet toegankelijk, rekening houdend met de bepalingen uit de algemene politieverordening van de gemeente Kuurne, goedgekeurd door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen, betreffende de toegang tot het Heulebeekdomein.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Jan Prevost Landmeter-Expert op 1 oktober 2024.
Schrijven van mevr. Kathleen Goethals.
Ontwerpakte opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster.
opmetingsplan
Artikel 1
De gemeenteraad gaat over tot de goedkeuring van de vestiging van een erfdienstbaarheid - recht van doorgang ten gunste van de toekomstige eigenaar van het perceel met nummer 719SP via het poortje eeuwigdurend en onvergeld, doch enkel te voet toegankelijk, rekening houdend met de bepalingen uit de algemene politieverordening van de gemeente Kuurne, goedgekeurd door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen, betreffende de toegang tot het Heulebeekdomein.
Artikel 2
De akte met referte SV- 2024/12695/06 tot vestiging erfdienstbaarheid - recht van doorgang, opgemaakt door mevr. Liene Van den Bosch, notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het preventiedecreet van 31 mei 2023.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logowerking.
'Gezondheidsmakers' is de nieuwe naam van Logo. Alle verschillende regionale Logo vzw's zijn één geworden en vormen sinds begin 2025 één vzw in Vlaanderen met de nieuwe naam 'Gezondheidsmakers'.
Gezondheidsmakers ondersteunt lokale besturen, scholen, organisaties en verenigingen om gezonder leven toegankelijker te maken voor iedereen. Ze zijn expert in preventief gezondheidsbeleid en bieden maatwerk aan volgens onze noden.
Samenwerkingsovereenkomst
2025 is een overgangsjaar om de nieuwe werking nog wat beter vorm te geven. Vandaar dat er gevraagd wordt om voor één jaar een samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Belangrijkste engagementen uit de overeenkomst:
Wat niet is opgenomen in de overeenkomst is de overheveling van het resterend aantal uren van vorig jaar, namelijk 39,5u. Dus voor 2025 hebben we in totaal 74,5 uren, die we niet kunnen overzetten naar volgend jaar.
Actiepunten Kuurne 2025:
In Kuurne zouden we graag op drie sporen extra willen inzetten in 2025: mentaal welzijn, beweging en mondzorg. Er is al aanbod binnen deze gezondheidsthema's en dat zetten we verder, maar toch willen we een aantal zaken extra in de kijker plaatsen of specifiek met de kwetsbare doelgroep aan de slag gaan.
- Rond dit thema zouden we graag Bewegen op Verwijzing promoten binnen Kuurne en samen met publieke ruimte werken rond het plaatsen van meer rustbanken om de mobiliteit van de oudere inwoners te stimuleren.
Onze contactpersoon van Gezondheidsmakers zal ons lokaal bestuur onder andere hierin ondersteunen.
Charter Gezonde Gemeente:
Naast de samenwerkingsovereenkomst, wordt er ook gevraagd om het Charter Gezonde Gemeente opnieuw te onderschrijven.
In 2019 heeft Kuurne reeds het charter ondertekend. Het charter liep van 2019 tot en met 2024. Er wordt dus gevraagd aan alle lokale besturen om opnieuw deel te nemen aan het project 'Gezonde Gemeente' en hiervoor het charter te ondertekenen voor de periode 2025-2030.
Hiermee engageren we ons als lokaal bestuur om verder werk te maken van een samenhangend gezondheidsbeleid. Dit beleid biedt iedereen, en de meest kwetsbaren in het bijzonder, kansen en stimuleert hen om gezond te leven in een gezonde omgeving.
Er wordt een regionaal ondertekenmoment georganiseerd voor de ondertekening van het Charter Gezonde Gemeente.
Samenwerkingsovereenkomst: cofinanciering met personeelsinzet.
Charter gezonde gemeente: geen extra financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Kuurne en Gezondheidsmakers voor 2025 goed. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het charter Gezonde Gemeente goed voor de duurtijd van 2025 tot 2030. Het charter in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 4
De voorzitter van de raad, Chris Delneste, en de algemeen directeur, Els Persyn, worden gemachtigd om het charter te ondertekenen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Imog.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 27 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025.
De e-mail van Imog van 27 maart 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op 20 mei 2025, vermeldt volgende agenda:
1. Verslag van de Raad van Bestuur
2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2024
3. Verslag van de Commissaris
4. Goedkeuren van de jaarrekening, afgesloten per 31.12.2024
5. Kwijting aan de Bestuurders, Commissaris
6. Goedkeuren van de toewijzing van het resultaat
7. Toelichting activiteiten 2024
8. Verlenging opdracht commissaris-revisor
9. Goedkeuring statutenwijziging
10. Uitbreiding beheersoverdracht ikv ‘inning’ retributies
11. Akte name actualisering kapitaal
12. Participatie in dienstverlenende vereniging CREAT
13. Goedkeuren evaluatierapport en ondernemingsplan
14. Goedkeuren ‘geactualiseerde code van deugdelijk bestuur”
15. Varia.
E-mail van Imog van 21 februari 2025 met bijlagen.
E-mail van Imog van 27 maart 2025 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025:
1. Verslag van de Raad van Bestuur
2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2024
3. Verslag van de Commissaris
4. Goedkeuren van de jaarrekening, afgesloten per 31.12.2024
5. Kwijting aan de Bestuurders, Commissaris
6. Goedkeuren van de toewijzing van het resultaat
7. Toelichting activiteiten 2024
8. Verlenging opdracht commissaris-revisor
9. Goedkeuring statutenwijziging
10. Uitbreiding beheersoverdracht ikv ‘inning’ retributies
11. Akte name actualisering kapitaal
12. Participatie in dienstverlenende vereniging CREAT
13. Goedkeuren evaluatierapport en ondernemingsplan
14. Goedkeuren ‘geactualiseerde code van deugdelijk bestuur”
15. Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging.
Artikel 3
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Marc Plets en/of zijn plaatsvervanger mevr. Greta Verhaeghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 4
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Imog, Kortrijksesteenweg 264, 8530 Harelbeke.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Leiedal.
De gemeente werd opgeroepen per aangetekende brief van 28 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025.
De aangetekende brief van Leiedal van 28 maart 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op 22 mei 2025, vermeldt volgende agenda:
Aangetekende brief van Leiedal van 28 maart 2025 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025:
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger Hilde Vanhauwaert en/of haar plaatsvervanger Marc Plets opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Leiedal, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan Poolstok CV.
De gemeente werd opgeroepen per e-mail van 14 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025.
De e-mail van Poolstok CV van 14 april 2025 met uitnodiging tot de algemene vergadering op vrijdag 6 juni 2025, vermeldt volgende agenda:
E-mail van Poolstok CV van 14 april 2025 met bijlagen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025:
Artikel 2
De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jeroen Dujardin en/of zijn plaatsvervanger de heer Willem Vanwynsberghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beraadslaging zal worden overgemaakt aan Poolstok CV, Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal, t.a.v. de heer Raf Drieskens, voorzitter.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente Kuurne is lid van EthiasCo cvba.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
Artikel 1
De heer Johan Schietgat, raadslid, wonende Najaarsweg 2 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba.
De heer Marc Plets, raadslid, wonende Molenput 14 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van EthiasCo cvba.
Artikel 2
De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan EthiasCo cvba.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeente neemt deel aan vzw De Kangoeroe. Volgens de statuten van vzw De Kangoeroe zetelt er max. 1 vertegenwoordiger uit het gemeente- of OCMW-bestuur in de algemene vergadering van de vzw.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd op 2 december 2024 de nieuwe gemeenteraad aangesteld, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe aan te duiden om de gemeente geldig te kunnen vertegenwoordigen tijdens de legislatuur 2025 – 2030.
Een afgevaardigde van de gemeente moet worden aangesteld om de gemeente geldig te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van de vzw De Kangoeroe en namens de gemeente alle akten en bescheiden in dit verband te onderschrijven.
Het is aangewezen ook een plaatsvervanger aan te stellen om problemen in verband met verhindering te vermijden.
Artikel 1
De heer Willem Vanwynsberghe, schepen, wonende Kattestraat 101 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe.
De heer Bram Deloof, schepen, wonende Bavikhoofsestraat 52 te 8520 Kuurne, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kuurne om deel te nemen aan de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van vzw De Kangoeroe.
Artikel 2
De onder artikel 1 verleende vertegenwoordigingsmandaten kunnen steeds door de gemeenteraad worden ingetrokken en nemen van rechtswege een einde wanneer de vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliezen en dit uiterlijk op de datum van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan vzw De Kangoeroe.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Er dienen enkele aanpassingen te gebeuren aan het algemeen retributiereglement, meer bepaald aan de bepalingen rond het bewonersparkeren en het gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken. De wijzigingen worden in het vet aangeduid.
Tijdens de centrumwerken werd de regel dat de bewonerskaart enkel geldig is in de eigen straat niet toegepast. Dit resulteerde niet in nadelige effecten voor bepaalde straten en we wensen deze regel dan ook te bestendigen.
We kregen de vraag van inwoners uit de Kortrijksestraat, met een garage in de Gen. Eisenhowerstraat, om toch een bewonerskaart te kunnen krijgen. Zij parkeren meestal in de omgeving van hun garage i.p.v. aan de voorkant van de woning in de Kortrijksestraat. De parkeerdruk in dit gedeelte (dichtst bij 't Zweerd) is veel lager dan t.h.v. de school. Zes woningen komen in aanmerking.
Punt 11. Bewonersparkeren - afgifte van digitale kaarten voor het bewonersparkeren, artikel 2 en 3 worden aangepast:
Artikel 2
De gemeente wordt verdeeld in verschillende zones, nl.:
Zone A : Marktplein, Kerkstraat, Gen. Eisenhowerstraat, Gasthuisstraat, 12e Liniestraat, Kon. Elisabethstraat, Kortrijksestraat (enkel woningen met garage in Gen.Eisenhowerstraat);
Zone B : Heilig Hartstraat, Kon. Albertstraat, Kongostraat, Harelbeeksestraat, Kattestraat, Leiestraat.
Artikel 3
Aan de bewoners uit zone A wordt maximaal 1 bewonerskaart per wooneenheid uitgereikt.
Aan bewoners uit zone B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.
Aan bewoners uit zone A & B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.
De bewoners uit niet-vermelde straten waar toch een blauwe zoneregeling geldt kunnen geen bewonerskaart krijgen.
De bewonerskaart is enkel geldig in de straat waar de bewoner is gedomicilieerd, uitgezonderd:
- ‘Marktplein’, deze kaart is ook geldig in de ‘dienstweg’;
- Kon. Elisabethstraat, deze kaart is enkel geldig in Gen. Eisenhowerstraat.
De bewonerskaart is geldig in de volledige blauwe zone.
Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken, artikel 3, wordt aangepast:
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
€ 0,50/m² ingenomen oppervlakte/per kalenderdag en dit vanaf de 6de dag van ingebruikname |
De verschuldigde retributie bedraagt minimaal € 13,00 per kalenderdag. |
De maximum retributie bedraagt € 390,00 per maand. |
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.
Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2024 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.
Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 26 september 2024.
Artikel 1
Onderstaande aanpassingen aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019, en latere wijzigingen worden goedgekeurd:
De wijzigingen zijn in het vet aangeduid.
Punt 11. Bewonersparkeren - afgifte van digitale kaarten voor het bewonersparkeren, artikel 2 en 3 worden aangepast:
Artikel 2
De gemeente wordt verdeeld in verschillende zones, nl.:
Zone A : Marktplein, Kerkstraat, Gen. Eisenhowerstraat, Gasthuisstraat, 12e Liniestraat, Kon. Elisabethstraat, Kortrijksestraat (enkel woningen met garage in Gen.Eisenhowerstraat);
Zone B : Heilig Hartstraat, Kon. Albertstraat, Kongostraat, Harelbeeksestraat, Kattestraat, Leiestraat.
Artikel 3
Aan de bewoners uit zone A wordt maximaal 1 bewonerskaart per wooneenheid uitgereikt.
Aan bewoners uit zone B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.
Aan bewoners uit zone A & B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.
De bewoners uit niet-vermelde straten waar toch een blauwe zoneregeling geldt kunnen geen bewonerskaart krijgen.
De bewonerskaart is enkel geldig in de straat waar de bewoner is gedomicilieerd, uitgezonderd:
- ‘Marktplein’, deze kaart is ook geldig in de ‘dienstweg’;
- Kon. Elisabethstraat, deze kaart is enkel geldig in Gen. Eisenhowerstraat.
De bewonerskaart is geldig in de volledige blauwe zone.
Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken, artikel 3, wordt aangepast:
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
€ 0,50/m² ingenomen oppervlakte/per kalenderdag en dit vanaf de 6de dag van ingebruikname |
De verschuldigde retributie bedraagt minimaal € 13,00 per kalenderdag. |
De maximum retributie bedraagt € 390,00 per maand. |
Artikel 2
Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 1 mei 2025.
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikels 40 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In het kader van het opstellen van het volgende meerjarenplan 2026-2031 en de financiële prognose naar inkomsten en uitgaven toe, namen de directies de huidige retributietarieven onder de loep. Dit gebeurde op verschillende overlegniveaus waaronder het schepenoverleg en het netoverschrijdend overleg.
Gezien de stijgende vaste kosten voor energie, onderhoud patrimonium en de indexaanpassingen voor de lonen van het opvangpersoneel wensen de directies het bedrag van de opvang te verhogen.
Er wordt echter gekozen voor een lichte verhoging (€ 0,05/begonnen kwartier) om deze redenen:
Uit het bovenstaande voorstel voor het aanpassen van de retributies per begonnen kwartier, is het dan ook logisch om de middagopvang evenredig te verhogen volgens de volgende berekening: middagopvang = 4 kwartieren = 4 x € 0,05 = € 0,20.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
(de aanpassingen zijn in het vet aangeduid)
|
Nest |
Centrum |
Warme maaltijd |
€ 3,00 |
€ 3,00 |
Soep |
€ 0,50 |
€ 0,50 |
Middagtoezicht |
€ 2,40 € 2,60 |
€ 2,40 € 2,60 |
Opvang per begonnen kwartier tot 18u Na 18u wordt een administratiekost van € 7,50 per begonnen kwartier aangerekend |
€ 0,60 € 0,65 |
€ 0,60 € 0,65 |
Opvang woensdagnamiddag: |
forfait van €11,00 |
forfait van €11,00 |
Fruitproject
|
€ 9,00 €12,00 € 6,00 € 3,00 €4,00 |
€ 9,00 €12,00 € 6,00 € 3,00 €4,00 |
Tijdschriften |
Tegen kostprijs |
|
Turn T-shirt |
€ 12,50 |
€ 12,50 |
Turnbroekje |
€ 12,50 |
€ 12,50 |
De inschrijvingen voor het schooljaar 2025-2026 starten vanaf april 2025. De ouders moeten bij inschrijving het schoolreglement (met de melding van de tarieven voor het betreffende schooljaar) voor akkoord ondertekenen. Het ondertekenen van het schoolreglement is een decretale inschrijvingsverplichting. De wijzigingen gaan in vanaf 1 september 2025 en worden dan opgenomen in de gecoördineerde versie van het retributiereglement, dit om verwarring te voorkomen.
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - opheffen algemeen retributiereglement en vaststellen van een nieuw algemeen retributiereglement'.
Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2024 'Algemeen gemeentelijk retributiereglement - goedkeuren aanpassingen'.
Algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatste wijziging 26 september 2024.
Artikel 1
Onderstaande aanpassingen (in het vet aangeduid) aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:
43. Tarieven gemeentelijk onderwijs.
1. Tarieven facultatieve uitgaven
|
Nest |
Centrum |
Warme maaltijd |
€ 3,00 |
€ 3,00 |
Soep |
€ 0,50 |
€ 0,50 |
Middagtoezicht |
€ 2,40 € 2,60 |
€ 2,40 € 2,60 |
Opvang per begonnen kwartier tot 18u Na 18u wordt een administratiekost van € 7,50 per begonnen kwartier aangerekend |
€ 0,60 € 0,65 |
€ 0,60 € 0,65 |
Opvang woensdagnamiddag |
forfait van €11,00 |
forfait van €11,00 |
Fruitproject
|
€ 9,00 €12,00 € 6,00 € 3,00 €4,00 |
€ 9,00 €12,00 € 6,00 € 3,00 €4,00 |
Tijdschriften |
Tegen kostprijs |
|
Turn T-shirt |
€ 12,50 |
€ 12,50 |
Turnbroekje |
€ 12,50 |
€ 12,50 |
Artikel 2
Deze aanpassingen treden in werking op 1 september 2025.
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikelen 8 tot en met 10.
Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, artikel 15 en 23 tot en met 44.
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, laatst gewijzigd op 22 september 2023.
Er wordt voorgesteld een striktere beperking in te bouwen in ons marktreglement naar quota van specialisaties toe.
In deze setting is het voor de marktkramers leefbaar om wekelijks op een kleinere markt te staan. Op onze wekelijkse markt zijn er kwalitatieve kramen aanwezig, bij overaanbod dreigen we die te verliezen.
We willen het bestaande marktreglement als volgt aan te passen:
Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen
Per specialisatie beperken we ons tot max. 2 handelaars.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen als volgt onderverdeeld:
Verkoopartikelen | Aantal kramen |
Groenten en fruit | 1 |
Brood en/of gebak | 1 |
Vis | 1 |
Vlees | 1 |
Zuivel en kaas | 1 |
Kledij | 2 |
Ondergoed en/of nachtkledij | 2 |
Bloemen en planten | 1 |
Snoep | 1 |
Kip aan 't spit | 1 |
Deze categorieën gelden enkel voor abonnementen.
De specialisaties op de losse standplaatsen mogen dit maximum van de indeling overschrijden.
Gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2007 houdende de princiepsbeslissing tot organisatie van een wekelijkse markt op woensdag.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 april 2007 waarbij werd overgegaan tot het goedkeuren van het reglement voor de organisatie van een openbare markt.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2024 waarbij het bestaand marktreglement werd opgeheven en het nieuwe werd goedgekeurd.
Ontwerp van marktreglement in bijlage.
De voorgestelde wijziging werd positief onthaald door de marktkramers.
Artikel 1
Het bestaande gemeentelijk marktreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 maart 2024, wordt als volgt aangepast:
Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen
Per specialisatie beperken we ons tot max. 2 handelaars.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen als volgt onderverdeeld:
Verkoopartikelen | Aantal kramen |
Groenten en fruit | 1 |
Brood en/of gebak | 1 |
Vis | 1 |
Vlees | 1 |
Zuivel en kaas | 1 |
Kledij | 2 |
Ondergoed en/of nachtkledij | 2 |
Bloemen en planten | 1 |
Snoep | 1 |
Kip aan 't spit | 1 |
Deze categorieën gelden enkel voor abonnementen.
De specialisaties op de losse standplaatsen mogen dit maximum van de indeling overschrijden.
Artikel 2
Het aangepaste gemeentelijk marktreglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3
Het nieuwe gemeentelijk marktreglement treedt in werking vanaf 1 mei 2025.
Artikels 166 en 175 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Om de continuïteit van de werking te kunnen garanderen wordt de gemeenteraad gevraagd de functies vast te leggen die instaan voor het waarnemen van de functie van algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering.
Overeenkomst artikel 175 van het decreet over het lokaal bestuur vervangt de adjunct-algemeen directeur, de algemeen directeur als deze afwezig of verhinderd is. Overeenkomstig artikel 166 van datzelfde decreet regelt de gemeenteraad de verdere vervanging van de algemeen directeur.
De gemeenteraad besliste in zitting van 12 juli 2018 om mevrouw Veronique Vanhoutte aan te stellen als adjunct-algemeen directeur. Gezien het wegens omstandigheden kan voorvallen dat ook deze persoon uitvalt of verhinderd is, wordt voorgesteld om, naast de adjunct-algemeen directeur, ook volgende personen aan te duiden als vervangers voor de algemeen directeur in deze volgorde:
Beslissing van de gemeenteraad van 12 juli 2018 houdende "Gemeentepersoneel - aanstelling adjunct-algemeen directeur".
Artikel 1
De gemeenteraad duidt mevrouw Ine Moreels, bestuurssecretaris, aan als tweede vervanger voor de algemeen directeur, rekening houdend met het gegeven dat de adjunct-algemeen directeur, mevrouw Veronique Vanhoutte, optreedt als eerste vervanger.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt mevrouw Sofie Haspeslagh, directeur wonen en omgeving, aan als derde vervanger voor de algemeen directeur.
Artikel 3
De gemeenteraad duidt de heer Bert De Smet, directeur leven en welzijn, aan als vierde vervanger voor de algemeen directeur.