Terug Gemeenteraad

Wed 23/04/2025 - 21:05 Raadzaal

Toelichting

Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

Openbaar

A-punt

Financieel beheer

  • De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt vastgesteld door de gemeenteraad voor wat betreft het gemeente-luik.

    De jaarrekening 2024 Kuurne (beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting) wordt integraal goedgekeurd door de gemeenteraad (inclusief het OCMW-luik dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2025).

  • De gemeenteraad keurt de jaarrekening van de ILV verkeersveiligheid regio Kortrijk voor het verlengd boekjaar 01/10/2023 - 31/12/2024 goed.

Wonen en omgeving

Ruimtelijke omgeving
  • Kerkenbeleidsplan - goedkeuring

    De gemeenteraad keurt het Kerkenbeleidsplan goed. 

  • De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening 2025-2030 van de gemeente Kuurne wordt opgericht met een samenstelling van 10 leden, en 9 plaatsvervangers:

    • deskundigen (5), voorzitter inbegrepen.
    • maatschappelijke geledingen (5) geselecteerd als volgt:
      • vertegenwoordiger van de milieuvereniging,
      • vertegenwoordiger van de lokale ondernemers,
      • vertegenwoordiger van de werknemers,
      • vertegenwoordiger van de jeugd,
      • vertegenwoordiger van de senioren.


    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met:

    • het uitnodigen van de maatschappelijke geledingen om één vertegenwoordiger voor te dragen als effectief lid en één vertegenwoordiger als plaatsvervangend lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening,
    • de maatschappelijke geledingen op te leggen vertegenwoordigers van beide geslachten voor te dragen,
    • het publiceren van de oproep voor kandidaatsstelling van de deskundigen en het aanschrijven van geselecteerde geledingen.
  • De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) en het ontwerp plan-MER dat in openbaar onderzoek is van 24/2/2025 tot en met 25/05/2025.

     

    De gemeenteraad keurt het advies op het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER goed.

  • De gemeenteraad keurt de aankoop van grond gelegen Brugsesteenweg goed:

    - een woonhuis en landgebouw, op en met grond en aanhorigheden gelegen Brugsesteenweg 302, thans ten kadaster bekend, sectie B, nummer 206F P0000, met een oppervlakte van veertien are vijfentachtig centiare (14 a 85 ca) en nummer 209D P0000, met een oppervlakte van vierentwintig are veertig centiare (24 a 40 ca). Volgens titel sectie B, nummer 206D en deel van nummer 206E en nummer 220/S en deel van nummers 201/B, 209/C en 208, met een zelfde oppervlakte, tegen de prijs van vijfhonderdenvijfduizend euro (€ 505.000,00).

     

    De akte tot aankoop onroerend goed wordt goedgekeurd.

  • De gemeenteraad keurt volgende aankoop van het onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid goed:

    - aankoop van een onroerend goed met een oppervlakte van vijftig centiare (50 ca) grond, met aanhorigheden op en met grond, gelegen Plaatshoek, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie C - nummer 266 F/P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca), met gereserveerd individueel perceelsindentificatienummer C 266 H P0000, tegen de prijs van achttienduizend honderdvijfenzeventig euro vijfenveertig cent (€ 18.175,45).

    - verlenen van een erfdienstbaarheidszone, met een lengte van ongeveer 49 negenenveertig (49) en met een breedte van maximaal zes (6) meter, hetzij een benaderende oppervlakte van honderdeenenvijftig centiare (151 ca), te nemen uit het perceel gelegen Plaatshoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 266 F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van drieënvijftig are eenentwintig centiare (53 a 21 ca).

     

    De akte tot aankoop onroerend goed met vestiging erfdienstbaarheid met referte 11094-004, opgemaakt door de Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.

  • De gemeenteraad gaat over tot de goedkeuring van de vestiging van een erfdienstbaarheid - recht van doorgang ten gunste van de toekomstige eigenaar van het perceel met nummer 719SP via het poortje eeuwigdurend en onvergeld, doch enkel te voet toegankelijk, rekening houdend met de bepalingen uit de algemene politieverordening van de gemeente Kuurne, goedgekeurd door de gemeenteraad van 6 april 2009 en latere wijzigingen, betreffende de toegang tot het Heulebeekdomein. 

     

    De akte met referte SV- 2024/12695/06 tot vestiging erfdienstbaarheid - recht van doorgang, opgemaakt door de notaris met standplaats te 8770 Ingelmunster,  wordt goedgekeurd.

Samenleven

Welzijn

Interne dienstverlening

Bestuurszaken
  • Onderstaande aanpassingen aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019, en latere wijzigingen worden goedgekeurd:

    De wijzigingen zijn in het vet aangeduid.

     

    Punt 11. Bewonersparkeren - afgifte van digitale kaarten voor het bewonersparkeren, artikel 2 en 3 worden aangepast:

    Artikel 2

    De gemeente wordt verdeeld in verschillende zones, nl.:

    Zone A : Marktplein, Kerkstraat, Gen. Eisenhowerstraat, Gasthuisstraat, 12e Liniestraat, Kon. Elisabethstraat, Kortrijksestraat (enkel woningen met garage in Gen.Eisenhowerstraat);

    Zone B : Heilig Hartstraat, Kon. Albertstraat, Kongostraat, Harelbeeksestraat, Kattestraat, Leiestraat.

     

    Artikel 3

    Aan de bewoners uit zone A wordt maximaal 1 bewonerskaart per wooneenheid uitgereikt.

    Aan bewoners uit zone B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

    Aan bewoners uit zone  A &  B worden maximaal 2 bewonerskaarten per wooneenheid uitgereikt.

    De bewoners uit niet-vermelde straten waar toch een blauwe zoneregeling geldt kunnen geen bewonerskaart krijgen.

    De bewonerskaart is enkel geldig in de straat waar de bewoner is gedomicilieerd, uitgezonderd:

    - ‘Marktplein’, deze kaart is ook geldig in de ‘dienstweg’;

    - Kon. Elisabethstraat, deze kaart is enkel geldig in Gen. Eisenhowerstraat.

    De bewonerskaart is geldig in de volledige blauwe zone.

     

    Punt 19. Gebruik door particulieren van de openbare weg n.a.v. werken, artikel 3, wordt aangepast:

    Artikel 3

    Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

    € 0,50/m² ingenomen oppervlakte/per kalenderdag en dit vanaf de 6de dag van ingebruikname

    De verschuldigde retributie bedraagt minimaal € 13,00 per kalenderdag.

    De maximum retributie bedraagt € 390,00 per maand.


    Deze aanpassingen aan het algemeen retributiereglement treden in werking op 1 mei 2025.

  • Onderstaande aanpassingen (in het vet aangeduid) aan het algemeen retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 en latere wijzigingen, worden goedgekeurd:

     

    43. Tarieven gemeentelijk onderwijs.

    1. Tarieven facultatieve uitgaven

     

    Nest

    Centrum

    Warme maaltijd

    € 3,00

    € 3,00

    Soep

    € 0,50

    € 0,50

    Middagtoezicht

    € 2,40 € 2,60

    € 2,40 € 2,60

    Opvang per begonnen kwartier tot 18u

    Na 18u wordt een administratiekost van € 7,50 per begonnen kwartier aangerekend

    € 0,60 € 0,65

    € 0,60 € 0,65

    Opvang woensdagnamiddag

    forfait van €11,00

    forfait van €11,00

    Fruitproject

    • geen subsidie
    • 10w subsidie
    • 20w subsidie

     

    € 9,00 €12,00

    € 6,00

    € 3,00 €4,00

     

    € 9,00 €12,00

    € 6,00

    € 3,00 €4,00

    Tijdschriften

    Tegen kostprijs

    Turn T-shirt

    € 12,50

    € 12,50

    Turnbroekje

    € 12,50

    € 12,50

     

     

    Deze aanpassingen treden in werking op 1 september 2025.

  • Het bestaande gemeentelijk marktreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 maart 2024, wordt als volgt aangepast:


    Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

    Per specialisatie beperken we ons tot max. 2 handelaars.

    Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen als volgt onderverdeeld: 

    Verkoopartikelen Aantal kramen
    Groenten en fruit 1
    Brood en/of gebak 1
    Vis 1
    Vlees 1
    Zuivel en kaas 1
    Kledij 2
    Ondergoed en/of nachtkledij 2
    Bloemen en planten 1
    Snoep 1
    Kip aan 't spit 1

    Deze categorieën gelden enkel voor abonnementen.

    De specialisaties op de losse standplaatsen mogen dit maximum van de indeling overschrijden. 

     

    Het nieuwe gemeentelijk marktreglement treedt in werking vanaf 1 mei 2025.

     

     

Intercommunales - agenda en mandaat
  • De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025:

    1. Verslag van de Raad van Bestuur
    2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2024
    3. Verslag van de Commissaris
    4. Goedkeuren van de jaarrekening, afgesloten per 31.12.2024
    5. Kwijting aan de Bestuurders, Commissaris
    6. Goedkeuren van de toewijzing van het resultaat
    7. Toelichting activiteiten 2024
    8. Verlenging opdracht commissaris-revisor
    9. Goedkeuring statutenwijziging
    10. Uitbreiding beheersoverdracht ikv ‘inning’ retributies
    11. Akte name actualisering kapitaal
    12. Participatie in dienstverlenende vereniging CREAT
    13. Goedkeuren evaluatierapport en ondernemingsplan
    14. Goedkeuren ‘geactualiseerde code van deugdelijk bestuur”
    15. Varia.

     

    De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het voorstel van statutenwijziging.

     

    De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Marc Plets en/of zijn plaatsvervanger mevr. Greta Verhaeghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Imog op 20 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

  • De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025:

      1. Verslag over de activiteiten in 2024
        Aan de raad van bestuur wordt een toelichting gegeven over de activiteiten van Leiedal in het werkingsjaar 2024.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2024
        In uitvoering van Artikel 52 van de statuten stelt de vergadering de jaarrekening vast aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris.
      3. Kwijting van bestuurders en commissaris
        In uitvoering van Art¡kel 52 van de statuten verleent de algemene vergadering terzelfdertijd kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
      4. Benoeming bestuurders en deskundigen
        Pro memori
      5. Varia. 

     

    De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger Hilde Vanhauwaert en/of haar plaatsvervanger Marc Plets opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Leiedal op 22 mei 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

     

  • De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan volgende agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025:

    1. Samenstelling van het bureau van de vergadering;
    2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
    3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024;
    4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024;
    5. Bestemming van het resultaat;
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024;
    7. Ontslagen en benoemingen;
    8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen;
    9. Desgevallend: varia.

     

    De gemeenteraad zal de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jeroen Dujardin en/of zijn plaatsvervanger de heer Willem Vanwynsberghe opdragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Poolstok CV op vrijdag 6 juni 2025, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.

Intercommunales - vertegenwoordiger

Besloten

A-punt

Interne dienstverlening

Bestuurszaken
  • De gemeenteraad duidt mevrouw Ine Moreels, bestuurssecretaris, aan als tweede vervanger voor de algemeen directeur, rekening houdend met het gegeven dat de adjunct-algemeen directeur, mevrouw Veronique Vanhoutte, optreedt als eerste vervanger.

     

     

    De gemeenteraad duidt mevrouw Sofie Haspeslagh, directeur wonen en omgeving, aan als derde vervanger voor de algemeen directeur.

     

     

    De gemeenteraad duidt de heer Bert De Smet, directeur leven en welzijn, aan als vierde vervanger voor de algemeen directeur.

Mondelinge Vragen