Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet) van 23 december 2011.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) van 17 februari 2012.
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot goedkeuring van het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan).
De raad van bestuur van Imog verleende op 15/05/2025 goedkeuring aan de retributies en modaliteiten m.b.t. afval die zullen ingaan vanaf 1 januari 2026.
Voorgesteld wordt goedkeuring te hechten aan het retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval – inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling.
Imog-implementatieplan bij de uitrol van het LMP UHAGBA 2023-2030 raad van bestuur 13 september 2023.
Beslissing gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende 'Imog-implementatieplan 2023-2030 i.f.v. de uitvoering van het Lokaal Materialenplan - Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval - goedkeuring'.
Beslissing van de raad van bestuur van Imog van 15/05/2025 en de algemene vergadering van 21/05/2025 houdende delegatie innen retributies.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt onderstaand reglement 'Retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval – inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling' goed:
Titel 1: Huis-aan-huis-ophaling
Artikel 1
Er wordt een retributie geheven op het ophalen en verwijderen van huisvuil dat via de huis-aan-huisinzameling wordt opgehaald beginnend op 1 januari 2026.
Artikel 2
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor elk adres voor het gebruik van de gemeentelijke inzamelkanalen wordt een gebruiksrecht – nulkost – beheerskost - inwonersbijdrage aangerekend van € 2/begonnen maand/aansluitingspunt voor de huis-aan-huisinzameling van restafval met een maximum van € 24/jaar. De retributie is verschuldigd voor ieder aansluitingspunt in het kader van de gemeentelijke dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van de restfractie (via containers of zakken) van het huishoudelijk afval en naar aard en hoeveelheid vergelijkbaar bedrijfsafval.
Artikel 3: retributie restafval voor huishoudens
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1 voor het ophalen en verwijderen van restafval dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald: een prijs per aanbieding en per kg:
Volume container |
€ / aanbieding |
€ / kg |
40 liter |
0,16 |
0,34 |
120 liter |
0,32 |
0,34 |
240 liter |
0,63 |
0,34 |
enkel voor gemeenten met keuze zakken/bakken
§2 voor het ophalen en verwijderen van het restafval in zakken dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald, wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €2,5 per zak van 50 liter. Als overgangsmaatregel zullen er ook stickers verkocht worden om op oude restafvalzakken (zowel voor groot als klein volume) te kleven voor €0,8 per sticker.
Artikel 4: GF(t)keukenafvalemmers
De GF(t)keukenafvalemmers van 25 liter voor gezinnen worden gratis geleverd en kunnen ook verkregen worden op de IGRP’s, na het ondertekenen van een jaarovereenkomst voor de huis-aan-huis ophaling. Pas na de betaling van de rekening van retributie start de ophaling.
Artikel 5: retributie GF(t)keukenafval voor huishoudens
De inning voor de GF(t)keukenafvalemmer (25liter) gebeurt door het maken van een rekening per jaar voor de aanvang van het gebruik van de emmer van €1,25 per ophaalbeurt ongeacht het aantal aanbiedingen.
5 maanden wekelijkse ophaling en 7 maanden tweewekelijkse ophaling
voor 36 ophaalbeurten: €1,25 x 36 = €45/jaar.
Artikel 6: retributie PMD voor huishoudens
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor het ophalen en verwijderen van PMD via de huis-aan-huisophaling wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €0,25 per zak van 90 liter en €0,30 per zak van 120 liter (120 liter zakken zijn enkel beschikbaar voor scholen).
Artikel 7
De PMD-zakken en de restafvalzakken worden verkocht via de verkooppunten, IGRP’s en gemeentelijke diensten.
Artikel 8
Aan elk aansluitingspunt wordt voor de start van de ophaling of voor de start van het nieuwe jaar een betalingsuitnodiging verstuurd. De rekening van retributie wordt betaald na voorlegging van de betalingsuitnodiging. Op de rekening van retributie worden de verschillende retributies zoals voorzien onder artikel 2, 3 en 5 afzonderlijk weergegeven.
De inning van de retributie gebeurt door voor de aanvang van de ophaling door de provisie vermeld op de betalingsuitnodiging te betalen. Wanneer tijdens het gebruik de ondergrens van 25% van de provisie wordt bereikt zal een nieuwe betalingsuitnodiging met de rekening van retributie worden overgemaakt.
De ophaling van de betreffende fractie start pas na betaling van de retributie. De ophaling stopt wanneer het saldo van de betaalde provisie nul bereikt.
Artikel 9
Alle retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.
Titel 2: Intergemeentelijke recyclageparken
Artikel 10
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de betalende gedeeltes van de intergemeentelijke recyclageparken beginnend op 1 januari 2026.
Artikel 11
De recyclageparken zijn ingedeeld in een betaalzone en een niet-betaalzone. Als er betalend afval wordt aangeboden dient men in te wegen voor de betaalzone en uit te wegen of tussen te wegen bij het verlaten van de betaalzone. Alle betalende materialen worden gewogen. Het verschil in gewicht wordt gehanteerd om de kost van het afval aan te rekenen.
Artikel 12
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1 De afvalfracties in de groene groep zijn gratis:
- AEEA
- Glas
- Hard groenafval
- KGA
- Metalen
- Milieustraatje
- Recycleerbaar hout
- PMD (in officiële zak)
- Restafval (aanleveren in officiële zak of bak)
- GF(t)keukenafval (aanleveren in officiële GF(t)emmer)
§2 De afvalfracties in de oranje groep: €0,07/kg:
- Zacht groen
- Boomstronken
- Gips
- Niet-recycleerbaar hout
- Recycleerbaar bouw- en sloopafval
§3 De afvalfracties in de rode groep: €0,34/kg:
- Asbestcement
- Recycleerbaar grofvuil
- Brandbaar grofvuil
- Te storten grofvuil
- Niet-recycleerbaar bouw- en sloopafval
Artikel 13
Voor de bezoeken aan de intergemeentelijke recyclageparken wordt er jaarlijks een gratis quotum van 500 kg zacht groenafval en een gratis quotum van 200 kg hechtgebonden asbestcement toegekend per gezin.
Artikel 14
§1. De retributie voor het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt direct ter plekke betaald bij het verlaten van het betalend gedeelte.
§2. Bij aanvoer van verschillende betalende fracties in 1 weging, wordt voor het totale gewicht afval de retributie aangerekend van de aangevoerde afvalsoort met de duurste retributie.
§3. Per bezoek aan het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt een minimumbedrag aangerekend van 2 euro als deelname in de exploitatiekosten, met uitzondering van de gratis fracties, de gratis hoeveelheid van de fracties zacht groen en hechtgebonden asbestcement.
§4. Bij contante betaling is er geen teruggave van wisselgeld, wel wordt het saldo bewaard op de e-ID.
Artikel 15
De retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.
Artikel 16
Bij gebrek aan betaling, wordt de toegang bij een volgend bezoek aan het intergemeentelijk recyclagepark geweigerd. Na betaling kan men opnieuw gebruik maken van het intergemeentelijk recyclagepark.
Artikel 2
Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt opgenomen in het algemeen gemeentelijk retributiereglement:
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.