Terug Gemeenteraad

Thu 03/07/2025 - 19:30 Raadzaal

Toelichting

Goedkeuren notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad

Openbaar

A-punt

Wonen en omgeving

Ruimtelijke omgeving
  • De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed van:

    • een oppervlakte grond, gelegen Heulebekehoek, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als sloot, sectie B nummer 705/02 P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van negentien centiare (19 ca).


    De akte tot kosteloze grondoverdracht, opgemaakt door de commissaris dienst Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.


    De Vlaamse Overheid, dienst Vastgoedtransacties, wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier en zal de gemeente hierbij vertegenwoordigen. De Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente.

  • De gemeenteraad keurt onderstaand reglement 'Retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval – inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling' goed:


    Titel 1: Huis-aan-huis-ophaling


    Artikel 1

    Er wordt een retributie geheven op het ophalen en verwijderen van huisvuil dat via de huis-aan-huisinzameling wordt opgehaald beginnend op 1 januari 2026.

     

    Artikel 2

    Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor elk adres voor het gebruik van de gemeentelijke inzamelkanalen wordt een gebruiksrecht – nulkost – beheerskost - inwonersbijdrage aangerekend van € 2/begonnen maand/aansluitingspunt voor de huis-aan-huisinzameling van restafval met een maximum van € 24/jaar. De retributie is verschuldigd voor ieder aansluitingspunt in het kader van de gemeentelijke dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van de restfractie (via containers of zakken) van het huishoudelijk afval en naar aard en hoeveelheid vergelijkbaar bedrijfsafval.

     

    Artikel 3: retributie restafval voor huishoudens

    Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

    §1 voor het ophalen en verwijderen van restafval dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald: een prijs per aanbieding en per kg:

    Volume container

    € / aanbieding

    € / kg

    40 liter

    0,16

    0,34

    120 liter

    0,32

    0,34

    240 liter

    0,63

    0,34

     

    enkel voor gemeenten met keuze zakken/bakken

    §2 voor het ophalen en verwijderen van het restafval in zakken dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald, wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €2,5 per zak van 50 liter. Als overgangsmaatregel zullen er ook stickers verkocht worden om op oude restafvalzakken (zowel voor groot als klein volume) te kleven voor €0,8 per sticker.

     

    Artikel 4: GF(t)keukenafvalemmers

    De GF(t)keukenafvalemmers van 25 liter voor gezinnen worden gratis geleverd en kunnen ook verkregen worden op de IGRP’s, na het ondertekenen van een jaarovereenkomst voor de huis-aan-huis ophaling.  Pas na de betaling van de rekening van retributie start de ophaling.

     

    Artikel 5: retributie GF(t)keukenafval voor huishoudens

    De inning voor de GF(t)keukenafvalemmer (25liter) gebeurt door het maken van een rekening per jaar voor de aanvang van het gebruik van de emmer van €1,25 per ophaalbeurt ongeacht het aantal aanbiedingen.

    5 maanden wekelijkse ophaling en 7 maanden tweewekelijkse ophaling

    voor 36 ophaalbeurten: €1,25 x 36 = €45/jaar.

     

    Artikel 6: retributie PMD voor huishoudens

    Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor het ophalen en verwijderen van PMD via de huis-aan-huisophaling wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €0,25 per zak van 90 liter en €0,30 per zak van 120 liter (120 liter zakken zijn enkel beschikbaar voor scholen).

     

    Artikel 7

    De PMD-zakken en de restafvalzakken worden verkocht via de verkooppunten, IGRP’s en gemeentelijke diensten.

     

    Artikel 8

    Aan elk aansluitingspunt wordt voor de start van de ophaling of voor de start van het nieuwe jaar een betalingsuitnodiging verstuurd. De rekening van retributie wordt betaald na voorlegging van de betalingsuitnodiging. Op de rekening van retributie worden de verschillende retributies zoals voorzien onder artikel 2, 3 en 5 afzonderlijk weergegeven.

    De inning van de retributie gebeurt door voor de aanvang van de ophaling door de provisie vermeld op de betalingsuitnodiging te betalen. Wanneer tijdens het gebruik de ondergrens van 25% van de provisie wordt bereikt zal een nieuwe betalingsuitnodiging met de rekening van retributie worden overgemaakt.

    De ophaling van de betreffende fractie start pas na betaling van de retributie.  De ophaling stopt wanneer het saldo van de betaalde provisie nul bereikt.

     

    Artikel 9

    Alle retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.


    Titel 2: Intergemeentelijke recyclageparken


    Artikel 10

    Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de betalende gedeeltes van de intergemeentelijke recyclageparken beginnend op 1 januari 2026.

     

    Artikel 11

    De recyclageparken zijn ingedeeld in een betaalzone en een niet-betaalzone. Als er betalend afval wordt aangeboden dient men in te wegen voor de betaalzone en uit te wegen of tussen te wegen bij het verlaten van de betaalzone. Alle betalende materialen worden gewogen. Het verschil in gewicht wordt gehanteerd om de kost van het afval aan te rekenen.

     

    Artikel 12

    Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

    §1 De afvalfracties in de groene groep zijn gratis:

      • AEEA
      • Glas
      • Hard groenafval
      • KGA
      • Metalen
      • Milieustraatje
      • Recycleerbaar hout
      • PMD (in officiële zak)
      • Restafval (aanleveren in officiële zak of bak)
      • GF(t)keukenafval (aanleveren in officiële GF(t)emmer)

    §2 De afvalfracties in de oranje groep: €0,07/kg:

      • Zacht groen
      • Boomstronken
      • Gips
      • Niet-recycleerbaar hout
      • Recycleerbaar bouw- en sloopafval

    §3 De afvalfracties in de rode groep: €0,34/kg:

      • Asbestcement
      • Recycleerbaar grofvuil
      • Brandbaar grofvuil
      • Te storten grofvuil
      • Niet-recycleerbaar bouw- en sloopafval


    Artikel 13

    Voor de bezoeken aan de intergemeentelijke recyclageparken wordt er jaarlijks een gratis quotum van 500 kg zacht groenafval en een gratis quotum van 200 kg hechtgebonden asbestcement toegekend per gezin.

     

    Artikel 14

    §1. De retributie voor het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt direct ter plekke betaald bij het verlaten van het betalend gedeelte.

    §2. Bij aanvoer van verschillende betalende fracties in 1 weging, wordt voor het totale gewicht afval de retributie aangerekend van de aangevoerde afvalsoort met de duurste retributie.

    §3. Per bezoek aan het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt een minimumbedrag aangerekend van 2 euro als deelname in de exploitatiekosten, met uitzondering van de gratis fracties, de gratis hoeveelheid van de fracties zacht groen en hechtgebonden asbestcement.

    §4. Bij contante betaling is er geen teruggave van wisselgeld, wel wordt het saldo bewaard op de e-ID. 


    Artikel 15

    De retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.

     

    Artikel 16

    Bij gebrek aan betaling, wordt de toegang bij een volgend bezoek aan het intergemeentelijk recyclagepark geweigerd. Na betaling kan men opnieuw gebruik maken van het intergemeentelijk recyclagepark.

  • De gemeenteraad hecht principieel goedkeuring aan de gewijzigde afvalartikels bij dit besluit.


    De afvalartikels worden opgenomen in de algemene politieverordening van gemeente Kuurne vanaf 1 januari 2026.

  • De gemeenteraad beslist met BV Meridian Gaming Belgium, met zetel te 2200 Herentals, Stapkens 4 een convenant af te sluiten.

  • Het wegenistracé (rooilijnplan) in de verkaveling op naam van Woningbouw Paul Huyzentruyt op de percelen gelegen in Kuurne, sectie C, nummers 169 H 7, 169 B 7 en 169 K 8, wordt goedgekeurd met volgende voorwaarden:

    • De wegenis ter hoogte van de 3 private parkeerplaatsen in functie van de loten 9, 10 en 11, moet uitgebreid worden met 1,5 m voor het lot 9.
    • Voorafgaand het starten van de werken moet er een verkavelingsovereenkomst afgesloten worden met de gemeente Kuurne. 
    • Voorafgaand het starten van de werken moeten de geraamde kosten, nl. €470 050,62, als bankwaarborg voorzien worden ten aanzien van de gemeente Kuurne.
    • De vergunninghouder-overdrager (of diens rechtsopvolger(s)) dient op eigen initiatief deze grond, zoals vastgelegd in het rooilijnplan, vrij en onbelast over te dragen naar de gemeente. Alle kosten van de authentieke overdrachtsakte (inclusief opmaak landmetersplan) vallen ten laste van diezelfde vergunninghouder-overdrager.

Samenleven

Vrije tijd
Welzijn

Onderwijs

Interne dienstverlening

Bestuurszaken

Mondelinge Vragen


Publicaties

Bijkomende agenda