Artikel 1
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 juni 2025 worden goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341, betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wij ontvingen de ontwerpakte, opgemaakt door Lieve Verfaillie, commissaris dienst Vastgoedtransacties, houdende de kosteloze overdracht van:
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder om het perceel in te lijven in het openbaar domein.
De ontwerpakte dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ontwerpakte opgemaakt door Lieve Verfaillie, commissaris dienst Vastgoedtransacties.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed van:
Artikel 2
De akte tot kosteloze grondoverdracht, opgemaakt door Lieve Verfaillie, commissaris dienst Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De Vlaamse Overheid, dienst Vastgoedtransacties, wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier en zal de gemeente hierbij vertegenwoordigen. De Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de akte met referte 17757-001 te ondertekenen namens de gemeente.
Artikel 4
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen, bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet) van 23 december 2011.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) van 17 februari 2012.
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot goedkeuring van het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan).
De raad van bestuur van Imog verleende op 15/05/2025 goedkeuring aan de retributies en modaliteiten m.b.t. afval die zullen ingaan vanaf 1 januari 2026.
Voorgesteld wordt goedkeuring te hechten aan het retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval – inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling.
Imog-implementatieplan bij de uitrol van het LMP UHAGBA 2023-2030 raad van bestuur 13 september 2023.
Beslissing gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende 'Imog-implementatieplan 2023-2030 i.f.v. de uitvoering van het Lokaal Materialenplan - Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval - goedkeuring'.
Beslissing van de raad van bestuur van Imog van 15/05/2025 en de algemene vergadering van 21/05/2025 houdende delegatie innen retributies.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt onderstaand reglement 'Retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval – inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling' goed:
Titel 1: Huis-aan-huis-ophaling
Artikel 1
Er wordt een retributie geheven op het ophalen en verwijderen van huisvuil dat via de huis-aan-huisinzameling wordt opgehaald beginnend op 1 januari 2026.
Artikel 2
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor elk adres voor het gebruik van de gemeentelijke inzamelkanalen wordt een gebruiksrecht – nulkost – beheerskost - inwonersbijdrage aangerekend van € 2/begonnen maand/aansluitingspunt voor de huis-aan-huisinzameling van restafval met een maximum van € 24/jaar. De retributie is verschuldigd voor ieder aansluitingspunt in het kader van de gemeentelijke dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van de restfractie (via containers of zakken) van het huishoudelijk afval en naar aard en hoeveelheid vergelijkbaar bedrijfsafval.
Artikel 3: retributie restafval voor huishoudens
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1 voor het ophalen en verwijderen van restafval dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald: een prijs per aanbieding en per kg:
| Volume container |
€ / aanbieding |
€ / kg |
| 40 liter |
0,16 |
0,34 |
| 120 liter |
0,32 |
0,34 |
| 240 liter |
0,63 |
0,34 |
enkel voor gemeenten met keuze zakken/bakken
§2 voor het ophalen en verwijderen van het restafval in zakken dat via de huis-aan-huisophaling wordt opgehaald, wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €2,5 per zak van 50 liter. Als overgangsmaatregel zullen er ook stickers verkocht worden om op oude restafvalzakken (zowel voor groot als klein volume) te kleven voor €0,8 per sticker.
Artikel 4: GF(t)keukenafvalemmers
De GF(t)keukenafvalemmers van 25 liter voor gezinnen worden gratis geleverd en kunnen ook verkregen worden op de IGRP’s, na het ondertekenen van een jaarovereenkomst voor de huis-aan-huis ophaling. Pas na de betaling van de rekening van retributie start de ophaling.
Artikel 5: retributie GF(t)keukenafval voor huishoudens
De inning voor de GF(t)keukenafvalemmer (25liter) gebeurt door het maken van een rekening per jaar voor de aanvang van het gebruik van de emmer van €1,25 per ophaalbeurt ongeacht het aantal aanbiedingen.
5 maanden wekelijkse ophaling en 7 maanden tweewekelijkse ophaling
voor 36 ophaalbeurten: €1,25 x 36 = €45/jaar.
Artikel 6: retributie PMD voor huishoudens
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor het ophalen en verwijderen van PMD via de huis-aan-huisophaling wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend: €0,25 per zak van 90 liter en €0,30 per zak van 120 liter (120 liter zakken zijn enkel beschikbaar voor scholen).
Artikel 7
De PMD-zakken en de restafvalzakken worden verkocht via de verkooppunten, IGRP’s en gemeentelijke diensten.
Artikel 8
Aan elk aansluitingspunt wordt voor de start van de ophaling of voor de start van het nieuwe jaar een betalingsuitnodiging verstuurd. De rekening van retributie wordt betaald na voorlegging van de betalingsuitnodiging. Op de rekening van retributie worden de verschillende retributies zoals voorzien onder artikel 2, 3 en 5 afzonderlijk weergegeven.
De inning van de retributie gebeurt door voor de aanvang van de ophaling door de provisie vermeld op de betalingsuitnodiging te betalen. Wanneer tijdens het gebruik de ondergrens van 25% van de provisie wordt bereikt zal een nieuwe betalingsuitnodiging met de rekening van retributie worden overgemaakt.
De ophaling van de betreffende fractie start pas na betaling van de retributie. De ophaling stopt wanneer het saldo van de betaalde provisie nul bereikt.
Artikel 9
Alle retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.
Titel 2: Intergemeentelijke recyclageparken
Artikel 10
Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de betalende gedeeltes van de intergemeentelijke recyclageparken beginnend op 1 januari 2026.
Artikel 11
De recyclageparken zijn ingedeeld in een betaalzone en een niet-betaalzone. Als er betalend afval wordt aangeboden dient men in te wegen voor de betaalzone en uit te wegen of tussen te wegen bij het verlaten van de betaalzone. Alle betalende materialen worden gewogen. Het verschil in gewicht wordt gehanteerd om de kost van het afval aan te rekenen.
Artikel 12
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1 De afvalfracties in de groene groep zijn gratis:
- AEEA
- Glas
- Hard groenafval
- KGA
- Metalen
- Milieustraatje
- Recycleerbaar hout
- PMD (in officiële zak)
- Restafval (aanleveren in officiële zak of bak)
- GF(t)keukenafval (aanleveren in officiële GF(t)emmer)
§2 De afvalfracties in de oranje groep: €0,07/kg:
- Zacht groen
- Boomstronken
- Gips
- Niet-recycleerbaar hout
- Recycleerbaar bouw- en sloopafval
§3 De afvalfracties in de rode groep: €0,34/kg:
- Asbestcement
- Recycleerbaar grofvuil
- Brandbaar grofvuil
- Te storten grofvuil
- Niet-recycleerbaar bouw- en sloopafval
Artikel 13
Voor de bezoeken aan de intergemeentelijke recyclageparken wordt er jaarlijks een gratis quotum van 500 kg zacht groenafval en een gratis quotum van 200 kg hechtgebonden asbestcement toegekend per gezin.
Artikel 14
§1. De retributie voor het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt direct ter plekke betaald bij het verlaten van het betalend gedeelte.
§2. Bij aanvoer van verschillende betalende fracties in 1 weging, wordt voor het totale gewicht afval de retributie aangerekend van de aangevoerde afvalsoort met de duurste retributie.
§3. Per bezoek aan het betalend gedeelte van het intergemeentelijk recyclagepark wordt een minimumbedrag aangerekend van 2 euro als deelname in de exploitatiekosten, met uitzondering van de gratis fracties, de gratis hoeveelheid van de fracties zacht groen en hechtgebonden asbestcement.
§4. Bij contante betaling is er geen teruggave van wisselgeld, wel wordt het saldo bewaard op de e-ID.
Artikel 15
De retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.
Artikel 16
Bij gebrek aan betaling, wordt de toegang bij een volgend bezoek aan het intergemeentelijk recyclagepark geweigerd. Na betaling kan men opnieuw gebruik maken van het intergemeentelijk recyclagepark.
Artikel 2
Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt opgenomen in het algemeen gemeentelijk retributiereglement:
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet) van 23 december 2011.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) van 17 februari 2012.
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot goedkeuring van het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan).
De raad van bestuur van Imog verleende op 15/05/2025 goedkeuring aan de retributies en modaliteiten m.b.t. afval die zullen ingaan vanaf 1 januari 2026.
Voorgesteld wordt principieel goedkeuring te hechten aan de gewijzigde afvalartikels in bijlage en deze op te nemen in de algemene politieverordening van gemeente Kuurne.
Imog-implementatieplan bij de uitrol van het LMP UHAGBA 2023-2030 raad van bestuur 13 september 2023.
Beslissing gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende 'Imog-implementatieplan 2023-2030 i.f.v. de uitvoering van het Lokaal Materialenplan - Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval - goedkeuring'.
Beslissing van de raad van bestuur van Imog van 15/05/2025 en de algemene vergadering van 21/05/2025 houdende delegatie innen retributies.
Algemene politieverordening van gemeente Kuurne, laatst gewijzigd 30 mei 2024.
Voorstel artikels afval algemene politieverordening.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht principieel goedkeuring aan de gewijzigde afvalartikels in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2
De afvalartikels worden opgenomen in de algemene politieverordening van gemeente Kuurne vanaf 1 januari 2026.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers en haar latere wijzigingen. Deze wet kent 4 klassen van kansspelinrichtingen, waaronder de kansspelinrichtingen van klasse IV of de wedkantoren (artikel 43/1 – artikel 43/7 van de aangehaalde wet).
Deze wet onderwerpt de exploitatie van een kansspelinrichting aan het bekomen van een vergunning door de kansspelcommissie. De wet kent voorts 9 klassen van vergunningen (en drie aanvullende vergunningen) voor de uitbating van een kansspelinrichting, waaronder de klasse F2, met name de wedkantoren en bookmakers.
De voorwaarden voor het bekomen van een vergunning klasse F2 zijn onder meer het afsluiten van een convenant met de desbetreffende gemeente volgens artikel 43/4 §2
van de aangehaalde wet. Het afsluiten van een dergelijk convenant bepaalt de voorwaarden van de exploitatie, de openingsuren en -dagen van de kansspelinrichting en legt vast wie het gemeentelijk toezicht behartigt. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om over een voorstel tot convenant te beslissen.
Op 9 april 2025 werd een aanvraag ontvangen tot het afsluiten van een convenant voor de uitbating van een kansspelinrichting IV bedoeld in de wet van 7 mei 1999 betreffende de kansspelinrichtingen. De aanvraag slaat op het pand Brugsesteenweg 204 - BV Meridian Gaming Belgium. De aanvraag werd ingediend door de heer Yves Vandamme raadsman van de besloten vennootschap BV Meridian Gaming Belgium, met zetel te 2200 Herentals, Stapkens 4 en met ondernemingsnummer 0668.591.702.
Het betreft een aanvraag met betrekking in een andere handelszaak nl. in een afgescheiden ruimte in het tankstation gelegen Brugsesteenweg 204. Het wedkantoor zal, volledig conform de geldende wetgeving, worden ingericht in een afgesloten ruimte achteraan de winkel. Deze ruimte is niet zichtbaar vanaf de straat en zal niet toegankelijk zijn voor minderjarigen, wat gecontroleerd wordt via paspoortverificatie. Er zal geen alcohol worden verkocht of genuttigd.
Blijkens artikel 43/5 5° van de bovengenoemde wet mag het wedkantoor niet gevestigd zijn in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.
"Nabijheid" wordt in de wetgeving niet gedefinieerd. Er bevinden zich op het grondgebied van Kuurne geen ziekenhuizen. De dichtstbijzijnde onderwijsinstelling is basisschool "Nest". Deze ligt op 850 m (er wordt niet in vogelvlucht gerekend) vanaf Brugsesteenweg 204. Er zijn verder ook in de onmiddellijke omgeving geen plaatsen die gedefinieerd kunnen worden als typische plaatsen die jongeren frequent of lang bezoeken.
Bijgevolg oordeelt de gemeenteraad – verwijzend naar bovenstaande – dat er geen bezwaar is tegen de goedkeuring van het convenant zoals hierna in het beschikkend gedeelte weergegeven, verwijzend naar volgende wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen:
- Decreet lokaal bestuur, inzonderheid en zonder zich te willen beperken artikel 41
- De wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, zoals thans van kracht;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Artikel 1
De gemeenteraad beslist met BV Meridian Gaming Belgium, met zetel te 2200 Herentals, Stapkens 4 een convenant af te sluiten.
waarvan de tekst luidt als volgt:
TUSSEN: de gemeente Kuurne, gevestigd te Marktplein 9, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, waarvoor de burgemeester de heer Francis Benoit en de algemeen directeur mevr. Els Persyn ondertekenen.
hierna genoemd de “gemeente”;
EN: De besloten vennootschap Meridian Gaming Belgium, met zetel te 2200 Herentals, Stapkens 4 en als ondernemingsnummer ondernemingsnummer 0668.591.702, houder van een op grond van de wet van 7 mei 1999 afgeleverde F2 vergunning, vertegenwoordigd door BV Invest Gaming Group, bestuurder, hierbij vast vertegenwoordigd door Mevr. Liesbet Boeckx
hierna genoemd de "Meridian Gaming Belgium";
De gemeente en BV Meridian Gaming Belgium worden hierna gezamenlijk de ‘partijen’ genoemd.
wordt overeengekomen wat volgt :
ARTIKEL 1. VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
1.1. Huidige overeenkomst heeft als voorwerp de modaliteiten te regelen tussen de partijen in overeenstemming met artikel 43/4, §1, 4de alinea en 43/5 6° van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichting en de bescherming van de spelers (hierna genoemd de “Wet op de kansspelen”). Als de “Wet op de kansspelen” wijzigt, gelden de nieuwe bepalingen van de Wet.
1.2. Deze overeenkomst betreft de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV gelegen te 8520 Kuurne, Brugsesteenweg 204 (hierna genoemd het “wedkantoor”).
ARTIKEL 2. OPENINGSDAGEN EN OPENINGSUREN
2.1. De openingsuren van het wedkantoor zijn de volgende
- Maandag: 10u00-22u00,
- Dinsdag: 10u00-22u00,
- Woensdag: 10u00-22u00,
- Donderdag: 10u00-22u00,
- Vrijdag: 10u00-22u00,
- Zaterdag: 10u00-22u00,
- Zondag en feestdag: 10u00-22u00.
2.2. Het wedkantoor heeft geen vaste sluitingsdag per week.
Uitzonderlijke afwijkingen op de openingsuren en/of de sluitingsdag kunnen toegestaan worden door de burgemeester, die daartoe wordt gemachtigd door de gemeenteraad / college van burgemeester en schepenen. Het wedkantoor richt daartoe een schriftelijke aanvraag naar de gemeente, dit minstens 15 kalenderdagen voor aanvang van de gewenste afwijking.
ARTIKEL 3. VESTIGING VAN HET WEDKANTOOR
3.1. Het wedkantoor mag niet gevestigd worden/zijn in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht en dit conform artikel 43/5 5° van de “Wet”, behoudens een met redenen gemotiveerde afwijking die door het college van burgemeester en schepenen wordt toegestaan.
3.2. Het wedkantoor moet te allen tijde voldoen aan de geldende wetgeving met betrekking tot de omgeving, meer bepaald inzake stedenbouw en milieu.
ARTIKEL 4. UITBATING VAN HET WEDKANTOOR
4.1. Het wedkantoor wordt uitgebaat in overeenstemming met de “Wet” en haar uitvoeringsbesluiten, alsook met alle andere toepasselijke lokale en hogere regelgeving.
4.2. Elke partij verbindt zich ertoe te goeder trouw samen te werken en kan daartoe op elk moment aan de andere partij verzoeken om onderling overleg te plegen betreffende de uitbating van het wedkantoor of de naleving van dit convenant.
ARTIKEL 5. BEPALINGEN TER BESCHERMING VAN DE SPELERS EN DE OPENBARE ORDE
5.1. Het deelnemen aan automatische kansspelen is verboden voor personen jonger dan eenentwintig jaar.
5.2. Het wedkantoor onderwerpt, binnen de grenzen van het Koninklijk Besluit inzake de verplichte identiteitscontroles in kansspelinrichtingen Klasse IV, iedere klant aan een identiteitscontrole teneinde personen jonger dan eenentwintig jaar en personen die op de EPIS-lijst staan te weren.
5.3. Er wordt in het wedkantoor geen alcoholische drank verkocht noch geconsumeerd.
5.4. Aan de toegangsdeur van het wedkantoor wordt een waarschuwingsbericht opgehangen dat uitdrukkelijk stelt dat gebruik en verkoop van verdovende middelen in de zaak verboden zijn en dat bij ieder vermoeden van gebruik of verkoop van verdovende middelen de politie zal worden gecontacteerd.
5.5. In het wedkantoor worden op een zichtbare manier folders ter beschikking gesteld van de spelers met informatie over gokverslaving, het telefoonnummer van de hulplijn 0800 alsmede adressen van hulpverleners.
5.6. In het wedkantoor wordt op duidelijk leesbare en goed zichtbare wijze meegedeeld dat geen krediet wordt verleend. De aanwezigheid in het wedkantoor van geldautomaten is verboden. De aanwezigheid in het wedkantoor van geldwisselaars is toegelaten.
5.7. Op permanente basis en zonder onderbreking worden middels een videobewakingssysteem opnames gemaakt van het wedkantoor en het gedeelte van de stoep of het voetgangersgebied direct aan en alleen voor de gevel van het Wedkantoor.
De spelers (en passanten) worden op gepaste wijze geïnformeerd over het bestaan van dit videobewakingssysteem.
De opnames worden gedurende vier weken bewaard en op eenvoudig verzoek van de politiediensten ter beschikking gesteld.
5.8. Het wedkantoor neemt onmiddellijk contact op met de politiediensten wanneer zij verdachte gedragingen vaststelt in het wedkantoor of in de onmiddellijke nabijheid ervan.
5.9. Het wedkantoor neemt alle mogelijke maatregelen om overlast omwille van sluikstort, zwerfvuil en dag- of nachtlawaai in het wedkantoor zelf of in de nabijheid ervan te vermijden.
5.10. De bezoekers van het wedkantoor worden gesensibiliseerd om zich niet op te houden aan de ingang of de onmiddellijke nabijheid van het wedkantoor. Indien de bezoekers zich niet schikken naar het verzoek hieromtrent, contacteert het wedkantoor de politiediensten.
ARTIKEL 6. TOEZICHT DOOR DE GEMEENTE
6.1. Het toezicht op de naleving van de bepalingen van dit convenant wordt uitgevoerd door de gemeente, hierin bijgestaan door personeelsleden van de lokale politiezone PZ Vlas. Bij herhaaldelijke inbreuken op de bepalingen van het convenant of wanneer er na ingebrekestelling niet wordt gehandeld overeenkomstig de bepalingen van het convenant of de richtlijnen van de gemeente, dan kan het college van burgemeester en schepenen het convenant voor bepaalde duur schorsen of intrekken.
6.2. De burgemeester kan te allen tijde de nodige maatregelen nemen om de openbare rust, veiligheid en gezondheid op het grondgebied te vrijwaren.
ARTIKEL 7. INWERKINGTREDING - DUUR - BEËINDIGING EN VERVAL
7.1. Dit convenant treedt onmiddellijk in werking op de datum van de ondertekening ervan, onder de opschortende voorwaarde van het afleveren voor het wedkantoor door de Kansspelcommissie van de vergunning type F2.
7.2. Dit convenant is geldig voor de duurtijd van die vergunning daarin begrepen de verlengingen en vernieuwingen van de voormelde vergunning.
7.3. Elke partij kan het convenant beëindigen, mits een vooropzeg van drie maanden bij een ter post aangetekende brief. De opzeg gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de kennisgeving.
7.4. Het convenant vervalt van rechtswege:
a. Wanneer de exploitatie van het wedkantoor voor een periode van langer dan drie maanden feitelijk is onderbroken behoudens in gevallen van overmacht;
b. In geval van opening faillissement, vereffening, gerechtelijk akkoord of iedere andere vorm van collectieve schuldenregeling van Meridian Gaming Belgium;
c. In geval van gerechtelijk beroepsverbod voor het wedkantoor of één van haar organen;
d. In geval van ontbinding van de vergunninghouder F2;
e. In geval van schrapping of stopzetting van de vergunninghouder F2 of de betrokken vestiging van het wedkantoor volgens de gegevens van de Kruispuntbank van Ondernemingen.
ARTIKEL 8. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Het convenant wordt beheerst door het Belgisch recht. Alle geschillen tussen partijen omtrent dit convenant behoren uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen, afdeling Kortrijk.
Aldus opgemaakt op [datum], in twee originele exemplaren, waarvan elke partij verklaart één te hebben ontvangen.
Voor de gemeente :
Francis Benoit Els Persyn,
Burgemeester Algemeen directeur
Voor Meridian Gaming Belgium :
IGG, bestuurder
Liesbet Boeckx, vast vertegenwoordiger
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:
Artikel 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Op 18 april 2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel in 28 loten. De aanvraag werd ingediend door Woningbouw Paul Huyzentruyt. De verkaveling is gelegen in Kuurne, sectie C, nummers 169 H 7, 169 B 7 en 169 K 8.
Deze aanvraag werd op 14 mei 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 mei 2024 tot 22 juni 2024.
Er werden 2 bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek waarvan 1 betrekking heeft op het openbaar domein en het rooilijnplan.
Op 20/06/2025 werd een nieuwe projectversie (projectinhoudversie 4) aanvaard door de deputatie en dient een nieuw openbaar onderzoek gehouden te worden. Gezien de beperkte aanpassingen aan de inrichting van het openbaar domein en gezien deze aanpassingen positief beoordeeld worden door de dienst werd projectinhoudversie 4 toegevoegd ter goedkeuring aan deze gemeenteraadsbeslissing.
Omschrijving van de aanvraag
Er wordt voorzien in nieuwe wegenis ten behoeve van de ontsluiting van de loten, alsook openbare parkeerplaatsen, groenzones en trage verbindingswegen zoals opgenomen in het rooilijnplan dat als bijlage toegevoegd wordt.
Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).
Bij de aanvraag is een plan met de over te dragen grond toegevoegd. Op dit plan is het toekomstige openbaar domein aangeduid. De grenzen van dit openbaar domein zijn de rooilijnen.
Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de rooilijn is conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet geïntegreerd in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Het dossier bevat een verklaring voor de kosteloze grondoverdracht en ontwerpen van het openbaar domein. Een bestek en raming ontbreken. Het bestek en de raming moeten nog ter goedkeuring voorgelegd worden.
Beoordeling bezwaarschriften
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de bezwaren die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er wordt enkel ingegaan op de bezwaarschriften die te maken hebben met de zaak der wegen:
Besluit door de gemeenteraad van 26 september 2024
De gemeenteraad weigerde het wegentracé (rooilijnplan) omwille van de onaanvaardbare druk op Grasveld.
Besluit door de gemeenraad van 20 maart 2025
De gemeenteraad weigerde het wegentracé (rooilijnplan) omwille van de onaanvaardbare druk op Grasveld.
Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:
De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:
De aanleg van de gemeenteweg werd afgetoetst aan artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen en kan als volgt gemotiveerd worden:
1. De aanleg van de nieuwe gemeenteweg staat steeds ten dienste van het algemeen belang:
2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
4. De aanleg wordt zo nodig beoordeeld in een gemeente grensoverschrijdend perspectief:
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:
Advies Publieke Ruimte:
Vanuit de dienst publieke ruimte wordt opgemerkt dat ter hoogte van de 3 private parkeerplaatsen in functie van de loten 9, 10 en 11, de wegenis best uitgebreid wordt met 1,5 m voor het lot 9. Hierdoor wordt het uitrijden uit de parkeerplaats, gekoppeld aan lot 11, mogelijk gemaakt.
Advies dienst Omgeving:
De werken voor de inrichting van de wegenis worden geraamd op €470 050,62. Dit bedrag wordt als waarborg gevraagd in functie van nodige aanleg van deze wegenis. Bijkomend dient de bouwheer een verkavelingsovereenkomst af te sluiten met de gemeente Kuurne die modaliteiten mbt. de overdracht en het terugvorderen van de waarborg regelt (via dienst publieke ruimte). Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad deze voorwaarden te koppelen aan de beslissing mbt. de wegenis.
Standpunt gemeenteraad
De gemeenteraad concludeert dat het voorstel, mits rekening te houden met de gevraagde voorwaarden uit de dienst adviezen, in overeenstemming is met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Opname in het openbaar domein
De gemeenteraad gaat akkoord met de opname van de ruimte aangeduid op het rooilijnplan in het openbaar domein en de aanleg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan toegevoegd in projectinhoudversie 4.
Artikel 1
Het wegenistracé (rooilijnplan) in de verkaveling op naam van Woningbouw Paul Huyzentruyt op de percelen gelegen in Kuurne, sectie C, nummers 169 H 7, 169 B 7 en 169 K 8, wordt goedgekeurd met volgende voorwaarden:
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de verkavelaar en aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikels 326 tot en met 341 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Om zich op toeristisch vlak te laten ondersteunen en promoten is de gemeente Kuurne lid van vzw Toerisme Leiestreek en Westtoer (West-Vlaams Provinciebedrijf voor toerisme en recreatie). De huidige samenwerkingsovereenkomst met Westtoer loopt af op 31 december 2025. Westtoer vraagt om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot 31 december 2030. De overeenkomst wordt na deze periode stilzwijgend verlengd voor 1 jaar tot 31 december 2031 tenzij één van de partijen schriftelijk aangeeft de overeenkomst niet te willen verlengen.
E-mail van Regiomanager van Toerisme Leiestreek, Katrien Six an Westtoer van 15 mei 2025.
Ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer en de gemeente Kuurne.
Westtoer vraagt een jaarlijkse bijdrage die opgesplitst wordt in een basisbijdrage van 1230 EUR en een bijdrage in de regionale bestemmingspool van 2370 EUR. Beide bedragen worden jaarlijks geïndexeerd met 2%. Dat betekent dus dat er voor de periode 2026-2031 jaarlijks een bedrag van 3600 EUR + 2% indexering voorzien moet worden op de jaarbudgetrekening GBB/0521-00/6494000.
FD verleent voorwaardelijk visum. De nodige verhoging van bedragen moet voorzien worden in het nieuw MJP2026-2031.
Momenteel bepalen we 3074 euro. We gaan dit moeten optrekken naar 3600 euro met index.
Gunstig mits aanpassing visum VSM/2025/034 van Jurgen Vanoverberghe van 17 juni 2025
Artikel 1
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen Westtoer, West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie en de gemeente Kuurne waarvan de tekst luidt als volgt :
Samenwerkingsovereenkomst voor Toerisme En Recreatie (STER)
Tussen
Westtoer apb, Koning Albert I-laan 120, 8200 Brugge, vertegenwoordigd door Jurgen Vanlerberghe, voorzitter en Luc Abbeloos, algemeen directeur,
hierna genoemd Westtoer
en
Gemeente Kuurne, vertegenwoordigd door Chris Delneste, voorzitter van de raad en Els Persyn, algemeen directeur,
hierna genoemd de gemeente / gemeente Kuurne
wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1: Strategisch partnership
Westtoer en de gemeente Kuurne gaan een samenwerking aan met als doel de verdere ontwikkeling en de promotie van de toeristisch-recreatieve troeven van de gemeente Kuurne. Beide partners komen overeen om deze doelstelling te realiseren binnen het kader van de toeristische bestemming Leiestreek.
Artikel 2: Verbintenissen van Westtoer apb
Als autonoom provinciebedrijf verbinden we mensen rond toerisme en recreatie. We versterken met de toeristische sector de kwaliteit van leven in West-Vlaanderen op economisch, sociaal en ecologisch vlak. We zijn een motor voor de positieve kracht en ontwikkeling van toerisme en recreatie voor inwoners, bezoekers, ondernemers en andere organisaties. We maken werk van betekenisvol en verantwoord toerisme en creëren geluksmomenten voor iedereen met een hart voor West-Vlaanderen.
Westtoer stelt een bestemmingsteam ter beschikking voor de toeristische en recreatieve ontwikkeling van bestemming Leiestreek. Daarnaast heeft Westtoer 4 expertiseteams (recreatie, toeristische ontwikkeling, marketing, kenniscentrum) die ook bestemmingsgericht werken.
2.1. Bestemmingsteam
Het bestemmingsteam Leiestreek bestaat uit één bestemmingsmanager, één bestemmingsmedewerker en één medewerker bestemmingsmarketing. Als er projecten zijn met externe financiering, dan wordt het team aangevuld met 1 of meerdere projectmanagers. De gemeente kan altijd een beroep doen op het advies en de ondersteuning van het bestemmingsteam.
Het team staat in voor volgende taken:
Westtoer en de gemeenten van de bestemming Leiestreek brengen middelen samen om de toeristisch-recreatieve ontwikkeling en promotie van de bestemming te financieren. Westtoer verdubbelt de middelen die vanuit de gemeentes ingebracht worden. Het bestemmingsteam van Westtoer staat in voor het beheer van de bestemmingspool in nauwe samenwerking met de gemeentes.
De strategische beleidsplannen per bestemming zijn de leidraad voor de verdere toeristische en recreatieve ontwikkeling van de bestemming. Deze plannen worden opgemaakt in nauw overleg met de gemeentes en met de relevante publieke en private toeristisch-recreatieve actoren. Het regionaal strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie per bestemming biedt de mogelijkheid om de strategische projecten van de gemeente op te nemen en in het algemene plan in te passen en omgekeerd.
2.2. Expertiseteams
Westtoer beschikt over 4 expertiseteams die bestemmingsgericht werken aan de verdere toeristisch-recreatieve ontwikkeling in West-Vlaanderen.
2.2.1 Recreatie
Westtoer neemt een voortouw in een continue ontwikkeling van West-Vlaanderen als recreatieve topbestemming voor fietsen en wandelen door:
- het ontwikkelen van nieuwe bovenlokale recreatieve producten voor fietsers en wandelaars en de bestaande netwerken en routes op topniveau te houden;
- het ontwikkelen van straffe belevingen langs de recreatieve producten in West-Vlaanderen;
- het versterken van de synergie tussen recreatie enerzijds en natuur en landschap anderzijds.
Westtoer heeft een aankoopcentrale voor de aankoop van picknickmeubilair waarvan de gemeente gebruik kan maken. Westtoer verleent aan de dienst voor toerisme van de gemeente een korting van 35% op de recreatieve publicaties van Westtoer en van 20% op de verzamelboxen (vol en leeg).
2.2.2 Toeristische Ontwikkeling
Westtoer zet in op een verdere toeristische ontwikkeling van West-Vlaanderen door:
- het activeren van publieke en private spelers op vlak van bezoekerservaring en -tevredenheid in West-Vlaanderen;
- het inzetten op het verduurzamen van de toeristische sector in West-Vlaanderen met een ondersteuningsprogramma voor toeristische spelers;
- het begeleiden van toeristische spelers in West-Vlaanderen tot veerkrachtige ondernemingen.
Westtoer adviseert de gemeente inzake toeristisch-recreatieve initiatieven en projecten. Voor de beleidsplanning op vlak van toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de gemeente kan Westtoer begeleiding bieden bij het proces.
Westtoer organiseert inspiratie- of vormingssessies voor de medewerkers van de dienst voor toerisme van de gemeente.
2.2.3 Marketing
Westtoer zet in op het versterken van de bekendheid en het imago van diverse bestemmingen in West-Vlaanderen door:
- advies en ondersteuning voor de communicatiecampagne van de bestemming Leiestreek en van de gemeente Kuurne
- het realiseren van overkoepelende marketingcampagnes rond fietsen, wandelen en lekker eten en drinken via het merk Visit West-Vlaanderen;
- het ontwikkelen van performante digitale kanalen om de bestemmingen online te promoten;
- het promoten van duurzame adressen in West-Vlaanderen en het creëren van bewustzijn en betrokkenheid rond duurzaamheidsthema’s;
- het uitwerken van een nieuwe inclusieve doelgroepenbenadering.
Toeristisch relevante producten worden hiervoor verzameld in een databank waartoe de gemeente zelf toegang krijgt om gegevens te beheren. Alle content wordt via open data ter beschikking gesteld. Foto’s en video’s worden op een efficiënte manier beheerd en ontsloten via de mediabank.
2.2.4 Kenniscentrum
Westtoer engageert zich om relevante kennis op bestemmingsniveau bij te houden door:
- het verzamelen en ontsluiten van kerncijfers in de bestemmingen: trendrapporten en toerismemonitor;
- het realiseren van onderzoek naar bepaalde types bezoekers in de bestemmingen;
- het evalueren van grote evenementen en marketingacties in de bestemmingen;
- het ontwikkelen van een bestemmingsbarometer West-Vlaanderen met detail per bestemming en waar mogelijk gemeente;
- het opmeten en onderzoeken van het gebruik van de recreatieve netwerken voor fietsers en wandelaars;
- het in kaart brengen van de impact van toerisme op het klimaat.
Ten slotte is Westtoer bereid om inzake beleidsplanning en onderzoeksopdrachten, dataverzameling consultancyopdrachten uit te voeren voor de gemeente. Westtoer verleent een korting van 20% aan de gemeente op haar tarieven.
Artikel 3: Verbintenissen van de gemeente Kuurne
3.1. Participatie aan regionale overlegstructuren
Gemeente Kuurne vaardigt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger af voor de Algemene Vergadering en een bestuurder voor het bestuursorgaan van Toerisme Leiestreek vzw.
De gemeente duidt eveneens een afgevaardigde aan voor het ambtelijk overlegplatform tussen Westtoer en de diensten voor toerisme van de bestemming Leiestreek.
3.2. Samenwerking m.b.t. strategische beleidsplannen en bovenlokale initiatieven
De gemeente Kuurne zorgt voor de nodige input voor de opmaak van het strategisch beleidsplan voor de bestemming Leiestreek en participeert aan de verschillende overlegmomenten tijdens het planningsproces.
De gemeente Kuurne werkt mee aan bovenlokale initiatieven die door het bestemmingsteam opgezet worden:
Artikel 4: Gemeentelijke bijdrage
4.1. Basisbijdrage
De gemeente Kuurne levert een jaarlijkse bijdrage van € 1.230 voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. Westtoer neemt integraal de personeelskost van het bestemmingsteam voor haar rekening.
De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
4.2. Bijdrage aan de regionale bestemmingspool
De gemeente Kuurne draagt jaarlijks bij in de bestemmingspool Leiestreek voor een bedrag van € 2.370.
De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
Artikel 5: Duur van de overeenkomst
De overeenkomst gaat in op 1 januari 2026 en loopt tot 31 december 2030. De overeenkomst wordt na deze periode stilzwijgend verlengd voor 1 jaar tot 31 december 2031 behoudens schriftelijke opzegging van 1 van beide partijen ten laatste 6 maanden voor het einde van de overeenkomst.
Artikel 6: Evaluatie
Westtoer en de gemeente verbinden er zich toe om hun samenwerking geregeld te evalueren en indien nodig bij te sturen. In ieder geval wordt er op initiatief van de bestemmingsmanager van Westtoer een tussentijdse evaluatie voorzien na drie jaar (eind 2028-begin 2029) en een eindevaluatie in 2031.
Artikel 7: Geschillenregeling + toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing. De partijen zullen deze overeenkomst te goeder trouw uitvoeren. In geval van betwisting zullen zij zoeken naar een minnelijke schikking. Ernstige geschillen die zouden voortvloeien uit deze overeenkomst, zullen worden beslecht door de rechtbanken bevoegd over het grondgebied van de maatschappelijke zetel van Westtoer apb.
Artikel 8: Nietigheid
De nietigheid of onafdwingbaarheid van een bepaling uit deze overeenkomst zal op geen enkele wijze de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen uit deze overeenkomst aantasten. In geval een bepaling voor nietigheid of onafdwingbaarheid wordt gehouden, zullen de partijen deze bepaling vervangen door een andere geldige en afdwingbare bepaling die het meest de intenties van de partijen benadert.
Opgemaakt te Brugge op 14/05/2025 in twee exemplaren waarvan elk van de partijen erkent een exemplaar te hebben ontvangen
Voor Westtoer apb
Jurgen Vanlerberghe Luc Abbeloos
Voorzitter Algemeen Directeur
Voor de gemeente Kuurne
Chris Delneste Els Persyn
Voorzitter van de raad Algemeen Directeur
Artikel 2
Het bedrag voor de basisbijdrage (1230 EUR + jaarlijks 2% indexering) en de bijdrage in de promotiepool Leiestreek (2370 EUR + jaarlijks 2% indexering) wordt voorzien in het budget van 2026 en verdere jaren tot 2031 op artikel GBB/0521-00/6494000.
Artikel 3
De heer Chris Delneste, voorzitter van de raad en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 4
Afschrift van huidige beslissing zal overgemaakt worden aan Westtoer, West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme en recreatie, Koning Albert I-laan 120, 8200 Sint-Michiels.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan administratief toezicht.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In 2023 heeft 't Alternatief de samenwerking in het kader van de organisatie van de kinderopvang in de scholen stopgezet. Het lokaal bestuur heeft dan beslist om dit over te nemen. Tijdens schooljaar 2023-2024 is er gezocht naar een externe partner om opnieuw een samenwerking aan te gaan. Na een uitvoerige analyse van de situatie is er beslist om toch verder de organisatie van de kinderopvang zelf op te nemen. Ook in het kader van het nieuwe decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten zal het lokaal bestuur de actorrol blijven opnemen.
VBS Sint-Michiel organiseert op woensdagnamiddag kinderopvang van 12 uur tot 18 uur. Er wordt daarvoor beroep gedaan op een personeelslid, kinderbegeleider, die bij het lokaal bestuur van Kuurne in dienst is. Daarvoor wordt jaarlijks een samenwerkingsovereenkomst tussen VKLO Kuurne vzw (schoolbestuur VBS Sint-Michiel) en Gemeentebestuur Kuurne afgesloten.
Om alle afspraken en modaliteiten van de samenwerking voor schooljaar 2025-2026 vast te leggen werd een geactualiseerde samenwerkingsovereenkomst opgemaakt:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met VKLO Kuurne vzw in het kader van de organisatie van kinderopvang op woensdagnamiddag in VBS Sint-Michiel voor het schooljaar 2025-2026 goed. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
De heer Chris Delneste, voorzitter van de raad, en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3
Deze beslissing is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 §3 en artikel 41, tweede lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 27bis, §4, 37 en 37bis.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 3 juni 2025 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2024 houdende "Gemeentelijk basisonderwijs - opheffen bestaand schoolreglement en goedkeuren nieuw schoolreglement".
Toelichting schoolreglement
Ontwerp nieuw schoolreglement
Verslag schoolraad 3 juni 2025
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd in de gemeenteraad van 4 juli 2024, wordt opgeheven.
Artikel 2
Het nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het schoolreglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 4
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de afsprakennota.
Artikel 5
Dit reglement treedt in werking op 1 september 2025 en onder voorbehoud van de goedkeuring van het decreet tot uitvoering van maatregelen betreffende het onderwijs door het Vlaams Parlement.
Artikel 162 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 en 41.
De M.O. van 13 juli 2004 met referte GD/2004/03 betreffende de lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs, en latere wijzigingen.
Het Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004, en later wijzigingen.
Het Participatiedecreet voorziet sinds 1 april 2005 in de oprichting van een schoolraad.
De werking van de schoolraad wordt geregeld in een huishoudelijk reglement.
In de gemeenteraad van 28 maart 2024 werd naar aanleiding van de nieuwe school Nest, de herstructurering van de Boudewijnschool goedgekeurd met de afschaffing van een vestigingsplaats Pienter.
Deze wijziging in het aantal schoolafdelingen, namelijk van 3 naar 2 heeft gevolgen voor het aantal mandaten binnen de schoolraad.
Het huishoudelijk reglement goedgekeurd in zitting van 12 december 2019, dient aldus aangepast te worden voor wat betreft de samenstelling en rechtgeldig overleg.
De wijzigingen werden unaniem goedgekeurd in de schoolraad van 3 juni 2025.
Gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2019 houdende opheffing bestaand huishoudelijk reglement schoolraad en goedkeuren nieuw huishoudelijk reglement schoolraad
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2024 houdende de herstructurering Boudewijnschool - afschaffing van een vestigingsplaats en verhuis naar nieuw adres - goedkeuring
Gemeenteraadsbeslissing van 2 april 2024 - toekennen van een nieuwe naam naar aanleiding van herstructurering Boudewijnschool en verhuis naar nieuw adres
Verslag van de schoolraad van 3 juni 2025.
Ontwerp huishoudelijk reglement van de schoolraad gemeentelijk basisonderwijs Kuurne.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de schoolraad goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2019 wordt opgeheven.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat over tot de goedkeuring van het nieuwe huishoudelijk reglement van de schoolraad.
Artikel 3
Het nieuwe huishoudelijk reglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 4
Er zal een afschrift van deze beslissing worden bezorgd aan de voorzitter van de schoolraad.
Artikel 162 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
Afdeling 3 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad en latere wijzigingen
De M.O. met ref. GD/2004/03 van 13 juli 2004 houdende de lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs en latere wijzigingen.
Het Participatiedecreet voorziet sinds 1 april 2005 in de oprichting van een schoolraad.
De werking van de schoolraad wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.
De huidige mandaten voor de schoolraad 2021-2025 liepen ten einde op 31 maart 2025.
Er diende een nieuwe schoolraad samengesteld te worden met ingang van 1 april 2025.
In de installatievergadering van de schoolraad van 3 juni 2025 werden volgende leden aangeduid die rechtstreeks verkozen zijn vanuit de verschillende deelraden van de scholen van het gemeentelijk onderwijs:
| School |
Rechtstreeks verkozen |
| Centrumschool |
Sofie Malfait |
| Nest |
Nel Courtens |
2. Geleding Ouders
| School |
Rechtstreeks verkozen |
| Centrumschool |
Ben Deylgat |
| Nest |
Joost Vermandere |
De schoolraad ging over tot de coöptatie van volgende leden van de lokale gemeenschap:
| School |
|
| Centrumschool |
Hilde Sabbe |
| Nest |
Viviane Verbeke |
Volgende personen zijn van rechtswege lid van de raad met raadgevende stem:
| Niet stemgerechtigde leden |
functie |
| Jan Deprez |
Schepen van Onderwijs |
| Gemeenteraadslid |
|
| Philip Vertriest |
Directeur Nest |
| Gino Lefebvre/Bregwin Veys |
Directeur centrumschool |
Mevr. Viviane Verbeke werd aangeduid als voorzitter
De secretaris zal in de eerstvolgende vergadering worden verkozen.
Huishoudelijk reglement schoolraad
Verslag - installatievergadering schoolraad van 3 juni 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de leden van de schoolraad 2025-2029 zoals samengesteld in de installatievergadering van de schoolraad van 3 juni 2025:
| School |
Rechtstreeks verkozen |
| Centrumschool |
Sofie Malfait |
| Nest |
Nel Courtens |
2. Geleding Ouders
| School |
Rechtstreeks verkozen |
| Centrumschool |
Ben Deylgat |
| Nest |
Joost Vermandere |
De schoolraad ging over tot de coöptatie van volgende leden van de lokale gemeenschap:
| School |
|
| Centrumschool |
Hilde Sabbe |
| Nest |
Viviane Verbeke |
Volgende personen zijn van rechtswege lid van de raad met raadgevende stem:
| Niet stemgerechtigde leden |
functie |
| Jan Deprez |
Schepen van Onderwijs |
| naam verkozen gr-lid in zitting van heden | Gemeenteraadslid |
| Philip Vertriest |
Directeur Nest |
| Gino Lefebvre/Bregwin Veys |
Directeur centrumschool |
Mevr. Viviane Verbeke werd aangeduid als voorzitter.
De secretaris wordt in de eerstvolgende vergadering van de schoolraad verkozen.
Artikel 2
Er wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan de voorzitter van de schoolraad.
Artikel 3
Deze beslissing wordt onderworpen aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 162 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen.
De M.O. met ref. GD/2004/03 van 13 juli 2004 houdende de lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs.
De gemeenteraad heeft in zitting van heden akte genomen van de samenstelling van de schoolraad 2025-2029 zoals samengesteld in de installatievergadering van de schoolraad van 3 juni 2025.
De werking van de schoolraad wordt geregeld in een huishoudelijk reglement.
Artikel 4 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat naast de schepen van onderwijs of zijn afgevaardigde een bijkomend lid vanuit de gemeenteraad op elke vergadering van de schoolraad met raadgevende stem zal uitgenodigd worden.
Naar aanleiding van de nieuwe schoolraad is het noodzakelijk over te gaan tot een nieuwe aanstelling.
Christophe Dewaele werd voorgedragen als kandidaat gemeenteraadslid vanuit de oppositie.
Beslissing van heden - aktename samenstelling schoolraad.
Artikel 1
Christophe Dewaele wordt aangeduid als vertegenwoordiger vanuit de gemeenteraad om in de functie van ‘bijkomend lid vanuit de gemeenteraad’ te zetelen in de schoolraad.
Artikel 2
Er zal een afschrift worden bezorgd aan de voorzitter van de schoolraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 217 t.e.m. 220.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 december 2019 houdende MJP 2020-2025 Kuurne - vaststelling.
Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2019 houdende MJP 2020-2025 Kuurne - vaststelling.
Besluit van de gemeenteraad van 18 juni 2020 houdende Organisatiebeheersing - algemeen kader - goedkeuring.
Kader organisatiebeheersing
Wat is organisatiebeheersing?
Het decreet over het lokaal bestuur definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:
Beheersen wil zeggen: sturing geven en onder controle hebben. Zo kan de organisatie de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Deze beheersing situeert zich zowel op het globale niveau van de organisatie, als op dienstniveau en op procesniveau.
Waarom werk maken van organisatiebeheersing?
Het is een decretale verplichting om werk te maken van organisatiebeheersing, maar we willen dit kader niet louter als een plicht zien. De evaluatie en bijsturing die via het kader organisatiebeheersing wordt uitgevoerd biedt een meerwaarde om de werking te versterken. Organisatiebeheersing zal ons helpen om onze doelstellingen nog beter te bereiken en het zal als kapstok fungeren om alle lopende verbetertrajecten aan vast te hangen.
Om de meerwaarde van dit systeem te onderstrepen, werd volgende actie ook in het Meerjarenplan 2020-2025 opgenomen: “Kuurne verbetert haar monitoringsysteem en stuurt bij waar nodig”. De detailbeschrijving van deze actie geeft weer dat we op basis van een gedegen risicoanalyse op vlak van organisatiebeheersing een driejarenplan willen uitrollen waarin de nodige verbeteracties zijn opgenomen die rechtstreeks inhaken op de risico’s die zijn vastgesteld tijdens de opmaak van de analyse.
Kader voor organisatiebeheersing
In de gemeenteraad en OCMW-raad van juni 2020 werd het kader voor organisatiebeheersing dat in Kuurne gehanteerd wordt gevalideerd. Dat kader is voor beide organisaties hetzelfde. Het bestuur legt het volledige organisatiebeheersingssysteem voor aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn en dus niet louter de elementen uit het systeem die raken aan de rol en aan de bevoegdheden van deze raden.
Het kader voor organisatiebeheersing biedt een antwoord op volgende vragen:
Hoe en wanneer staan we als organisatie stil bij onze werking?
Risicoanalyse op basis van de leidraad Organisatiebeheersing van de Vlaamse Overheid
De leidraad is een gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing. Er worden risico’s geformuleerd met daaraan verbonden beheersmaatregelen die ondersteuning bieden om een kader voor organisatiebeheersing uit te bouwen.
De leidraad is onderverdeeld in 10 thema’s waarvoor telkens doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen zijn uitgewerkt. Die doelstellingen zijn de basisvoorwaarden om een organisatie goed te kunnen beheersen. Het model formuleert ook doelstellingen voor de aanpak van organisatiebeheersing.
De thema’s zijn:
De leidraad organisatiebeheersing is een tool van Audit Vlaanderen, het onafhankelijk agentschap dat de organisatiebeheersing bij lokale besturen evalueert. De tool wordt gebruikt bij audits van o.a. de gemeentelijke organisaties. Om die reden vinden we het ook een goede keuze om de risicoanalyse in Kuurne aan de hand van deze leidraad te houden.
In het voorjaar van 2024 werd onze organisatie aan een thema-audit rond organisatiebeheersing onderworpen. Het rapport dat nadien door Audit Vlaanderen werd opgemaakt bevatte enkele aanbevelingen. De suggesties rond het kader dat we hanteren en de formaliteiten die daarbij komen kijken werden in juni 2024 in dit kader geïntegreerd.
Driejarig actieplan met verbeteracties die inhaken op vastgestelde risico’s
We willen de risicoanalyse aan de hand van de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen om de drie jaar houden. De eerste risicoanalyse werd in het najaar van 2019 gehouden. Er volgde een tweede analyse in het najaar van 2022. De volgende risicoanalyse zal bijgevolg in het najaar van 2025 gepland worden. Daarna volgen 2028, 2031, 2034,…
Voor de risicoanalyse wordt input verzameld bij heel wat medewerkers uit de organisatie. We betrekken zowel medewerkers die expert zijn binnen een thema als collega’s die het thema vanop iets meer afstand bekijken. We verzamelen klanken bij medewerkers, leidinggevenden en leden van het managementteam.
Uit de risicoanalyse worden verbeteracties naar voor geschoven die inhaken op de grootste en meest urgente risico’s die werden vastgesteld. Ze worden in een 3-jarig actieplan gegoten en er worden per actie ambtelijke trekkers bepaald die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de acties.
Het actieplan 2020-2022 werd in juni 2022 afgerond. Na afloop van de risicoanalyse in het najaar van 2022 werd een nieuw actieplan voor de periode 2023-2025 opgesteld.
Jaarlijkse rapportage
De stafmedewerker monitort de voortgang van de acties in opdracht van de algemeen directeur. Er wordt jaarlijks over gerapporteerd aan het managementteam, de gemeenteraad en OCMW-raad.
Idealiter wordt de evaluatie organisatiebeheersing toegelicht op de Commissie Algemeen Bestuur in april alvorens die ter kennisgeving aan de gemeenteraad en OCMW-raad wordt voorgelegd. In uitzonderlijke gevallen valt de toelichting aan de Commissie weg en wordt de evaluatie rechtstreeks op de raden gepresenteerd (nvdr. 2025 is zo'n uitzonderlijk jaar, gezien de opmaak van het Meerjarenplan extra druk legt op het voorjaar van 2025).
Evaluatie 2024
We mogen als organisatie tevreden terugblikken op de stappen die we in 2024 zetten op vlak van organisatiebeheersing. We werkten binnen de 10 thema’s uit de leidraad van Audit Vlaanderen aan 43 verschillende acties. Ruim de helft van die acties (23) wisten we ook al volledig af te ronden.
We blijven vooruitgang boeken in het kader van onze organisatiebeheersing, maar moesten tegelijk ook vaststellen dat 2024 geen eenvoudig jaar is om met deze thema’s aan de slag te gaan. De opmaak van de omgevingsanalyse en de afronding van de acties uit Meerjarenplan 2020-2025 leggen heel wat druk op de organisatie, waardoor er soms te weinig tijd overblijft om de interne processen te verbeteren.
We zijn echter heel tevreden dat we zo goed als alle acties met de hoogste prioriteit zijn gestart. De meeste van die acties hebben we ondertussen ook afgerond, waardoor we heel wat risico’s konden beperken.
De grootste sterkte van onze werking rond organisatiebeheersing is dat heel wat verschillende medewerkers bijdragen aan de inperking van de risico’s en het efficiënter maken van onze werking.
Evaluatie organisatiebeheersing 2024.
Advies van het MAT van 24 juni 2025 (zie bijlage).